Jump to content

Mårfangst 11/12.


flanged

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg er fersk på dette med fangst etter mår. Har nå 4 feller ute, som åte bruker jeg honning og orrfugl hode i 2 stykk, i de to andre så bruker jeg sild (vet ikke om dette funker, men det lukter hvertfall!) og honning. Jeg har et par spm.

 

1. Ser noen nevner temperatur, har noen erfaring i hvilke temperatur måren er aktiv og evt. når den holder seg i ro?

 

2. Hvor ofte sjekker dere fellene deres? Første to jeg satt ut, så ventet jeg en uke før jeg sjekket (ingenting, men var en del spor ved den ene :smile: ) Nå for et par dager siden satt jeg ut to nye feller i et annet område hvor det var ekstremt mye spor :D Dermed er jeg jo så ivrig på å sjekke dem, men er redd hvis jeg oppsøker fellene for ofte så legger jeg igjen unødvendig mye lukt... Hvordan påvirkes måren av dette?

Link to comment
Share on other sites

Å sjekke en gang i uka holder når det er kaldt. En gang er også kravet i regelverket. Er det mildvær eller mye mus bør du sjekke oftere. Ikke nødvendig å gå helt bort til fella hver gang. Ser godt om det henger noe der selv om du står litt unna.

 

Måren holder seg mye i ro når det er kaldt.

Selv synes jeg dessuten det er en tendens til at måren unngår de kaldeste områdene i kaldvær. Dvs at den er litt oppe i dalsida i stedet for i dalbunnen.

Link to comment
Share on other sites

Satt opp 3 stk feller for en uke siden. Hadde honning,anis pulver og luktestoff ifra Langvind som åte. På 2 av fellene har måren gått helt opp til fella men snudd og gått ned igjen. Mulig det lukter dye av fellene ennå. Er det noe jeg børe gjøre eller er det bare å vente å se?

Link to comment
Share on other sites

Nr 10 et faktum på Stadsbygda.... Honning og noen få anisfrø. Ikke så mye hokus pokus. Har aldri brukt lutstoff annet enn homming, anis eller fiken. Duger i massevis. Det er ikke luktesansen det kommer an på tror jeg. Den kjenner all lukt etter min erfaring. Fått mår i feller som sannsynligvis har vært tomme for åte, men lukta av det som har vært der er tilstrekkelig. Lykke til siste måned folkens..

 

Hvor blir det av oppdateringa, artig å se hvordan det går med folket.. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Blei nummer 6 igår. :) Ein flott hannmår. Syningfelle og honning. Igjen synst eg syningfella slår vel langt framme, men han va no dau ;) er nr5 tatt i syning iår, 1 i kania, har sovit byndt me conibear. Kjøpte noken 120 feller, men kan hende 160 er meir idiell, erfaringar?

Honning er bankers, Einaste er når det blir veldig kaldt, då synst eg honningen mista litt effekt. men måren er jo litt roligare i kulda, så det gjer det jo ikkje akkurat enklare.

Link to comment
Share on other sites

Mår nr. 7 ble tatt inn forrige helg. Den er tatt i Syningfella ladet med honning og ekorn. Sable oil som luktestoff.

Den er tatt i samme felle som den forrige måren ble tatt i. Fella er plassert langs en å der det er en liten canyon.

1405 gram og 79 cm lang.

Fella hadde slått rett bak øynene og knust kraniet, og slått hull i skinnet.

 

normal_28_01.JPG

 

Har ikke fått sjekket feller denne helga på grunn av jobb.

Så det blir dobbelt så stor forventning til neste helg

Link to comment
Share on other sites

Det å få mye mår på en sesong hører ikke til sjeldenheten. For noen år siden var jeg vitne til en pensjonist i Bø ( Telemark ) som tok 73 mår på en sesong.

Tid, kunnskap og ikke minst tilgang på terreng er nøkkelen. En må også regne med noen tanker bensin/diesel.

Denne pensjonisten brukte mårfangsten mye for å holde seg i form, og pågangsmot må jeg si karen hadde :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Var ute i dag å skjekket fellene mine. ingen mår, men den ene fella mi (connibear 155) var borte! var ikke noe spor rundt kassen og fella hadde jeg stripsett fast i kassen men d var bare kassen som sto i gjenn. kan d ha vært folk som har tatt fella?? har ikke snødd på en god stund men jeg så heller ikke menneske spor rundt fella.

Link to comment
Share on other sites

var og tok inn fellene i helga. turen tok 3 timer denne gangen, da det har lagt seg is på vatn i område.. blir langt og gå vær helg. har tilsammen gått i 25 timer i dette terrenget og det har resultert i null fangst derfor tok eg inn fellene.. Har nytt terreng eg skal sette dei ut igjen i til helga :D Ellers er det ENORMT med revespor rett over fjorden også ONARH :P men er ein del mårspor også :D skal og sjekke feller seinare:) har bare 2 stk mårfeller ute i øyeblikket, men satser på og få ut fleir i no i veko og siste rest til helga... :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Holder på å bygge 3 kasser for mår/mink fangst. Har 2 conibear 120 og 1 Fenn str 6.

 

Skal bruke det som bakkesett og trenger litt hjelp... :)

 

Hva er størrelsen på røret for bakkesett på mår feller og mink?

 

Stemmer dette?

 

- Mårfeller maks 90 mm diameter på røret.

 

- Minkfeller maks 70 mm diameter på røret.

 

- Og minimum 30 cm fra hull til fella.

 

Hva bruker/anbefaler dere?

 

 

Hvor finner jeg regler for feller?

 

Fant noe på lovdata men står det mer ande plasser?

Fant ingen ting på internett....... :)

Link to comment
Share on other sites

Må vel bli frisk og komme meg ut og gå mer i terrenget for å finne spor før jeg stiller dette spørsmålet, men stiller det likevel.

 

Er sjansen større for mårfangst om fellene kamufleres? Ser jo at de aller aller fleste gjør det, mens andre sier det ikke betyr noe.

 

Får prøve å flytte noen av dem snart, og håpe på bedre tider i min debutsesong.

Link to comment
Share on other sites

Har satt ut to mårfeller, for første gang. Satte ut ei Haugen felle og ei Synning felle. Det er ei uke siden, brukte honning og rypehode som åte, med honning som ble smurt nedover stammen. Hadde med en som har fanget noe mår før. Vi satte opp fellene der det var mårspor. Det har ikke vært noe fellefangst der tidligere så vidt jeg vet. Vært ganske kaldt, så vi hadde på luktestoff i går, etter ei uke. Han som var med mente det var gode sjanser for fangst. Etter hva jeg har lest her, må man regne med 140 fangstdøgn pr. mår. Jeg har reknet ut at sjansen for å få mår er over 50%. Han som var med trodde det var større sjans da. Forrige uke hadde måren vært ca 40-50 m unna fella, og er nok nysgjerrig på hva det er. Hva tror dere? Sannsynligvis litt sent, bare 1 og en halv mnd igjen av sessongen. Er det realistisk med ca 50% sjans for fangst, eller er det mer/ mindre?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...