Jump to content

Identifisering av patroner.


korporal

Recommended Posts

Jeg fikk en pose med "smågodt" av en kar på jobb, jeg vet litt om ca halvperten av patronene på bilde men dere må gjerne beskrive de.

 

normal_DSC00094.JPG

Veeeldig vanskelig å si bare ut fra slike bilder, men jeg kan si hva jeg først tenker på når jeg ser bildene. Bilde 1: fv. 22lr, 222 eller 223(3stk), og 6,5x55 Krag/swedish med ymse kuler, pluss en blanks.

 

normal_DSC00095.JPG

Bilde 2: fv.Ymse 308win/7,62 Nato.

 

normal_DSC00096.JPG

Bilde 3: fv.7,92 Mauser, 303 British, 30-06 Tracer, 7mm (super)sharpe & Hart, 9,3x62.

 

normal_DSC00100.JPG

Bilde 4:fv Slaktemaskeammo, 9mm Parabellum, 38 spesial, usikker.

 

normal_DSC00101.JPG

Bilde 5:div 303 British med forskjellige egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Får prøve å bidra litt her jeg også...

... Bilde 1: fv. 22lr, 222 eller 223(3stk), og 6,5x55 Krag/swedish med ymse kuler, pluss en blanks.

Nr. 2 - 4 er nok .222, de er for lange i halsen til å være .223.

Nr. 9 er ikke en blank, det er en kortholdspatron - forgjenger til blåplasten.

 

Bilde 2: fv.Ymse 308win/7,62 Nato.

Fra venstre: Jaktpatron med en eller annen blyspiss, helmantel, ekserserpatron (99% sikker, identifiseres av de langsgående sporene i hylsen), sporlys, panserbrytende, drivladning for geværgranat, rødplast.

 

Bilde 4:fv Slaktemaskeammo, 9mm Parabellum, 38 spesial...

9,6mm slaktemaske, 9mm rødplast, helmantel og sporlys for innleggsløp i M72, .38 Special Wadcutter, mantlet Semiwadcutter (sannsynligvis Norma) og mantlet ogival.

Link to comment
Share on other sites

Mye riktig her :smile:

 

Men patron nummer fire på bilde 1 er 223 nr2 og 3 er 222.

 

Den til venstre for 9.3x62 på bilde nr. 3 er 7mm weatherby magnum.

 

Usikker på den 6,5'n til høyre i første bilde. Trodde det var en slags drivpatron men det kom jo flere gode forslag her.

 

Jeg tror den 308 hylsa med skrukk forran er en anne form for blanks, ikke drivpatron. :?:

Hva er poenget med de rillene i den 7,62x51 hylsa, jeg så du skrev øvelse, men er de der bare for og skille øvelse og "skarp" fra hverandre?

 

Den 7,92 patronen... er det det samme som 8x57is eller hva det nå heter?

 

Slaktemaskeammoen eller de raringene i bilde nr. 4 helt til høyre har/hadde jeg ikke peiling på.

 

I hvilket våpen ble 303'n brukt? Noen som vet funksjonene på disse.

 

Enig at det er vanskelig og se.

Link to comment
Share on other sites

Men patron nummer fire på bilde 1 er 223 nr2 og 3 er 222.

Ah, gikk litt fort i en sving der :oops:

Jeg tror den 308 hylsa med skrukk forran er en anne form for blanks, ikke drivpatron. :?:

Kan være begge deler. Hvis den er norsk er det en drivladning.

Hva er poenget med de rillene i den 7,62x51 hylsa?

De jeg har sett har vært ekserserpatroner, altså uten ladning. Det får du fort sjekket ved å riste på den. Rillene gir en synlig og følbar identifikasjon.

Ekserserpatroner er ofte også laget av metall med annen farge for å gi ytterligere visuelt skille.

Den 7,92 patronen... er det det samme som 8x57is eller hva det nå heter?

Ja, det er militær og sivil netegnelse.

I hvilket våpen ble 303'n brukt? Noen som vet funksjonene på disse.

.303 var brititsk standardpatron og ble brukt i alle varianter av Lee-Enfield, Enfield P-14, BREN, Lewis MG og Vickers MG. Beltet er sannsynligvis til en Vickers.

