Jump to content

På tide med ny Ruger importør ??


E-TEC

Recommended Posts

Jeg drister meg i å kaste ut en liten brannfakkel,er det på tide at Ruger som merkevare blir bedre representert en hva som er tilfelle i dag

 

i Norge?. Hos dagens importør blir du møtt med hyggelige og greie medarbeidere ingen tvil om det, men jeg synest ikke de markedsfører

 

Ruger sine produkter godt nok, nettsiden er svært mangelfull og folk er like vis på hva de har inne og ikke.

 

Hva mener Kammeret sine lesere. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker på begge deler (handvåpen/rifler), Ruger har mange gode konstruksjons løsninger på riflesiden og ikke minst på revolver.

 

Finnish og tillpasninger er ikke på Sauer og Sako nivå ,men så mye dårligere er de ikke, og prisen er langt hyggeligere.

 

Men jeg synest det er en manglende entusiasme å spore når det gjelder å markedsføre Ruger som produkt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er tilbøylig til å være enig med trådstarter. Det er lite markedsføring synes jeg, men en annen ting er at jeg føler importøren overpriser enkelte modeller. De har ei hagle som jeg tror ville solgt veldig bra, om ikke prisen var så avskrekkende. Enkelte rifler er også unormalt mye dyrere her enn i andre land, sammenliknet med andre merker. På håndvåpensiden er jeg ikke helt sikker, men føler absolutt revolverne er verdt prisen. toaal, at Ruger håndvåpen er noe dritt er vel strengt tatt så langt fra sannheten du kan komme! :lol: En særlig mer robust revolver enn Super Blackhawk skal du lete lenge etter! MKII pistolen er også mye brukt i klubber, pga pris og slitestyrke. En veldig god nybegynnerpistol skulle jeg mene.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Revolverene til Ruger er bra,men problemet er at de er overpriset i Norge. En Ruger Super Redhawk koster ca 1000$ i USA, det samme gjør en

 

S&W 629. Men i Norge koster Smith`en ca 7900 kr mens Rugeren plutselig fyker opp i nesten 10000kr, da er det noe galt et sted.

 

Dette bidrar ikke til økt omsetning det er i hvertfall sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Det er dessverre ikke bare Ruger som kunne hatt god bruk for en ny importør, det er like ille med Merkel.

Schou har markedsført nye Merkel Helix i lange tider, men leveringen av våpen blir utsatt gang på gang.

Og vist privatpersoner eller forhandlere kontakter Schou er det bare svada de kommer med, kommer om 2 uker er vist blitt standardsvaret derfra.

Dette er jævlig irriterende både for kjøper og forhandlere når de føler de bare blir holdt for narr.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke tvil om at Ruger er en av de store produsentene i dag.

Og det er velg egentlig litt synd at mange av våpene dems er så lite tilgjenglig.

 

Jeg har selv hatt lyst på en Ruger Redhawk, og kontaktet dem for pris.

Fikk sjokk, da den var flere tusen dyrere (ca. 3000) en S&W 629, og Red. var/er $ 50 - 100 billigere i USA da!!!

 

Men på revolver siden så er det vel "bare" S&W som gjelder i Norge. Du blir stort sett, sett rart på hvis du bruker noe annet.

Ja, Mark I / II / III er veldig vanlig, men de også begynner å bli dyre i Norge.

En annen ting er veldig dårlig utvalg og informasjon på web sidene.

 

Forstår at norske butikker skal tjene penger, men noen overpriser veldig, syns nå jeg. Se også på prisene og tilgjenglighet på nye Colter også.

Link to comment
Share on other sites

@E-TEC:

 

Det er iallefall ikke importører i Norge som kan få æren av at jeg er eier av to rifler fra Ruger, det er sikkert! Som vanlig må man til koloniene for å se "hva som finnes" av populære våpen. Man ser jo påvirkningen kolonistene har på våpeneiere på kammeret, det er mye amerikansk og mye Ruger.

 

Som flere sier så er det jo priset til det skrekkelige.. Ett stykk Mini-14 i koloniene koster så godt som ingenting, her betaler man gjerne 8-9000 kroner.. det er sinnsykt det! Jeg er sikker på at importører kan forhandle frem bedre avtaler med folka over there uten at de samtidig skal tjene grovt på å selge til våpenhungrige nordmenn.

