Jump to content

Mårfangst 11/12.


flanged

Recommended Posts

NR 13,stor fin hanne. Knall gul i halsen og et gyllent skjær over hele kroppen. Den stoppes ut og havner på hytta til en kollega. Bra det. Sesongen er over for min del, tatt inn fellene i dag, har 2 igjen, men har ikke troa på dem. Tar de inn i løpet av morgen dagen. Ja ja, det var årets sesong for meg. Fornøyd med plasseringa av årets feller, kartlegging av trekkruter m.v. 13 ble taller, derav bare 2 hunner. De var også veldig små, sikkert åresunger. Har god samvittighet for bestanden. Har tynna litt uansett. Kanskje det blir en tiur eller røy til å se i elgjakt, kanskje jeg tar ut en også. Får se.

 

Nå er det lokkejakt på reven som gjelder en måneds tid, det er utrolig morsomt. Har også ei revåte som skal voktes litt mellom aktiviteter med barna og jobb. Sove kan man gjøre en annen gang.

 

Håper oppslutningen om denne tråden blir bra også neste sesong.

 

Håper vi slipper flere oppslag om hund som er tatt i felle som det skjedde på Lesja, ulovlig felle og oppsett. Jerv i felle kan vel skje, men ikke akkurat god markedsføring for oss det heller. Men han har vel alt på det tørre heldigvis.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sesongens mår nr. 8 på meg og SNØA66.

 

Men gleden over denne måren var ikke særlig stor, da den fortsatt var i live.

normal_Nr8_2012RL1.jpg

 

Jeg tok av lokket på siden av Kania fella, og så at måren hadde fått slaget i nakken slik den skal.

normal_Nr8_2012RL2.jpg

 

Måren satt og freste iltert, og kloret seg fast i ledestokken når jeg tok i den.

Men jeg fikk avlivet måren raskt med et par slag med hammeren på øksa mi.

 

normal_Nr8_2012RL3.jpg

Hannmår på 1443 gram.

 

Dette er første gang vi setter Kania fella rett på ledestokken, da vi vanligvis setter fella direkte på treet slik at måren må strekke seg opp i fella.

Vi har bruk Kania feller i en del år nå, og har vært 100 % fornøyde fram til dagens hendelse.

Er det noen andre her på Kammeret som har opplevd at Kania feller ikke har drept måren ?

Link to comment
Share on other sites

Her må det ha sjedd noe forunderlig for det er jo ei veldig sprek fjær på de. kjøpte også 2 i år for å prøve. det var ike noe som var komme i mellom slik at den ikke fikk slått helt ned. Kjedelig slikt noe. det tar noe av morroa. hvordan satt slaget, bak nakken eller midt oppå?

 

Er dette nye feller eller brukt noen år, og har du merket om fjærene har blitt svakere. syntes i hvertfall mine nye er veldig spreke.

 

Dette er jo litt betenkelig hvis slaget sitter bra og måren tilsynelatende kun henger fast :(

Link to comment
Share on other sites

Alle mine kaniafeller trur (står ikke å ser måren går i fella) jeg har drept momentant ! Jeg ser alltid etter klore merker o.l rundt felleåpningen, og med kania har det vært minst merker. Har brukt kania i vertikal, horisontal og cubbysett av ymse utforminger.

 

Dette var urovekkende, fordi jeg betrakter kania som noe av det bedre :?

Link to comment
Share on other sites

Rett etter jul tok jeg min første mår som ikke var død når jeg kom frem.

Denne hadde gått i ei Oneida Victor 120.

Her var feilen åpenbar. Slagbøyla hadde splittet utløserpinene, slik at fella manglet 1,5 cm på å stenge skikkelig.

 

Denne fella har jeg tatt en del mår i, og pinnene sprikte sikkert litt (1 mm) pga av slitasje.

Sjekker heretter alltid at disse pinnene står 100% paralelt med hverandre.

 

Skikkelig utrivelig når slikt skjer.

Link to comment
Share on other sites

Utrolig bra, Olaf12 :D Det er vel ganske nøyaktig 40 mer enn meg det. Jeg henta ut nummer 2 her for et par dager siden. Den hadde faktisk gått i en innbygd CB 120 som egentlig er satt ut for minken. Åtet var en gammel, knusktørr abbor :)

 

Veldig lite mårspor å se i ''mine'' marker denne sessongen..

 

normal_DSC00747_%5B640x480%5D.JPG

Slaget traff bra!

Link to comment
Share on other sites

1119014.jpeg

Første måren satt etter 3 dager, gikk desverre ikkje heilt som det skulle med slaget. Mest sannsynlig min eigen feil med opphenget av åte. Gjekk umiddelbart opp alle fellene på nytt og tok ei utbedring.

