Jump to content

Glock 17 vs 19?


2-Bravo

Recommended Posts

Jeg har seriøse planer om å kjøpe meg en Glock, og til dem som skal ha meg til å kjøpe andre merker istedet: Glem det.

Bruksområdet er hovedsaklig rekreasjonsskyting i pistolklubb og NROF, men det kan hende man hiver seg på praktisk etterhvert.

 

Jeg har skutt litt med Glock P-80 (altså 17), og den treffer jeg greit med, også på 25m. I utgangspunktet så hadde jeg tenkt å kjøpe meg en Glock 17 gen.4, men så har jeg begynt å stusse litt på Glock 19 gen.4.

 

Slik jeg forstår det så er denne noe mindre, og dermed kanskje passer mine små hender enda bedre. Rent teoretisk så antar jeg at 19 sitt kortere løp og avstand mellom siktene vil gi litt dårligere presisjon kontra 17. Spørsmålet er om dette er noe jeg vil merke, og dermed burde prioritere ergonomien som 19 har? Dersom samme skytter skyter med Glock 17 og 19 på 25meter, vil man kunne skille våpnene på blinkene?

 

Jeg skal komme meg innom butikken snart for å holde litt i 19, men jeg ville gjerne høre om noen der ute har noen formeninger om dette.

Link to comment
Share on other sites

Er ingen Glock ekspert, men dersom du skal ha generasjon 4 kan du vel gjøre grepet litt mindre enn på p80n, den kommer jo med backstraps i forskjellige størrelser, der medium skal tilsvare 3.generasjonsgrepet, small vil da være noe mindre.

Link to comment
Share on other sites

Selv ville jeg gått for en glock 17.

 

Personlig klarer jeg ikke å bruke en glock 19 av en eller annen årsak. samlingene er enorme.

men jeg har kjøpt en glock 26 og den er like presis som glock 17 jeg hadde tidligere.

 

skal du skyte praktisk og ha muligheten for sivilpistol på sikt også så er jo glock 19 bra siden den kan brukes i begge program

Link to comment
Share on other sites

Eg eig sjølv ein Glock 19 og har skote eindel med Glock 17 i praktisk. Eg personlig skyt best (eller rettare sagt minst dårlig) med G19, då denne passar mine mindre hender betre. Eg synest G19 har svært fine proporsjonar og utan følelsen av at det er ein "krympa" versjon (i motsetning til g26).

 

Hvis du tenker å skyte praktisk har g 19 den fordelen at den kan brukast til sivilpistol pga størrelsen.

 

Uansett flotte våpen som stort sett alltid fungerar, og eg stort sett ikkje treff nokon ting med :)

Link to comment
Share on other sites

Bruksområdet er hovedsaklig rekreasjonsskyting i pistolklubb og NROF, men det kan hende man hiver seg på praktisk etterhvert.

Jeg har skutt litt med Glock P-80 (altså 17), og den treffer jeg greit med, også på 25m. I utgangspunktet så hadde jeg tenkt å kjøpe meg en Glock 17 gen.4, men så har jeg begynt å stusse litt på Glock 19 gen.4.

 

Jeg har ingne erfaring med Gen.4 Glockene, men har skutt Glock i mange år nå og har hatt/har nesten alle 9 mm modellene som har vært laget. Er også et spørsmål om du har mange våpen fra før og du ønsker mange i årene som kommer.

 

Men er de som de gamle så er jo grepet likt på de to (ja jeg vet man kan bytte bakpartiet, men de er fortsatt like).

G17 er jo kun lengere.

 

Liste over hva som er best til de forskjellige programmene:

For felt / bane programmene - G34 (lengre sitke linje), men G17 (En gammel G17L hvis du finner en :-)

Felt spesial pistol - G26 (Modifisert G19)

Praktisk Production - G 17 (G34 er ikke lov!) / G19 kan fint brukes.

