Jump to content

Mårfangst 11/12.


flanged

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Etter mye drittvær bestemte eg meg idag for å henta heim att alle fellene( 3 stk ) og etter at et er meldt meir drittvær i dagane framover,ser eg ikkje at det har noe for seg lenger.Men sesongen har ikkje vore heilsvart.Eg har prøvd meg på mårfangst dei siste 3 åra uten hell,motivasjonen var på hell når eg bestemte meg for å prøva eit år til.Forran denne sesongen har eg lest meg grønn på feller,åte,luktestoff og plassering,dette skulle gi gode resultater.Fellene vart plassert på eit ganske avgrensa men tilgang på eit ganske stort område,ca 10 minutters gange for å se etter alle fellene.Fellene vart plasset ut i oktober på plasser der eg såg det naturleg at måren ferdast,med 1 vekes mellomrom var eg å la ut åte,så slo eg de opp 1.desember.Åte var hjortelever,fiken,honning og anisolje som luktestoff ( som eg laga sjøl,8 poser kverna stjerneanis og 1 liter matolje)

Resultatet vart 5 hannmår på henholdsvis 1.75-1.70-1.59-1.50-1.40.

Forran neste sesong skal eg kjøpe 2 feller til å plassere dei over eit større område,har allerede vore på befaring å veit kor eg skal plassere dei + noen andre plasser i tilfelle fangsten skulle utebli.

Men for all del,neste sesong trenger ikkje by på noe meir mår av den grunn,men det har gitt meirsmak. :P:P:P

Link to comment
Share on other sites

Den siste tiden har jeg vært uten pc og internett, men det har blitt litt fangst.

 

Mår nummer 8 gikk i en Aasbø felle ladet med honning og beverkjøtt. Sable oil som luktestoff.

1250 gram og 70cm lang.

normal_Nummer_10.JPG

 

Mår nummer 9 ble tatt i en coniebear i kasse. Åte er beverkjøtt og honning, og sable oil som luktestoff.

1350 gram og 74cm lang.

Nummer_13.JPG

 

Mår nummer 10 ble tatt i en kaniafelle ladet med honning, og sable oil som luktestoff.

1600 gram og 80cm lang.

 

 

Mår nummer 11 ble tatt i en kaniafelle ladet med honning, og sable oil som luktestoff.

1650 gram og 78cm lang.

normal_Nummer_9.jpg

 

Mår nummer 12 ble tatt i en kaniafelle ladet med honning, og sable oil som luktestoff.

1570 gram og 79cm lang.

normal_Nummer_12.JPG

 

Mår nummer 13 ble tatt i en kaniafelle ladet med honning, og sable oil som luktestoff.

1550 gram og 77cm lang.

normal_Nummer_11_forminsket.JPG

 

Bilder kommer iløpet av kvelden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Reven er nok nøkkelarten når det gjelder predasjon på småvilt. Men det felles mange flere rev enn mår. ca 20 000stk i året. Men med tanke på småviltbestandene burde det vært mye høyere. Reveskabben med påfølgende oppsving i bestandene av småvilt inkludert mår taler vel for seg.

Link to comment
Share on other sites

Da nærmer det seg slutten på årets mårfangst. Så om fellene i dag, og smurte på mer honning. R`egner en del så det ser ikke lyst ut. Lurer på om hvorfor honniingen inne i fella var borte? Haugenfeller godt kamuflert med granbar. Mus, mår? Eller annet? Ikke mange dagene siden jeg hadde på en "klump" inne i fella og.

Link to comment
Share on other sites

En stund siden siste rapport fra denne kanten, men her er resultatet fra etterjulsfangsten:

 

1130063.jpeg

 

Nummer 2, på honning i CB 160.

 

1130066.jpeg

 

Nummer 3, på honning i Belslie 160.

 

1130068.jpeg

 

Nummer 4, på honning i CB 160.