Link to comment
Share on other sites

MagnusM..

 

Tror du virkelig lille Norge er en storkunde av våpen?

Har du noen gang vært i forhandlingsmøter med amerikanske våpenprodusenter?

Har du noen gang vært på en internasjonal våpenmesse?

 

Tror du virkelig ett lite firma i Norge har noe de skulle ha sagt i form av rabatter på distribusjons nivå

ifht. f.eks. Arabiske Emirater, Sør-Afrika, USA?Blant norske forhandlere/importører snakker vi promiller av produksjonen - kanskje opp på 1% om man er virkelig storimportør.

 

Tro om igjen!

 

Prisene i Norge er selfølgelig noe høyere enn koloni land hvor prisnivå, lønnsnivå, skatte- og kostnadsnivå ligger mye høyere.

Ergo blir både våpen, mat, biler... alt dyrere enn mange andre land.

Slik er det bare - aksepter det!

Om man da velger å kjøpe fra utlandet - greit nok - men forvent heller ikke da at importører velger å lagerføre store sortimenter dem ikke får solgt - nettopp fordi forbrukerne velger å kjøpe varene fra utlandet.

 

Mvh. Espen

Bransjetilknyttet.

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere bransjetilknyttet vil jeg supplere noveske sitt innlegg med følgende:

- De fleste amerikanske leverandører opererer med minimumsordre, da blir norsk importør sittende med en varebeholdning over tid. Utsalgsprisen er kalkulert med utgangspunkt i hva varen kostet på innkjøpstidspunktet, som igjen gjenspeiler dollarkurs ved innkjøpstidspunktet. Da kan man ikke sammenligne med utsalgsprisen til en amerikansk storkjede på dagens dollarkurs.

- En seriøs importør sitter med reservedelslager til importporteføljen sin. Dette koster, og den kostnaden må tas inn et sted hvis kundene ønsker slik service.

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg sjekka så var det nærmere 1,2 millioner våpen i privat eie, når man ser på befolkninga kontra antall våpen er det ikke langt unna USA, så at Norge er ett lite våpenland tror jeg ikke helt på..

Det interessante er vel hvor mange nye våpen det selges per år, ikke hvor mange gamle mausere og annet rask som står i skapet, eller? Kanskje du vet hvor mange nye våpen som selges i Norge sammenlignet med i USA? Jeg vet ikke..

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg sjekka så var det nærmere 1,2 millioner våpen i privat eie, når man ser på befolkninga kontra antall våpen er det ikke langt unna USA, så at Norge er ett lite våpenland tror jeg ikke helt på..

Og Norge har ~4,5 millioner innbyggere, USA har over 300 millioner...

Forholdstall er en ting, rene kvanta noe ganske annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror heller ikke at Norge er "mikroskopisk" når det gjelder salg av våpen. Vi har sterke tradisjoner i jakt og skytterlags sammenheng.

 

Jeg skal ta et eksempel på noe annet en våpen og det er salg av utenbords motorer,er dere klar over at Norge har det største salg av

 

utenbordsmotorer i Europa,det har blitt nevnt et antall på ca 28000 motorer i enkelte år. Dette er flere enn Tyskland ,Frankrike,Italia

 

Spania med flere greier å prestere i løpet av et år. Dette er salgstall som DEFINITIVT blir lagt merke til hos dei store motorprodusentene.

 

Så når enkelte leverandører prøver å fremstille fortjenesten på våpensalg som ett sorgens kapittel har jeg ingen tro på.

Link to comment
Share on other sites

I "min" våpenbutikk sa de at de hadde prøvd ved flere anledninger å få kvantumsrabatt på våpen fra USA. Problemet var ikke rabatten, men at kvantumet amerikanerne snakket om på feks Remington 870 er astronomisk. Butikken "min" selger like mange 870 pr år som enkelte butikker i USA selger over disk i uken!

 

En annen ting dere ikke ser på er pris kontra lønn, da vil nok ikke norske priser være så høye alikevel....

