Jump to content

lovlig og kjøre moped med rifla på ryggen til skytebanen?


ersa

Recommended Posts

Kan vel fraktes komplett men når du skal inn på butikk eller no må vital del medbringes. Det gjelder vel mest bil, hvem henger fra seg sånt på sykkelen sin :-)

 

Jeg selv frakter alltid uten sluttstykket i.

 

Sent from my GT-I9100

Link to comment
Share on other sites

Krav til å ta ut sluttstykket, gjelder vel kun når våpenet regnes som reisegods (i buss tog etc.).

Dette står forøvrig ganske nøye beskrevt i forskrift.

 

Nja, og så er det vel dette med våpen i privatbil. Der skal våpenet være delt om det er lett tilgjengelig (men dette gjelder vel kun i privat bil?). Der er det forøvrig krav om å ta bor vital del om man forlater kjøretøyet med våpenet i uten tilsyn.

 

Forresten, les selv. :wink:

Kapittel 17. Transport av skytevåpen § 84. Transport av skytevåpen

 

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods, skal en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen uten forsvarlig tilsyn, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte.

P.s. Reisegods er ikke det samme som når en sender det med posten, reisegods er det samme som kofferten din når en tar buss eller tog o.l.

Link to comment
Share on other sites

våpenet bør dekkes til når du kjører.

 

våpenet skal vel i bil være pakket slik at du ikke kan hente det fra førerplass og skyte med det, altså sluttstykke vekk, ammo vekk.

eller har jeg blitt feilinformert? er jo uansett en grei "regel" for du har jo ikke behov for våpen i bil ( hvis du ikke driver med SIBO da:p )

Link to comment
Share on other sites

Ihht til utklippet ovenfor; og bare for å pirke;

"Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn."

Det betyr altså at våpenet kan fraktes under "normale forhold" i bil uten å ta ut sluttstykke/forskjefte el, men i komplett, uladdet stand!

Hmm... d er jo greit!

Link to comment
Share on other sites

§ 27b. Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket.

Skytevåpen må ikke uten aktverdig grunn has med på offentlig sted.

 

putt rifla i en sekk/futteral, tømt for ammunisjon og ikke sett den fra deg på noen som helst måte.

 

prøv å gjør sekken så lite "synlig" som mulig, altså om du kan del opp våpenet slik at ikke alle ser hva det er i en vanlig sekk... spørs nok også hvor du er... sykler du gjennom oslo med rifla pakket inn i et futteral slik at alle kan se at her frakter du et våpen, da har du kanskje utsatt deg selv for en stor risiko for et ran, tipper politiet hadde vært lite glad for det.

 

men om du sykler fra huset ditt i ei lita bygd der alle kjenner alle så er vel ikke risikoen så stor.

 

personlig tror jeg at jeg ville delt våpenet og fått det ned i en vanlig sekk slik at ingen kan se hva jeg har med meg. du vet aldri hvem som kommer forbi og ei rifle kan fort bli omsatt i litt av hvert da de ofte er meget populære byttemiddler i visse miljøer.

 

dessuten kan jeg ikke huske å ha sett noen sykle med noe som kunne gi meg tanken at de hadde et våpen på seg, så ergo hadde jeg sett det ville jeg nok reagert. det er vel også noe å tenke på. det kunne kanskje sett litt "klønete" ut, og min neste tanke hadde vært, er denne personen ansvarlig? er det våpenet ladd? hva om han tryner, smeller det da?

Link to comment
Share on other sites

Kjører med rifla på ryggen til bana jeg.. Har en pose oppi sekken med sluttstykke, ammo og lyddemper. Lovlig det...

 

I følge din tolkning av våpenloven eller har du forhørt deg med lensmannen?

Link to comment
Share on other sites

forskrift er forskrift, men man må bruke hode ...

Merk at vis du blir utsatt for trafikkulykket, så kommer børsa få status reisegods/bagasje, da er det bedre at sluttstykket er fjernet.

Jeg ville også kjøpt meg mykk futeral og fraktet børsa inni. Hvis ikke for forskriftets skyld, så for å ta vare på børsa.

 

La lensmannen bli opptatt av mer graverende ting

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om man ikke har tilgang til privat "motorkjøretøy" som scooter, mc, bil. Har man da andre alternativer?

 

"Skytevåpen må ikke uten aktverdig grunn has med på offentlig sted."

-Er det aktverdig grunn å skulle komme seg til en skytebane/møte jaktkamerat med bil som ikke har mulighet til å hente o.l.?

 

 

"Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen."

-Gjelder dette futteral, sekk o.l.? eller menes det hylster som i håndvåpen hylster?

 

Rimelig sikker på at jeg vet svaret utifra min tolkning og sunn fornuft, men like greit å spørre først som sist. Er mye tolkninger å sette seg inn i for en skikkelig fersking.

