Jump to content

Mårfangst 11/12.


flanged

Recommended Posts

Var og sjekka feller i stad :D Dette var samme felle som blei agna i forje veke Låg ein mår drit under denne fella i forje veke og no hadde det vært mår heilt til oppgangstokken snudd og piss rett under fella..

Viss ikkje den har gått i fella i løpet av neste veka vurderer eg bakkesett på denne plassen :) Helga blir satt av til og få ut litt fleir mårfeller i skogen :D

Tenkte meg ein ca 10-12 feller ute på 4 forskjellige områder med ca 2 timers gange på 2 av turene og ca halv time på dei 2 andre terrenga :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Må vel bli frisk og komme meg ut og gå mer i terrenget for å finne spor før jeg stiller dette spørsmålet, men stiller det likevel.

 

Er sjansen større for mårfangst om fellene kamufleres? Ser jo at de aller aller fleste gjør det, mens andre sier det ikke betyr noe.

 

Får prøve å flytte noen av dem snart, og håpe på bedre tider i min debutsesong.

 

 

Kan ikkje sei direkte at fangsten blir større av å "kamuflere" fellene. Er no helst berre ei vane eg har lagt til meg. Eg gjer det mest for at folk helst skal gå rett forbi, har ikkje vore plaga med idiotar, men har lest nok om folk her inne som har opplevd litt av kvart. Men no har eg fellene ståande i gokk, samt at det ikkje finst "miljøaktivistar og andre klovnar" der eg har fellene. eg pleier stappe granbar under fella og framover oppgangsstokken, dette for å gjer det vanskligare for hund og rev å stikke snuten inni holet. (fekk påpeiking av ein grunneigar ein gang som var redd for hunden etter å ha sett fella mi) Plasserer alltid fellene forholdsvis høgt i treet, men greit å ha litt ekstra sikkerhet vist det skulle komme store snøfall og evt skareføre. Ellers er det greit å legge litt granbar oppå, for å dekke til litt mot regn og snø, slik at ein slepp ising og at honningen renn vekk for fort..(spesielt synning fella).

 

 

Ny tur imåra å sjekke feller, spent! ;)

Link to comment
Share on other sites

ENDELIG :D hehe det var ikkje meg som fanga mår denne gangen, men bror min :D

Har venta med og sette ut fellene mine etter jul. ba han sette ut felle på samme plass som der vi begynte med mårfangst. fortalte om denne plassen tidliger i år og lovde at der sku det fanges mår uansett ka :D

Jaggu hadde det ikkje gått i ei mårtispe i dette sette. fella hadde stått ut knapt ei veka:D

 

Åte: honning i ølboks :P

Kjønn: tispe

Vekt: 1,1 kg

 

Dette var 3 måren i år i dette terrenget (har mål på 5) Alle mår vi har fanget i år har vert tispe. 2 stk på 1,1 kg og 1 stk på 1,3 ??

 

årets og fjorårets sesong har resultert i 4 tisper og 2 hanner.. hmm Ganske rart siden alle andre bare fanger hann mår :roll:

Link to comment
Share on other sites

snekkra i hop ei kasse til conibear 120 forje helg og sette den på ein ny plass i fangstterrenget.

jammen blei det direkte fangst.

1f9xtx.jpg

 

Ei lita snerta frøken klarte ikkje motstå honninglukta, så då var nr 8 i boks. Såg nesten ut som om der hadde vore mår etterpå og sleika i seg honningen, så kan no bli spennande neste helg og ;)

Link to comment
Share on other sites

Var og sjekket fellene i helga, ingen mår. I dag bestemte jeg meg for å flytte den ene fellen.Har ikke vært noe snø her i det siste så spor er vanskelig å finne, med det kom litt i natt men det var ingen spor å se i skogen i dag. Satte den egentlig opp bare på måfå på en plass med gammelskog, bjørk og furuskog. Masse hull i bakken, steinrøyse. Fellene har hengt ute noen uker nå, bare fått 1 til nå. Skiftet til ny frisk åte. På den ene skråstokken hvor jeg har hatt den ene fellen hengende en stund var det tydelig skrapespor på undersiden og på siden av stokken. Ser ut til at måren?? har forsøkt å nå kråkefjæra jeg har til innflagging, ser sån ut for meg. Kanskje jeg burde flytte den fella siden den ikke har gått i???

