Jump to content

Norrøna Hybrid bukser


Target

Recommended Posts

Heisan

 

Jeg vurderer meg en ny Norrøna Hybrid men er usikker på om jeg skal gå for Dovre Heavy Duty Hybrid Pants (tøft navn i alle fall), jf: http://www.norrona.no/Products/6057-10/ ... id-pants-m" target="_blank eller Finnskogen Hybrid Pants, jf: http://www.norrona.no/Products/6063-10/ ... id-pants-m" target="_blank

 

Noen som vet forskjellen på disse to buksene?

Link to comment
Share on other sites

Finnskogen Hybryd er den vanlige Finnskogen uten goretex membran. Kort sagt en lett og veldig behagelig bukse, men ikke vet verdens mest solide da. Mykt, tynt og lett stoff. Den Dovre Hybryd er mer "arbeids bukse" solid og røff, som tåler d meste. Har sjøl lyst på en sånn, men er litt dyr synes jeg for en bukse som ikke er vanntett. Men jeg kjøper den sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Finnskogen hybridbuksa er jo laget for typisk støkkjakt med mye bevegelse i skog. Tror den er super til dette. Men skal man på reinsdyrjakt er nok Dovrebuksa bedre. Jeg er i prosess med å finne meg ny bukse selv, til reinsdyrjakt. Et tillegg til Forelhogna GTX buksa som blir litt for varm når det ikke er rufsevær.

 

Hva skal du bruke den til Target?

 

Vurderer Norrønas Svalbard fex1: http://www.norrona.com/Products/0221-09/svalbard-flex1-pants-m i grå utførelse. Regner med at den vil være litt bedre til fjellet enn Finnskogen hybrid og ikke så varm som Dovre HD.

Link to comment
Share on other sites

Finnskogen hybridbuksa er jo laget for typisk støkkjakt med mye bevegelse i skog. Tror den er super til dette. Men skal man på reinsdyrjakt er nok Dovrebuksa bedre. Jeg er i prosess med å finne meg ny bukse selv, til reinsdyrjakt. Et tillegg til Forelhogna GTX buksa som blir litt for varm når det ikke er rufsevær.

 

Hva skal du bruke den til Target?

 

Vurderer Norrønas Svalbard fex1: http://www.norrona.com/Products/0221-09/svalbard-flex1-pants-m i grå utførelse. Regner med at den vil være litt bedre til fjellet enn Finnskogen hybrid og ikke så varm som Dovre HD.

 

Hallo

 

Jeg hadde tenkt til å bruke buksa på fjellturer i sommer og på godværsdager under reinsjakta og rypejakta. Skal se litt på Svalbard buksa og.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Target: Jepp! :)

 

Du har samme type bruksområde som meg ser jeg. Jeg har siklet litt på Dovre heavy duty buksa selv, men jeg er redd den kan bli for varm. Forresten, irriterende at de legger inn svarte elementer i en bukse de profilerer som superduper til høyfjellsjakt. De har nettopp gitt Dovre GTX dressen enda lysere farger enn før, nettopp fordi den skal ha litt mer kamuflasjeeffekt.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

 

Jeg hadde tenkt til å bruke buksa på fjellturer i sommer og på godværsdager under reinsjakta og rypejakta. Skal se litt på Svalbard buksa og.

 

 

 

Da kjøper du Finnskogen Hybrid.. jeg har hatt min noen måneder og er storfornøyd..

Link to comment
Share on other sites

Dovre Hybrid er i allefall dønn solid, og en drøm å ha på seg og bevege seg i. Det stoffet tåler mye juling. Og flexistoffet i ræva og på knea er gull. Fargen er ikke noe tema for meg, men jeg ser at det kanskje kan være et tema.

Litt varm i solsteiken ja, men det er god lufting på sidene. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale Norrøna Finnskogen Hybrid på det sterkeste.

Brukte stort sett kun denne buksa på fjorårets elg- og hjortejakt.

Lett, "puster" godt, god bevegelighet, ikke for varm, tar veldig liten plass i sekken, og grei motstandsdyktighet mot vann der du har mest bruk for det (foran på leggene og i baken).

