Jump to content

.222 Norma 55 grs fmj og Sako 50 grs fmj?


ko-stens

Recommended Posts

Har igjen noen Norma 50 grs fmj-kuler som jeg bruker til blink og fugl, men disse er etter hva jeg har hørt, borte fra sortimentet. Må vel derfor over på noe annet.

 

Er det noen som har prøvd den nye 55 grs? Hvordan går den til .222 og riflestigning 1:14? Er en Brno Fox med litt kappet løp det her (49 cm løp). Vet at enkelte kuler ikke går veldig bra i min. Hornady og Partizan 55 grs sprer for mye, og jeg har aldri helt klart den store presisjonen med Lapua 55 grs heller (muligens skytter her, men jeg får da bedre samlinger med andre, lettere kuler).

 

Evt, hvordan kan Sako sin 50 grs fmj passe til fugl? Hvordan ser den egentlig ut? Innbiller meg at litt butte kuler passer fint til fugl, slik som Norma sin, tydeligvis, utskiftede 50 grs, samt 55 grs.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om du får tak i sako kulene så lett. Jeg handlet inn det som var å få tak i for en god måned siden.

Denne kula er spiss, og gir små pene hull i fugl`n om farta er ok. Sako kula er en dårlig bevart hemmelighet. God presisjon på ei såpass rimelig kule.

Har ladet denne fra 670ms-920 i min 221 og 22 PPC.

Tipper at 13 grains vit N-110 gir ok fart i 222 rem.

Sako sin 222 fmj fabrikk ammo er ladet litt svakere enn annen 222 ammo. Samme gjelder 6mm 90g fmj kula deres

Link to comment
Share on other sites

Ja, får du tak i Sako 50grains FMJ så er det bare å kjøpe. Den er som skapt for 222Rem og fuglejakt!

 

Jeg brukte N120 til 50grainern og N110 til Sako 45 FMJ. Ladet begge til +/-800ms og var svært fornøyd med presisjonen..

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig... Er det noe man har lyst på, må en så klart litt lengre enn kiosken på hjørnet... :?

 

Har lagt inn samme spørsmål på Robsoft.nu, så får håpe en eller annen hyggelig svenske har lyst å si hvor jeg kan få tak i og som kan sende over grensa! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Har prøvd sako 50gr og norma 55gr i min sako vixen .222 og cz 527en i .223. Har ikke fått skikkelig presisjon med sako kula, ligger mellom 25-35mm på 100m i begge våpnene. Prøvde norma 200, vv n110, n120, n130, n133 og n135. Med norma kula på 55gr har jeg fått grei samling, ligger på 20mm i .222en og litt bedre i .223en, rundt 18mm. Dette har nok med at .222en foreløpig mangler bedding. Ladd med vv N130, 830m/s hvis jeg husker rett fra kronograferinga.

Ryper, ender og harer har blitt meget fine slakt med tilstrekkelig drepeevne. Skarven og gåsa har jeg hatt noen som har flakset ett lite stykke før de segnet om. Liker egentlig 6,5x55 bedre på de litt mer hardskutte fuglene, spesielt om det blåser litt. 

Link to comment
Share on other sites

Har brukt både GameHead (SP) og SpeedHead(FMJ) i 222 i min S&L/Legacy (1:10 twist)

Lader med:

Norma 200 (20.5grn)/910ms

N130  (20.5grn)/885ms

Col: 53.1mm

Begge ladninger leverer utmerket presisjon og sp/fmj  er samskutte.

Utmerket resultat på rype, men er selvfølgelig vær(vind) utsatt.

Edited by roan
Link to comment
Share on other sites

Har testet Sako 105G (helmantel) i min Fox i 222rem. Med ulike settedybder og ladestiger med N110, N120, N130, N133, Norma 200 og Norma 201 har jeg ikke oppnådd mindre samling enn 30mm/100m.

Det som er litt merkelig er at Sako 106G (blyspiss, samme kulevekt) samler betraktelig bedre, ned mot 12mm. Så jeg har i grunn avskrevet Sako 105G, skal prøve Norma 55gr.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...