 

 

1119020.jpeg

 

Nr 2 satt på tirsdag. Nå satt slaget der det skulle :)

 

Gjekk runda igjen nå i kveld. Har fått 2 cm nysnø så fint å se hvor de går. Var nye spor forbi to feller og har vært mår i ei til før nysnøen kom. Her hadde den røska med seg ein halv daddel uten at det hadde løst ut så må nok ta einda ei runde med fila for å få det til å funke optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Ser at dette er en bra tråd, så kan vel stille spørsmålet mitt her, og forhåpentligvis få svar :D

 

Jeg er en jakt-desperat gutt, som i slutten av Januar investerte i 2 mårfeller. Bygde kasser og var ute å spora, eller var på utgikk etter mårspor. Fant en bra plass, hvor jeg oså fikk høre av en bekjent av meg at han hadde en i nærheten. Så plasseringa er nok bra. Så jeg satte ut den ene der...

 

Men til poenget, den har nå hengt ute i nesten 2 uker. Så vidt jeg kunne se har det bare gått en mår forbi fella, ca. 10 meter unna. Jeg har smurt oppvarma honning inni kassa og har lagt inni rypehue og litt kjøtt. I dag spredde jeg hermetisert tunfisk i området rundt fella.

Jeg vil gjerne ha gode tips/råd om hvordan fella skal "tiltrekke" seg mår. Hva kan jeg gjøre? hvordan?

Ville vært fint å høre andres erfaringer

Link to comment
Share on other sites

Sesongens mår nr.9 :D

Natt til mandag og utover mandag formiddag kom det endelig litt nysnø igjen i vårt område.

Siden det åpnes for gaupejakt igjen i vår region den 1. mars, så kjørte jeg 3-4 timer i natt.

På denne runden tok jeg meg også tid til å sjekke 3 av mårfellene som jeg og SNØA66 har ute.

 

I en av disse 3 fellene hang det en flott hannmår på 1480 gram.

normal_IMG_0445.jpg

 

Måren hadde fått et perfekt slag i Kaniafella, jeg kjente med en gang at nakken på måren var knekt.

normal_IMG_0446.jpg

 

Det er synd at det blei litt bråk etter at jeg la ut info om den uheldige episoden på lørdag, da en mår ikke var blitt avlivet av slaget av Kania fella vår.

 

Nå vi jeg offentliggjøre vår konklusjon på hvordan det kunne skje at ikke måren ble avlivet av slaget til Kania fella vår.

 

normal_Felle_27_02_12_053.jpg

Som dere kan se av bildet så er det for stor avstand mellom enden av slagfjæra og sideveggen i fella.

Det kan som i vårt tilfelle på lørdag medføre at dersom måren stikker hodet inn i fella helt inn til denne sideveggen,

så vi det kunne skje at slagfjæra ikke er lang nok til å kunne treffe nakkevirvlene. Men kunn vil klemme måren fast inne i fella.

 

SNØA66 modifiserte i går denne Kania fella ved å lage et stengsel (mindre åpning), slik at feilslag skal unngåes i framtiden.

Bildet under viser den modifiserte Kania fella.

normal_Kania_modifisert_DS_27022012.jpg

 

Etter denne fangstsesongen vil vi modifisere alle våre Kania feller på denne måten.

Jon S. Opdahl sin bok "Fangst og Feller" har bilder av en eldre modell av Kania fella, disse hadde en buet og noe mindre åpning som var sentrert på midten.

 

Jeg oppfordrer alle som har mulighet til det å prøve å modifisere sine Kaniafeller, slik at man sikrer seg mot feilslag.

Link to comment
Share on other sites

Takker for den infoen Hunter 71. Skal ut å sjekke mine i morgen. Jeg har ikke lagt merke til den dødsonen der på mine feller. Dette er faktisk noe som bør taes med produsenten.

 

Allerede tatt tak i. Calvin er blitt tipset om denne tråden og kommer tilbake med ett svar i løpet av kort tid

 

Har personlig ikke heller tenkt på den og det har sikkert ingen andre heller siden Hunter 71's tilfelle er det første jeg har hørt og lest om noen gang. Om det var vanlig antar jeg både brukere, produsent og selgere av fellene hadde kjent"problemet" og det ville vært historie for lenge siden.

Link to comment
Share on other sites

nei, har vell ikkje so stor betydning. men med mindre det er eit terreng der måren står i kø for å gå i, er vell mi erfaring at det ikkje har so mykje for seg. Har funne ut eit ein gang i veka er passelig. I løp av ein sesong trur eg ikkje ein fangsta betre om ein sjekkar kvar 4dag eller ein gong i veka. Då er det betre å kjøpe eit par feller til slik at ein har tidsfordriv ;)

Link to comment
Share on other sites

Sesongen nærmer seg slutten og for min del blir dei fleste feller tatt inn igjen neste helg, da eg skal hente ein liten foxterrier valp neste uke :D

Gjorde noe lurt i dag :D håper inderlig det gjør utslag :) fekk ein påkjørt hjortekalv av jmonsen her om dagen, da eg dro denne ut på åte tok eg like gjerne og drog den bort til mårfella åpna dyret, hengte opp skinnfiller av hjorten under fella, brukte hjerte som åte, gravde ned ein halv lunge under treet fella står ved og spedde godt på med små biter rundt fella :D

får vi se om det har noe utslag:D.

