Jump to content

På tide med ny Ruger importør ??


E-TEC

Recommended Posts

Dollarkursen har ikke på 40 år vært over 9kroner i snitt; de siste ti årene har den ikke vært over 8 kroner, de siste ni årene har den ikke vært over 7 kroner.

I gjennomsnitt for 1 notering hver dag kl. 11:30 over et helt år, nei. Dollaren var godt over 9 kroner i perioder.

Link to comment
Share on other sites

Litt morsomt og ikke minst spennende å følge med på diskusjon her omkring fortjeneste til forhandler...

Hvis man går i seg selv, og tenker seg at man skal drive butikk. Både for å tjene penger, og være rimelig ovenfor kunde.

 

Hva er akseptabelt syntes dere å sitte igjen med?

Fortell meg dette i %

 

Hvilken % skal/bør en forhandler ha av fortjeneste?

 

Nok til at alle utgifter blir dekket, naturligvis. Samt penger til overs for videre investering. Ingen er uenige her.

 

Så jeg stiller heller deg spørsmålet: Er det riktig å hele tia presse prisene mest mulig opp for å få høyst mulig profitt igjen, dette på bekostning av kunder som ikke har annet valg når de har den hobbyen de har?

 

Tross alt er ikke frimerker det -mest- spennende som finnes av alternativer, men er dette fortsatt grunn nok til å betale det mange føler er overpris..?

Link to comment
Share on other sites

Dollarkursen har ikke på 40 år vært over 9kroner i snitt; de siste ti årene har den ikke vært over 8 kroner, de siste ni årene har den ikke vært over 7 kroner.

I gjennomsnitt for 1 notering hver dag kl. 11:30 over et helt år, nei. Dollaren var godt over 9 kroner i perioder.

 

Tenkte jeg skulle akkurat la det ligge.. :)

Link to comment
Share on other sites

@Edward:

 

Joa, rett er det du sier. Men tror Chiefen skulle prøve å få meg til å grave meg dypere ned i skyttergrava med en avsporing på koloniale lønninger. Ironisk nok gjør han ikke annet enn å forsterke poenget mitt, og det med at i takt med synkende dollarkurs må det bli billigere å ta inn våpen fra USA. Flere her har forsøkt å påstå at norske våpenforhandlere kjøper inn våpen med 10 kroner til dollarn som utgangspunkt....