 

Nummer 5 har jeg ikke bilde av. Den var det ikke stort annet enn forlabber og hode igjen på. En slektning hadde forsynt seg med resten. Bifangsten av røyskatt har til tider vært høy, men har avtatt kraftig siste del av vinteren.

 

Tror det blir mårfangst neste år også, for hva ellers kan lokke en ut på ski i tjuefem minus midt på svarte vinteren? Helsegevinsten er nok betydelig :)

Link to comment
Share on other sites

Et par dager til så er håpet ute her også. Hadde inderlig ønsket meg en mårtass til meg og guttungen, men må visst bli litt mer ihuga og ivrig til å gjøre dette ordentlig neste sesong. Litt mer forberedelser enn å bare henge Kaniafellene ut og håpe det beste... :roll:

 

Men hvem vet. Kanskje henger han der siste dag...

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Da er fellene mine tatt inn for denne sesongen.

I år var første sesongen min som fangstmann )

Vi tok 5 mår fordelt på 7 feller.

Fellene var ute hele jaktsesongen for mår unntatt Dsember og halve Januar.

 

Må berre si tusen takk for mange gode råd og tips her inne på mårtråden.

 

Jeg har bare brukt det jeg har lest om, stilt spm om og fått svar på her inne på mårjakta mi siden det ikke er så mange fangstmenn her i området, så de 5 mårene jeg fanget er pga av denne tråden her :D

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Var ute i regnet å sjekket noen feller som jeg satte ut forige uke, og fangst ble det. En liten hunnmår på 960 gram. Åte var honning og fiken.Luktestoff Hawbakers mår. Felle Sleepy creek 155 i plastkasse. Slaget var litt langt bak men det så ut til at måren var død øyeblikkelig.

 

2ng78yr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kjøpt hos Opdahl? 155 fellene han har er av billigmerket duke. Sleepy creek lager ikke 155. De har en som heter 455, men det er samme som nomalt kalles 120. Duke fellene er skrale greier. Fjærene blir fort dårlige og de jeg har hatt har krevd mye justering før de fungerer tilfredstillende.

Link to comment
Share on other sites

Takk for korigeringen, det er nok riktig at det er duke, ser det står det på avtrekkeren.Kjøpte 120 felle samtidig. den som var sleepy creek. Fjærene på disse fellene er av samme størrelse og styrke som på ei conybear 160 som jeg kjøpte hos brunst. hvordan de blir etter tids bruk vet jeg ikke. Skal måle styrken i dem, og kontroll måle dem etter hvert. Da vil det ialle fall vise seg. Har hatt problem med at slaget blir langt bak både på 160 og 155 fella. Studerte bilde av 160 fella og tror jeg fant årsaken der. tramputløseren hade sklidd 2 cm på utløser pinnene. De har jeg bøyd bak plata så den ikke kan skli nå. På 155 fella har jeg ikke tramputløser. Der vet jeg ikke hvordan det kunne skje. Det var en veldig liten mår så kansje har den klart å smyge seg forbi , og skommet for langt inn i fella.

 

r1j48w.jpg

Bilde av 160 fella etter oppmontering der en kan se att tramplata er sklidd litt oppover på avtrekkerpinnene.

Link to comment
Share on other sites

Litt uvanlig at ei såpass smal felle gir slag for langt bak. Har du spredd utløserne litt? Som du sier var det en liten mår, så det er ikke utenkelig at den har klart å smyge seg forbi utløseren. Om du ikke har gjort det kan det også være verdt å sjekke om det er noe dødgang på utløseren. På enkelte feller kan du bevege den opptil flere cm uten at den dytter på dogen.

Link to comment
Share on other sites

Har vært å sjekka utløseren på den fella. Den var tung og lang bevegelse før avtrekk. Tok den med på verkstedet og filte den . Var nok det som var årsaken.Nå smeller den igjen ved minste bevegelse. Har 5 sånne feller til som jeg skal plukke inn imorgen for justering.Kommer ikke ut i skogen med de før neste sesong da.Har 4 andre feller stående på fjellet så jeg får håpe på de fellene de siste dagene. Utløserne hadde jeg allerede spredd,men kansje litt mye. tok de inn litt.er ca 30 grader mellom de nå.

