Jump to content

Browning Auto-5 klubb!


skjarlie

Recommended Posts

33 minutter siden, skjarlie skrev:

Har ikkje vekt, men skal prøve å hugse å vege den i helga :) Mi er kaliber 12, så heilt likt blir det nok ikkje. kanskje @culot har vegd nokon av sine i kaliber 16?

 

Ja nu har det blivit total rokad !  Så förvirringen är total , min förmodade super light /ultra light  16 har jag för 5 min sedan 

upptäckt har stål låda så det förklarar varför den väger lika som min Sweet 16  dryga 3,250 kg , min första -53:a  16 vägde 

3,4kg utan spång ..

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, hovdeknuten skrev:

Min A5 16/70 veier 3255gr. Løpet er 74? cm og veier 1033 gr. 

Jeg er blitt rimelig sikker på at låskassen er stål, ikke alu.

 

Vikten brukar vara stämplad på pipan  min väger 1032gr med spång , men din är 74 cm och utan spång och väger 1033gr 

låter realistiskt .

/P

Link to comment
Share on other sites

Då är det pipans vikt när den gjordes färdig,  Jag har förresten dryftat våra  A5:or med en Amerikan som vet väldigt mycket om A5:or,  alla modeller som kom ifrån Belgien hamnade tydligen inte in den " blå boken "  och i synnerhet dom som 

Som inte var avsedda för Usa marknaden..   Min Kompis säger att den förmodade rätta benämningen på våra vapen är Lightning 16   en modell som inte finns omnämnd i Blå Boken, han säger att det gör den eftertraktad ( ja i usa förstås ) 

För mig innebär det att jag kan lungt skjuta övningstål och de lite tyngre  32g laddningarna  utan att vara rädd att lådan ska spricka.  

 

ps: du nämde att du skjutit Rottweil 33gram i den ,  du skulle inte kunna ta isär en sådan patron  och ta bilder på  krut och förladdning ( närbild )  och gärna väga krutet . 

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, skjarlie skrev:

viss du skal sjekke om det er ein superlight, så kan du teste med ein magnet.............................

 

Det var intressant för jag håller just på och bjuder på en 12:a som har samma " scrinkle  " finish  och den säger dom har Alu låda , jag har mailat honom och bett han dubbel kolla  för i fallet med 12:an så vill jag ha Alu låda då jag redan har en 12 med stål låda.

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

 

Har sett fleire med samme finnish til salgs i tyskland og frankrike som ikkje er superlight (med oppgitt vekt). Felles for alle dei eg har sett er at dei er rundt 1970 modell. Det er nok lurt å sjekke om det faktisk er ein superlight før ein betaler for det ja :) 

Link to comment
Share on other sites

 

För mig är det bara en fördel om min 16 väger 3,25-3,30kg  då rekylen blir mindre med lite vikt, men ska man vandra på fjällen så är det ju skillnad på 2,9 kg  och 3,3 kg    för det förstnämnda  är vad en " super allege " som de kallas i France och ultra light i usa 

påstås väga.     Det sura är att jag betalat mer för en  välanvänd  -62:a ( 298euro)   än denna Lightning 16 ( 259euro)  i super skick, dock känner jag mig som en vinnare då jag fått alla Sweet 16 attributen för en skitpeng :)

 

/P

Link to comment
Share on other sites

2gram  krut !! O.o   Och du vägde rätt ?   Normalt  brukar 31 gram hagel dra 1,55-1,60 gram , 

krutet är jag inte 100 på  men det kan vara Tecna och laddningen är nästan av controdose karaktär 

förladdningen är om jag inte ser fel en  Gualandi  SG 16/18 

 

/ P

 

 

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

Med den trånga pipan lär 31g :3 

slå som en slägga. 

Jag gjorde 25 st 32g:3 nik härom dagen, italienska 3:or  ( 3,3 )  

jag använde 800-X krut som levererar mkt fina bilder normalt och jag förväntar mig inget annat m 3:or och dom är tänkta till rådjur.

/P

Link to comment
Share on other sites

@ skjarlie 

 

ja denna förhatliga garderob ! 

Fast ni har en del plus och minus i Norska vapenlagstiftningen ,  skit att lnte Norge och Danmark hakade på när Sverige införde 1+2 för halvauto hagel . 

Jag har sån tur att hustrun som har jägerexamen blivit väldigt intresserad av Auto 5: or :P hon har redan 2 st och ska nog skaffa en till 

B|

Link to comment
Share on other sites

Ja, det hadde vore betre! enklare å få tak i plomberingar og. Får være glad me ikkje har fått samme reglar som england, der plombering ikkje kan være mogleg å fjerne (krymping av magasinrør). 

Har ein ledig plass igjen, så må tenke godt igjennom kva eg har bruk for før den blir fyllt, har strengt tatt ikkje bruk for auto 5 nummer 3 :D 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, skjarlie skrev:

Får være glad me ikkje har fått samme reglar som england, der plombering ikkje kan være mogleg å fjerne (krymping av magasinrør).

 

Vi i Sverige har ju lyckligtvis fått till att  en av de godkända plomberingsmetoderna innebär att 2-K limma fjäderstoppet e dyl 

efter att reduceringspinne lagts  innanför , då slipper man förstöra vapnet såsom en krympning av röret gör  förstört i den mening 

att om något händer med delen som trycker ut patronerna i magasinet och behöver bytas,  till exempel är  den delen på min 

nya -69  16  i  Plast/nylon  :/ vilket känns sådär , jag kommer byta den framöver när en ny beg eller ny hittats och jag kommer 

även försöka hitta ett magasinfjäderstopp i metall för det är åxå i plast , bössan är fantastisk men på de detaljerna verkar snålheten fått fritt spelrum.

