Jump to content

kamera på jakt. kamera feste.


revjeger

Recommended Posts

hallo, driver å lurer på om jeg skal kjøpe meg et kamera eller et sånn kamerafeste nå, og bruke det i jakt, blir vel i andejakta og småvilt jakta da.. prøve å få noe på film.. men det jeg lurer på er om noen her inne har prøvd kamera eller sånn kamera feste..

 

 

hva anbefaler dere, og ikke ?

 

her er kameraet med fester og alt i ei pakke : http://www.abcfritid.no/produkt/contour ... viltkamera

 

også er det briller med film opptakk : http://www.abcfritid.no/produkt/jahtija ... viltkamera

 

og bare feste til vanlig kamera : http://www.abcfritid.no/produkt/deer-ri ... viltkamera

 

er det noen her inne som har prøvd noe av dette ?

 

 

 

håper på svar, Hilsen Revjakt :)

Link to comment
Share on other sites

Jobber i firmaet du linker til, så jeg er antakelig ikke den rette til å svare, men jeg har i det minste prøvd alle tre.

 

Det kameraet jeg bruker til vanlig når jeg jakter er Contour-kameraet. På grunn av vidvinkelen blir det litt begrenset aksjonsradius, har bl.a ei revefelling på ca 70m der reven sånn akkurat vises. Fordelen er at kvaliteten på filmen er ekstremt god (pc'n min klarer ikke å dra høyeste kvalitet) og kameraet knøttlite og kompakt. Dvs at det faktisk blir med i skogen, i motsetning til mitt vanlige håndholdte kamera som gjerne blir igjen hjemme.

 

Videobrillene har omtrent samme funksjonalitet i forhold til vidvinkel osv, og har 5 mpx i stedet for full HD. Veldig skarpe og gode filmer. Brillene er litt store og klumpete til briller og være, men det er en knallpraktisk måte å ha med seg videokamera på. Det bare er der og er med... (venter inn nye fra fabrikk ca månedsskifte juli/aug)

 

Kamerafestet fungerer også knallbra, er akkurat samme som bl.a Rasmus Bostrøm bruker. Blir litt ekstra å ha med, du må ta litt hensyn til det - men det fungerer greit å ha kameraet på festet/børsa når du går. (Men jeg foretrekker Contour'en når jeg går). Filmkvalitet etter hvilket kamera du setter på, er standard skru-innfesting med demping for å ta av rekyl så ikke kameraet slås i filler av rekylen. Fordelen er at du vil ha mer å gå på med tanke på zooming. Som regel også lengre batterikapasitet og filmlengde enn f.eks Contour'en.

Link to comment
Share on other sites

Ellers vil jeg bare nevne i farten, tekniske data har ofte lite og si, det er jo resultatet som teller.

Så finn hvilke kamera som du synes selv, ser bra ut, og søk etter filmer, lagt ut med de forskjellige modellene.

(fordel med HQ youtube, eller bedre) men du kan ofte få en pekepinn på hvordan kameraene gjengir farger, og hvordan evt fokus (dersom det er det) m.m. virker på de forskjellige modellene.

Begynner å bli mye bra ute på markedet til en hyggelig pris.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

tusen takk for alle svar :)icecool adcfridtid fant linken, så ellers takk.

 

 

det står vel i mellom briller,Contour-kameraet og gopro HD Helmet HERO.

 

 

har tittet litt på youtube, og go pro HD Helmet HERO er det helt rått bilde med (Film)

. men koster ganske mye. men er veldig bra kvalitet på filmen. men har titta litt på Contour-kameraet å, den ser litt bedre ut å ha på halga, enn go pro HD Helmet HERO.

 

 

 

men åssen er det med feste deler til Contour-kameraet, noen filmer kanskje ?

Link to comment
Share on other sites

Ulempen med de fleste kamera av denne typen er (den ekstreme) vidvinkelen, som Jibrag er inne på. Viltet blir smått i bildet hvis man ikke får det på kort hold i jaktsituasjoner. Jeg skal likevel innrømme at det hadde vært superkult med et slikt kamera på bikkja mens han jager... ;)

Link to comment
Share on other sites

ja, men kvaliteten på XCAM VÅPENKAMERA-STANDARD var veldig dårlig syntes jeg..men det var jo smalt og rundt, så er litt letter å få rundt løpet eks. for der jeg vil ha kamerat når jeg er på jakt..

