Truls Posted July 11, 2011 Posted July 11, 2011 Hadde en litt artig opplevelse. Jeg skulle gå opp til prøve med en to år gammel tispe som jeg hadde trent en del på blodspor, og så tenkte jeg at jeg like godt kunne ta med gammern samtidig, selv om han ikke hadde blitt trent noe særlig på utlagt blodspor, hadde bare gått et par ganger med ham i sele. Tispa gikk fint, hun. Klarte blodprøven uten problemer, selv om hun viste tydelig tegn på at hun heller ville slå inn på et ferskt elgspor. Men hun hentet seg fint inn og gikk fint frem til skanken. Så hentet jeg gammern, og gikk frem til oppsparket dommeren hadde laget, koblet av halsbåndet og festet selen på hunden. Han gikk som et lokomotiv gjennom skogen, vinglet ikke et øyeblikk. Jeg syntes nok det gikk litt i ivrigste laget, og tenkte mitt om den elgen som jeg hadde sett spora etter da jeg gikk med tispa. Men jeg valgte å stole på bikkja, tenkte at jeg uansett hadde fått godkjent den yngre tispa. Heldigvis. For gammern gikk rett på skanken, han. Dommeren var kjempefornøyd og sa at hunden hadde gått sporet nøyaktig og sikkert. Artig.
sindre.S.K Posted July 11, 2011 Posted July 11, 2011 Gratulere med begge to jeg har en unggutt som syns at ferske spor var litt mer pirrende men kommer sikkert med alderen her å da hvilkene raser er det?
eies Posted July 11, 2011 Posted July 11, 2011 Dei aller fleste ettersøkshundane blir betre di eldre dei blir. Det må ha med erfaring å gjera. Har også intrykk av at ein hund som er hensiktsmessig trena på blodspor som unghund, treng uhyre lite vedlikehaldstrening. Men det er berre mitt intrykk. Det blir som med sykling: Har du lært det i ungdomen, kan du det også når du vert vaksen. Men tippar det er fleire meiningar om dette.
Recommended Posts