Jump to content

dra opp compound uten release


Litago

Recommended Posts

Har du release som går rundt handleddet blir det jo ett kraftigere lem som tar trykket på strengen. Men en compound bue har gjerne minst 60% let off. så du holder mindre enn 30 pund på fingrene. Synes du det er tungt å spenne buen bør du trene litt mere teknikk for å spenne buen.

Jeg skaut ett par felt konkuransser uten release, gikk ganske bra. Ble nr 2 i Nord norsk for en haug ned år siden.

Er det en spesiell grunn til at du vurderer å skyte uten avtrekk?

Jeg har aldri prøvd slike nye jakt avtrekk. Og jeg tenkte tidligere att jeg nok ville brukt hanske pga støy fra avtrekk og tids forbruket det er å bruke ett flechmatic, om jeg skulle jakte med bue.

Ellers syntes jeg at reserve buen min ble spent bedre opp om jeg skaut med hanske. Begge buene hadde i teorien samme dra lengde, men jeg opplevde dem litt annerledes. Buene var av foskjellig merke.

Link to comment
Share on other sites

jeg testet idag for første gang og trekke opp ei 50 bue i butikk

dette prøvde jeg uten release og saken er jo at jeg har på vei ei bue på 70 :oops:

jeg synes det var nok så hardt uten release men jeg fikk beskjed om at det var release og at jeg ville få det til med nok trening :smile: men det er altid morro med en utfordring må nok lære meg noen tekniker

er nok derfor det var tungt for meg for jeg har ingen tekniker :roll:

blir og skyte med release når buen kommer

Link to comment
Share on other sites

rette teknikk, og litt hjelp i begynnelsen så tar da ikkje lange tiden før han lett drar opp 70#, min første bue var 60-70# og sleit litt dei første ca 10 pilene, men med god hjelp frå dei andre i bueklubben så kom da seg fort, stilte buen opp på max etter ca 2 mnd, gjekk ganske greit da, litt tungt dei første pilene men da kom seg ganske så fort

Link to comment
Share on other sites

Hei orjsjo!

etter noen runder med diverse menesker og butikker og ikke minst butikken jeg kjøpte bua fra

sa det samme til meg at med riktig teknik og hjelp og trening skulle dette gå greit

og jeg har muligheten til og tune bua ned til 60

så som akkurat du sier her var det jeg også ble fortalt så da ble det slik :wink:

jeg har all tro på dette skal gå relativt greit :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Litago, trudde du hadde fått bra med info allerede på buer, iallefall nok til å klare å styre unna så kraftige buer i starten.. Problemet du får med ein bue på 70 pund, er ikkje om du klarer å dra den opp, men klarer du å dra den opp, holde og sikte 20-30-40-50 gonger etterkverandre, ikkje minst å treffe det du sikter på, det er spørsmålet..

 

Ein bue på 45-50 pund, ellr i det minste justerbar ned til det området, hadde nok vært det lureste, men for all ikkje lær av andre, det beste er å gjere tabbene sjølv.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor du spør her. En helt anne ting er at den butikken som anbefaler en 70# bue til en nybegynner ikke kan være hverken seriøs, smart, eller særlig kunnskapsrik omkring bueskyting... og burde flagges som det, useriøse. For det er jo ikke Iitago som er en Tosk her, der de som har overbevist han om at både at han skal ha 70# (uten å prøve), og på hvilket grunnlag dralengde? - og at jhan skal ha en annen buetype enn han først ville ha.

 

Men så er jeg vant til at bueskyting handler om å treffe ting. Ikke at der om å gjøre å ødelegge skudrene fortest mulig - poenget er at skal en bli god, så må en skyte mye, og ingen tåler mye skyting med 70#, og poeng 2. er at skal en bli god (dvs. treffe noe..) så må en bruke en fornuftig teknikk -

 

og når en nybegynner tvinges til å fokusere på det å dra opp, uten for mye smerter, eller i det hele tatt, istedetfor riktig teknikk, ja da kan mange tenke seg resultatet på inntreningen av teknikk...

 

K

Link to comment
Share on other sites

vel enting som er sikkert at som nybegynner innen bue så er jeg veldig forvirret av alt det folk sier

det er mer eller mindre natt og dag det som folk sier heldigvis kan jeg justere bua mi ned til 60 om det skulle bli

noe problem håper det hjelper

men ellers så gleder jeg meg mye :mrgreen:

får vel se om jeg ikke melder meg inn i den lokale bue klubben 8)

Link to comment
Share on other sites

jeg testet idag for første gang og trekke opp ei 50 bue i butikk

dette prøvde jeg uten release og saken er jo at jeg har på vei ei bue på 70 :oops:

jeg synes det var nok så hardt uten release men jeg fikk beskjed om at det var release og at jeg ville få det til med nok trening :smile:

 

Hei Litago

Dersom du "sliter" med en 50# så glem 70#. Den "treningen" man snakker om er nemlig å skyte med en lettere bue i noen måneder/år, og som du etter hvert lærer å mestre. Som Mauser68 sier skal du jo dra opp buen mange mange ganger i løpet av en trening, det er jo ikke snakk om å dra den opp en gang, skyte, og så gå hjem?

 

Men vi har nok alle vært der du er i dag. En jungel av informasjon, eller for noen av oss ingen. Vet ikke hva som er verst, men har kommet fram til at livet er for kort til gjøre alle "tabbene" selv, så meld deg inn i en bueklubb du. Da styrer du i allefall unna de værste tabbene.

 

Om du ikke har betalt 70-punner'n enda anbefaler jeg at du sender den tilbake. Bruk heller pengene på en bue du kan lære å bli god å skyte med. Men for all del, dersom du vil ha buen på veggen, som pynt, er det jo opp til deg. :winke1:

 

Mvh

Grey Wolf

 

PS.

En releaser gjør ikke buen "lettere", det er stadig du som må spenne buen!

Link to comment
Share on other sites

Tja. Opptrekk er vel like mye teknikk som styrke, så man vil vel fort ta inn en del pund uten å måtte bygge muskler. Husk at du skal trekke med skulder/rygg, ikke arm. Slapp av i underarmen og la albuen svinge bakover i en jevn bue, da går det mye lettere. Og blir det tungt så kan det hjelpe å peke buen litt oppover.

Link to comment
Share on other sites

jeg sliter ikke med en 50 jeg har jo såvidt sett på en 50 bue i går

jeg eier verken teknikk eller kunskap om og trekke opp en bue

så lokale bue klubben vil bli bra for meg samt en del trening

får vente og se hvordan det blir når jeg får bua kansje jeg klarer det kjempe greit hvem vet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...