Jump to content

Prosjekt Barnard PL


Recommended Posts

Etter å ha blitt litt hekta på å skyte på noe lengre hold enn folk flest så var det på tide å anskaffe seg et egnet verktøy for formålet. Lommeboken var litt slunken så det ble raskt klart at jeg måtte selge unna min eksisterende langholdsrigg (Sauer 200 STR i 6.5x55) for å finansiere moroa.

 

Låskasse og pipe®:

Jeg fikk nå et dilemma i forhold til hvilket kaliber jeg skulle velge på mitt nye prosjekt. En del av meg ville fleske til med 338 Lapua Magnum først som sist, mens den fornuftige siden mente at det kunne være praktisk med f.eks. 6.5x55 eller lignende for mengdetrening og lave driftsutgifter.

 

Etter mye surfing og fundering så åpenbarte det seg en mulighet som kanskje ville gi både i pose og sekk!

Barnard PL er en enkeltskuddsmekanisme som er tjukk nok og lang nok til å ta 338 Lapua Magnum med god margin. I tillegg så er det et firma på NZ som lager en såkallt "Boltface bushing" som gjør at en kan bruke hylser som er smalere over baken om en setter inn en slik bushing og bytter ekstraktor. Dette firmaet (True Flite) lager også piper i ok kvalitet. Kanskje ikke helt ypperste BR-nivå, men de er ganske populære i Palma og F-class.

 

Valget ble da å bestille en Barnard PL med 338LM boltface og ekstra "boltface bushing" og ekstraktor som skal passe 6.5x55. I tillegg ble det også bestillt to 30" True Flite ultra match piper i henholdsvis 338 lapua magnum og "halvtrang 6.5x55 JonnyVang no-turn spesial". (.296 NK & .180 FB 1°-30 lead). Begge pipene ble bestillt i "Heavy Palma"-profil

 

Etter en del om og men så har det dukket opp noen pakker i posten:

 

IMGP7833.JPG

IMGP7835.JPG

IMGP7839.JPG

IMGP7834.JPG

IMGP7837.JPG

Ekslusive serienummer på pipene :)

IMGP7838.JPG

 

338 LM boltface:

IMGP7848.JPG

"Boltface bushing" og ekstraktor:

IMGP7849.JPG

6.5x55 boltface:

IMGP7850.JPG

 

Stokk:

Har bestillt en Masterclass F-class stokk i svart/grå laminat:

lg_pro628.jpg

http://www.masterclassstocks.com/fclass.html

Nå har stokken dukket opp i posten:

IMGP8150.JPG

IMGP8151.JPG

IMGP8153.JPG

Fresing av løpskanal og tilpassing av mekanisme og aluminiumbeddeblokk skal gjøres her i Trondheim.

 

Tofot:

Av bildene over så ser dere at det sitter en tofot på stokken. Dette er en BT-10 Atlas Bipod http://www.accu-shot.com/catalog/product_info.php?cPath=24&products_id=66

Den er festet i et picatinny-adapter som sitter i Anshutz-skinna under stokken. Stokken er tilrettelagt for skyting med rest, men jeg tenkte at det kunne være fint å ha mulighet for to-fot om en skulle dra det med seg på litt mer feltmessige forhold. Er jo hjortejakt frem til jul :)

 

Rekylbrems:

Har fått gjenga opp 338-løpet til rekylbrems i dag. Bremsen er den "store"-typen fra Vektor maskin med 18x1 gjenger. Gjengejobben ble gjørt av børsemaker Buhaug på Stjørdal. Raskt levert til en hyggelig pris. I tilegg så er han en skikkelig trivelig fyr å slå av en prat med når en er innom :D

Jeg har også en "liten" brems fra Vektor maskin liggende i 6.5 mm som jeg brukte på Saueren min, men i første omgang så tenker jeg å ikke gjenge opp 6.5x55 pipa.

IMGP7870.JPG

IMGP7868.JPG

 

Sluttresultatet:

Her er et bilde av børsa med 338-pipa installert.

komplett_338lm.png

 

Filmer:

Her er en spilleliste med alle filmene jeg har tatt ved bruk av 338-pipa:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette blir artig å følge med på :D Alltid moro med alternative kombinasjoner.. Veit du noe om utbredelsen generellt av Barnard-kasser i Norge?