Bror min tok ei mårtispe i den fella for ca halvannen uke siden...

Link to comment
Share on other sites

Til informasjon: Etter jeg besluttet og avtre som moderator tok jeg en skikkelig "rensk" i ut/innboksen min. Dette har dessverre resultert i at ALLE pms om korrigering fra forrige oppdatering er blitt slettet !!

 

Jeg vil at dere som hadde ukorrekt antall fanget mår ved sist oppdatering, skal sende meg en ny pm slik at det endelige resultatet blir riktig.

 

Beklager dette... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Min andre mår:)

En 1450 g hannmår tatt i belisle 160 med honning. Slaget kom for langt bak her! Men da var det godt å se på opptak fra viltkamera at den slutta å vifte med halen innen ett minutt etter slaget. Mulig det bare var dødskramper også.. Justering av avtrekker er gjort.

01032012478.jpg

på bildet har jeg spent opp igjen den ene fjæra da jeg kom på at jeg måtte ta et bilde :P

Link to comment
Share on other sites

Mår nr,4. En hannmår på1840 gram. Åte var honning og fiken. Luktestoff Hawbakers martens lure. Sleepy creek 160 m/tramputløser.

Slaget satt litt langt bak, lurer på hvorfor? Justerte tramputløseren i en brattere vinkel, men er ikke sikker på hva som er årsaken. Tenkte kansje måren hadde hoppet over tramputløseren og dermed utløst den med brystet.

2nurcx2.jpg

Brukte en plastkasse fra jakt og fangstbua som felle kasse.

Som dere kan se på kloremerkene på stammen har desverre måren ikke vert død øyeblikkelig. Håper på noen tips.så jeg kan unngå dette i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Det tok litt tid, men i dag satt mår nr. 2 i fella. Samme fella som forrige satt i, på samme plassen. Fin hannmår på 1,610 kg. Har sett spor flere ganger ikke langt unna fella, smurte på mer honning på søndag, og det gjorde susen. Har fått tips hvordan man legger ut bilder, men får det dessverre ikke til. Begge mårene er tatt i Haugen-fella. Men begge gikk i den gamleste av dem. Jeg håper på en til, men er kjempefornøyd, da vi ikke begynte fangst før månedsskiftet jan./februar. Hvis det ikke blir for mye regn, håper jeg på en til, men tviler på at det blir fler.. :D

Link to comment
Share on other sites

Sattte opp feller på nytt område for ei snau uke siden, så er litt spent før jeg skal ut på en sjekkerunde i ettermiddag. Blir en tøff tur etter at det er kommet en halvmeter snø der siden sist...

 

Setter kanskje opp ei til for den siste snaue uka. Har ikke helt gitt opp å få min første mår i år....

Link to comment
Share on other sites

Etter og ha følgt med på dinne tråden og den fra i fjor bestemte ej mej for å prøve fangstlivet sjøl, 3 belisle 160 blei kjøpt inn og kasse blei snekkra... Fellene blei satt opp litt på måfå men der var ivertfall mår i området! Vekene gjekk men ingen mår låg i i fella, den nøyde sej med å gå under og litt nedafor.

 

Ej byndte og miste trua og bestemte mej for å ta inn fellene, gleden va da stor når ej kom til den første fella og såg en hale stikke ut! Va litt skeptisk i starten, redd den va i livet og ville angripe når ej kom for nær, tok derfor ei grein og dytta litt bort i den. Ingen reaksjon og pulsen roa sej. Ej kan med handa på hjerte sei ej aldri he våre so stolt og glad noken gong!

Glad for at den hadde død momentant( ingen klore merker på kassa) og stolt for at ej hadde lykkast!

 

Måren var en hannmår etter det ej klarte og kjenne mej fram til, veide 1,6 kg og ganske lys i pelsen på ryggen. Skal prøve å få lagt ut et bilde iløpet av veka, er ny på forumet so må prøve mej fram. Den blei tatt på tampong dyppa i honning og anis frø.

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering fra den siste uke.

SNØA66 plukket ned vår mår nr. 10 denne sesongen forrige fredag (2. mars).

Vi tok da ned de 3 fellene vi hadde i det området.

 

normal_Nr10_2012DS.jpg

Pen hannmår på 1484 gram, tatt i CB140. Slaget var ikke helt perfekt denne gangen.

 

I dag 9. mars var SNØA66 ute for å ta ned 3 Kania feller vi har i et annet område.

Resultatet ble også en mår denne gangen. Denne ble tatt i den Kania fella som ble modifisert (laget mindre åpning).

 

normal_nr11_2012DS.jpg

Pen hannmår på 1606 gram.

 

Vi har planlagt å ta ned ned de 8 siste fellene i løpet av helga.

Lørdag tok vi ned resten av våre totalt 15 feller.

- desverre var det ingen mår i fellene.

 

 

Men vi er kjempefornøyd med denne sesongen.

11 mårer, et ekorn og en røyskatt ble resultatet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...