Jump to content

Villsvin jakt i sverige


Hunter87

Recommended Posts

Hallo, Vi er en gjeng på 5 personer som skal ned til sverige 23 juli å jakte villsvin!

Vi var på samme plass i fjor å fikk da 8 villsvin på den turen,

 

Det er flere plasser ledige så vist noen har lyst til å være med ned så bare ring eller send mail 95917191. :P Mvh Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vi reiste over ei helg og dette er vel 6 år siden. Siden vi var der så kort (kjørte over etter jobb fredag og skulle på jobb mandag) var vi ute kun et par turer. Massevis av gris der - men vi fikk ingen dessverre. Det var åtejakt på natta fra tårn.

 

Tror vi betalte 2000 for oss to, overnatting, mat og jakt.

Link to comment
Share on other sites

Prøv disse:

Kalle Heinz i Degeberga(tidligere XXL som arrangør) gris og dov

Dylta Bruk, Ørebro bare gris noe hjort

Claestorp, nærheten av Ørebro gris og dov

Kathrineholm Gods gris, dov og hjort(dyrt men bra)

Sturefors Gods, Lindkjøping(akkurat sett ulv i terrenget der nå) gris og dov

Sundstad Säteri, Stockholm

 

Alle disse kan anbefales, men har mest tro på Dylta Bruk.

der har vi sett mest gris(6 jegere 2 dager så over 500 gris)

Link to comment
Share on other sites

"Chiefen" har en god ide der, kunne godt tenke meg å være med på en slik "kammertur"

Har prøvd villsvinjakt bare en gang før (i Ungarn 07,) rasende spennende!.

Fikk et lite svin og lærte iallefall at på denne jakta nytter det ikke med noe mindre enn topp optikk!

 

Så er det nydelig kjøtt på disse svina og jakter man i Sverige så er det ingen problemer å ta med kjøttet

hjem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også det er et bra forslag.....både jakt og trivelig lag med folk herifra. Må bli bra det :D

 

Er i utgangspunktet med på slik tur, men er litt avhengig av tid. I tilegg har min kone ryggproblemer som gjør at jeg innimellom må trå til ekstra (mer enn normalt altså! 8) ) i heimen nå og da.....

Men med god planlegging går det meste... :)

 

Har vært på noen turer i Sverige....sett endel svin, men enda tilgode skyte noen selv :(

(har slaktet noen da)

 

Og kjøttet er veldig godt og bra på det jeg spist iallefall.....

Link to comment
Share on other sites

En eventuell Sverigetur etter svin bør vel planlegges på noe sikt, og det kan være bra å bruke tid på

forundersøkelser, det er etterhvert mange tilbydere av villsvinjakt og for mitt vedkommende er jeg helt

blank på hva som er beste årstid for slik jakt, såvidt jeg forstår er villsvin lovlig å jakte på hele året?

 

Det blir det neppe anledning før etter at hjortejakta er over og siden jeg ser ut til å kunne

få noe rådyrjakt også i høst så gaper jeg ikke over mer med det første..

 

På lengere sikt så er jeg absolutt interessert i et slikt fellestiltak og vi for se hvor stor interesse det er blant

Kammerherrene(og kammerdamene, sjølsagt)

Link to comment
Share on other sites

Hvilken årstid som er best er vel sikkert mange diskusjoner om, jeg har vært på tur vinter og sommer. Var like ok begge deler. Mulig det er avhengig fra sted til sted.

 

Vedr jakttider så er det fredning av større voksne griser fra mars?......men man kan felle årsgriser hele året.

 

Jeg får ikke til noe før neste år, tenker jeg, vedr evt fellestur............men det kunne vært artig med kammertur!

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvilken jaktform som skal utøves. Det er lovlig med løshund/drivjakt i oktober til januar.

Oktober/november/desember er norske jegere ofte opptatt med annen jakt, derfor er januar måneden med størst utfart over kjølen. Det blir også tidlig fullbooket i januar.

 

Det er forskjell på hvordan man skjøter åteplassene, noen fòrer kun i vinterhalvåret og har ikke besøk av villsvin på disse plassene når det er naturlig mattilgang. Det finnes også plasser som fòrer om sommeren i tillegg, da gjerne med "snacks" til grisene.

 

Det kan anbefales å medbringe fersk fiskeslo som med fordel legges ut på åteplassene for den som planlegger tur. Vi nordmenn har jo ofte bedre tilgang på fiskeslo enn det som finnes i Sverige. Fiskeslo lukter "over hele skauen" og er blant grisenes absolutte favorittføde. Prøv og du vil nesten garantert på gris frem på plassen.

 

Bare husk stillhet på post. Og ikke piss på posten hvis det kan unngås. De har en utrolig luktesans. Og i motsetning til andre hjortedyr strekker de ikke hals og lurer på hvor mennesket er dersom de kjenner vitring. De stikker direkte i fullt firsprang.

Link to comment
Share on other sites

Prøv disse:

Kalle Heinz i Degeberga(tidligere XXL som arrangør) gris og dov

Dylta Bruk, Ørebro bare gris noe hjort

Claestorp, nærheten av Ørebro gris og dov

Kathrineholm Gods gris, dov og hjort(dyrt men bra)

Sturefors Gods, Lindkjøping(akkurat sett ulv i terrenget der nå) gris og dov

Sundstad Säteri, Stockholm

 

Alle disse kan anbefales, men har mest tro på Dylta Bruk.

der har vi sett mest gris(6 jegere 2 dager så over 500 gris)

 

Jeg var hos Kalle i vår. vi var 2 stykker som dro over. vi fikk inen ting. han jeg dro over sammen med har vært der flere ganger før. og Alltid fått gris. Jeg vil over en gang til, men da vil jeg prøve på høsten. tror kanskje det kan være bedre. Og da er jakta på dov og starta. :)

Når vi skulle kjøre opp til Kalle så sto det flere STORE flokker med dov. så er sikkert bra å jakte det og der borte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...