Link to comment
Share on other sites

Folkens; ta fram et gammelt jakt eller våpenblad, feks fra først på -80tallet og sjekk prisene på våpen da. Prisen i kroner er stort sett på samme niva i dag, snart 30 år senere. våpen er blitt ubeskrivelig mye billigere i norge de siste 30 årene.

 

Hele salget av nye våpen i norge pr år tilsvarer vel noe slikt som en mellomstor amerikansk butikk av typen Cabelas eller Basspro, i tillegg er det masse ekstraarbeid i form av papirarbeide for produsenten. Hvor mye rabett tror dere da en kan forhandle fram på 20-30 Ruger revolvere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror heller ikke at...

...har jeg ingen tro på.

 

Noen av oss VET!

Det er så lukrativt i våpenbransjen at på de siste 10-15 årene har godt over halvparten av butikkene forsvunnet :winke1:

 

Tenk om trådstarteren hadde bidratt litt til sitt eget utsagn, og "markedsført" Ruger. Fortalt om det han liker ved Ruger, og dermed vekket interessen. Slik at importøren får flere henvendelser, og tørr å ta inn det folk vil ha. (Det kan kanskje gjøre noe med prisen)

 

En del etterlyser Taurus, og skal jeg være så freidig å påstå at de vet ikke hva de vil ha :mrgreen: Er det revolvere med porting, og pistoler med faste sikter det er slik mangel på?

Taurus lager ikke noe annet nå for tiden! Alt annet er spesialbestillinger, og det kan man ikke få bare en av.

Link to comment
Share on other sites

@Trestokk:

 

Sorry, men vi alle tjener ikke "snittlønna" på 400k+ i året. Da det tilsynelatende kan virke som svært mange våpeneiere er godt betalte ingeniører eller børsmeglere, er historisk sett den vanlige mannen i gata/bygdenorge som eier våpen.

 

Lønningene kontra våpenpriser er i USA, sett bort fra kostnadene ved å få de hit, fortsatt laaangt unna det "vi" betaler. Våpenpriser i Norge gjør våpeneie til nærmest en rikmannshobby. Det ser vi allerede på hva enkelte tar for simpel treningsammo, det billigste drittammoen i Norge tilsvarer det aller mest highend i USA.

 

Jeg har jobbet i butikk før og har erfart hvordan "eierklassen" hoderystende ikke klarer å få øket bruttomargiene høyere på utprisen, nærmest hysterisk på at ikke omsettningen skyter med 10% i været for hvert år som går.. En ond sirkel rett og slett.

 

Jeg er også sikker på at om bruttomarginen til våpenforhandlere hadde gått litt ned så hadde folk bytta ut de slitte gamle riflene og haglene sine med noe nytt og da hadde våpenforhandlere stilt bedre rusta når dem skal forhandle avtaler, litt som det er med den gamle bilparken i Norge, fordi folk ikke har råd til å kjøpe noe nytt grunnet skyhøye priser. (Sett bort i fra engangsavgifter fra staten)

 

@PPC:

 

Prøver du fortelle meg at de godt etablerte og større norske våpenforhandlere ikke tjener bra med penger..? Ta en titt på hvilken som helst våpen, ammunisjonstype eller rekvisitta og si om ikke prisen er minst dobbel så stor som i det vide utland..?

 

Norske lønninger er ett argument som er så oppbrukt. Handelstanden er selv med å holde norske lønninger skyhøye ved profittjagen.

Link to comment
Share on other sites

Prøver du fortelle meg at de godt etablerte og større norske våpenforhandlere ikke tjener bra med penger..? Ta en titt på hvilken som helst våpen, ammunisjonstype eller rekvisitta og si om ikke prisen er minst dobbel så stor som i det vide utland..?

 

Ja, det gjør jeg. Jeg har lønna mi fra en slik en...

Har du importert mye krutt for vidresalg? For da vet du sikkert hva den årlige avgiften til staten er for slikt.

Har du imortert mye ammo for vidresalg? For da vet du sikkert alt om kostnadene på exportlisenser, importlisenser, toll, og spesialfrakter mm.