Link to comment
Share on other sites

Vi har jevnt over en høy snittlønn i Norge, det er det ingen tvil om. Men, ta så en titt på hvem det er som jakter i andre land. Det er ikke alle land som har den samme tradisjonen som oss, der lokale bønder og fattigfolk kunne høste av naturen slik vi har gjort i generasjoner. I veldig mange andre land er jakt forbeholdt "eliten", og ikke fortell meg at denne "eliten" tjener 2 kroner og 70 øre i timen! Ta så USA, jeg vil anta at størsteparten av jegere bor utenfor NY, LA og DC. Faktisk vil jeg tro at den jevne amerikanske jeger er fra landsbygda, ikke så ulikt oss her hjemme. USA er ikke noe U-land, selv om de vel pr. dd har en utenlandsgjeld på høyde med de værste i Afrika..... Ja, de har nok en lavere snittlønn enn oss, men se hva de betaler for biler, bensin, hus, mat og det aller meste andre vi faktisk trenger. Forskjellen er nok ikke så utrolig stor når alt kommer til alt. Lønnsnivået henger til en viss grad sammen med kostnadsnivået. Men, hvem snakker om kvantumsrabatter, det har ikke vært tatt opp av trådstarter! Se på listeprisen på nettsiden til Ruger. F.eks her: http://ruger.com/products/no1Tropical/models.html Dette er ei rifle jeg har lyst på. Med dagens kurs tilsvarer 1242,-USD 6666,-NOK. Dette er en anbefalt utsalgspris fra butikk i USA, det er ikke en forhandlerpris. Det betyr at en bør kunne forvente at Ruger selger denne rifla til sine kunder, enten de heter Cabelas eller VåpenSøilen til en pris noe lavere enn 1242,-USD. Jeg har ikke importer nye våpen fra USA, men jeg har veldig vondt for å tro at frakt og andre gebyrer samt norske avgifter er så store at det er nærliggende å prise denne børsa til 11000,-NOK. I Danmark ligger den samme rifla til 7860,-DKK. Dette tilsvarer 8216,-NOK. http://www.huntershouse.dk/kat582-No.1-riffel/ Danmark oppererer med samme mva som oss, jeg vil anta at frakten er tilnærmet lik. Denne forskjellen er ganske stor spør du meg! Tatt i betraktning at levestandaren i Norge og Danmark ikke er himmelvidt langt fra hverandre. Jeg fikk nettopp inn 3 kasser med bildeler fra England. (Det er ikke all verdens stort utvalg her hjemme med deler til gamle Land Rovere). Disse 3 kassene veide til sammen over 55kg. Fraktkostnaden var ca 300,-NOK med UPS. Store selskaper klarer å få til gode fraktordninger, så jeg vil tro at det ikke burde være noe problem for amerikanske leverandører og organsiere billlig frakt til Norske butikker. I en annen tråd ble Magne Landrø AS nevnt. På Romeriket dukket vistnok de fleste med navnet Landrø høyt opp på skattelistene. Noe som vel indikerer at det ikke går utrolig dårlig med de etablerte butikkene. XXL er nevnt, jeg kjenner flere som jobber der. De tjener noe så grasat med penger at de ekspanderer i en utrolig fart. Gutta som eier det selskapet er dyktige, og vet hva som skal til! Jeg fikk faktisk kjøpt en Zeiss kikkert gjennom en kamerat som jobber i XXL, jeg sparte betydelig mer enn de 2000,- VeTIUs nevner tidligere i tråden. Marginen er nok naturligvis lav på ferdige tilbudspakker, men den butikken vet i allefall å tjene penger på alt de selger! Ta også Leupold kikkerter. Disse koster ganske nøyaktig det dobbelte her hjemme i forhold til i USA. Jeg er ganske sikker på at de ville solgt betydelig bedre om ikke differansen var så stor. Jeg personlig synes i allefall ikke det er noe stas å kjøpe noe der jeg føler jeg blir svindlet.... Siden det ikke er nevnt, så kan jeg ta det opp. Vi har verdens strengeste forbrukerlov. Denne rettigheten koster oss ofte mer enn det smaker etter min mening. Verden er faktisk så enkel som at når staten pålegger butikkene å levere 5 års reklamasjonsrett, noe som er lenge, ja da må prisen opp for å dekke de ekstra kostnadene. Det er da også ganske naturlig at butikkene bruker denne grunnen til å forklare de store forskjellene i pris. Men, når det er sagt, jeg har personlig ikke opplevd behov for reklamasjon på en eneste kikkert, og jeg har en del av dem..... Derfor sitter nok butikkene igjen med mer penger på bunnlinjen, siden de jo kan ta ekstra stor margin for å dekke inn reklamasjonskostnader som ofte ikke kommer. Jeg føler også for å presisere at jeg ser store forskjeller mellom enkeltmansforetak, ofte børsemakere, og de store kjedene som har mange ben å stå på. Uansett, jeg synes butikken i Bergen skiller seg negativt ut med høye priser på det de importerer.

 

Når det kommer til spørsmål om hvor mange % som er akseptabelt, så vil dette variere fra produkt til produkt. Småartikler vil ALLTID ha større % påslag enn store dyre varer, det er naturlig. Butikker bør ha en sunn økonomi, men hva er forventet nettogevinst av de som driver butikker i Norge i dag? En ser jo stadig bedrifter stenges ned fordi de ikke har et STORT nok overskudd???? Jeg sier ikke at dette gjelder våpenforhandlere som har stengt ned i det siste, men generelt. Jeg kjenner en del som driver selvstendig, og jeg unner dem en høyere lønn, siden de tar en risiko. Men, det finnes faktisk grenser! Igjen, ikke nødvendigvis linket direkte mot våpenbransjen. Pengejaget i Norge føler jeg har gått over stokk og stein. Hvor er forskjellen mellom lønningsposen til en statsansatt som sitter i en 100% trygg jobb, og en som jobber i et lite privat firma, som i teorien kan gå konkurs i morgen? Før i tiden var denne forskjellen større, nettopp fordi han i det lille private firma tok en risiko.

Link to comment
Share on other sites

Ad prisnivået i Norge kontra over there, jeg foreslår at dere ser på den amerikanske kjeden som har en filial i Norge. Hvordan ser de prisene ut i forhold til amerikanske utsalgspriser fra samme kjede ?