Link to comment
Share on other sites

Kjære mårfangere

 

I morgen avsluttes denne sesongens mårfangst. Dette er kanskje trist for noen, mens andre iherdig har begynt å arbeide med mårskinnene og legge nye planer til neste sesong.

 

Vil takke alle som har bidratt i denne tråden. Disse mårtrådene har på en måte blitt en gjenganger her på Kammeret, og jeg mener disse er noen av de bedre trådene her inne ! Jeg vil også rette en stor takk til sponsoeren Fangstmann.no som nok en gang stiller opp, slik at den uhøytidlige konkurransen får en ekstra vitaminsprøyte.

 

Jeg kommer til å oppdatere lista allerede den 16 mars,(ikke 18, som annonsert tidligere) og vil ha tilbakemeldinger/korrigeringer på Pm hvis det skulle oppstå.

Den 18 mars vil jeg legge ut den fullstendige lista, og det er den jeg kommer til å brke som grunnlag til loddtrekningen !

All mår som ikke blir innmeldt mellom 16-18 mars vil ikke bli med på lista.

 

Jeg har med hjelp fra dere alle holdt denne tråden igang denne sesongen. Det har vært både moro og interessant. Fra og med neste sesong så ønsker jeg at noen andre kan ta ansvaret og føre tradisjonen videre med ny mårtråd.

 

Mvh Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg hvert oppe på fjellet og plukket inn fellene. det resulterte i en stor hanmår, 1816gram. Nå satt slaget perfekt over nakken, så filing av avtrekkeren funka. Takk for tipset Knutis. Åte honning og fiken. luktestoff Hawbakers. felle Duke 155 i plastkasse. Fikk 2 mår på under en uke i den fella. tenkte egentelig att det var for sent å sette den opp med så kort tid igjen.Har 4 feller stående i en dal ned mot bygda som jeg skal opp å hente nå.

 

2ik4mmq.jpg

Mår nr 6 :D

Link to comment
Share on other sites

Da er de siste fellene plukket ned å der satt det en halv mår gitt.... reven hadde vært å forsynt seg. :twisted:

Denne sesongen ble det 4 mår i felle å en på åta, 10 ekorn :evil: ,2 røysekatter i mår felle å 2 i rottefelle, 2 lavskriker,1 nøtteskrike. så det har minket på predator av alle slag her...

Skal bli gøy å se hvordan bestanden er til neste sesong.

Link to comment
Share on other sites

Tom debutsesong her i gården, men skal gå hardere inn for å lykkes neste år.

 

Supert med tips om hvordan man skal rengjøre og bevare fellene til neste sesong. Jeg kjøpte kaniafeller i år, og ser det er rustantydning på i hvert fall en av dem.

 

Takk for en utrolig interessant tråd, med et for meg helt nytt og spennende område.

Link to comment
Share on other sites

Lista er nå forhåpetligvis ferdig.318 innmeldte mår og 239 bilder er bare helt rått.

 

Gratulerer alle sammen, og stå på videre korrigeringer tas på PM !

 

piniartoq: 45 stk = 31 lodd.

olaf12: 42 stk = 36 lodd.

smyrmel: 13 stk = 12 lodd.

aiwass: 12 stk = 12 lodd.

røssler: 12 stk (13stk) = 9 lodd.

Hunter71/SNØA66: 11 stk = 11 lodd.

skaubjønnen: 11 stk = 9 lodd.

HoltHunting: 9 stk = 9 lodd.

Vømmøldalen: 7 stk = 7 lodd.

Troll: 7 stk = 7 lodd.

foldetre: 6 stk = 6 lodd.

