Jump to content

Merkeleg fugl, treng hjelp til å identifisere..


bragisen95

Recommended Posts

Nokre kompisar var ute å gikk ein kveld då dei høyrte denne fuglen og begynte å lure på kva dette var. No i seinare tid har eg og begynt å høyre denne fuglen, i dag klarte eg å sjå den då den flaug forbi, men finne ikkje ut kva fugl det er. Nokon som veit kva fugl som lagar slik lyd ? :D

 

View My Video

 

PS: Opptaket er gjort av kompisane mine, og ikkje bry dåke om kva dei seier, haha :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Enkeltbekkasin ja, og Wikipedia sier blant annet:

 

"De fleste kjenner igjen denne fuglen med hannens fluktspill i hekkesesongen. Når fuglen skal markere området sitt, vibrerer den med de ytre stjertfjærene i tillegg til at den avgir en mekrende lyd. Når enkeltbekkasinen markerer området sitt, sier en at den «mekregauker»."

 

Fascinerende lyd å høre i skogen ja. :)

Link to comment
Share on other sites

Kjenner godt til dene lyden ja. Hører mekkergauken hvert år på hytta på fjellet.

Første gang jeg hørte lyden, så viste jeg ikke hva det var, og tenkte heller ikke på å se opp i lufta. Prøvde å snike oss innpå lyden, men ble mere og mere forvirret etter hvert som den flyttet seg.

 

"Snikende Ullteppe og hans kvinne Våte Ullpledd gikk lett på fot over myra. Den mystiske lyden var først her, så der. Sammenkrøket mellom buskene fikk Snikende Ullteppe en innskytelse: Se oppover!"

 

For en tilskuer hadde vi nok sett idiotiske ut, der vi gikk sammenkrøkt i sikksakk og planløst utover myra. :oops:

Link to comment
Share on other sites

I Trysil kalles den også Tiurklokka og himmelgeit (mekrer som ei geit). Når man er på tiurleik ei vårnatt og hører denne lyden vet man at det bare er et tidsspørsmål før morrasspillet starter :wink: .

En stor grunn til at den er vanskelig å se er at den flyr veldig høyt, og at lyden den lager kommer av loddrette stup hvor hastigheten blir så høy at stjertfjærene begynner å viberere.

Link to comment
Share on other sites

En stor grunn til at den er vanskelig å se er at den flyr veldig høyt, og at lyden den lager kommer av loddrette stup hvor hastigheten blir så høy at stjertfjærene begynner å viberere.

 

Den flyr høyt, og er ikke så veldig stor, så den kan være vanskelig å se mot himmelen.

Link to comment
Share on other sites

Når vi først er inne på tema merkelige fugler.

En dag i forrige uke fikk jeg besøk på terrassen av en merkelig fugl som sikta seg inn på kona og den var meget pågående, så pågående at jeg måtte titte en tur gjennom den store fugleboka, men jeg finner den ingen steder.

 

Noen som kan hjelpe til!!!

547905_640x480.jpg

Link to comment
Share on other sites

her i Lofoten kaller vi den "hommarhæst".....har den hvert år like rundt huset. Så er en kjent lyd.

Er veldig vanskelig å få øye på da den er høyt oppe når den slipper seg i stup å lager den velkjente lyden. Min kone trodde det var lam som bræket første gangen hun hørte den :D

Link to comment
Share on other sites

I Hallingdal der jeg kommer fra heter denne "Purkesmett". Purkesmetten har fått sitt navn fordi den smetter inn og ut av purker så ofte den kan. Når den arbeider kan man høre raske karakteristiske "surkle-klask, surkle-klask" lyder. Lett å kjenne igjen egentlig 8)

 

Når vi først er inne på tema merkelige fugler.

En dag i forrige uke fikk jeg besøk på terrassen av en merkelig fugl som sikta seg inn på kona og den var meget pågående, så pågående at jeg måtte titte en tur gjennom den store fugleboka, men jeg finner den ingen steder.

 

Noen som kan hjelpe til!!!

547905_640x480.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...