Jump to content

Igman 6,5*55 noen som har prøvd denne ammunisjonen?


RAYJO

Recommended Posts

Jeg har testet de i en Sauer 202 med original pipe og var veldig skuffet over presisjonen. Klarte faktisk ikke å holde nieren på 100m skiva til DFS!

 

Skal bli artig å høre om andre har vært mer heldig med sine våpen og Igman.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet de i en Sauer 202 med original pipe og var veldig skuffet over presisjonen. Klarte faktisk ikke å holde nieren på 100m skiva til DFS!

Merkelig - børser er individualister.

 

Når vi testet på 100m skjøt de litt over lappen 5 sk serier (ca 25mm) i 65cm S&L løp. Litt over 30mm i min gamle neddreide STR pipe. Har også skutt snaut og rundt 40mm snitt med 3 forskjellige Howa'r i 6,5.

 

Scenar, Diamonline e.l er det ikke. Men har fungert helt ok til vårt bruk. Nesten like billig som å lade selv og om en bare sparer 1,-skuddet på å lade selv fant vi ut vi ikke orket.

 

Til konkurransebruk hadde jeg valgt noe annet, da jeg antar variasjonene er større enn med match ammo.

Når det er sagt - at ammo ikke holder 9'r på DFS skiva har jeg aldri vært borti uansett merke og kaliber i noen våpen av ordentlig kvalitet. Sikker på alt sitter fast på rifla di og at du ikke lukker øynene når du trekker av :wink::wink: ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet de i en Sauer 202 med original pipe og var veldig skuffet over presisjonen. Klarte faktisk ikke å holde nieren på 100m skiva til DFS!

Har aldrig testet Igman; men det høres litt rart ut synes jeg. Du snakker om skyting med ordentlig anlegg etc her?

 

Både Saueren (202 med kappet 200str-pipe) og S&L'en min holder greit 10'eren med 5 skudds serier med 5 forskjellige typer ammo (jakt og bane, kulevekter 100-144grains). Burde nesten prøve å skaffe meg en pakning Igman for test, ble litt interessert nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet en det igman til trening i 6,5 308 30*06 duger bra til trening,Men det som forbausa meg,var når jeg neca 30-06 opp til 9,3 så gjekk detta veldig greit.Men jeg tok den kjedelige oppgava ved å finne ut hvor mange skudd ei omforma patron fra 30-06 og ti 9,3*62 skulle holde

Altså ved 12 ladinga så kappa e huylsa for å få rett lengd og 5 ladinger til så kasserte eg hylsa,dette var meget bra synest eg til å vere så billigt du kan få det.

Vegde ingen av hylsene,men det skulle ikke forundre meg at det var stabilt der med.

Rart det igrunn når detvar ganske nær max e kjørde med heile tia.

Vist dette stemmer så korfør samle seg ein haug med norma,lapua og andre hulser vist man kan fåtak i billige hylser på annan måte.

Sikkert noen som ikke er enige med meg der,men bare prøv,Visi ikkje va e veldig hekdig med hysa mi :P

Link to comment
Share on other sites

Sauer 150.

 

Vet du hva slags krutt det er i disse? Er det som den derre Wolf ammoen som stikk flammen stod 1 meter fremfor bi løpet :D. Tenker på evt å handle de inn til skytterlaget til 30 skudds for elgjegerne.

 

Beklager det vet jeg ikke. Munningsflamme har aldri vært noe problem og har heller aldri vært snakket om så jeg antar det ikke er opplevet av andre heller.

 

Å sammenligne Igman med russerammo i varierende kvalitet er dårlig gjort det også. Igman lager ammo i samme klasse som Partizan og S&B slik vi har erfart det. Dvs helt ok opp til uformell konkurranseskyting med ikke alt for krevende blinker - til konkurranse og trening på høyt nivå ville jeg ladd selv med de beste matchkulene. Dvs om det ikke hadde vært at Igman skuddene var så forbannet rimelige at det er slitsomt å gå ned i furtebua å lade....... :winke1:

 

Om det var slik at de ble opplevd at ammoen ikke samler innenfor 10-12cm i bra rifler antar jeg det ville vært lange tråder med eder og galle og en haug med reklamasjoner. Siden det foreløpig ikke har vært en eneste av dem til nå antar jeg THS sine erfaringer stemmer dårlig med majoriteten. Skyter ammoen ikke i THS sin rifle er han selvfølgelig hjertelig velkommen til å bytte uåpnede pakker i noe annet.

 

Jeg har også for moro ladd endel hylser i 30-06. Foruten trange og litt grunnen hettelommer som er vanlig på endel øst- blokkhylser fungerte det som med alt annet . Rifla som ble prøvd og som ikke traff breisiden av en buss etter eiers utsagn produserte gjentatte <1" samlinger med 167 Scenar i satt i NS'et Igman hylser.

Link to comment
Share on other sites

Når det er sagt - at ammo ikke holder 9'r på DFS skiva har jeg aldri vært borti uansett merke og kaliber i noen våpen av ordentlig kvalitet.

Wolf .223 ammo i en Sako 75 Varmint er et annet eksempel på ammo som ikke holder nieren hver serie :idea:

 

Sikker på alt sitter fast på rifla di og at du ikke lukker øynene når du trekker av

Ja

 

 

Mulig pipa bare er litt sær på denne ammoen, så det blir artig å høre om andre faktisk har blitt like skuffet eller om folk stort sett er fornøyd. Det er jo uansett bra å vite at man kan levere tilbake ammunisjonen om så skulle være tilfelle. Men som Sauer 150 så riktig skriver, kan man jo heller ikke forvente match presisjon med så rimelig ammunisjon.

 

Har forresten gitt bort noen smeller til en kompis med CG1900, så jeg får vel tilbakemelding om hvordan det gikk også snart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp brent av 20 stk igman i 6,5X55 hadde vel samlinger på 50-65mm med 5 skudds serier hadde ikke annet anlegg en enten en sovepose eller riflestroppen. Jeg mener dette er godt innafor til rein trening og med tanke på prisen som jo er meget snill. Kommer nok til og kjøpe mer av denne til mengdetrening så får jeg heller ha ei pakke eller to med jaktmatch på lur til toppjakta :D Alt i alt fornøyd med igman blei faktisk positivt overasket,den går i alle fall bedere en S&B i mine våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...