 

Du vifter med armene om noe du overhode ikke har peiling på, du fremstår som en som aldrig har vært bortig det å drive butikk. Da hadde du vært klar over at omsettningstallene ikke sier en dritt om hvorvidt man tjener penger.

Link to comment
Share on other sites

Pff.. Jeg vet ikke hva Ruger skal ha for ett våpen fra sine fabrikker, men når Cabelas tar 800 dollar antar jeg at Cabelas tjener penger? Right..?

 

Så når norske våpenforhandlere tar inn våpen fra Ruger, plusser på frakt og evt det vår like griske Stat skal ha, så kommer vi til det bruttomarginen som butikken har på varen.. Med så langt?

 

Når da en norsk våpenforhandler tar gjerne to eller tre ganger det -utsalgssteder- i USA tar for ett våpen, da er det klart at -noen- tjener ganske greit med penger..?

 

Jeg diskuterer dette bare fordi jeg personlig mener at norske våpenforhandlere er bedre tjent med å få sirkulsjon i markedet enn å tvinge opp prisene mest mulig for kjappest mulig profitt, og da er det ikke rart at mange små butikker går duken.

 

Jeg vet jeg strider mot aksepterte normer, men på sikt er kjører vårt økonomiske system samfunnet på rævva og det er ingen tjent med.

Link to comment
Share on other sites

Lønningene kontra våpenpriser er i USA, sett bort fra kostnadene ved å få de hit, fortsatt laaangt unna det "vi" betaler.

 

 

Absolutt, her til lands må vi jobbe betydelig færre timer pr våpen vi ønsker å kjøpe (med untak av div "surplus" skrot).

 

Tja, må vi det? Om man er ingienøren eller børsmegleren jeg snakket om tidligere, så er jeg enig. Men om man ikke tjener snittlønn er det nok ikke så. Skal vi se på prisene på AR-15 i USA kontra her..? Eksemplene er mange.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jobbet i butikk før og har erfart hvordan "eierklassen" hoderystende ikke klarer å få øket bruttomargiene høyere på utprisen,

Du skriver ingenting om hva slags butikk du jobbet i. Hvis du har jobbet i en våpen/jaktutstyrsbutikk, så vet du at kalkylene er svært lave i den bransjen. Så lave at butikkpersonale fra andre bransjer nekter å tro det (de var det i hvert fall da jeg var i bransjen for 15+ år siden, og, som det påpekes i et innlegg over her, utsalgsprisene i rene kroner har omtrent ikke forandret seg på de siste 30 årene).

Pff.. Jeg vet ikke hva Ruger skal ha for ett våpen fra sine fabrikker, men når Cabelas tar 800 dollar antar jeg at Cabelas tjener penger? Right..?

Det gjør de. Og Cabelas kjører sentralt innkjøp for hele kjeden, direkte fra produsent. Hva tror du det gjør med ordrevolum og tilhørende rabatt ? De slipper også å forholde seg til en eksportagent.

Når da en norsk våpenforhandler tar gjerne to eller tre ganger det -utsalgssteder- i USA tar for ett våpen, da er det klart at -noen- tjener ganske greit med penger..?

Hvis det våpenet er kjøpt inn til norsk importør på en dollarkurs på f.eks. oppunder 10kr, eksportagent har tatt sitt og frakt er lagt på, så har du grunnlaget for å beregne a) forhandlerpris og b) utsalgspris. Både importør og forhandlernett må dekke inn driftskostnader og gjerne tjene noen kroner også. Omsetningshastigheten på våpen i Norge er ikke større enn at et parti fort kan bli liggende både ett, to og tre år på lager før alt er solgt ut. Kan da dette sammenlignes med utsalgsprisen til en kjede som Cabelas ved dagens dollarkurs på 5,38kr ? Dagens dollarkurs har ingen innvirkning på hva importøren har måttet betale for sin lagerbeholdning og følgelig må tjene inn igjen.

Link to comment
Share on other sites

Se på Hounters House i Danmark, de kan levere en Ruger GP 161 revolver til ca 5600 kr levert Norge med mva. Dette er over 2000 kr rimeligere

 

enn veiledende pris i Norge. Danmark er som kjent ingen "bananrepublikk". HH har mange Norske kunder og det er ikke noe rart når en ser på

 

prisnivået, lavere fortjeneste men betydelig større omsetning det er oppskriften.