Det er den desidert beste jaktbuksa jeg har prøvd til bevegelig jakt.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg startet tråden, får jeg også komme med en konklusjon. Jeg fikk prøvd (i butikken) både Dovre Hybrid og Finnskogen Hybrid, og valget ble meget enkelt - nemlig Finnskogen hybrid.

 

Den er mye lettere enn Dovre hybrid, som riktignok fremstår som ultrasolid, men veldig tung og trolig også varm. En annen grunn er passformen som er mye bedre (for meg) med str. 54 enn XL - det er faktisk betydelig forskjell på dette. XL er vesentlig videre i livet og over baken og ble veldig baggy for meg. 54 størrelsen passer meg mye bedre.

 

Liker dårlig at Norrøna i større og større grad bruker alfanumerisk mål. Er det fordi vi blir mer og mer amerikanske i størrelsen?

 

Da er det bare å komme seg ut på tur!

Link to comment
Share on other sites

Har også begge, og strålende fornøyd med begge :D Bruker Dovre som turbukse, og Finnskogen til skogsfugjakt, hyttebukse, da den er utrolig lett og behaglig. Finnskogen hybrid er like slitesterk som Finnskogen GTX buksa, da det er samme ytterstoff. Har hatt en Finnskogen GTX nå i 10 år. Membranen er ikke tett foran på leggene lenger. Har forsert for mange hogstfelt til det, men ytterstoffet er på ingen måte slitt istykker. Er bare ikke glad i bålglør :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hadde rett, kom til å kjøpe den Dovre hybryd buksa til slutt. Du verden for ei deilig bukse!!!. Den er både røff, tøff og meget behagelig å ha på. Bruker den daglig, og er mitt favoritt plagg nr 1. Eneste negative er at 1600 kr er mye for ei enkel bukse da?.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

hvordan er passformen på den Norrøna Finnskogen hybrid-buksa? Ser det står på Oslosportslager sine sider at Large tilsvarer 54, stemmer dette? Hvordan er "linningen" på buksa, er den høy eller "gnager den på bakhjulene"? :roll: Bruker normalt str Large/34 i livvidde.

 

Håper noen kan gi meg en liten beskrivelse av passformen.

Link to comment
Share on other sites

Norrøna har en størrelsesguide på sidene sine, der kan du måle deg selv forskjellige steder og se hva som passer. De oppgir at Large tilsvarer 54, 56 og 58. Forskjellen ligger i livvidden.

 

Selv kjøpte jeg 50 i Finnskogen bukse, og har normalt 30-32" i dongeribukser. I forhold til andre merker opplever jeg at Norrøna er bittelitt større i størrelsene. Jeg prøvde Harkila og Chevalier og da måtte jeg ha 52 i bukse.

Link to comment
Share on other sites

Noen flere innspill til passform på denne buksa? Er litt kresen på akkurat dette. Er ute etter ei lett bukse med god lufting og avslappet passform (ikke noe som sitter som et pølseskinn til lårene), og registrerer at nettopp denne buksa har fått en del godord.

Setter pris på tilbakemeldinger ettersom jeg synes 1600,- er ganske dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Har som sagt begge. Er 166 cm høy og bruker S (smurf) og 48 i disse buksene. Jeg har forholdsvis kraftige lår i forhold til str, og det går greit. Kunne tenkt meg en cm eller to mer lårvidde, men ikke noe veldig problem. Heller ikke med lang under. Finnskogen GTX buksa er litt romsligere i låra, men jeg bruker hybriden så lenge det ikke bøtter ned. Du vil ikke angre :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg fått buksa (Norrøna Finnskogen Hybrid Pants). Ei bukse jeg kommer til å bruke MYE! Kan ikke fatte og begripe at jeg ikke har prøvd den tidligere. Så lett og behagelig å ha på, vannvittig god ventilasjonsløsning og passe "løs" i passformen. Fornøyd, ja :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også Finnskogen hybrid-buksa i str 52. Jeg bruker denne når jeg er på jakt hvor jeg går mye. (F.eks med hund) Da er den helt suveren. Om man parrer den med et par bukseseler så kan man ha smekken oppe i tillegg og da har man all den luftingen man kan ønske seg. Dette er den buksa jeg bruker mest iløpet av et år. (Den fungerer som friditsbukse hjemme, på butikken, skytebanen you name it.)

 

Det er de beste 1600 kronene jeg har brukt på ei bukse noensinne :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...