 

Eksempel: Originalt standardløp til Ruger 10/22, blånert.

USA: $39,99 = NOK215,- (kurs pr. 1. juli 2011)

Norge: NOK548,-

 

Forholdstallet blir 2,55...

 

Ad

Flere her har forsøkt å påstå at norske våpenforhandlere kjøper inn våpen med 10 kroner til dollarn som utgangspunkt....

Dollarkurs på oppunder 10kr har du vel hentet fra et av mine innlegg, men jeg har ikke påstått at norske importører kjøper inn våpen til en dollarkurs på 10kr, jeg påpeker at utsalgsprisen du får oppgitt fra forhandler er basert på hvilken dollarkurs som gjaldt da lagerbeholdningen ble kjøpt inn til importør. For en revolver kan dette godt være borti 2-3 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Ad prisnivået i Norge kontra over there, jeg foreslår at dere ser på den amerikanske kjeden som har en filial i Norge. Hvordan ser de prisene ut i forhold til amerikanske utsalgspriser fra samme kjede ?

 

Eksempel: Originalt standardløp til Ruger 10/22, blånert.

USA: $39,99 = NOK215,- (kurs pr. 1. juli 2011)

Norge: NOK548,-

 

Forholdstallet blir 2,55...

 

Ad

Flere her har forsøkt å påstå at norske våpenforhandlere kjøper inn våpen med 10 kroner til dollarn som utgangspunkt....

Dollarkurs på oppunder 10kr har du vel hentet fra et av mine innlegg, men jeg har ikke påstått at norske importører kjøper inn våpen til en dollarkurs på 10kr, jeg påpeker at utsalgsprisen du får oppgitt fra forhandler er basert på hvilken dollarkurs som gjaldt da lagerbeholdningen ble kjøpt inn til importør. For en revolver kan dette godt være borti 2-3 år siden.

 

 

Midway..? De er grisedyre, selv I statene er de kjent som det.

 

With regard to den 10 kroners kursen din så ble den "avkrefta" av chiefen.. 6-7 kroner mer mer riktig. Uansett så skal prisene ha sunket tilsvarende de siste årene da kursen har sunket. Men gjett om bransjen ikke kjapp med å sette opp prisen ved positiv kursendring.. Trenger jeg å si mer..

Link to comment
Share on other sites

Du skjønner visst ikke at et våpen på lager er prissatt ut fra hva importør allerede har betalt for det, ikke hva han måtte betalt for det hvis fakturaen forfalt i dag.

Og dollarkurs oppunder 10kr var et eksempeltall. Snittkurs over tid er utenfor interesse her, dagskurs ved betaling av faktura er det som er avgjørende. Nøkkelen til utsalgsprisen ligger i hva importør har betalt for å få varene inn. Den utsalgsprisen gjelder inntil nytt parti tas inn uavhengig av variasjoner i andre ledd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sysn at Søilen skal fortsette med sin elendige webside (Og knall gode service på salg informasjon) SLik at ingen kjøper Ruger og jeg får dem kjøpt billigere :mrgreen:

 

 

Min erfaring med Søilen er meget bra, svært bra kundebehandling, svarer alltid på telefon, god kunnskap på våpen og ammo,sagt med andre

 

ord et skoleeksempel på hvordan en seriøs forhandler bør være. :D Men så må riset frem, for det første er websiden under en hver kritikk,

 

så må de starte å markedsføre Ruger på en ordentlig måte slik at folk får vite hva som er tillgjengelig på det Norske markedet.

 

Deretter må prisene justeres ned slik at de står i forhold til konkurentene på markedet, slik situasjonen er i dag er prisene for høye.

 

Da kan kanskje "HASSEL" få kjøpe seg en mengde Rugere til en langt hyggeligere pris. :mrgreen::P:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En ingeniør i USA tjener (i snitt) 4-4500$
'

 

Jeg går ut i fra at du mener 40-45,000. Dette stemmer veldig dårlig med mine erfaringer. I de bedriftene jeg har jobbet (EPC og oljebransjen) får nyutdannede ingeniører over 60k som begynnerlønn. Man skal ikke ha stort mer enn 5-10 års erfaring før man har en sekssifret lønning.