Link to comment
Share on other sites

Største bremsen for sirkulasjon i markedet er faen ikke norske forhandlere men ett organ som kalles POD !

Du trenger ikke være børsmeglere eller ingeniører for og bytte våpen.

Det er ikke bare griskhet som gjør at det er dyrere i Norge enn feks Usa.

Norge er og blir ett lite land. Mener å huske at av det som produseres av Remington, så går 8% til eksport.

Hvordan skal da en norsk importør kunne klare å forhandle seg fram til kvantumsrabatter, når en stor butikk i Usa selger fler Remington i året enn det selges i hele Norge ?

 

@ Magnus

Dersom du har løsningen så burde du starte for deg selv !

Link to comment
Share on other sites

Når jeg jobbet i XXL og solgte riflepakke® med Sako 85, Zeiss Classic, Optilock, reim, ammo etc til ca 22 000kr var fortjenesten under 2000kr. Altså under 10%. Ja, du verden, våpen er overpriset.

 

No offence intended Vetle, men jeg snakker ikke om pakkeløsninger her, men våpen for seg selv. Det er naturligvis forskjellige marginer og fortjenestegrunnlag på varer.

 

Ser nå at kanskje jeg har vært litt bråhard ut her med førsteinnlegget mitt og vil gjøre det klart at jeg støtter fult og helt bransjens livsgrunnlag, ellers hadde jeg ikke handlet alt jeg har hatt i nettopp norske butikker men importert det jeg ville ha isteden.

Link to comment
Share on other sites

Største bremsen for sirkulasjon i markedet er faen ikke norske forhandlere men ett organ som kalles POD !

Du trenger ikke være børsmeglere eller ingeniører for og bytte våpen.

Det er ikke bare griskhet som gjør at det er dyrere i Norge enn feks Usa.

Norge er og blir ett lite land. Mener å huske at av det som produseres av Remington, så går 8% til eksport.

Hvordan skal da en norsk importør kunne klare å forhandle seg fram til kvantumsrabatter, når en stor butikk i Usa selger fler Remington i året enn det selges i hele Norge ?

 

@ Magnus

Dersom du har løsningen så burde du starte for deg selv !

 

Så jeg har valget mellom å holde kjeft eller starte for meg selv..? Yttringsfriheten er riktignok ikke en frihet lenger, men dette blei for for dumt!

 

Sirkulasjon i markedet, bytte ut de gamle kragene og mauserene samt star baikaler fra gudvetogførr med en bransje som var åpen for andre tanker enn kortsiktig profitt er løsninga. 1,2 millioner våpen, hvorpå mange er riktignok gamle skrotjern er ett enormt potensialt marked for bransjen! Jeg vet godt at flere kunne tenkt seg å drive med jakt og konkuranse men at den jevne holdningen over er at ting som vanlig er for dyrt her til lands.

 

Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan folk kan stille seg så uforstående til dette..

Link to comment
Share on other sites

 

Tja, må vi det? Om man er ingienøren eller børsmegleren jeg snakket om tidligere, så er jeg enig. Men om man ikke tjener snittlønn er det nok ikke så. Skal vi se på prisene på AR-15 i USA kontra her..? Eksemplene er mange.

 

 

Gjennomsnittslønna i USA ligger på noe over 40.000 US$/år-altså godt under halvparten av den norske. En ingeniør i USA tjener (i snitt) 4-4500$, en sykepleier 4000$, en bussjåfør i underkant av 2000$.

 

En skal ikke ha så veldig mye kontakt med amerikanere før en oppdager at de lever i en helt annen økonomisk hverdag en vi gjør, for Joe Average er en ny AR15 dyr så det holder.

Link to comment
Share on other sites

@ Magnus

Dersom du har løsningen så burde du starte for deg selv !

