fredrik Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Hei Har skutt noen hundre skudd Lapua Scenar i 139gr i min 6,5x55. Kunne tenkt meg å prøvd å ladet opp en jaktkule (litt allround jaktkule) som kanskje går nogenlunde likt som Scenar'n.. Hva vil folk anbefale? Godt mulig dette er et spørsmål som er umulig å svare på, da det meste går ulikt fra børse til børse, men noen kuler er jo likere enn andre, og man skulle jo da tro at de gikk nogenlunde likt og.. Fredrik
Sharpshooter Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Hornady 140 grs SST kan være ett alternativ. Fikk selv 129 grs SST til å gå likt med Sierra 140 grs HPBT i Sauer 200 STR'n min. Spørsmålet er hva du skal jakte. John-A
fredrik Posted July 13, 2011 Author Posted July 13, 2011 Jeg tenkte å lage en patron som egner seg greit til reven og kråka. Men samtidig kan brukes på rådyr. Når det er sagt, så er vel v-max det beste alternativet til reven og kråka.. Men er jo utsolgt over alt
Kjell Olav Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Jeg ville prøvd 120grs Nosler Ballistic Tip, uten at jeg har noe mer erfaring med den enn at den som regel går godt og er ganske myk.
Finnlight 338WM Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Denne kula oppfører seg akkurat likt med v-max, så den er ikke å anbefale på rådyr. Ja jeg har prøvd.
Kjell Olav Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Nå kjenner jeg om folk som har skutt rådyr med 222 og v-max også, går bra det hvis kula plasseres fornuftig og med minimale skader på kjøtt Ikke at jeg skal anbefale noen å gjøre det sånn uten videre, men det går hvis en vet hva en driver med. Nosler BT er myk ja, men det er nok et lite stykke igjen til eksplosiviteten til v-max, i hvertfall hvis en gir kula en fornuftig utgangshastighet.
Morty Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 sierra varminator skal jo gi samme effekten som v-maksen, men vet ikke om den går likt som kulen du har da
stuegris Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Hva med Accubond? det er vel verdt ett forsøk. Om det går helt likt på en gitt avstand må vel prøves ut i riflen din?
Sauer 150 Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Om poenget er en balistisk tvilling er jo både SST og Accubond nevnt tidligere i tråden. Ingen av dem supre til rev og kråke, men er nok ganske like Scenar balistisk sett. Til de 2 minste ville jeg nok valgt SST
fredrik Posted July 13, 2011 Author Posted July 13, 2011 Nei som jeg nevnte, og visste, så må jo alt testes ut i praksis.. Men noen kuler er jo mer lik enn andre, så derfor tråden.. Har fått noen gode tips nå, som skal testes ut..
Langlo Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Berger Vld 140 grains Hunting http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=671682 avsindig presisjonspotensiale og jaktkule Mvh Langlo
fredrik Posted July 13, 2011 Author Posted July 13, 2011 Ja har hørt meget bra om Berger, og har lenge hatt lyst å teste noe... Nå fant jeg akkurat en pakke med Hornady Varmint til 223'n min her.. Så jeg lada opp 50 skudd med den, så da har jeg egentlig til kråka og reven.. Men den Berger-kula, er den god på f.eks rådyr?
Recommended Posts