 

Lønnsforskjellene er adskillig større her borte, så de av oss som har 20+ års erfaring og en brukbar CV ligger LANGT over hva en tilsvarende ingeniør kan drømme om å hanke inn i f.eks. Norge - selv før man diskuterer skattenivå og levekostnader.

 

Sykepleierlønninger har jeg ikke mye snøring på, men fra det jeg har hørt tjener de bedre i statene enn man gjør i Norge etter at alle tilleggene er lagt inn i kalkylen.

Link to comment
Share on other sites

Men så må riset frem, for det første er websiden under en hver kritikk,

så må de starte å markedsføre Ruger på en ordentlig måte slik at folk får vite hva som er tillgjengelig på det Norske markedet.

 

De svarer no ihvertfall på mail og tlf, det er det mange av de andre store som har til gode og gjøre.

Hjelper f.. ikke om ikke en har ei flott hjemmeside når det ikke er muligt og få svar på det en lurer på.

Og har en vist seg før der inne så vanker det ofte litt rabatter.

Eg har handla for mage ganger summen hos andre enn hos Søylen, Søylen får eg rabatter hos mens de andre klarer ikke og dekke frakta en gang..

Spekteret til Ruger finner dere på nettet visst dere gidder, og klage på at Søylen ikke har alt på sine sider når Ruger har alt på sine sider blir.. for dumt.

Link to comment
Share on other sites

"John H" du har rett i det at det ikke hjelper med en fancy webside når det svikter totalt på andre deler av kundebehandlingen.

 

Søilen har det som skal til når det gjelder kundebehandlingen,det jeg etterlyser er litt lapping på hjemmesiden deres slik at den blir up to date

 

som man sier,og litt "pynting" på prisnivået, da vil Søilen kanskje bli den beste forhandleren i Norge. :D

Link to comment
Share on other sites

"ikke om ikke en har ei flott hjemmeside når det ikke er muligt og få svar "

 

Og de er det faktisk noen av :?

 

Er det virkelig så mange mailer i innboksen til disse - at de må "selektere grovt" og slette de som ser lite interessante ut?

 

Jeg har "sendte mailer" som er både 3 og 6 mdr. gamle (med purringer) som det ikke er gitt noe svar på.

Samt mailer hvor de bekrefter min bestilling - som nå er blitt 7 mdr. gammel.

 

At det ikke er enkelt å få noe fra USA - er nok riktig - men jaggu er det ikke så enkelt å få noe fra norske firma heller :?

Link to comment
Share on other sites

En ingeniør i USA tjener (i snitt) 4-4500$
'Jeg går ut i fra at du mener 40-45,000.
Månedslønn; og tallene er gjennomsnittstall for 2008 publisert av ILO.

 

Det høres fremdeles veldig lavt ut. En ingeniør i USA er per. def. en person som har en PE tittel. Det kan virke som om man har blandet kortene i en spørreundersøkelse.

 

Dette er veldig off-topic, så nok om det.

Link to comment
Share on other sites

Men hva med å sammen liggne produkter fra Ruger importøren, med importører av andre tilsvarende merker som f.eks.:

- Ruger Revolvere vz. S&W Revovlere

- Ruger Bolt rifler vz. Remington Bolt rifler

- Ruger pistoler vz. HK / Glock / S&W M&P (?) pistoler

- Ruger 22 LR Pistoler vz. Browning 22 pistoler (flere forslag ?)

- Ruger Halv auto rifler va. AR-15 våpen (to forskjellige bruks områder, men andre dro det fram som en samenligning)

 

Se hva de koster i statene og hva norske importører tar for tilsvarened produkter fra liggnende produkter.

 

Jeg har kun sett på og samenlignet revolvere, Redhawk'ene mot S&W N-frame og syns de er vedlig dyrt. Og jeg klarer ikke helt å forstå hvordan den ene importøren er SÅ mye billigere på tilsvarenede produkter. På et produkt som også koster litt mere i USA.

 

Noen som seriøst har sett på prisene på noen av de andre prodduktene over og tilsvarende produkter?

Link to comment
Share on other sites

Synes det er greit med en Ruger importør, da eg ikke liker Ruger våpene noe særlig, med unntak av 10/22 :wink:

 

Men fra spøk til virklighet, Norge er et lite land med høye sosial kostnader, så eg foretrekke heller å betale dobbel pris på mine våpen, og heller vite at eg har gratis opphold på sykhus hvis eg blir skadet på jakt, eller får annen sykdom i livet.