Gordonsetter: 6 stk = 6 lodd.

jeger10: 5 stk = 5 lodd.

krissa1s: 5 stk = 5 lodd.

Hjortebu: 5 stk = 5 lodd.

346xpg: 5 stk = 4 lodd.

Jakt & Fiske: 5 stk = 3 lodd.

janne80: 5 stk = 0 lodd.

Daggi: 5 stk = 0 lodd.

fangstgutten: 4 stk = 4 lodd.

Big Duke: 4 stk = 0 lodd.

kjhl: 4 stk = 0 lodd.

Reven: 4 stk = 0 lodd.

lekkim: 3 stk = 3 lodd.

Aron1: 3 stk = 3 lodd.

svartlin: 3 stk = 3 lodd.

Laastad: 3 stk = 3 lodd.

Jamt: 3 stk = 3 lodd.

Ripp 90: 3 stk = 1 lodd.

pang: 3 stk = 0 lodd.

EirikRF: 3 stk = 0 lodd.

staberg: 3 stk = 0 lodd.

taa_vegen: 2 stk = 2 lodd.

Perpålsa: 2 stk = 2 lodd.

SniperElite: 2 stk = 2 lodd.

Mikkelrev: 2 stk = 2 lodd.

Rayl: 2 stk = 2 lodd.

Rapp: 2 stk = 2 lodd.

Cougar: 2 stk = 2 lodd.

bontveit: 2 stk = 2 lodd.

Laha: 2 stk = 2 lodd.

Onarh: 2 stk = 2 lodd.

skogsmann: 2 stk = 2 lodd.

Fangstmannjomfru: 2 stk = 2 lodd.

knutis: 2 stk = 1 lodd.

Mikkel: 2 stk = 0 lodd.

Husky: 2 stk = 0 lodd.

vera: 2 stk = 0 lodd.

Syver1: 1 stk = 1 lodd.

Ole Jørgen: 1 stk = 1 lodd.

sunbolien: 1 stk = 1 lodd.

Reveenkemaker: 1 stk = 1 lodd.

NV1-4: 1 stk = 1 lodd.

marcane: 1 stk = 1 lodd.

terje s: 1 stk = 1 lodd.

Dalen: 1 stk = 1 lodd.

Bråkdalen : 1 stk = 1 lodd.

robert: 1 stk = 1 lodd.

Fuglejegerne: 1 stk = 1 lodd.

Kbee: 1 stk = 1 lodd.

ZastavaM70: 1 stk = 1 lodd.

Småviltjeger'n: 1 stk = 1 lodd.

Hjortjegern: 1 stk = 1 lodd.

kvinnhering: 1 stk = 1 lodd.

trondmika: 1 stk = 1 lodd.

Krutt2: 1 stk = 0 lodd.

M.D.M: 1 stk = 0 lodd.

sortebill: 1 stk = 0 lodd.

gvammsingen: 1 stk = 0 lodd.

Predatorbekjemperen: 1 stk = 0 lodd.

jullan: 1 stk = 0 lodd.

tjokkebollafeiten: 1 stk = 0 lodd.

spetsjegeren: 1 stk = 0 lodd.

kim_orion: 1 stk = 0 lodd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Endte med 3 stk mår på oss denne sesongen :( målet var 5 stk men den gang ei.. Har vert ein veldig rar sesong med tanke på både vær og fangst.. første veka i november var det strålende vær og fangsten blei 2 stk. Hadde skikkelig trua på eit godt år, men etter det renga det til etter jul og ca halveis i januar kom snø og kulde, men fangsten uteble fordi om..

Mykje mus som tar åte og litt dårlig innsats siste del av sesongen gjorde sitt til at fangsten ikkje blei heilt som ønska trur eg..

Jaja gleder meg allerede til neste sesong og skal satse litt bedre da!!

