Jump to content

Må ha ny og lengre fiskestang, tips?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Jeg har i det siste kun fisket med en lettspinnestang. Men jeg merker behovet for en stang jeg kan kaste dupp med flue/mark.

 

Lånte en lang stang i dag med ambassadør snelle. Stanga var veldig stiv, noe jeg likte godt for å kaste dupp med.

 

Noen gode tips til en "pakke"? Må ikke være for dyrt..

Link to comment
Share on other sites

støtter Mauser68! Jeg har ei 9-fots Elbe-stang med kastevekt 2-15gram. Bruker den etter ørret/røye både til fjells og i Vefsna. Eneste ankepunktet er at den er udugelig til dorging, men det er vel LITT for mye å be om å få i SÅ stor pose og sekk...

Link to comment
Share on other sites

Ante meg det ja.

 

Var ute å sjekka den stanga jeg lånte i dag; en 10" som er beregnet for kastevekt 20-50g. Dette er en slik stang som er laget for ambassadørsneller, med pistolgrep. En herlig stang!

 

Jeg har jo som sagt allerede stang for de mindre vektene, så jeg kunne tenkt meg noe som tar ca 15g og opp.

 

Skal lete litt på xxl :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om noe bedre for 1000 lappen, men ser at det følger med fireline til denne pakken? Fireline er veldig bra greier, tåler mye og gir god kontakt med sluk, spinner osv. Du skal imidlertid vite en ting, fireline er glatt, og du bør spole noen meter med vanlig sene innerst på spolen for deretter å skøte på fireline. Dersom du binder fireline direkte på spolen kan det begynne å "gli opp" og du vil få svært løst snøre på spolen, noe som kan gi problemer og kluss.

 

Du bør også være obs på et par ting til når det gjelder fireline:

1: Fireline er sterkt og tynt. Det betyr at dersom snellen som følger med rommer mye på spolen, så vil du ikke fylle spolen med de 270 meterne som følger med. Dette ordnes med en større mengde vanlig sene på spolen før fireline skøtes på.

 

2: Fireline liker ikke mekanisk slitasje (dragning mot stein o.l). Dersom det er mye stein og slikt der du skal fiske, så bør du også bruke en sjokkfortom av vanlig sene i den tykkelsen som er aktuell for det fiske du tenker å bedrive.

 

Skitt fiske :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips :) Har fisket omtrent utelukkende med fireline de siste årne, så vet hva det går i.. Og dette med at man ikke fyller spolen, et bedre triks (i mine øyne) er å ta en liten remse elektrikertape, den sorte typen, og surr noen runder. Dette vil og gi bedre grep og løser det første problemet du beskriver.

 

Har fra før sen Abu Sorön snella. Den er laget for fireline, og har et par gummi-ringer innerst som løser dette problemet :)

 

Skal sjekke den nettbutikken Skitt fiske, mulig de har noe bra?

Link to comment
Share on other sites

Var ute og luftet ultraletten nå i ettermiddag, og etter fem kast på riktig sted var fisken på land :wink: 500 grams bekkeørret er pen fisk i elva "mi". Og jeg må le litt, fordi jeg forleden fikk forespørsel om hvilken spinner jeg brukte i overskyet vær, svaret var sølv med sorte eller røde prikker... Og her er beviset:

1e2mtx.jpg

 

Beklager OT...

Link to comment
Share on other sites

Einig i det at å kaste 30 grams dubber med ei stang som takler 3-15 ikkje er heilt optimalt, men det er litt gi og ta situasjon. Du kan kaste 30 grams dubber med ei 3-15 grams stang, men du kan IKKJE kaste langt med små spinnere og sluker på ei tyngre stang.. Det einaste du må gjere med å kaste tunge dubber på ei lettere stang, er å passe å ikkje dra til for fulle mugger, du må kaste litt roligere, og det er rett å slett reinspikka tull at du ikkje kan kaste langt med ei lettstang og tunge dubber. Litt roligere sving, så svipper du fint den tunge dubben minst 20 meter ut og det er meir enn langt nok... Så eg ville definitift ha valgt ei 3-15 stang, for å få ei stang du kan bruke til omtrent alt av innlandsfiske og det er nok ikkje så dumt å kanskje strekke lengda til 9 tommer heller...