Kan du også si noe om skinne, avtrekk, sikring(?) og gi et generelt intrykk av kvaliteten? Har lest at den skal være upåklagelig..

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Skinna er en 25 MOA skinne fra Barnard. Jeg trodde det var stål, men i følge de nye nettsidene til Barnard så produseres skinnene de lager i aluminum. Den var ferdig montert på kassa da den kom og jeg har ikke tatt den av for å kjenne på tyngden.

 

Sikring har vi ikke sett?

 

Jeg er ikke den mest bevandrede innen dyre rifler, men låskassa gir et bra kvalitetsinntrykk. Mye ligger nok i at alt er stort, tungt og solid.

Avtrekket er Barnard sitt eget fullt justerbare match avtrekk. Det kan justeres til både direkte- og trykkpunkt-avtrekk. Jeg ba True Flite om å justere til trykkpunkt med ca 500 gram avtrekksvekt.

Har ikke målt vekta, men det kjennes riktig bra ut. Jeg er ikke helt klar for fjærlett BR-avtrekk enda, så da var 500 gram et passelig sted å begynne. Avtrekket til Barnard har ganske bra rykte på seg om en leser litt rundt på internett.

 

Angående utbredelsen av Barnard-kasser i Norge så er jeg sannelig ikke sikker på hvor mange som har det. Jeg veit om en til Barnard PL, en Barnard P og en Barnard S. Finnes sikkert

noen til regner jeg med.

Link to comment
Share on other sites

Kva sikte du tenker deg på toppen?

Haha der kom spørsmålet jeg ikke ville ha :oops:

 

Per dags dato så ligger det an til å bli en Falcon Menace 4-14x44 FFP siden det er det eneste jeg har ledig. Alternativet er en IOR 2.5-10x42 FFP, men den tror jeg skal få lov å fortsette å stå på "hverdagsrifla".

 

Oppgradering av siktemiddel vil nok bli prioritert ganske fort etter at resten er bygd ferdig. Forøvrig så har Falcon Menacen fungert greit på Saueren ut til over 1000 meter. Ender vel om med en PMII en vakker dag jeg også tenker jeg..

Link to comment
Share on other sites

Da var Falcon Menacen plutselig solgt og jeg trenger også ny optikk til dette prosjektet. :shock:

Jeg er veldig i tvil på valg av sikte. Børsa vil nok stort sett bli brukt på papp og metall pga vekta. Funderer litt på Sightron SIII 10-50x60, men denne vil begrense maks rekkevidde ut til 12-1300 meter pga et justeringsområde på 50 moa. Andre ulemper er SFP-retrikkel og 0.5 cm knepp.

 

Et annet sikte i samme prisklasse er Vortex Viper PST 6-24x50 FFP. Denne har alle tacticoole featuers på plass, men halve forstørrelsen og ikke såå imponerende justeringsområde denne heller.

 

Sigtron SIII 6-24x50 og 8-32x56 er også alternativer jeg har sett på.

 

Som dere ser så ligger budsjettet i prisklassen 6-10k. Er det andre alternativer jeg burde se på?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et lite forslag, men dette er kanskje ikke et sikte du tenkte på, men Millett har 2 sikter som jeg har lest mye bra om. Millett 6-25x56 SF og Millett 6-25x56 LRS-1

 

Hva som er den store forskjellen på disse er jeg litt usikker på, men optikken er bra, og de har 140 MOA høydejustering, som skulle rekke laaaaaangt avgårde. Jeg har SF utgaven selv, med 30 mm mellom rør, LRS'n kommer med 35mm mellomrør.

 

Jeg finner av og til siktene på ebay til ca 2500,-nok, og jeg har selv et liggende til mitt 338 prosjekt, samt at jeg har tatt inn 4 stk og solgt til folk jeg kjenner. Meget rask shipping, ca 6 dager fra betaling til siktet blir levert på døra.

 

Bare jeg får børsa mi nå, så får jeg testa mitt. En jeg jobber med har skutt endel med sitt, og han har bare gode tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har oppdatert første innlegg med mer info om stokk og to-fot.

