HalvorV Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Tenker å skaffe meg en pipe i 6,5x55 til min Wolverine. Det er ønskelig at denne er visuelt lik den flutede 25-06 orginalpipa. Vil et 200STR løp kunne dreies ned til Wolverineprofil og flutes uten at dette går på bekostning av presisjon? Hvor stor blir mellomrommet mellom kasse og løp ved bruk av 200 pipe i 202? Er det noen som har erfaring med Border sine Sauerløp, og hvem her på berget skaffer slike?
villreinjegeren Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Det går sikkert an, men er det ikke rimeligere å kjøpe ett ferdig fluta 202 løp da.
HalvorV Posted July 12, 2011 Author Posted July 12, 2011 Meg bekjent finnes ikke Wolverine Varmint løpene i 6,5x55. Og en pris på 12 550,- for et orginalt flutet Sauerløp er kanskje noe i overkant?
hansen deluxe Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Tror ikke 200 STR pipa er tykk nok. Mellomrommet er på ca en mm. Varmint pipene til Sauer er jo ikke akkurat gratis heller nei.
HalvorV Posted July 12, 2011 Author Posted July 12, 2011 Et Border vil komme på £642 ex moms og slikt.... så de er ikke gratis de heller. Ser for meg at man da fort er oppe i 10k før løpet er hjemme i skapet... Men da er det kamret, flutet og gjenget for demper. Og slik jeg har forstått det så er Border bra greier(?).
HalvorV Posted August 7, 2011 Author Posted August 7, 2011 Tilbake fra ferie og det er på tide å vekke denne til liv igjen.. Noen som kan anbefale en børsemaker som har erfaring med Border og bestilling derfra?
mortens Posted August 7, 2011 Posted August 7, 2011 Må du ha Sauer løp da? JaktogFriluft hadde i vertfall fluta S&L løp tidligere i år. Trur da va 5-6tusen. mortens
HalvorV Posted August 7, 2011 Author Posted August 7, 2011 Må du ha Sauer løp da? JaktogFriluft hadde i vertfall fluta S&L løp tidligere i år. Trur da va 5-6tusen. mortens Med referanse til pågående tråd her på Kammeret vedrørende manglende kvalitetskontroll hos S&L tror jeg ikke jeg vil prøve meg på de... ikke vet jeg om de kunne levert i feit profil heller? Sauerløp blir det uansett ikke, da de ikke leverer Varmint løp i 6,5x55 og varmintløpene koster en liten haug med penger. Border barrels kan levere, trenger bare å få en kompetent børsemaker/forhandler til å bestille (og trenger derfor tips til en slik).
larsern Posted August 7, 2011 Posted August 7, 2011 Jeg tror ikke du skal tvile på kvaliteten på S&L piper. De er fullt på høyde med Sauer sine. Jeg har begge deler, og S&L pipene jeg har slitt ut går veldig godt med min type ammo. S&L lager også piper til 200 STR som blir mye benyttet blant DFS skytterne.
mortens Posted August 7, 2011 Posted August 7, 2011 Såpass. Jaja, eg hadde forsatt kjøpt S&L pipe forda om eg leser om deiras problmer.. Eg har og bruker S&L og har ingenting og utsette på dei i min 202.
Redfox Posted August 7, 2011 Posted August 7, 2011 Wolverine Match løpet har lengde på 67cm og en munningsdia på 21mm. Prisen er 9165,-. Wolverine Varmintløpet som er flutet har en lengde på 65cm og en munningsdia på 19mm med en pris på 12550,-. Denne finnes ikke i 6,5x55. Et Sauer STR løp på 70cm har en munningsdia på 21mm. Denne koster 3302,-. Nå er jeg usikker på hvor mye det koster å dreie denne ned til 19mm. Fluting er dyrt mener jeg har sett på nett at det koster 4000,-. Husker ikke om det var på Ing. Ragnar Hansen sine sider. Jeg har hatt et neddreid og flutet STR løp i 7 år nå. Denne var i utgangspunktet brukt og "utskutt". Men etter en sikkelig puss hadde jeg 5 skuddssamlinger på 15-18mm etter dreiing og fluting. Så dette har ingenting å si for presisjon. Dette blir siste sesongen med dette løpet. Det neste løpet blir kun dreid ned til ønsket profil uten fluting. Om du skal ha et løp til din Wolverine er min anbefalning å gå for et nytt STR løp. Og spørre div. børsemakere og evt. andre med dreiebenk og fres for fluting om pris. Det kommer i hvertfall ikke til å koste 12500,-.
icecool Posted August 7, 2011 Posted August 7, 2011 Hva med å bruke et standard 67/19 str løp? 67cm langt og profil for 19mm munningsdiameter men med en klump på enden på 21mm i diamter for å kunne montere standard forsikte. Om du eventuelt kapper bak "klumpen" er sannsynligvis over 60cm ennå.