Rettigheter som Sykepenger, Arbeidsavklaringspenger, Uførtrygd, Pensjon, Gravferdsstønad e.t.c. gjør at det koster å drive butikk i Norge.

 

I forhold til priser på varer i f.eks $, ser eg logikken i at forhadlerene må ta utgabgspunkt i hva DE betalte for våpnet, ikke hva $ kursen er den dagen du kjøpte våpenet.

Det koster faktisk penger for forhandlerene i å ha et lager av ulike varer.

I en ideal butikk/lager har man solgt alle varene, som man har samtidig som man får inn nye sammedag som de andre går ut. Og vi vet hvor glad vi er å vente på bestilte varer her på KAMMERET.

 

I forhold til salg av våpen og ammo er vel ikke den totale omsetningen i Norge av amrikanske våpen og våpenutstyr/deler, større en omsetningen i en stor Walmart butikk i Texas.

Så å få de store stordriftsfordelene her i Norge er nok vanskelig.

Det eneste stedet eg kunne se at de kansje er vel store forskjeller på Norge og andre land er Optikk, men en del eksportører vet at Norger er et høykostland, konkuransen er liten, og derfor krever de høyere priser på varer til Norge.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Det eneste stedet eg kunne se at de kansje er vel store forskjeller på Norge og andre land er Optikk, men en del eksportører vet at Norger er et høykostland, konkuransen er liten, og derfor krever de høyere priser på varer til Norge.

 

MADMADS

 

Er dette noe du vet? Kan det dokumenteres? Eller antar du bare at butikkene her hjemme må betale mer for en vare enn det en butikk i f.eks Tyskland eller Danmark må gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Det eneste stedet eg kunne se at de kansje er vel store forskjeller på Norge og andre land er Optikk, men en del eksportører vet at Norger er et høykostland, konkuransen er liten, og derfor krever de høyere priser på varer til Norge.

 

MADMADS

 

Når ein får kjøpt Zeiss Diavari Classic 2,5-10x50 til 5990,- på XXL, viser vel dette at optikk kan vere svært rimelig i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en innkjøper i en annen bransje, som hadde jobbet i utlandet tidligere, han ble forbauset over noen av prisene som en del forhandlere tilbød norse selskap. dette var blant annet også på optikk (ikke kikkertsikter).

En anne innkjøper (internasjonalt) som fortalte at på noen varer var det billigerer å få kjøpt de i Canada, transportert de til USA, for å få levert de til deres skip/fartøy der, enn lokale, og andre USA forhandlere.

De hadde egene prislister for NORWAY.

 

Eller tilbake til sake, på Soilen har de meget dyktige medarbeidere, som kommer med goder råd og anbefalinger, eneste problemet er at de alltid trekker frem en eller annen Ruger med et godt tilbud :wink:

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

For at dette skal fungere skal du jammen ha gode produkter folk vil ha. I dagens samfunn, der priser på internett er lett tilgjengelig skal produsenter passe seg for å ikke ødelegge eget rykte. På denne typen forbrukerprodukter vi snakker om i denne tråden skulle en tro det var ganske vanlig å ha en standardpris, hvor store kunder kan få rabatt etter volumkjøp. At andre kunder derimot skal få et påslag på standardprisen høres suspekt ut. De fleste produsenter har jo interesse i å få solgt varene sine, så om de har satt en standardpris ville det være veldig normalt å la alle få denne, så lenge de ikke har økte kostnader med salg til bestemte kunder.

 

Ta så Leupold kikkerter. Disse koster ganske nøyaktig det dobbelte her i Norge i forhold til i USA. Dette synes jeg blir for dumt, så jeg har ikke kjøpt Leupold kikkerter i Norge, men jeg kjøpte 2 stk da jeg var i NY for noen år siden. Om en ser på prisen på Zeiss kikkerter i Norge kontra USA så ser du ikke dobbel pris her hjemme. Bare en aldri så liten sammenlikning.

Link to comment
Share on other sites

At en vare produsert i USA er vesentlig rimeligere der er jo akkurat like selvsagt som at Europeiske varer i de aller fleste tilfleller er rimeligere her.

