Jump to content

Lyddemper til pistol


BlommeN

Recommended Posts

Hei.

 

Eg har ein Beretta som er ferdig gjenga frå ein tidlegare eigar, så eg var innom våpen butikken og spurte om pris på lyddemper ettersom det virka litt digg å prøve, men prisen var jo 5000-6000kr for ein som dempet skikkelig. Eg tykte ditta var ein utrulig høg sum på ein dempar til ein pistol.

 

Er det noko her inne som kan argumentere for ein lyddemper? Eg treng ein litt større grunn til å bruke 5000-6000kr på ein dempar utanom at det er litt digg. kva er igrunnen poenget med ein lyddemper til pistol? kan vel ikkje bruka da i konkurranse samanheng?

Link to comment
Share on other sites

Demper til .22 er billig (ca. 500 kr). På større kaliber så blir det fort mye dyrere ja. Husk at da må du sannsynligvis også bruke subsonic ammo for å oppnå best mulig effekt, noe som også er dyrere ammo.

 

Hva skal du med demper? Tja, for å kunne skyte litt på hytta uten å plage naboene?

 

Du leter etter en grunn til å kjøpe demper, da virker det ikke som at du har et behov. Bruk heller pengene på ammo :-)

Link to comment
Share on other sites

Eg har bestilt meg ein demper til .22. den kosta 1250 med adapter. Men når eg spurte om prisen på 9mm så vart eg sjokka. den er jo 5x dyrare enn dempar til .22.

 

Eg finner vel ikkje heilt behovet nei, eg kan skyte på eiga mark og dei naboane som er har rundt meg skyter også på eiga mark, så eg treng ikkje å dempe lyden der. Men eg ser bilder og film på nette med Beretta 92F med påmontert demper, så ser det og høyrest sjukt digg ut.

 

Men kvifor er prisen så stiv i forhold til f.eks .22 demper? er det fordi det ikkje er eit marked for slikt?

 

Eg var innom å kjøpte meg ei kasse med 1000 skudd samtidig som eg spurte om demparen. Så det burde holde ei stund.

 

Eg fant forresten ein slik på nette. Nokon som veit kor er kan skaffe noko slikt til Berettaen min? og eventuelt pris?

 

http://www1.picturepush.com/photo/a/557 ... talled.jpg

 

http://www3.picturepush.com/photo/a/557 ... rofile.jpg

 

http://www.junkmail.co.za/images/201042 ... 44204_.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lyddemper til pistol dekker ofte siktene, og da blir det hele totalt meningsløst.

Har en Browning .32 med demper og den mister enhver balanse med demperen montert, og presisjonen uteblir siden det ikke er mulig å sikte skikkelig. I praksis blir den aldri brukt med demper.

 

På 9mm må du tenke på at all vanlig ammo er overlyds med god margin, så du får relativt lite utav en demper uten hjemmelading.

Det kan også være greit å tenke på at berettaen (en 92 regner jeg med?) har låseklakker i utfresninger i sleiden.

Amerkanske spesialstyrker oppdaget at deres dempede M9 (M92 FS sivilt) fort fikk en tendens til at sleiden røyk tvers av i disse utfresningene, og bakdelen av sleiden kunne treffe skytteren i fjeset.

 

Lyddemper på våpen som virker etter piperekylprinsippet får en helt annerledes belastning når de brukes med demper. Dette kan naturligvis gå bra, men det har du ingen garanti for. Vil du ha dempet pistol abefaler jeg en .22

Link to comment
Share on other sites

Poenget med lyddemper på en pistol er som for en rifle, det sparer hørselen. Selv har jeg demper til en .22 jeg har og den bruker jeg til koseskyting på hytta. Dette har gjort at jeg kan øve på en plass der jeg har tid og ro til å prøve meg frem, så koseskytingen har gjort at jeg har blitt en bedre skytter. Men min største motivasjon er at det er morro, men så er jo det all motivasjonen jeg trenger for å drive med skyting.