 

ps: en 2-K limning går att värma bort med varmluftpistol, för att sedan göra om när reparation  e dyl är klar.

 

ds:  1+2 tyckte jag en gång var larvigt lite, men faktum är att har man en A5:a m speed load så är det som att ha en 1+2+1 

då sista skottet kamras så snabbt att man hinner inte blinka ...

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Ok, det er jo ei grei løysing. I norge er det ikkje noko krav om at plomberinga skal være fast, kun at den skal være montert ved jakt. er det vanleg å få problem med desse plastdelane? har ikkje hatt noko problem med dei, men er og litt skeptisk til plastikk. 

speedload er fint ja, har akkuratt bestillt deler til ombygging til den gamle hagla mi :) 

Link to comment
Share on other sites

Den annonsa er nok frå før dei begynnte å bruke plast på delane me snakka om :) Det er vel 3 delar som er laga av plast frå før 1970 ein gong? har i allefall på mi 1970 modell magasinfjærstopp, patronfølgaren (den som skubbar patronar inn) samt pinnen som står inni "action spring" i plast. 1922 modellen har desse i stål bortsett frå pinnen som er i tre :)  

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, hovdeknuten skrev:

9eb1f1ccbcc8b3dd7c437adea5fba309.jpg

Är detta en länk eller en papperskopia du har ? Om pappers kopia kan du göra en färgkopia till mig ? Jag ersätter dig rundligt ! 

Är det en länk ? Isf kan jag får den ?  Denna har jag aldrig sett förut 

 

/P

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, culot skrev:

Är detta en länk eller en papperskopia du har ? Om pappers kopia kan du göra en färgkopia till mig ? Jag ersätter dig rundligt ! 

Är det en länk ? Isf kan jag får den ?  Denna har jag aldrig sett förut 

 

/P

Her er ein orginal til salgs :) https://www.ebay.com/itm/1964-BROWNING-Automatic-5-Auto-Shotgun-NO-NEED-TO-PAMPER-Gun-Magazine-Ad-6193a/372009353654?hash=item569d7c41b6:g:EBsAAOSw4YJZZCVB

 

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, culot skrev:

Är detta en länk eller en papperskopia du har ? Om pappers kopia kan du göra en färgkopia till mig ? Jag ersätter dig rundligt ! 

Är det en länk ? Isf kan jag får den ?  Denna har jag aldrig sett förut 

 

/P

Nettsøk. Har dessverre ikke den nei. Ellers skulle jeg selvsagt sendt deg en kopi. Googlet Browning a5 ad👌

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 18 november 2017 den 9.38, hovdeknuten skrev:

Jeg skal prøve å få tak i en ekstra pipe i 16 modified. Det ville vært noe😁 enten belgisk eller japansk. Noen som vet hvor det måtte bli?

 

Köp en full choke och öppna den,  eller köp min -62  så får du den  ifrån 6/10 till cylinder om du vill B|

 

Link to comment
Share on other sites

Monterte speed feeden i går, men må file litt på carrieren, då den ligg med press på carrier latchen når avtrekket er montert. Det fører til at bolten ikkje låser seg i bakre stilling.

Ellers sjekka eg øve alt av andre delar, og ser ingen teikn til slitasje, sjølv om hagla er nærmare 100 år gammal :)

DSC_0028.JPG

DSC_0030.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Problemet er at carrieren står heilt fast mellom carrier latchen og avtrekksbøylen. viss eg trykker veldig hardt på carrier latch knappen går carrieren forbi, men den går ikkje tilbake på plass fordi det er for trangt.

Viss eg har den bakre skruen til avtrekksbøylen laus, fungerer alt som det skal (litt meir plass til carrieren). Har samanlikna med den gamle carrieren, og det er litt forskjell på dei.

 

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, skjarlie skrev:

Problemet er at carrieren står heilt fast mellom carrier latchen og avtrekksbøylen. viss eg trykker veldig hardt på carrier latch knappen går carrieren forbi, men den går ikkje tilbake på plass fordi det er for trangt.

Viss eg har den bakre skruen til avtrekksbøylen laus, fungerer alt som det skal (litt meir plass til carrieren). Har samanlikna med den gamle carrieren, og det er litt forskjell på dei.

 

 

Kan du fota när den sitter fast ? 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=109430546

 

For de som nå bare må ha en A5:-)

 

Lurer på kva den metallgreia framfor låskassa er? for å halde i hop eit sprekt forskjefte?

Ellers såg den grei ut, men den er ikkje frå 1970, den er eldre en 1922 (då var det skifta til ein meir bøgd avtrekkar) :)

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, skjarlie skrev:

Funkar perfekt no, og ja, speed load er kult! B| Har speed load på den andre Auto 5en, då var det tungvindt å begynne å lade på gamle måten :) Trudde det var i 53 speed load kom?

 

För kal 16 så var det sent -53    men för 12 så var det tidigare,   Speed load  " is the shit " B|

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, skjarlie skrev:

Trur forsatt du tek feil culot, ifølge browning vart speed load patentert i 1952 ;)http://www.browning.com/news/tech-terms/speed-loading.html

 

Alternativt så blandar jag ihop det med " magasine cut off "  för den kom tidigt . 

Val Browning hade även spännande ladd-lösningar på dubbel automaten ( kort piprekyl) och Browning 2000 som var gasladdad

men hade  speed  load med inkast på vänster sida... 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...