 

$ pris x 10-11 er ett normalt fornuftig regnestykke på hva varer havner på her hjemme. Ta all jobben selv, ikke krev betaling for tiden du bruker på å finne beste leverandør,billigste frakt,raskt levert. Ikke beregn noen kostnad ved hverken service,kapital eller garantiansvar. Fortsatt sliter du med å komme ned på $ kurs x 8.

 

Våpenbransjen er den bransjen jeg anbefaler alle å putte alle sparepengene sine i. Aktørene tjener fett,kjører feite biler har dyre vaner og korte arbeidsdager. Alt sammen med tilsvarende påslag som dagligvare handelen har.

 

Rart det ikke bare blir flere som ikke flokker til den gullgruve bransjen der jeg nå har lært at hovedgrunnen til nedleggelser ikke er at det ikke tjenes penger, men at storkapitalen som står bak alle firmaene med 1-4 entusiaster ikke får nok avkastning igjen på kapitalen sin. :shock:

 

Siden jeg snart er æresmedlem i GGG skal jeg legge denne tråden blant de høyt på listen over BS tråder der det dessverre er som ofte ellers, at de som skriker og mener mest også er de som sitter inne med minst kunnskap og innsikt

 

Forøvrig vet jeg Ruger er godt fornøyd med representasjonen de har i både Norge og Sverige.

Link to comment
Share on other sites

"Tror du virkelig ett lite firma i Norge har noe de skulle ha sagt i form av rabatter på distribusjons nivå

ifht. f.eks. Sør-Afrika"

 

Sør-Afrika er sikkert ikke noe stort marked lenger - etter at "våpenforbudsloven" ble et faktum.

 

Hva finner man av våpen der?

 

Over halvparten av våpenforretningene er jo lagt ned!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

 

Våpenbransjen er den bransjen jeg anbefaler alle å putte alle sparepengene sine i.

 

 

Du-det driver jeg med allerede-om enn ikke på den måten du mente :lol:

 

 

On-topic; har dere som mener NOrge er spesiellt dyrt på dette området sjekket samme produkt i Sverige, Danmark, Tyskland?

Link to comment
Share on other sites

Ett priseksempel:

Etter ett raskt søk på nettet fand jeg disse prisene på Carl Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50.

Norge: 6990nok http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/classic-diavari-2-5-10x50-4-1043637

Sverige: 10895sek(9327nok) http://www.handladigitalt.se/zeiss-classic-diavari-2510x50-kikarsikte-p-5139.html

Danmark: 9840dkk(10228nok) http://www.zeiss.dk/Sportsoptik/Prisinfo/~/media/SPM/SPM_pdf%20til%20download/CZSO_vejlprisliste_2007september.ashx

 

Jeg klarer i allefall ikke å finne billigere kikkertsikter i våre naboland.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 150, siden du tok tak i noe jeg skrev lenger opp vil jeg få komme med en koreksjon. Jeg skrev ALDRI at mangel på god nok avkastning av kapital var grunn til stenging av våpenforetninger, jeg spesifiserte derimot at dette var sagt på et generelt plan. Når det kommer til kjøp og salg, så har jeg ingen problemer med å betale en vettug pris for en god vare. Men, når en ser hva en vare koster i det store utland, slik at en kan tenke seg frem til omtrent produksjonskostnad, ja da må den enkelte gjøre seg opp en mening om varen har riktig pris. Når det kommer til nettopp Leupoldkikkerter, så føler jeg at disse ikke kan forsvare prisen sin i Norge. Det er min mening.

Link to comment
Share on other sites

"Sauer 150" skriver i et innlegg att Ruger er godt fornøyd med reprensentasjonen i Norge og Sverige, ja det er mulig, men no har jo Sverige

 

ikke mindre en 3 distributører av Ruger sine produkter. Jeg har på følelsen at prispolitikken er litt bedre på den andre siden av kjølen.

 

Men det er mulig at jeg tar feil. :?

Link to comment
Share on other sites

Norsk våpenbransje er i sin helhet ganske så syk........syk i den forstand at økonomien i hele bransjen er alt for dårlig!

Dette kan jeg uttale meg om da jeg kjenner bransjen fra innsiden.

Når det gjelder jaktvåpen går importørene ut til forhandlerne på vinteren og tegner såkalte "forhåndsordrer", dette er orderer som leveres i mai/juni og som betales i oktober/november.

Hvis en forhandler har "forhandlet" seg, og ikke har fått solgt unna det meste av forhåndsordren sin ved forfall så har han problemer.