 

Det å sette en demper på en 9 mm pistol er en litt mer komplisert ettersom en .22 pistol kan lages med mye enklere mekanisme. Jeg er blitt fortalt at Glock er ganske følsom for på vekt på pipen og må ha en impulsforsterker for å fungere mens andre 9 mm ikke er like sensitive og kan fungere greit uten. Jeg vet at en av brukerne her inne har satt en demper på en Star 9 mm pistol. Dette er et våpen med Browning tiltende pipe. Det er ikke impulsforsterker på den demperen han brukte og våpenet fungerte fint likevel. Berettaen din trenger vel ikke impulsforsterker så vidt jeg vet.

 

Jeg vet at det selges Fiocchi 9 mm 147 grains ammo som er underlyds. Dette fåes bla på XXL. og er priset normalt for 9 mm i de butikkene, så du ikke lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Her var det kommet mykje svar :D

 

Det blir nok til at børsemakaren kjeme til å lage ein "kopp" som eg skrur utpå gjengene. Eg brukar verkeleg ikkje så mykje peng på noko dempar da nei.

 

Eg ser fram til at demparen kjem til .22 da. håper den demper rimeleg bra.

 

Ksvensen. Det er lov til å skyte på eiga mark. Eg snakka med våpen kontoret i Hordaland og Fana politi. Og det var visse kriterier eg måtte oppfylle.

 

1. Ikkje tettbebygd strøk.

2. Sikker bakgrunn.

3. Godkjenning frå naboer (støy).

4. Godkjenning frå grunneigar.

Link to comment
Share on other sites

Lette og dårlige kanskje? Det er ikke vekten som er det største problemet, en god demper har en betydelig rekyldempende effekt som motvirker opplåsing. Du har kanskje noen eksempler på modeller som fungerer uten "forsterker*"?

 

 

* Det er strengt tatt ikke en forsterker men en frikobling (decoupler) som lar pipa bevege seg fritt.

Link to comment
Share on other sites

Erlend Myer - Jeg har skutt fint med en Colt 45 Acp uten rekylforsterker i demperen.. Demper er helt topp det - særlig om man heller den full av vann og lar det renne ut etterpå. Selvfølgelig må man lade underlyds. Jeg skjøt med en Häckler&Koch USP Std i 9 mm med den dyre Brügger & Thomet-demperen - og fra det andre-tredje skuddet gikk dette utrolig stille. Skyter man i skogen, vil man få mye lyd pga at trærne sender lyden tilbake - men finn en slette og åpent landskap, så blir man fort frelst.

Mvh Finkel

Link to comment
Share on other sites

Mjo, mja, du husker vel ikke hvilken demper det var? Jeg sier ikke at du tar feil (mitt utsagn var nok også en smule bombastisk og uten høyde for dempere laget for bruk med vann/etc), men i det store og hele fungerer demper og piperekyl dårlig uten Nielsen-enhet.

 

Men god demping fra 2-3 skudd er faktisk ikke så mye å skryte av, prøv en A-Tec 9mm så vil du bli sjokkert over ytelsen selv på 1. skudd.

Link to comment
Share on other sites

Den kjenner jeg ikke til, og det er umulig å si noe som helst utfra et opptak, lydgjengivelsen blir helt feil. Og ikke glem at den der var våt. Hvorvidt A-Tec er best eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men at den er svært bra er hevet over enhver tvil. Visstnok kan man plukke av to moduler før den er på nivå med B&T Impulse II.

Link to comment
Share on other sites

Men treng ein frikoplingsledd for ein Beretta-mekanisme med løp som har heilt horisontal rekylrøyrsle? For eg har ein Vektor SP-1 som eg lenge har tenkt er litt keisam (går godt, føkkar aldri opp, pfft keisamt) som eg sikkert kunne tenkt meg å putta ein dempar på, om ikkje anna så berre fordi lyddempa .22 er 1998.

