Jump to content

Hjelp til valg av lyddemper


korporal

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg for alt riflepakken min skal inneholde med untak av demper.

-Sako 85 hunter

-Original sakomontasje

-KKC stokk

-Demper?

 

Jeg har sett mye på en Hausken bakkammerdemper som går helt bak til stokken. Hvorda er vekten og balansen med den? Men til mitt bruk er jeg ikke sikker om det er det riktige valget. Der 99% av skuddene skjer på bane.

Foretrekker hel demper kontra moduldemper så valget står vel da kanskje mellom Hausken standard og Hausken bakkammer. En annen mulighet er og ha en demper til banebruk og en til og ha med seg i skogen.

 

Hva legger dere til grunn når dere velger demper

 

Korporal

Link to comment
Share on other sites

Har 2 stk Hausken på mine hoved jaktrifler. En standard Titan på ei 375 H&H rifle og en større Whisper(som bygger godt bak på løpet) på ei Sauer rifle i 6.5 x 55. Jeg valgte Hausken pga mine jaktkompiser anbefalte den, ville ha best demping som mulig, så lett som mulig og sist men ikke minst at en kan skru den av og på, og ha samme treffpungtet igjen. Den større som bygger bak på riflen(Whisper`n) demper noe veldig, og er helt rått at ei rifle nesten er lydløs.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg har a-tek eller a-tec maxim så vit jeg husker sa vedkommen som solgt den at den var av stål å ikke alminum

 

Dette er da ikke så vanskelig å avklare.

Fra http://www.a-tec.no/A-TEC_maxim.pdf:

 

MAXIM har ny patensøkt teknologi og

er en ekte hybriddemper da den kombinerer

det beste fra to verdener; stål i alle deler som

er i direkte kontakt med kruttgassene - og

aluminium i resten av konstruksjonen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to dempere til min Sako 85. En Hausken standard som demper bra og er lett, samt en BR-Refleks T8 ståldemper som tåler "en million" skudd, er litt tyngre, men demper

nesten like bra. Skulle jeg valgt å hatt bare en demper hadde det blitt BR-Refleks'en. På bane bruker jeg uansett hørselvern og rekyl er ikke et tema hverken på 6,5 pipa eller 9,3 pipa på børsa, jeg skyter like godt/ dårlig uansett. Demper er kun til bruk på jakt for min del og da helst posteringsjakt. Da spiller det liten rolle om demper veier 390gr eller 490gr for å si det sånn. Da tar jeg rett og slett med det som tåler mest juling uansett om det snakkes skudd, slag i steinura eller banke ned teltplugger.... Br demperen er bra til alt, også banking av teltplugger etter endt jakt...

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra utseende så liker jeg Hausken bedre (ikke moduldemper). Jeg syntes også at en lang demper tar seg bedre ut på løpet enn en kort.

Men hvis fornuften skal seire er det vel funksjonalitet som bør få avgjøre. Jeg skyter ca 1000-1500 skudd på bane i året. 70-100 skudd pr. trening. Lar dette seg gjøre med en Hausken bakkammer?

 

Har 2 stk Hausken på mine hoved jaktrifler. En standard Titan på ei 375 H&H rifle og en større Whisper(som bygger godt bak på løpet) på ei Sauer rifle i 6.5 x 55. Jeg valgte Hausken pga mine jaktkompiser anbefalte den, ville ha best demping som mulig, så lett som mulig og sist men ikke minst at en kan skru den av og på, og ha samme treffpungtet igjen. Den større som bygger bak på riflen(Whisper`n) demper noe veldig, og er helt rått at ei rifle nesten er lydløs.

 

Merker du at løpet kjøler saktere når demperen bygger mye bakover? Blir den raskere varm?

Link to comment
Share on other sites

Løpet kjøler sikkert litt saktere der dempern går bakover over vil jeg tro da den vil på en måte isolere det området. Den whisperen er stor, men da er det større overflate som er med å kjøler/kvitte seg med varme. Men mine Hausken dempere blir raskere kalde/nedkjølte igjen en løpene.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Hausken standard demper som fungerer veldig bra (Men det sier jo alle om "sin" demper). Personlig tror jeg de fleste holder mål. Har skutt med både Hausken, ulike A-tec og en Br-reflex demper. Alt funker, og alle demper greit, men jeg synes at totalen er best med Hausken (demper bra, er lett og holdbar, samt er ikke en moduldemper og dermed langt penere å se på :mrgreen: )

 

Det blir nok fort en smakssak dette, men en stemme til Hausken fra meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg ser at Maxim`en også finnes i titan. Er det slik at man bør velge dette materiale for å dempe noe grovere kaliber - eller kan man holde seg til originalen? - Jeg skal dempe en 9,3x62 - og det var jo en grei pris på standard varianten der ...

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

For meg er vekt desidert viktigst å jaktrifla.

Endte med Atec CTM4 (290gram) på jaktrifla og det fordi de ikke hadde 200gr varianten da jeg kjøpte.

 

Har en Atex Maxim Titan til banebruk. Denne skytes veldig varm og gir meg ikke før skiva blir usynlig på 6x forstørrelse.

 

Har vel 600 skudd i hver av disse demperen nå ??? So far so good.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ingen som anbefaler sonec 45 fra jaktdepotet.

Nå kommer anbefalingen fra meg hvertfall.

 

Dette er en demper som er veldig lik til maximen, men MYE billigere og ekstra moduler er mye billigere..

Jeg har denne demperen, og dette kommer ikke til og bli den eneste.

Jeg har og har hatt A-Tec Og hausken flere modeller av hver.

Men de er ALT for dyre, og jeg føler ikke de er noe bedre.

 

Jeg har hørt på Wisperdempern, jeg ble ikke overasket, men sonec 45 dempern overasket meg veldig.-

 

Jeg har ALDRI prøvd BR-reflex eller den fra jaktfall.no så derfor kan jeg ikke utale meg om disse..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...