Det er da "luringene" begynner å ringe..........."har du .....den og den børsa på lager"? forhandler svarer ja, da begynner kjøret!

"Hva kan du levere den for" Prisen blir nevnt: "Å nei, hvis du vil selge må du under xxxxkr. som xxxx i Ålesund kunne levere denne for"

Hva tror du stakkaren med forfallt forhåndsordre og overtrukket kassakreditt gjør? Jo han slenger seg på auksjonen!

DETTE ER HVA SOM SKAPTE NORSK VÅPENBRANSJE DA JEG VAR I BRANSJEN OG JEG TROR DET ER DET SOM SKAPER NORSK VÅPENBRANSJE AV I DAG! Hadde økonomien i bransjen vært bedre, hadde ikke forhandlerne behøvd å gjøre dette. Skjer dette f.eks. i hvite/brunevarebransjen?

En stakkars forhandler blir eksternt lager for importøren.

 

Vinnerne av dette spillet blir importørene med god økonomi, de kan ta omtrent det de vil for varene sine, men verden forandrer seg, verden ligger bare et tastetrykk unna!

Link to comment
Share on other sites

Er ikke det største problemet egentlig at våpen er så regulert og avgiftsbelagt, med store hindringer for effektiv transport verden rundt?

 

Man må søke om ditt, og søke om datt for å få våpen og våpendeler ut av EU, ut av USA. Er ikke dette ett stort problem for importørene?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke det største problemet egentlig at våpen er så regulert og avgiftsbelagt, med store hindringer for effektiv transport verden rundt?

Tror nok at de store importørene her til lands og har mye av æren for at økonomien i dette kan være begrensa.

Med mindre noen kan komme med spesifikke kostnader/kalkyler på importen bortsett fra frakten og Mva...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den skjønte jeg ikke helt, hvordan kan en norsk importør være ansvarlig for amerikanske og Europeiske eksportregler/avgifter?

 

Grunnen til at jeg nevnte dette, er at jeg i samtaler med enkelte importører. Til stadighet har hørt om problemer med å få varene de har bestilt til rett tid, to dager fra fabrikk til grensa, 3 uker til gardemoen, og enda litt om der norsk papirmølle å ta hensyn til også.

 

Danskene ville vistnok ha eksportløyve for hver eneste demper S&L skulle eksportere (ikke som i en pakke med 1000, men ett løyve pr, demper!). Om dette er korrekt eller ei (eller ble noe av), vet jeg jo ikke. Men om slikt er virkligheten for importører og eksportører av utstyr til sivile våpeneiere verden rundt, ja da er det ikke bare og bare å drive butikk.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg registrerer er at en Smith 629 og en Ruger Super Redhawk har den samme veiledende pris i USA ,men etter den kommer til

Norge blir bildet et helt annet, Smith`en koster hos oss ca 8000 kr og Rugeren "hopper" elegant opp til en veiledende pris på 10000.

Er det Rugerimportøren som har en usedvanlig dårlig innkjøpsavtale med Sturm Ruger eller hva??

Eller er det Smith importøren(e) som har forhandlet seg frem til en usedvanlig god avtale ,eller kanskje de selger denne med 0 i fortjeneste.?

Det er slike ting som får potensielle kunder til å stille spørsmål ved prispolitikken til enkelte importører. 2000 kr er en ganske stor prisforskjell

på produkter med samme prisetting i opprinnelselandet.

Link to comment
Share on other sites

"Alle" kjøper S&W i Norge, derfor er det enkler å få solgt S&W en Ruger. Det er en mindre risiko på å kjøpe inn 6 stk S&W revolvere hvis du vet du kan selge dem på 1 uke (sist gang jeg skulle handle så fikk butikken jeg handlet i 6 stk 686, og alle de var solgt før de kom til butikken). Det koster mye å binde kapital i et lager. Jeg har jobbet litt med hotel drift, og vi hadde veldigt mye kapital bundet i mat og drikkevarer, vi måtte hele tiden sørge for å ha akkurat passe varebeholdning så vi ikke hadde for mye eller for lite.

Jeg vil anta at det samme gjelder for våpen, kjøper en butikk inn våpen for 150000 som butikken må bruke en kassakredit eller lignende for å finansiere, blir det fort dyrt hvis en ikke for solgt våpene raskt.