Link to comment
Share on other sites

Driver å smådrømmer om å kjøpe eit tomme lengre løp i 1911'en min og gjenge til for lyddempar i .45. Hvor brukbart det blir med demper montert med tanke på dekking av sikter osv er i dette tilfelle ikkje nøye i det heile tatt da lyddemper på pistol uten sidestykker er for moro skyld og bakgårdsplinking 8)

Link to comment
Share on other sites

Er det lov å skyte med pistol på egen eiendom?

Trodde ikke det jeg.

 

Jeg så ikke om det var noe svar på denne. Spørsmålet er feil. "Er det forbudt å skyte med pistol på egen eiendom?" skal det være :)

 

Det er i utgangspunktet ikke forbudt, og da er det lov. Det er noen forbehold. For eksempel kan det være begrensninger dersom du bor i en by eller tettbygdstrøk. Dersom du graver grøfter og setter opp permanent opplegg må du søke en eller annen etat. Dersom det er til sjenanse for naboer kan politiet forby deg å skyte. Det er dette som gjør det så bra med demper. Det er det høfligste våpenrelaterte stasjet du kan kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

pistol uten brukbare sikter er en 5meters greie egentlig. På det holdet er det billigere å kaste kniv.

Jeg har hatt min siste demper som dekker siktene. Skal du først gå til trøbbelet med å finne en demper som både demper og pistolen din fungerer med bør du også gi siktene litt oppmerksomhet. Optiske sikter som Docter/Eotech eller slikt noe er vel det enkleste.

 

Det blir fort kjedelig å skyte bare for å høre det smelle, og når det ikke skal smelle engang...

.. så bør det ihvertfall gå an å treffe..

 

Trombone.

Nå også med mute :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har en P22 med a-tec demper som dekker siktene, fungerer faktisk ganske bra da toppen på demperen matcher godt med topplinjen av siktene og at siktene har hvite prikker som kan brukes, krever dog tilvenning som alt annet :) skulle no greit eit godt resultat i ei feltløype med demperen vist man kunne.

Link to comment
Share on other sites

nja, mot et ubevegelig mål funker det på et slags vis å linjere siktene inn i endeveggen på demperen og skotte bort mot blinken. Men i enhver konkurranseform vil det stjele marginer i forhold til et rent siktebilde mot blinken.

 

Så jeg er nok ikke helt enig med deg der..

 

At det kan hoppe og halte som en slags løsning i mangel av noe bedre tviler jeg ikke på. Omtrent som det lar seg gjøre å skyte nærstrid over siktene med rifle. Men gjennom siktene gir bedre treff. Og vi kan ikke bomme fort nok til å vinne vel?

 

trombone

Link to comment
Share on other sites

Problemstillingen er vel strengt tatt fraværende da man ikkje kan stille med lyddemper i konkuranser i utgangspunktet :wink:

Men kjøp av lyddemper for bruk til plinking på egen og egnet eiendom er derimot så genialt som det kan bli, hadde knapt fått slitt til Walther'n min hadde ikkje det vært for lyddemper'n og grustaket 150m fra ytterdøren :D

Link to comment
Share on other sites

joda, det er ingenting iveien for å stille sammen til et demperstevne i klubben om du skulle ønske det. Men det vil nok ikke bli godkjent skyteform til erverv med det første. Du vet, det er mye kreative lokalstevner.

Vi har hatt James Bond stevne med innlånt PPK og egen dress (ekstra stilpoeng for smoking) Ene stagen var med martiniglass med mozell i dårligste hånd :lol: , For ikke å snakke om juletrestevne hvor vi avliver visne juletrær med pistoler under stor ståhei og passende ritualer.

Juletrærne er da plasset som sjikaner delvis foran blinkene slik at man har valget mellom å bevege seg noe sideveis eller engasjere blinkene på slump gjennom grenene. 1 skytter om gangen, timer og fritt antall skudd, så er sikkerheten ivaretatt.

 

Det er ganske mange skyttere som har en mer eller mindre gjennomtenkt dempet variant liggende, så et lokalstevne for de dikrete får sikkert rimelig bra oppslutning. Legger dere inn noen rimelig alminnelige hold også, får man skilt klinten fra hveten i forhold til treffsikkerhet/brukbarhet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...