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to feller ute. Synning og Haugen. Måren gikk i Haugen fella, trodde ikke det skulle gå så kjapt, fellene har stått ute bare i ei og ei halv uke. Haugen fella står nok på den mest strategiske plassen, litt høgt i terrenget, men i tett skog. Synning fella står litt åpnere, men ikke mye. Måren hadde vært 40 m unna fella på onsdag, mye snø i natt, tror den har gått i natt. eller natt til lørdag. Vi hadde på luktestoff, på onsdag da det hadde vært kaldt en periode. Men mye gode tips her på forumet. Må si at det omtrent ikke har vært fangstet mår her som jeg vet, så det kan nok være flere. En liten mår, på i overkant av 1 kg.

Link to comment
Share on other sites

Etter mange års opphold har jeg prøvd meg på litt mårfangst igjen. Forøvrig veldig mange nyttige råd her på forumet.

Her er noen av mine sett. Stått ute siden nyttår. Ingen fangst hittil, men sett en del (mår)spor rundt fellene i senere tid. Tar gjerne imot tilbakemeldinger/innspill/tips.

http://tinypic.com/r/fkqpti/5

http://tinypic.com/r/2m7bw8x/5

http://tinypic.com/r/33wxeok/5

http://tinypic.com/r/2eek3o4/5

http://tinypic.com/r/vor1qx/5

http://tinypic.com/r/nl74ib/5

http://tinypic.com/r/sfw212/5

Link to comment
Share on other sites

Hei. Melasse er meget effektivt til måren. Jeg bruker kun cb feller med kasser i lave oppsett ca 50 cm over bakken, da selvfølgelig med 9 cm åpning og 30 cm inn til fella. Jeg bruker mye honning i fella og i tillegg så gnir jeg inn hele fella med melasse. Varmer du den litt opp(IKKE MYE, holder å ha den inni jakka) renner den godt ut av ei flaske/glass). Og er jo i tillegg et meget billig godt lukteåte.

Link to comment
Share on other sites

Før snøfall e han veldig aktiv da han ikkje kan vera så lenge utan mat,,,når snøen har lagt seg går han veldig fort over terenget,nermast springer for på snøen likar han seg best å fangste,,(overlegen sånn som jerven)

Håper du fant en overgang på snøen til den andre fella di?

 

Ja det var mårspor ved den fella og, kan være den vi tok, men syns disse spora så større ut. Årsunge, tispe vi fikk på søndag.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er en her på forumet som skal selge honnig for bruk i feller for 100 kr pr kg + frakt. Bare til info så selger de fleste birøktere vrakhonning for ca 25 kr pr kg. Ta kontakt direkte med røkter eller via honningsentralen. Men ikke bruk honning til 100 kr pr kg til feller det er bare tull.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er en her på forumet som skal selge honnig for bruk i feller for 100 kr pr kg + frakt. Bare til info så selger de fleste birøktere vrakhonning for ca 25 kr pr kg. Ta kontakt direkte med røkter eller via honningsentralen. Men ikke bruk honning til 100 kr pr kg til feller det er bare tull.

 

 

Og rema 1000 selger 1,1kg spann til 79kr!!

Link to comment
Share on other sites

NR 12 på Stadsbygda. Hannmår, belisle 120 i kasse oppi et tre. Honning og fiken etter jula. Funker heeelt topp dette med kasse og belisle. Tatt 3 i denne etter jul. Har ei felle 70 meter nedenfor denne, men der har det ikke gått i noen. Tydelig at det er åplasserinag som er vegen til suksess.... Sesongen er på hell nå, men blir kanskje et par til før jeg spenner ned. Håper på BRA SKINNPRISER..

Link to comment
Share on other sites

Fikk endelig sesongens første i dag, en stor jævel på 1,84 kg! Og sesongens 2 ekorn:) nøtteliten er vist glad i fiken og honning her. Andre som har hatt problem me ekorn? Har hatt problem her i namsos distriktet me å få måren opp i trea pga jækla mye lemmen og mus. Å har ikke tatt sjansen på bakke sett pga mange hunder.

Link to comment
Share on other sites

Fikk endelig sesongens første i dag, en stor jævel på 1,84 kg! Og sesongens 2 ekorn:) nøtteliten er vist glad i fiken og honning her. Andre som har hatt problem me ekorn? Har hatt problem her i namsos distriktet me å få måren opp i trea pga jækla mye lemmen og mus. Å har ikke tatt sjansen på bakke sett pga mange hunder.

 

GRATTIS

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...