Jump to content

Ny .223 sprer skuddene


Beago

Recommended Posts

Har kjøpt meg en tikka t3 i kaliber .223. Med en zeiss kikkert. Har en m98 i kal 30-06 som jeg har skutt mye med. Den børsa går som bare det og jeg skyter godt med den føler jeg. Har nå fått skutt ca 200 skudd med tikkaen, men føler ikke jeg helt får "foten" i det. Er det sånn at det er lettere å dra ut skudd i .223 eller er det bare jeg som ikke har fått trena nok ennå? Føler jeg sprer skuddene mye og skyter mye bedre med mauseren, enda det skal vel være mye bedre presisjon i tikkaen.. Synd det virker vanskligere å skyte med .223 men det kan jo bare være innbilning :) fint å høre litt hva ekspertene her inne mener om dette :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det er vanskelig og gi deg gode svar, uten litt mer informasjon. Kan du si noe om hvilken riflestigning det er på løpet ditt, samt hvor langt løpet er? Det er også veldig nyttig og vite hvilken ammo du bruker, spesielt kule type.

 

Jeg slet med å finne riktig ammo til min rifle i .223, spesielt p.g.a. min relativt kvasse riflestigning på 1:7. Jeg endte opp med best presisjon ved hjemmelading av kuler fra 69 til 80 grains, "mellomladet" med N140. Jeg skyter helt fint vanlig 55 grains på kortere hold (under 100m) med fin presisjon, men på lengre hold er den mer kresen.

 

Vær spesielt obs på at bratt riflestigning i kombinasjon med lette kuler kan gi overspinn på kulen, og i verste fall ødelegge kulen eller gjøre at den går i oppløsning.

 

Anbefaler å ta en titt på http://www.6mmbr.com/223rem.html for meget god info om .223.

 

Stigning : Kulevekt i grains

1:14 : 55 grains

1:12 : 65 grains

1:9 : 73 grains

1:8 : 80 grains

1:7 : 90 grains

Link to comment
Share on other sites

Har samme problem. Ingen av de rimelige 50-55gr kjøpeammo'ene går tilfredstillende med min rifle (1-9 stigning).

Hjemmeladd 55gr Nosler Bal Tip går bra, så egentlig er det litt rart dette her.

Jeg ville prøvd å få tak i ammunisjon med litt tyngre kuler. Jeg fikk tak i noen ferdig ladde partizan 75gr som går godt nok til trening og jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter en knapp på rekylopptak!

Har man skutt mye med kaliber med godt merkbar rekyl, kan man ofte få dårlig presisjon med rekylsvake kaliber.

Det finnes flere metoder for å "teste" dette... om du har "tilpasset" deg til en rekylsmell fra 30-06 som du tar med deg inn i .223...

Link to comment
Share on other sites

Et tips hvis presisjonen ikke er som forventet med en ny rifle:

Jeg opplevde det samme en gang, og etter en del frustrasjon fant jeg ut at det var kikkertsiktemontasjen som ikke var helt stram, dvs. basen var ikke festet godt nok. I mitt tilfelle måtte jeg ta av kikkertsiktet for å få skrudd til basen skikkelig. Da ble alt så meget bedre! :-)

 

Ikke sikkert dette er ditt problem, men med nymonterte kikkertsikter hender det ofte at man må etterstramme skruene litt. Det samme gjelder også skruene i skjeftet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...