Ad funksjon, så finner du litt info her: http://home.scarlet.be/p.colmant/303.htm

Link to comment
Share on other sites

normal_DSC00100.JPG

 

Jeg fikk også en pose med smågodt for en tid tilbake. Nummer 1-3 og 4 fra høyre ligner veldig på de samme som lå i noen pakker merket .30 Ball Carbine(7.62x33) hos meg. Laget for M1 Carbine. Jeg har litt vondt for å se hvilken av de to aktuelle det blir snakk om, da jeg ikke har noen god referanse på bildet til å avgjøre størrelsen på patronene.(Har ikke så mye kjennskap til de andre på bildet til å føle meg trygg på øyemålet mitt)

Link to comment
Share on other sites

Bilde 1 er vel det greiaste? Frå venstre: 22 LR, 2 stk 222 Rem (blyspiss og mantel), 223 Rem, 5 stk 6,5x55: Raufoss D-spiss av to ulike årgangar (ein nikkel og ein tambak), RANO Rekruttpatron frå 1980-talet, Raufoss Rekruttpatron av tidlegare årgang og kortholdspatron.

Link to comment
Share on other sites

Bilde 4 de 3 helt til høyre ligner ikke 12,17x44R. Kulene ser ikke ut til å ha smøreriller eller kalibreringskragen nederst mot hylsen. Ser ikke ut til at det er skikkelig rand på hylsen heller som RB har...

 

50-70?

 

Ser ikke så godt på bildet, men er det mantla kuler eller er det bly?

Synes størrelsen minner mere om 44 Mag/460s&w eller kanskje 500s&w.

Link to comment
Share on other sites

Litt mere info om patronene:

 

Blåplast:

 

Col:46,5mm

Hylse: 14x38mm

Kulediameter: 12,5mm

Krage:15,5mm

 

Kragen og hylsebunnen på denne er lik både i utseende og mål med en Jarman drivpatron jeg har, men hylsas er mye kortere.

 

 

De tre til høyre på bilde 4:

 

Col: 50,40

Hylse: 10,9x38mm

Kulediameter: 10,30

Krage: 11.5

 

Hylsebunn med påskrift: W.R.A.CO .401 S.L.

 

Altså en Winchester?

 

Den slaktemaskepatronen som dere sa var 9.6mm har etter det jeg kan måle 8,2mm kulediameter.

Col: 23mm

Hylse: 8,5x15,20

Krage: 9,4

Link to comment
Share on other sites

OK, da har vi fasiten på de tre på bilde 4: .401 Winchester Self Loading

Måltegning + mer info for de som er spanskkyndige: http://municion.org/401Wsl/401Wsl.htm

 

Ad blåplasten, så fant jeg 12x37R Jarman redningsgevær på samme website: http://municion.org/Jarman/Jarman.htm

Spørs om ikke den er en ren drivladning og ikke en patron med kortholdsprosjektil som blåplasten pleier å være - den ligner unektelig på den svarte på siden i linken.

 

Ut fra målene på den siste heller jeg mot .32S&W eller .32 Short Colt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Patronen til helt til høyre på bilde 1 ser ut tilåvære en "skole-patron"

Treningspatron i 6,5x55 Krag som ble brukt på folkeskolene rundt omkring.

Usikker på når.

Om jeg ikke tar helt feil, ble skoleskyting innført ved lov i 1907 av stortinget. Alle gutter skulle skyte 30 skudd for året. Krag "Guttekarabin" ble produsert for formålet, og alle skoler skulle ha kragere! Nå ble det ikke til at alle fikk kragere, men mange skoler kom i gang.

Skolepatroner kan nok da være fra ca 1907 frem til første verdenskrig. Etter den ble det "brukne geværs taktikk" i norge, så lite satsning på skoleskyting. Tross at ikke alle skoler var med var det innen 1914 ca 12.000 gutter som hadde avfyrt 370.000 skudd gjennom ordningen med skoleskyting.

Link to comment
Share on other sites

Ad blåplasten, så fant jeg 12x37R Jarman redningsgevær på samme website: http://municion.org/Jarman/Jarman.htm

Spørs om ikke den er en ren drivladning og ikke en patron med kortholdsprosjektil som blåplasten pleier å være - den ligner unektelig på den svarte på siden i linken.

 

 

Det ER en drivladning til rednings- harpungevær, de vanligste er vel de med messinghylse, noen som ei hel Jarmannhylse og noen nedkortet uten hals og skulder. De blå i plast mener jeg er meget sjeldne å finne, svarte er der endel av, vil tippe at de blå var de første i plast

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...