Jump to content

Eksplosiv kule til 222 rem


magnumlars

Recommended Posts

Eg er ute etter ei mest mogleg "esplosiv" varmintkule til min 222 rem. Kula skal brukast til små og større skadedyr, og ikkje noko som skal på middagsbordet.

 

Eg tenker meg ei kule på 40-50 grs, då dei lettare kulene har vel heller dårlege aerodynamiske egenskapar.

 

Tips og råd til høveleg resept mottas med takksemd :)

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv Berger 30 grs hulspiss. Denne går som en stråle i børsa mi i hvert fall. Samlinger ned mot 7 mm på 100 meter.

 

Har også prøvd 40 grs V-max. Samme presisjon her. En må nesten sikte 90 grader feil vei for å unngå tette samlinger.

 

Valget mitt falt på Berger, men har ingen gode argumenter for å velge akkurat denne.

 

Har ikke skutt på vilt med V-max'en, men har en revevalp på samvittigheten med Berger. Den fikk et dårlig skudd høyt, på skrått forfra over skulderpartiet på 15 meters hold (feil forlegging av siktet - innskutt på 100 meter). Lovlig jakt, for å understreke det, med tillatelse fra politi og viltnemnd (skadedyr). Skulle tro det ble skadeskyting, men du milde for en virkning. Stakkaren ble kastet bakover og ut av synsfeltet. Trodde den stakk, men da jeg gikk bort, lå den en halvmeter unna, halvveis delt i to. Knyttnevestort "streifsår". Med vanlig blyspiss spørs det nok om ikke dyret hadde løpt videre og dødd senere... Men det er jo nettopp derfor disse kulene er laget. Hurtig avliving, selv med dårlig skudd. Takker for det!

 

Så Berger virker. Mener å huske denne kula var ladet til 1050 m/s. Skutt i en kombi.

 

Skjøt på spylerveskekanner med vann i vinter med V-max'en, ladet til drøyt 1000 m/s (denne gangen til en Brno Fox med 51 cm løp), og det ble ikke gjennomskudd, men det var futt nok til å sprekke dem skikkelig. På den ene kanna var det utoverbulk der kula, eller det som var igjen, hadde truffet på andre siden. Restvekt, hva er det!? Det lå bare bittesmå rester igjen inni kanna, ala gullstøv. Den største biten jeg fant igjen var "bunnplata" på kula. Vil tro man ikke får lange fluktstrekningen om man treffer en rev riktig her...

 

Bruker V N-110 i lading av Berger Prøv med ladninger fra 16,5 - 17,5 grs.

 

Barnes Varmint Grenade skal også være en heftig, liten sak. Har ikke prøvd denne.

 

Uansett. Alle de små varmintkulene gir jo nøyaktig samme effekt da. Skal du ta bever, bør du opp i 55 grs V-max feks. Her er det jo krav til anslagsenergi, noe de minste ikke klarer å oppnå.

Link to comment
Share on other sites

V-max er et sikkerstikk til slikt. Finnes fra 35-60gr.

 

http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/43

ladedata for 35gr. Ladadata for tyngre kuler må utvikles selv, hvis ingen som allerede har gjort det kan bidra.

 

Andre kuletyper som Berger, Barnes og Sierra Varminter fungerer like bra.

 

Hvor langt unna er disse skadedyrene siden du er bekymret for formen på kula?

Link to comment
Share on other sites

Hornady selv anbefaler minimum 2000 fps utgangshastighet på V-max. En 56gr FMJ lapua sier tabellen har en utgang opp til 3169 fps. Så det går nok helt glimrende med en 55gr V-max kule i .222. Jeg vet ikke hvor tunge kuer en .222 klarer å stabilisere, men en 55gr burde gå bra. Kommer an på hvor mye snurr det er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte 40 grs Sierra Blitz King til min Sako Vixen kal .222 sist vinter.

Godt resultat på reven med tor sjokkeffekt uten gjennomskyting. Alle døde i smellen ! De fleste skutt på åte med ca. 40 m hold.

 

30 grs Berger kule (hullspiss varmintkule) er og et meget godt valg for kaliber .222. Får bra hastighet på disse lette kulene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...