Jump to content

Hva skal man gjøre når haren er skutt?


Ørret

Recommended Posts

I mange land, bla Danmark er det vanlig å la haren henge til mørning uten å ta ut innmaten. Hvorfor vi vommer ut av den fort har vel med å redusere faren for uønska bakteriespredning osv. Forråtnelsen starter jo med en gang dyret er dødt. Haren har et tynt skinn som gjør at det ofte er skutt hull på tarmer osv (selv med lovlige hagl) Da får bakterier en flying start. Men om en venter ei stund spiller sikkert ingen rolle. På den annen side ser jeg ingen grunn til å vente med å ta ut av den, vel å merke rører jeg ikke haren før bikkja har kommet inn på "fallet"

Link to comment
Share on other sites

Dette med å få ut urinen først kan være litt tricky, men prøv deg litt fram. Stryk/press mellom bakbena på haren, mens du holder den etter øra/hodet.

 

Etter du har vommet den ferdig, så press "stumpen" av endetarmen som fortsatt ligger inne i skrotte, ut av endetarmsåpningen. På denne vrenger du den, og du får hele greia ut. På denne måten slipper du avføring i kjøttet.

 

Har forøvrig sett folk som har vomma haren fix ferdig, men glemt å ta hull på mellomgulvet (?) og tatt ut lunger/hjerte. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Er det bare å vomme ut, klemme på urinblæra til den "pisser på seg" og fylle vomen med furubar?

 

Kan være lurt å presse ut litt urin med at du klemmer rundt magen med hånden mens du drar nedover. Jeg bruker en skarp filetkniv ,legger haren på bakken med hodet mot meg,drar skinnet litt ut,mens jeg snitter opp fra ribbena og nedover. Så i stedet for å grave ut tarmer,prøver jeg å slynge de ut, eller hold den med åpningen ned og rist den. Ta hånden inn over magesekken,klem rundt spiserøret og dra slik at magesekken følger med. Dra av så mye som mulig av endetarmen ,fjern urinblæra(hold haren med åpningen ned slik at urinen renner ut om det går hull på den). Stikk handa opp i brysthulen (helt inn) få fingeren rundt festet på lungene og dra ut lungene og hjertet.

Stikk langfingeren gjennom endetarmen fra innsiden så langt du kan for å tømme den.

Et snitt på hver side av hodet og dra hodet av,om du ikke skjerer på halsen følger resten av pusterøret med.

Hjertet klemmes tomt for blod og legges tilbake i brysthulen(smaker godt)

Legg gjerne litt granbar,eller lignende for å få litt luft inn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...