Sivil 2 - G 19

NROF - vil jeg tro G 17 (men her for andre svare)

 

Jeg skytter nå bedre med min G19 en G17, men jeg tror dette kommer av siktene jeg har, som passer meg veldig godt.

Jeg brukerhttp://www.truglo.com/IW_Products.m4p.pvx?;PRODUCTS_NO_TREE?cat=30500?company=TGI

på G19.

Desse siktene er nok mere vanlige i praktiske miljøet en i felt, der har jeg fått mange "rare" blikk og komentarer. Men jeg mener de er mye bedre å skytte med en sorte sikter eller Glock sine sikter.

 

Jeg hadde nok valgt G17 nå og evnt. kjøpt G19 senere til Felt sp/siv2.

Link to comment
Share on other sites

Felt spesial pistol - G26 (Modifisert G19)

 

En liten notis her angående Glock 19 er at man trenger ikke modifisere selve pistolen.

Det holder i massevis å kappe bunnen av magasinet og sette inn en ny plugg for å holde fjæren på plass

 

Altså ingen inngrep som forringer annenhåndsverdi eller kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har seriøse planer om å kjøpe meg en Glock, og til dem som skal ha meg til å kjøpe andre merker istedet: Glem det.

Bruksområdet er hovedsaklig rekreasjonsskyting i pistolklubb og NROF, men det kan hende man hiver seg på praktisk etterhvert.

 

Jeg har skutt litt med Glock P-80 (altså 17), og den treffer jeg greit med, også på 25m. I utgangspunktet så hadde jeg tenkt å kjøpe meg en Glock 17 gen.4, men så har jeg begynt å stusse litt på Glock 19 gen.4.

 

Slik jeg forstår det så er denne noe mindre, og dermed kanskje passer mine små hender enda bedre. Rent teoretisk så antar jeg at 19 sitt kortere løp og avstand mellom siktene vil gi litt dårligere presisjon kontra 17. Spørsmålet er om dette er noe jeg vil merke, og dermed burde prioritere ergonomien som 19 har? Dersom samme skytter skyter med Glock 17 og 19 på 25meter, vil man kunne skille våpnene på blinkene?

 

Jeg skal komme meg innom butikken snart for å holde litt i 19, men jeg ville gjerne høre om noen der ute har noen formeninger om dette.

 

 

De få cm med kortere siktelinje har ingen verdens ting å si, ei heller at løpet er litt kortere, kula går like langt. jeg har sett en som skyter med G27 på 200 meter.. og samme person skyter lett på 80 meter med alle løpslengder av Glock fra 9mm og opp i 45acp. Hvis du liker G19 bedre en G17 er dette med kortere løp og siktelinje det siste du skal tenke på. Våpnene går like godt og kula går dit du sender den. Presisjonen går mer på skyttern en våpenet somregel.

Link to comment
Share on other sites

Har begge, foretrekker 19. Mer hendig rett og slett. Merker ikke stor forskjell på presisjon på de to når jeg konsentrerer om å skyte grupper.

"Du merker ikke stor forskjell på presisjon" -så det er forskjell altså?

 

Mange gode svar. Argumentet med at jeg kan kjøpe en G17 nå, for så og eventuelt kjøpe en G19 senere til sivil pistol 2/spesialfelt veier tungt. På den andre siden, kjøper jeg en G19 først så vil jeg få problemer med å erverve en G17 senere om det skulle være ønskelig.

 

Gleder meg til å prøveholde begge våpnene side om side i butikken, så kanskje man blir overbevist da.

Link to comment
Share on other sites

Har selv nesten utelukkende valgt å benytte G19 til alt en 9mm pistol kan benyttes til innenfor NSF og NFPS (samt planer fremover for NROF) det siste 1,5 året, selv om jeg har både G17 og G26 i skapet.

 

Passer ergonomien til deg, kjøp en G19 uten å tvile. Genialt lite budsjettvåpen (og alle våpenkontors drøm) siden denne kan benyttes over alt.

