jakterbest Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Jeg er en ivrig duejeger som har et stort jorde som tiltrekker fult av duer, men en offentlig vei er på motsatt side av jorde. Jorde er 200meter bredt. Kan jeg skyte mot veien når det er 200 meter bredt? (Eventuelt en regel for hvor langt i fra vi kan skyte mot en vei ?)
vømmøl Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Det heter seg vel at sikkerhetsavstand er hagl-diameter x 100; haglstørrelse 2mm(er det hagl nr 6 eller 7?) gir sikkerhetsavstand 200m.
Isbjønn Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 (edited) Slettet mvh Isbjønn Edited July 7, 2011 by Guest
trombone Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Det ville jeg ikke gjort. Du kan risikere at haglesuppa di ramler i en eller flere biler, og det er noe man legger merke til selv når haglene faller som regn. Ditt avfyrte skudd er ditt ansvar, og selv om det ikke er fare for å trenge gjennom ei bilrute på 200 hold med hagle kan du ikke gardere deg mot et åpent vindu eller en utforkjøring i befippelsen av ei haglesverm i ruta... Regelen er at det ikke er tillatt å skyte på eller over offentlig vei, slik at sånn du beskriver situasjonen er du begrenset til å skyte i vinkler som ikke vil krysse veien. Isbjønn; det kan du da ikke mene alvorlig? Duverden...
300 win mag Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 (edited) Foreslår at dere har en dugelig sikker avstand før det stuntet prøves ut! (les: så langt at hagla ikke rekker frem!) Jeg har vært på mottakerenden av en haglskur fra en annen jeger og på tross av skadefritt utfall var det ikke en veldig morsom opplevelse. Til trådstarter vil jeg si at du får sørge for å holde kontroll med at det ikke er noen i området om du absolutt må jakte på dette jordet der det er en vei i bakgrunnen. Er det mye trafikk ville jeg latt være. Edited July 7, 2011 by Guest
Isbjønn Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Nei jeg gjør jo ikke det. UNNSKYLD. Ble nok litt provosert. mvh Isbjønn
Gullvingen Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Jeg er en ivrig duejeger som har et stort jorde som tiltrekker fult av duer, men en offentlig vei er på motsatt side av jorde. Jorde er 200meter bredt. Kan jeg skyte mot veien når det er 200 meter bredt? (Eventuelt en regel for hvor langt i fra vi kan skyte mot en vei ?) Hvis jordet ikke er mer enn 200 meter bredt, hvorfor går du ikke bare på den andre siden da? Da slipper du å skyte mot offentlig vei...
Østengen Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Sikkert noe på den andre siden han heller ikke vil skyte mot, f.eks. huset hans?
Gullvingen Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 sant, tenkte på det også, men hus står iallefall i ro....
VestlandsJeger Posted July 8, 2011 Posted July 8, 2011 Eg trur trådstarter gjer lurt i å finne andre løysingar enn å skyte mot denne vegen.
Recommended Posts