Jump to content

Mårfangst 11/12.


flanged

Recommended Posts

Etter veldig mange km med vandring, kan jeg slå fast at det ikke er mye mår i skogene rundt meg. Derimot er det masse rev, så en nye reveåte er igang.

Bytta jaktmarker og da gikk jeg på mårspor direkt, masse tråkk overalt egentlig. Kult å følge spora etter mår, blir litt utfordring når den går i tre. Satte ut en felle, og skal ut med et par til i løpet av helga :mrgreen:rmlgnk.jpg Måren gikk mye på isen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hadde runden og sjekka fellene i dag. Etter fleire veker på samme plassen hadde eg ikkje trua. Hadde bestemt meg på forhånd å flytte fellene. Kom til nest siste fella og der satt jammen meg luringen :lol: Flytta fellene til eit nytt område og håpar på vidare fangst. Tok bilde med mobilen, men som den firmatelefonen det er så var det ikkje så mykje å skryta av :roll: dette var sesongens andre mår.

2czmg7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Må vel innrømme at jeg er litt misunnelig på alle de flotte fangstbildene her inne, men en gang blir det kanskje vår tur... :-)

 

Får sjekke feller igjen om et par dager. Kanskje det kan slutte å snø litt så det er mulig å se om det kan være noen spor å observere også.

Link to comment
Share on other sites

har blitt 36 mårer til nå jeg flår og tanetørker de.

 

håper på en bra pris i år :)

 

Sjøl har jeg bare opplevd å plukke ned 3 på en sesong, fordelt på ca. 10 feller. Hvor mange feller bruker du? Hvor stort er området?

 

Jeg syns du skulle delt et bilde her av alle skinna, skulle vært moro å sett så mange på en gang!

Link to comment
Share on other sites

Hallo! for 3 uker siden prøvde å bestille en 6pk med kania feller i fra jaktdepotet, som enda ikke har kommet så jeg skjekka nett banken og ingenting var betalt. Nå i etter tid ser jeg at det står at nettsiden ikke er i bruk :| er det noen annen måte å bestile kania feller i norge?(blir lit dyrere fra usa)

Link to comment
Share on other sites

046.jpg

fikk nr 5 idag :), tatt med biesle 160 i kassesett

025.jpg

Gjør regning med at det er måren som har vært å lagt i fra seg her ????, denne kabelen lå på oppgangstokken . følte han gjorde litt narr av meg der :smile: . tenkte som så den som ler sist ler best ,

014.jpg

ladet opp 3 stk haugen feller med ribbe dyppet i honning å fikk dem til skogs , filte ned utløseer da jeg syns denne var litt hard.

001.jpg

Hadde en fantastisk tur i skogen idag , fant spor etter 3-4 forskjellige mårer , harepus , masse revespor , røyskattspor .

Link to comment
Share on other sites

Har hatt mine 2 conniebear feller opp i ca 3 uker. Var og sjekket fellene mandag`s kveld. Da hang det jammen en mår i den ene fella. En hannmår, vekt ukjent. Fella hadde slått rett over nakken men det ser ut som om at den har kjempet litt etter at den var gått i. Det var blod under fella, det tydet på at det kom fra den ene bakfoten. Det var også blod på buskenstammen. Noen som har forklaring på hvordan dette kan ha gått for seg? Ønsker jo at måren skal dø uten lidelser i fellene mine.

I fjor så hadde jeg bare 2 spikrer som holdt fella fast når den hang i kassen i busken. I år har jeg slike Killer Clips som man får kjøpt for å holde fella fast, kan det være noe av årsaken tro. Det virker merkleig i så fall. Skal få veid og målt denne karen til helga, hadde ikke vekt med meg når jeg hentet den.

 

20120130_170900.jpg

Hannmår på 1,66 kg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei :) har vore lite aktiv både i skogen og her på kammeret i vinter. Har beggynt på'an igjen no for fult den siste halvannan måndaen,og har dermed eit par spørsmål:

- Betyr det noko om fellene står nerme hovudveg?

- Vi har masse snø her i kvinnherad, noko som fører til at det blir djupe spor etter meg. Har dette noko å bety? burde eg bruke truger eller ski for å unngå dette?

Link to comment
Share on other sites

Fekk satt ut 2 stk mårfeller i dag :D Dette er samme område som eg fanga første måren i år. Har hatt ein pause der i ca 1 måned tid..

Det morsome var at det låg 1 stk mår bæsj rett ved siden av den eine kassen:D Dette har skjedd 2 ganger før ved mine feller og begge gangene har det gått ho mår i fellene... Eg for min del satser på sesongens første hann mår!!

Link to comment
Share on other sites

GAMMELMÅREN.. Dette var ein kasse som bare sto ute i skogen og gjorde seg i eit med naturen :P Felle og åte blei satt i kassen i går.

2 ganger tidligere har det samme skjedd og bare veko etterpå har det gått mår i fella.. Da var fella agna. Måren har vert i kassen tatt åte uten og løyst ut fella veka etterpå hang det 1 stk tispe på 1,3 kg og 1 stk tispe på 1,1 kg i fella..

Velger og la den stå eg. Viss ikkje det blir fangst innen 3 veker flytter eg den ;)

Link to comment
Share on other sites

Går litt trått med fangsten her for tia.. Har gått over relativt store områder som jeg har god tru på, men uten å se snurten av mårspor :? Har dere erfaring med at det er noe som får måren til å bevege seg lite, holde seg mest i trærne, eller andre ting som gjør det vanskelig å finne spor? Løpetid, snø, kulde eller annet?

 

Røyskattspor ser jeg mer av, og for noen dager siden henta jeg ut en som hadde gått i en innbygd Fenn MK6. Fella står egentlig ute for måren, og åtet er honning og orrhaneskrog.

Link to comment
Share on other sites

Går litt trått med fangsten her for tia.. Har gått over relativt store områder som jeg har god tru på, men uten å se snurten av mårspor :? Har dere erfaring med at det er noe som får måren til å bevege seg lite, holde seg mest i trærne, eller andre ting som gjør det vanskelig å finne spor? Løpetid, snø, kulde eller annet?

 

Røyskattspor ser jeg mer av, og for noen dager siden henta jeg ut en som hadde gått i en innbygd Fenn MK6. Fella står egentlig ute for måren, og åtet er honning og orrhaneskrog.

 

Er det under 10 - har jeg inntrykk av at måren dokker mye. (ligger i ro under snøen)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...