 

Angående kikkertsikte så har jeg begynt å helle litt i mot et sightron sIII 10-50x60 med Mildot. Bruksområdet mitt blir nok mest blinkskyting på 400-1000 meters hold og jeg ser at det er mange som skryter av dette siktet til f.eks. 1000 yard F-class skyting. Ulemper er jo SFP-retrikkel, 0.5 cm knepp og kun 50 MOA justering.

 

Budsjettet mitt tillater ikke å ta steget opp på de "skikkelige" tacticoole kikkertsiktene som PMII osv., og jeg har en følelse av at en Vortex Viper PST 6-24x5? kun vil være en mellomstasjon på veien til et slikt sikte. Sightronen er på en måte i en annen kategori og en kan da lettere forsvare å ha både dette og en PMII på sikt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Har det jeg trenger for å bytte mellom pipene ja. Er rimelig enkelt å ta inn/ut bushingen i "boltfacen" for 6.5x55 og skifte ekstraktor. I tilegg så bestillte jeg med en låskassenøkkel når jeg kjøpte kassa.

 

Blinken var forøvrig en dør til et kjøkkenskap :). Hadde 25 min ledig tid mens barna så på barne-tv, så da tar man det man finner :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har vært stille på skytefronten i det siste. Skrudde i 338 LM-pipa for en stund siden. Skaut 5 skudd da, og 9 nye i dag. I dag var det kun for å la brodern prøve "dyret". Vi skaut 5 skudd med innskyting og kronografering og så var det 2 skudd hver over fjorden på 850 m. Mitt første skudd satt omtrent perfekt vertikalt og 15-20 cm til venstre. Dette kan rett og slett blir moro :mrgreen:

 

Ammunisjonen denne gang var 300 grs berger hybrid (2.generasjon) i 840 m/s. Det lille jeg har prøvd på blink ser svært lovende ut :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Etter å hatt med børsa på langholdsskyting i Hornindal så har den hatt fri noen uker. Oppdaget i romjula at trådkorset er noen grader feil i forhold til justeringstårnene. Jeg har også hatt en gnagende følelse av at kikkerten har oppført seg litt rart den siste tiden, men har tenkt at det er dårlig skyting som har vært problemet.

Kikkerten er hvertfall plukket av og skal sendes inn til Jaktfall i morgen. Så får vi se hva som skjer. For skyting på kilometeren så bør trådkorset være beint og mekanikken være stabil :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ny kikkert er visstnok på vei i posten i følge Jaktfall. I mellomtiden har en IOR 2.5-10x42 FFP vikariert.

I dag var jeg ute og skaut noen skudd på 720 og 1385 meter. Skaut litt høyt på 720 og litt lavt på 1385 i forhold til hva Shooter mente at jeg skulle

 

Film fra seansen ligger her:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Etter å ha fått Sølvpilen i hus http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=73791 har Barnarden ikke blitt luftet så mye som hun burde.

Har fått tak i en brukt Vortex Razor HD 5-20x50 som har blitt satt på, og her om dagen ladet jeg opp 50 skudd med masse n570 og 300 grains Berger.

 

Var ute og skaut meg inn for så å ta en "tall target test" på kikkerten. Er lenge siden jeg har skutt med denne pipa, så jeg gliste godt av det første drønnet som gav meg en dusj av vann, grus og mose :mrgreen:

 

Skaut 3 skudd i siktepunktet i testen, og så et skudd til når jeg hadde skrudd ned igjen etterpå. Denne 4-skuddsgruppen hadde en spreding på 12mm. Derav en flue som åpnet gruppa 6-7mm vertikalt(skudd nummer 2). Var litt overrasket over preisjonen, for jeg ble like skremt av smellet og den flygende mosen hver gang jeg trakk av :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har fått meg en RPS brems på rifla og var ute og testet den i dag.

 

Førsteintrykket var at Vektorbremsen kanskje er enda hakket mer effektiv, men jeg synest at "trykket i trynet" fra denne var mer behagelig :shock: Den er vesentlig smalere enn Vektor-bremsen og ser egentlig ganske fin ut på rifla.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...