 

sånn som denne er jo genial. er bare og ta den rundt løpet eller for skjeftet :D men er ikke så bra kvalitet på filmen..

 

 

 

men med denne her, så kan du jo ta den rundt løpet kanskje ?? hmm, kanskje det blir heller Contour kamera

Link to comment
Share on other sites

Har selv contour hd 1080p og er meget fornøyd med det.av montasje vil jeg anbefale deg headband mount som er for feste på hodet istedenfor picatinny mount som er for feste på våpenet(begge er orginalt contour ekstrautstyr).Med headband mount får du et mye bedre og kulere resultat(eier og har prøvd begge deler selv).samt at du også har mulighet for å filme evt jaktkompis og andre ting man ikke akkurat bør peke løpet imot.Man gjennopplever minnene slik man faktisk så og opplevde dem.det resultatet får man ikke med kameraet festa på børsa.Har ikke skutt fugl med det ennå men skutt masse lerduer og filma ringduer med godt resultat.gå for 1080p 30 fps innstillinga med 110graders vidvinkel mot 720p 60fps med 135grader.På 110grader får man en fin film på fugl inntil 35meter f.o.m due størrelse.Skal bruke den selv på due,kråke,rype og skogsfugljakt.I skogen og på fjellet tenkte jeg å smekke den på hodet hver gang jeg ser bikkja står på gps`n.Kameraet er ikke vanntett men vannavstøtende så man bør begrense bruken i regnvær.viss du kjøper det gjennom ebay sparer du godt over en høvding mot veil. pris i norge.prisen der nå ligger på 1770kr inkl frakt,moms og toll.handlet selv mitt gjennom denne selgeren.

http://viewitem.eim.ebay.no/NEW--CONTOU ... 24280/item

Han sendte pakken 2 dager etter jeg kjøpte den.ga også med sporingsnr. hentelappen var i postkassa mi 2uker senere.absolutt og anbefale!

Du sparer også mye på ebay kjøp av micro sdhc minnekort.ordna meg et lexar 16gb class 6 for under den magiske 200kr grensa.trur jeg ga 185kr med gratis frakt.var i postkassa 4 dager etter kjøp.ble sendt fra kina.enkelte norske nettbutikker klarer ikke å få behandla orderen en gang på den tiden der og i tillegg tar dem ratt 99kr bare for å sende et lite minnekort.. bestilte et ekstra batteri fra dealextreme for 50 lappen.et orginalt bl-5c nokia batt.som er samme type batteri som sitt i contour`n bare sinnsykt mye billigere en det orginale.headband mount og picatinny mount kjøpte jeg gjennom dustinhome.fikk en bra pris av dem så trengte ikke no utenlands handel der.

Går du for dette oppsettet garanterer jeg deg at du ikke blir skuffa.

Link to comment
Share on other sites

Ulempen med de fleste kamera av denne typen er (den ekstreme) vidvinkelen, som Jibrag er inne på. Viltet blir smått i bildet hvis man ikke får det på kort hold i jaktsituasjoner. Jeg skal likevel innrømme at det hadde vært superkult med et slikt kamera på bikkja mens han jager... ;)

 

Hvis du har sett Svensk Rävjakt I eller Svensk Björnjakt III er det brukt Contour HD i disse filmene, med en ryggvest tilpasset undervannshuset til Contour HD. Kommer vel snart i handelen i Norge, antar jeg... ;)

 

Dette er et nytt et som kommer (ila ei uke eller to), vet ingenting annet enn det som står på den svenske nettsiden, Drift HD

 

http://www.vildmarks.se/produkt/drift-hd-kamera

 

Drift%20HD170.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er også på jakt etter et slikt kamera, var på abc fritid på Lade på lørdagen, de var tomme for Contour, men de skulle ringe meg når de kom inn på lager igjen i denne uka, gleder meg til å få brukt dette, tror dette kan få jaktfilmer til å framstå enda mere spennende og intens.