Link to comment
Share on other sites

Det er i hvertfall ikke noen "høydare" å prisette et produkt som "ingen" vil ha langt dyrere enn den revolveren "alle" vil kjøpe.

 

Folk for ha meg unnskyldt, men denne form for markedsføring og forretningsdrift forstår jeg ikke. :roll:

Link to comment
Share on other sites

No skal "Kammerherren" ikke ta det jeg skriver alt for bokstavelig, det er litt ironi i det jeg skriver i mitt siste innlegg. Jeg er selv Ruger entusiast, har hatt Ruger boltrifler i over 20 år

Men jeg synest at det er på tide at importøren " roer seg ned " prismessig på enkelte av Rugers produkter.

Link to comment
Share on other sites

Eg er enig i at Ruger er for dårlig markedsført i Norge. Reklame er meir enn berre produktopplysning,den skal også vekke kjøpelyst og interesse for eit produkt. Tenk berre på Tikka og Sauer som det blir reklamert tungt for.Dette skaper salg,det er ikkje nok at produktet i seg sjølv er bra. Når det gjeld prisar så har eg ikkje sett nokon i heile verden som kunne matche XXL sine prisar på Zeiss Classic,no har prisen auka litt rett nok. Dette viser alt er ikkje så dyrt her. Sjekk opp prisar frå 80 talet på optikk spesiellt og de vil sjå at mykje er rimeligare i dag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er i hvertfall ikke noen "høydare" å prisette et produkt som "ingen" vil ha langt dyrere enn den revolveren "alle" vil kjøpe.
Kanskje du er ine på hvorfor den er dyrere ? Hva ville du gjort om du satt med lagerbeholdning tatt inn og betalt for på høy dollarkurs ? Dumpet prisene og tapt penger på hvert eksemplar du selger ?

Når, som du poengterer, alle vil ha S&W er det jo innlysende at S&W oftere får regulert prisene i forhold til USA-priser. Det henger direkte sammen med hvor ofte det tas inn nye varer. En annen faktor som virker sterkt inn her er hvilken eksportagent Ruger bruker ifht. S&W, og denne kostnaden er utnfor importørens kontroll. Jeg tviler sterkt på at Ruger-importøren har nevneverdig høyere påslag enn S&W-importøren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva/hvilken eksportagent Ruger importøren bruker som kan bidra til at prisene er kunstig høye, men folk flest ser den relativt

store forskjellen på Smith vs Ruger. Det er et faktum at S&W "religionen" er utbredt blant pistolskyttere,nye skyttere får ørene tutet full av

S&W sine ufattelige fordeler kontra Ruger. Det jeg har erfart er at Ruger sine revolvere har mange gode konstruksjons messige sider som

Smith ikke har,du får kanskje ikke like silkemykt avtrekk med en Ruger men den har andre meget gode sider.

Men mer iriterende er det faktum at importøren ikke "gidder" å være mer aggressiv i sin markedsføring. Og til overmål feilpriser produktene,

dette bidrar i hvertfall ikke til en positiv utvikling når det gjelder salg. :|

Link to comment
Share on other sites

J

Men mer iriterende er det faktum at importøren ikke "gidder" å være mer aggressiv i sin markedsføring.

Kan ikke si at eg ser så mye reklame for Smith når en reiser rundt i landet heller da..

Så at noen ikke "gidd" blir litt tynt..

Smith har blitt et varemerke ala CAT osv i Norge, dette selger de bedre på enn Ruger...

Kjøpte Federal hetter til 28 øre stykke her i dag :P:P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes denne tråden minner om hetsing av en leverandör, uten hold i disse fremsatte ryktene.

Denne og tilsvarende tråder burde stenges.

 

 

 

Det er absolutt ingen hetsing av denne importøren,hadde du tatt bryet med å lese hva jeg og andre har skrevet i tidligere innlegg hadde du

sett mange gode ord sagt om denne forhandleren. Men det må være lov å peke på en del svakheter (prispolitikk/markedsføring) hos denne

leverandøren uten at en skal beskyldes for hetsing og det som verre er.

Men jeg registrerer at "20mm cannon" tar til orde for sensur av det frie ord og vil ha stengt en tråd han ikke liker å lese, da skal jeg gi deg et

godt råd,LA VÆRE Å LESE DENNE TRÅDEN, så kan vi andre få diskutere slik hver enkelte føler for. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...