Jump to content

Hardt avtrekk - Taiga kombi


Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Da var avtrekket justert, er vel 1.5 til 2 kilo. Ikke noe sniperbørse-avtrekk, men mye bedre enn det var. Det som er litt fint er at det følger med litt inn og så kan jeg kjenne når det skal gå av. Kostet 395 kroner (en børsemaker jeg har kommet i kontakt med gjennom en kamerat).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har nettopp vært til børsemaker med min Star-kombi. Han ville ikke påta seg jobben med å justere avtrekket. Dette pga av at avtrekket var bygd på en måte som skulle umuliggjøre avtrekk uten at avtrekkeren ble ført tilbake. Dette gjorde i følge ham en tradisjonell filing umulig. Vanlig filing kunne gjøre at man ikke fikk avtekk i det hele tatt. Han hadde opplevd dette selv, men klarte å fikse dette ved også å justere andre steder i avtrekket. Jeg kan ikke gi ytterligere detaljer, da dette er utenfor mitt kompetanseområde. Hvis noen vet mer om dette, evt kjenner børsemakere i Trøndelag som påtar seg en slik jobb, er jeg takknemlig for opplysninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var og komlet på en slik kombi på XXL idag, synes ikke avtrekkene var så ille jeg da. Men som alt annet, det er jo en smaksak. Vurderer denne børsa, i kombinasjon 12/76 - 308 til bruk på åtejakta på mikkel.

 

Hvordan er presisjonen på denne? Er det mulig å sette 3 skudd i snusboksen på 100 m med denne? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 223 og den klatrer ikke som jeg har merket :) Men den er litt rar noen ganger. Skøt innertiere på banen og så prøvde jeg den senere da satt skuddet litt til venstre. Det som skjer på banen er at jeg ligger rolig med anlegg og skyter flere skudd. Da blir jeg vant til avtrekket.

 

På revejakt fungerer det ikke sånn. Der kommer reven plutselig og man må ofte skyte raskt når den står stille. Har faktisk vurdert tanken på å selge kombien og heller ha med meg hagla og ei flattskytende rifle. Kan jeg ha rifla stående på tofoten mot dit den kommer på riflehold og så kan jeg ha hagla på fanget.

 

Den reven jeg skøt med rifleløpet for en måned siden var truffet altfor langt nede i forhold til siktepunktet. Det er sikkert jeg som har nappet i avtrekkern. Men v-max effekten var formidabel.. så reven var død.

 

Skulle jeg hatt revebørse ville jeg ikke hatt 308 - ikke det at ikke den gjør jobben, men jeg vil at det skal være flattskytende og ha tilgang til ferdigrulla v-max ammo. Lettere med 223 ol.

Link to comment
Share on other sites

I jaktsammenheng har det vel liten betydning, men på banen og ved innskyting kan det bli litt langdrygt sikkert. Om man skal vente til løpet er nedkjølt mellom hvert skudd for å unngå feilinnskyting. Ser den. Men man har vel som regel god tid ved innskyting, så det helt store problemet er det vel egentlig ikke vil jeg tro. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Har fått tak i en Taiga i 12/76 og .223. Er det noen som kan si meg om det går an å justere rifleløpet på dem? Synes rifla gikk litt høyt i forhold til hagla, vil ha den 10 cm lavere.

 

Jeg har ikke dette våpnet selv, men du justerer visst avstanden mellom løpene med den skuen som er rett forran forskjeftet. Dette gjør at skuddet går opp eller ned.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...