Formen er ordentlig på topp og skal vedlikeholdes utover våren/sommeren, ellers har det jo vert kraftig økning i antall fanget mår på kammeret.. 2-3 siste årene har det ligget stabilt på rundt 200 fangede mår viss eg ikkje husker feil? :D

Planen til neste år er og fore inn mange kasser før sesongen starter, utvide fangstområdene litte grann, bruke annen type dyesom tåler regn og muligens tilegne meg litt meir kunnskap.

Har tatt så lite mår på dei områdene eg fanger at det ikkje utgir noen stor trussel for stamma akkurat..

 

Mvh Ripp 90

ps. Håper du går i gang igjen med fangsten også flanged :D

Link to comment
Share on other sites

Årets sending til Oslo skinnauksjoner..

 

Betydelige verdier i mine øyne, høstet fra naturen. Finansierer årets elgjakt med disse. Tøft. Håper flere legger inn samlebilder, synes det er artig å se på..

 

Takk for i år og lykke til igjen neste år. :smile:

 

16c2mv6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvilke metoder bruker dere på å tørke skinnene? Har en 4stk som skulle vært tørket, litt lite for å fyre opp tørka på farmen for.. Har hørt flere metoder, satt på tane og bare hengt over ovnen en stund.. også bare hengt over ovnen uten tane, kan se for meg at det er fort at skinnet blir formløst da?

Link to comment
Share on other sites

Bruker mink taner, tane til hannmink på voksen mår, hunntane på små årsunger. Spenner de opp med tegnestifter på labbene, bretter ut halen og strekker den og setter i tegnestifter. Tørker se med hudsiden ut en dag utendørs, snur det med hårsiden ut og spenner det opp igjen med tegnestifter, legger ned ørene og stifter de . Tørkes på badet, eller vaskerommet et par dager, tas av tanen og ettertørkes ved at det henger på en spiker. Det med badet er lurt å avklare med furen i huset og de hormonforstyrra jententunger i huset mitt hvertfal. Like ulik bruk av badet :P:P

Link to comment
Share on other sites

hadde en tur i skogen i dag og sjøt på blink og på veg jemm sirka 2 kilometer fra huset mit så mote jeg stoppe bilen fordi det

var 2 store mårer som sloss så pelsdotene flagret og da jeg jikk ut av bilen sto de bare og så på meg.

som om eg va ein stor tulling hehehe :lol: og jeg må sei at det synet varmet hjerte mit hadde aldrig trud at jeg skulle få oppleve noe så spesielt :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
I fjor sleit jeg litt med fryste avtrekkere på Belislefellene mine. Jeg bruker pålesett (skråstokk) hvor jeg jeg setter fella som avbildet :

 

abc3.jpg

 

Er det noen her som har en anbefaling om hva jeg kan smøre avtrekkeren med slik at det ikke fryser ?

Vil det fungere med fett ??

 

har hørt de bruker vaselin :)

Link to comment
Share on other sites

Har lagd kassa av vannfast finer nå, og da ble det bra.

Vet ikke hvordan reglene er i norge for å bruke hjemmelagde feller, men i sverige er det lov hvis man bruker tegninger av de fellene som er godkjente av naturvårdsverket.

Fella som jeg har lagd krever minimum 12 kg når man spenner den, min er oppe i 26 kg. Har 2 stk fjærer, men skal prøve med bare en for å se hvor mye kraft jeg har da.25sn7ds.jpg

lærte på jegerskola for noen månder sia att det er lov hvis de er nakkeslående ... de sa å at det er nopp til enhver jeger å vurdere om fella er kraftig nok

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

1.JPG

Det er flere mårer i mitt terreng. Denne karen var og snoket på ekornbrettet. Har også fått noen filmer på Viltkamera av mår nå den siste uken. Har tømt åtefryseren og der fant jeg ei kråke som jeg hang opp i ei busk ikke langt fra der dette bildet er tatt. Etter 1,5 døgn så var den første gang og luktet på kråken. Den har vært der i går torsdag`s morgen også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...