 

Nei Magnus, ikke start i våpenbransjen. Ingen av oss vil deg så vondt. :D:D:D

 

 

Haha.. Jeg nærmer meg ikke bak kassa på en butikk igjen for å si det sånn. Men all kudos til dere som lykkes med det, selv om jeg skulle ønske å sett en endring i hvordan systemet fungerer.

Link to comment
Share on other sites

 

Tja, må vi det? Om man er ingienøren eller børsmegleren jeg snakket om tidligere, så er jeg enig. Men om man ikke tjener snittlønn er det nok ikke så. Skal vi se på prisene på AR-15 i USA kontra her..? Eksemplene er mange.

 

 

Gjennomsnittslønna i USA ligger på noe over 40.000 US$/år-altså godt under halvparten av den norske. En ingeniør i USA tjener (i snitt) 4-4500$, en sykepleier 4000$, en bussjåfør i underkant av 2000$.

 

En skal ikke ha så veldig mye kontakt med amerikanere før en oppdager at de lever i en helt annen økonomisk hverdag en vi gjør, for Joe Average er en ny AR15 dyr så det holder.

 

Du vet like godt som meg at dollaren har sunket betraktelig de siste årene (Noe som burde tilsi billigere import til Norge fra USA!) Ca ti år siden så lå dollaren like under 10 spenn og har sunket til 5,3 i dag, med variasjoner. DVS når vi ser verdien av en dollar opp i gjennom de siste årene er ikke snitt-lønninga så dårlig. Kan i dette tilfelle ikke ta utgangspunkt i den fryktelige sterke krone, som til syvende og sist er bare norsk eksport som taper på.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte importører kan kanskje starte med å markedsføre produktene sine på en ordentlig måte ,og ikke servere nettsider/hjemmesider

 

som ser ut til å være laget i 1995 og ikke vært oppdatert siden. :roll:

 

Det har du egentlig veldig rett i.

Noen av oss prøver, men bransjen kan helt klart bli bedre.

Link to comment
Share on other sites

Eg har i 10 år lurt på kvifor ikkje Søilen får seg ein skikkelig butikk og startar litt markedsføring. Dei har kunnskap og ikkje minst serviceinnstilling til å få det til. Fattar ikkje at ein so "stor" forhandlar ikkje finn seg noko anna enn ein forretning på 27 kvadratmeter med plass til 12 rifler og 9 hagler i utstillinga. Det skal jo ikkje meir enn 4 kundar til før det er overfullt der :D

Link to comment
Share on other sites

 

Mhm. Underkant av 9 spenn da. :)

 

 

Nå må du lese litt mer og fortelle oss hvor den dramatiske kursendringen for dollaren som tilsier dramatiske endringer i prisene her til lands er?

Og vet du noe om hva en amerikansk produsert rifle kostet i kroner i feks 2000, 1990 og 1980?

Link to comment
Share on other sites

Litt morsomt og ikke minst spennende å følge med på diskusjon her omkring fortjeneste til forhandler...

Hvis man går i seg selv, og tenker seg at man skal drive butikk. Både for å tjene penger, og være rimelig ovenfor kunde.

 

Hva er akseptabelt syntes dere å sitte igjen med?

Fortell meg dette i %

 

Hvilken % skal/bør en forhandler ha av fortjeneste?

Link to comment
Share on other sites

Mhm. Underkant av 9 spenn da. :)
Nå må du lese litt mer og fortelle oss hvor den dramatiske kursendringen for dollaren som tilsier dramatiske endringer i prisene her til lands er?

Og vet du noe om hva en amerikansk produsert rifle kostet i kroner i feks 2000, 1990 og 1980?

 

Ikke forsøk å male meg inn i ett hjørnet, kan fint klare det uten din hjelp:)

 

Det er flere produkter som vi legger merke til koster mere "enn det smaker", bil er noe som jeg allerede har nevnt. Våpen er det vi snakker om nå. Det finnes -ikke tvil- om at våpen er dyre her til lands og sammenlignet med hva aktuelle våpen koster i koloniene. (dette mener jeg med USA om det er fortsatt noen som ikke skjønner min britiske trang til å drive gjøn med amerikanerene)

 

Driver å gjentar meg selv hele tia, du får heller lese det jeg skriver tidligere i tråden for å få svarene du er ute etter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...