Tips ang. magasiner:

1 stk modifisert G19 mag for bruk i spesialpistol NSF.

2 stk umodifiserte G19 mag for bruk i Sivilpistol NFPS og grov/mil NSF.

2 stk G17 mag med +bunn som passer i boksen for bruk i Standard NFPS.

Tilstrekkelig antall G17/G19 mag for bruk i Production og Standard NFPS.

 

I mine øyne er våpenet brukendes i konkurransesammenheng i inntil 6 klasser (NFPS+NSF), litt avhengig av om våpenet beholdes i Production-lovlig form eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

 

Kan man ikke skrive ut en Glock 17 i NROF? Har akkurat selv blitt medlem der.

 

du må ha befalsgrad, ha vært medlem i MINST 12mnd. og ha betegnelsen AKTIV skytter som er MINIMUM 4 skytinger i året. men mange klubber krever mer aktivitet enn minimumet.

 

når du tilfredstiller de kravene så kan du få utskrevet en AG3/MP5 eller P80 (Glock 17)

 

kilder. egen NROF klubb

Link to comment
Share on other sites

...Og da får du utdelt en gammel gen 1 som du ikke har lov til å gjøre noe som helst med. I tillegg har du fortsatt ikke våpenkort på 9mm og kan ikke kjøpe sivil ammo. Dermed er du avhengig av treningsammo du får av avdeling og eller NROF.

 

Gjennom min status som aktiv skytter så kan jeg i utgangspunktet få skrevet ut både HK416 og P80 gen 3 (komplett) som jeg har som tjenestevåpen. Denne våpenutleveringen vil da ikke gå på avtalen mellom forsvaret og NROF, men mellom meg og avdelingen på bakgrunn av min status som aktiv skytter i NROF. Denne løsningen gidder jeg ikke da jeg da må drasse våpnene frem og tilbake i forbindelse med øvelser. Våpnene har det fint på lager i leir.

 

Når det er sagt, og tilbake til diskusjonen i tråden så ønsker uansett jeg å erverve en "sivil" Glock gen 4 som jeg kan gjøre hva jeg vil med (justeringer, bytte deler osv.). Jeg står heller ikke i fare for at denne plutselig må inn på kontroll hos FLO i lang tid.

 

 

@TonyHolt: Uten å utdype det så mye her, så er det forresten en liten revisjon på gang med tanke på kontrakten mellom forsvaret og NROF. Her ventes det blant annet å komme mye strengere regler i forhold til å skrive ut, og beholde militære våpen. Forsåvidt en god ting mener jeg, men kan fort ramme folk som har litt for lange "dødperioder" innimellom.

 

@ammoT: Takk for dine synspunkt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har seriøse planer om å kjøpe meg en Glock, og til dem som skal ha meg til å kjøpe andre merker istedet: Glem det.

Bruksområdet er hovedsaklig rekreasjonsskyting i pistolklubb og NROF, men det kan hende man hiver seg på praktisk etterhvert.

 

Jeg har skutt litt med Glock P-80 (altså 17), og den treffer jeg greit med, også på 25m. I utgangspunktet så hadde jeg tenkt å kjøpe meg en Glock 17 gen.4, men så har jeg begynt å stusse litt på Glock 19 gen.4.

 

Slik jeg forstår det så er denne noe mindre, og dermed kanskje passer mine små hender enda bedre. Rent teoretisk så antar jeg at 19 sitt kortere løp og avstand mellom siktene vil gi litt dårligere presisjon kontra 17. Spørsmålet er om dette er noe jeg vil merke, og dermed burde prioritere ergonomien som 19 har? Dersom samme skytter skyter med Glock 17 og 19 på 25meter, vil man kunne skille våpnene på blinkene?

 

Bumper denne i tilfelle det er flere der ute med noen erfaringer/meninger i forhold til dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...