HalvorV Posted August 16, 2011 Author Posted August 16, 2011 ..trenger bare å få en kompetent børsemaker/forhandler til å bestille (og trenger derfor tips til en slik). Ingen som har kjøpt et borderløp og vil anbefale forhandler?
ZG47 Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Hei. Joda, sist jeg kjøpte et Borderløp så kontaktet jeg Vaabenhuset Nygård i Haltdalen. Det tok litt lsng tid men ble levert ihh til ønsket spesifikasjon og kostet ca 4 - 5.000.- kroner. Dette løpet er ikke flutet. Mvh
HalvorV Posted August 17, 2011 Author Posted August 17, 2011 Trenger litt konkrete tips til å spesifisere 6,5x55 løpet: Stigning? 5R, eller evt. hvor mange bommer? 6,5x55 short throat eller vanlig? Utgår ferdigladet i en short throat? Siden jeg legger litt penger i et high end(?) løp vil jeg prøve å oppnå så høy presisjon som mulig, men rifla skal fremdeles kunne brukes til jakt (om det skulle være noen motsetninger her) Hva bør/kan gjøres med en 202 for å optimalisere presisjon?
Bly Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Hva bør/kan gjøres med en 202 for å optimalisere presisjon? Svar: Trekk fra 2 og legg til STR Beklager kunne ikke styre meg Skjønner ikke hvorfor du ikke bare kjøper Ø:19mm hos Sauer, får en børsjemaker til å flute samt kutte pipa bak bulpen som nevnt tidliger i tråden. Var jeg deg hadde jeg til og med gitt f.. i flutinga også. Koster mye penger og har ingen fornuftig funksjon
hopmark Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Enig. Jeg har et neddreid rekrutt-løp ifra 200 til min 202, å presisjonen er helt upåklagelig. Det er som regel han bakom børsa det stopper i når det gjelder presisjonen:)
HalvorV Posted August 17, 2011 Author Posted August 17, 2011 Hva bør/kan gjøres med en 202 for å optimalisere presisjon? Svar: Trekk fra 2 og legg til STR Beklager kunne ikke styre meg Skjønner ikke hvorfor du ikke bare kjøper Ø:19mm hos Sauer, får en børsjemaker til å flute samt kutte pipa bak bulpen som nevnt tidliger i tråden. Var jeg deg hadde jeg til og med gitt f.. i flutinga også. Koster mye penger og har ingen fornuftig funksjon Ser ikke helt hvorfor man på død og liv skal blande inn denne fornuften i tide og utide... En 200STR ser ut som en planke og det tiltaler meg ikke helt, jeg liker 202en min og vil fortsette å bruke den. Jeg liker å ha et våpen som det ikke går 13 av på dusinet og ville gått for noe annet enn 200STR uansett hvis jeg skulle hatt en ny rifle(kanskje.. ) 200STR er ikke en 100% match til 202 og man må jo bruke noen kroner hos børsemaker uansett hvis man vil ha fluting, gjenging og ny profil... et Border er Drop in. Dessuten er det morro å prøve noe som er litt annerledes? Presisjonen i både Border og Sauer er bedre en meg uansett, er ikke bekymret for det.
Bly Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Ser ikke helt hvorfor man på død og liv skal blande inn denne fornuften i tide og utide... Hvis man var fornuftig hadde man begynt å sammle frimerker En 200STR ser ut som en planke og det tiltaler meg ikke helt Er helt enig, men det er ikke til å stikke under en stol at det er en bedre konstruksjon enn 202en. Funksjon før utseende spør du meg (Eneste untakk må kanskje være damer ) Dessuten er det morro å prøve noe som er litt annerledes? Annerledes og annerledes......, begge pipene er rund og lang. Mulig jeg begynner å bli gammel
HalvorV Posted August 17, 2011 Author Posted August 17, 2011 Hvis man var fornuftig hadde man begynt å sammle frimerker Eller penger... Er helt enig, men det er ikke til å stikke under en stol at det er en bedre konstruksjon enn 202en.Funksjon før utseende spør du meg (Eneste untakk må kanskje være damer ) Er vel ikke allverdens forskjell i konstruksjonen hvis man skal følge logikken nedenfor? Annerledes og annerledes......, begge pipene er rund og lang. Mulig jeg begynner å bli gammel Og alle biler har sånn sett 4 hjul.... og er dermed ikke mye forskjellige? Alt jeg ville ha var et Borderløp, men neida.... Ble mye sitèring her.
Bly Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Er vel ikke allverdens forskjell i konstruksjonen hvis man skal følge logikken nedenfor? For meg betyr det noe. STRen har litt mere pipe/låsekasse kontakt. STR kassen kommer med og er formet for å passe et bedre avtrekk enn 202. Kassa til STRen er stivere. STRen har bedre innfestning i stokken enn 202en. Men når det er sagt så er 202 også en bra rifle også ser den ikke ut som en planke da Og er det slik at man bare må ha Borderløp, ....ja hvorfor ikke?
Recommended Posts