Link to comment
Share on other sites

Verden er i ferd med å gå av hengslene så enkelt er det !

 

Sør Varanger Avis hadde et dobbeltsideoppslag etter 17 mai fordi to grensevakter ( soldater ) ble observert med gevær utenfor en skole der man feieret 17 mai! Folket i Pasvik var "rystet" og "sjokkert" over dette synet!!! Gud vet hva de skulle ha sagt hvis de hadde sett en "gæmlis på moped" på vei til elgjakt! :forvirra:

 

I min ungdom tok jeg bussen til de ukentlige oppmøtene i HV12 ungdomsavdeling medbringende min MG34 i bærereim, ikke ett øyebryn ble hevet over dette. Kanskje bortsett fra en og annen AKPer som så på meg med forakt i blikket som representant for "borgerskapets voldsmakt" :lol: Men jeg tror ikke våpenet plaget dem et sekund.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at du ikke kan putte din Glock 17 (eller whatever) i et taktisk lårhylster og sprade ned gågaten.

 

Det var jo rimelig underforstått:-p

 

Tenkte mer på å putte sin pumpehagle i et futteral på ryggen, sprade ned gågaten og sette seg på bussen til skytebanen?

Link to comment
Share on other sites

I min ungdom tok jeg bussen til de ukentlige oppmøtene i HV12 ungdomsavdeling medbringende min MG34 i bærereim, i

 

 

Når tid har MG34 vært oppbevart privat hos HV-soldater, og når hadde HV-ungdom slikt i bruk overhodet???

 

 

Lenge før Hadlandsdrapene, da HV ungdommen ennå var en operativ mobiliseringsavdeling med planlagte oppgaver NÅR russerne kom! ( den gangen var det ikke snakk om HVIS de kom men NÅR de kom ) Så vi er tilbake på tidlig 70 tall.

 

Jeg hadde mauseren ( som jeg senere kjøpte ) AG3 og MG34 og beredskaps ammo hjemme på gutterommet! :P

Link to comment
Share on other sites

At avdelingsvåpen (som MG er ) utdeles til HVU har ikke vært praksis siden jeg kom over i HV i 1990.

Dessuten gjelder egne regler for militære styrker, de er myndighetsrepresentanter og uniformen gir rett til å bære deres våpen over alt i kongleriket som oppdrag og ordre tilsier.

 

Sivile våpen kan fraktes i sekk/futteral, men ikke i et hylster fastspent på kroppen. For de av oss som frakter våpen til fots betyr det rett og slett at våpenet bør være under glidlås eller lokk med spenner. Vankeligere er det ikke, og sykkel/moped er lovlige transportmidler også for oss skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Her er et utvalg, begge merker er til sine respektive bruk testet og funnet i orden av undertegnede.

Diverse modeller i diskret eller mindre diskret utførelse, alt ettersom, du finner sikkert en forhandler i området eller noen som kan sende.

 

Billig men OK til skytebanebruk, den korte "casen" passer typisk korte pumpehagler (for de som har denslags liggende), korte rifler etc, helt kurante bærestropper og tåler å stroppes fast, god padding

http://www.voodootactical.net/c-22-padd ... cases.aspx" target="_blank

http://www.voodootactical.net/p-199-36- ... traps.aspx" target="_blank

 

Dyrere og helt OK til all slags bruk, fås til alle våpen opp til 55" lengde, anbefaler HSRC til bane/"improvisert bane på jordet"-bruk;

http://www.eagleindustries.com/home.php?cat=45" target="_blank

 

 

Ole Brum: Kan du vennligst gjeninnføre de tider med umiddelbar virkning?

Gudene skal vite at dette landet snart trenger en god dose kald krig igjen, nå gjør vi jo ikke annet enn å rive hverandre i filler internt, uten en definert ytre fiende slåss man innbyrdes, forøvrig gyldig for alt fra ekteskap til kontinentale konflikter...

Link to comment
Share on other sites

Sør Varanger Avis hadde et dobbeltsideoppslag etter 17 mai fordi to grensevakter ( soldater ) ble observert med gevær utenfor en skole der man feieret 17 mai! Folket i Pasvik var "rystet" og "sjokkert" over dette synet!!! Gud vet hva de skulle ha sagt hvis de hadde sett en "gæmlis på moped" på vei til elgjakt! :forvirra:

Jeg er født og oppvokst i Indre Troms, og her ser vi uniformert personell bære våpen på butikken forholdsvis regelmessig. Slik har det alltid vært, og slik kommer det forhåpentligvis alltid til å være.

 

Mine sivile våpen frakter jeg på annen måte, men futteral på ryggen og sluttstykket i lomma bør være uproblematisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...