Link to comment
Share on other sites

Hvis en skal fiske med dubb på ei stang med maks kastevekt 15 gram, og mener 20 meters kast er mer en langt nok, er det direkte talentløst å kaste en 30 grams dubb! Du skremmer bare fisken med den store dubben når den plasker i vannet. Bruk en dubb på 10-12 gram, da funker alt så myyye bedre!

 

En 30 grams dubb er så tung for å kunne kastes langt, og fungerer bare ikke på ei så lett stang som det diskuteres her, uansett kasteteknikk!

Link to comment
Share on other sites

Heilt grei den Hornetman, men det var trådstarter som sa han bruker 30 grams dubb og det går fint an med ei lett stang og kaste, been there, done that.. Eg også ville ha brukt ein lettere dubb, men uansett så tar det ikkje mange kastene før du har lært deg å fått det til med ein tung dubb heller..

 

Alternativet er jo å ha 2 stenger med seg, men kjenner eg det rett, så er det ikkje alltid like greitt, så derfor anbefaler eg 3-15 grams stenger, fordi då har du alternativet til det meste, uten å dra på fleire stenger..

Link to comment
Share on other sites

Jeg fisker mye med flue og dupp, og da er det fint å kaste langt.. Til spinnere/sluker og annet lett agn har jeg lettspinnestanga mi..

 

Slik jeg fisker med dupp og flue er at jeg har en LANG fortom og trekker dette rooooolig inn.. Da er det dritt å må stå å kaste hele tiden, og ikke minst skremme fisken hvert 3-4 min..

 

Fant forøvrig en ny fisketeknikk som jeg ikke har lest om før, som gav meg fisk: dupp og wobbler med LANG fortom :) Måtte stå på en stein for å få kastet ut dette, men ble fisk på første kast! Bruker da såklart en floating wobbler. Verdt å teste for de litt mer eksprimentelle :)

Link to comment
Share on other sites

http://www.elbe.no/fisk/produkter/steng ... er/9497/no

Dette er en flerdelt stang som du bør sjekke ut, ikke billigst men bra.

 

Ellers er Norge et U land når det gjelder stenger/sneller/utsyr for dupp og meitefiske.

Selv sverger jeg til en 13 fot match stang fra Milo, den går til duppfiske men også til fiske etter sjørret med sluk.

Milo gjorde et forsøk for noen år siden et forsøk på å presentere "moderne meitefiskeutsyr" i Norge men det gjikk dårlig siden nesten ingen i Norge sitter med kunnskap om denne fiskemetoden.

Hvis du går inn i en større fiskeutstyrsbutikk i Frankrike eller England er halve butikken fylt opp med fiskeutstyr du ikke får kjøpt her hjemme.

 

Det finnes en i Oslo som importerer fiskeutstyr til meiting, han har en hjemmeside som heter http://avkrokenfiske.no

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg denne, Tica 9,6 fot og slukvekt 2-15 gram, for et par år siden: http://www.steggen.no/nettbutikk/haspel_fiskeutstyr/tica_fiskestenger/tica-ultraligth-haspel-96-2-15/

 

Rimelig og god stang, synes jeg. Kaster mye med fluet og dupp, sammen med en liten Abu Cardinalsnelle med Fireline 0,12. Fungerer veldig bra. I tillegg er det aldri noe problem å kaste småsluker.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, slemmo! Har jo til og med sagt to ganger litt lengre opp at lettspinnestang HAR JEG! ;) Faktisk et par..

 

Nei jeg må ha en stang som er ment for rundt 20g og opp jeg... Men virker som dette ikke er spes. populært. Noe som jeg syns er rart etter jeg prøvde en slik og kasta helt hinnsides langt med den...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er forøvrig godt førnøyd med Berkley Select Lightning rod og "bare" lightning rod, har en til multisnelle og en til haspel. Vet ikke om disse modellene eksisterer fortsatt, men med Berkleystenger har jeg inntrykk at man generelt får mye for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...