 

Har tenkt å bruke kameraet på all slags jakt, i første omgang revejakt med rifle og kråkejakt med hagle førstkommende helg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hei!

Er det en mulighet og fjerne lyden(pipinga) når du slår av og på kamera? Det er ett Contour HD kamera.

 

Jepp.

Slå på kameraet med rec-knappen PÅ. Da starter kameraet i "silent mode" uten pip. Kameraet starter også rett i opptaksmodus, så du slipper å trykke på flere knapper for å spille inn video.

Link to comment
Share on other sites

bestilte Contour GPS hd fra jaktogdvd.no i går...men er usikker på om headmount festet er med, hvor bestiller mann evt dette?

 

Headmount følger ikke med, men feste for skibriller og feste for glatte overflater.

 

Jeg brukte det festet som er beregnet for skibriller til å feste kameraet på hagla. bare modifiserte det litt så jeg fikk brukt strips som feste anordning. da slapp jeg og lime eller skru noe fast i selve halga ;-)

 

Ble veldig fornøyd, sitter godt og enkelt og ta av og på!

 

5abzb.jpg

 

124zcpi.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så på Roam'n nå, virker faktisk ikke som om det feste jeg bruker følger med i den pakka:/

Får håpe jeg bare har misforstått innholdet så du slipper å kjøpe det..

Uansett så får du en kjempe opplevelse med kameraet, var å testa det på et jordet i går, filma litt og skøyt noen skudd for å se hvordan rekylen var. Resultatet var veldig bra, kvalitet var imponerende og rekylen var minimal :)

Gleder meg til å få festa ukens skogsfugljakt på film ;-)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med batteritiden på Contour Hd 1080p?

 

Jeg har nylig kjøpt et Wilgame innovations ac5x action camera og det er så og si ubrukelig, får kanskje 20 min film før kameraet er brennvarmt og slår seg av. er ikke alltid filene er uskadd heller....

Link to comment
Share on other sites

Gopro er ikke særlig bra når det blir lite lys.

Lyd sier seg selv siden det er innpakket i et underhus. Men ellers liker jeg det godt.

Har skiftet til en flat linse for å få klar sikt under vann. Det orginale er buet, og blir uklart under vann.

Vil se noe i kantene på filmen, for jeg kjøpte linse på feilplass.

 

Se her, noen klipp fra min side:

http://www.youtube.com/user/umulius71?feature=mhee

 

Motert på Gokart, mye vibrasjon i rammen.

http://www.youtube.com/user/umulius71?f ... CY0OS1R9Fs

 

Her brukte jeg bare kameraet på skytebanen uten undervannshuset.

http://www.youtube.com/user/umulius71?f ... oauwIjHjfw

 

 

For redigering bruker jeg CyberLink PowerDirector. Lett å bruke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Contour Roam er erstatteren for Contour HD.

Contour roam har innebygget batteri som ikke er utskiftbart. Takler 32 gb minnekort. Trenger ikke stå i standby for å filme (tar ca 2 sek etter du har beveget action sleiden før det filmer) er vanntett til 1 m. Du velger instilling i pc software og kun der. Filmer i 1080 p 30 fps eller mindre oppløsnig og alt 25 fps. Det følger med brakett med dobbeltsidig tspe soms sitter som ett skudd på forskjefte.

 

Contour HD står i standby i 15 min før det skrur seg av. Er litt, men under 1 sek, raskere til å filme en roam pga dette, men må huske å sjekkee standby selv om det piper før det skrur seg av. Action sleiden virker kun i standby. du har bryter for to presets på kameraet som defineres i pc software. Dett kamerat kan og filme 60 fps, men kun i 720 p. Maks 16 gb minnekort. Utskiftbart batteri. Det følger med brillebrakett som lett stripses til hagle som nevnt i post over

 

Vi har filmet to helger med begge to på hver vår hagle, men kun i 1080 p 30 fps. smooth bilde og bra kvalitet på begge, er ikke sikker på om det er hensikt å gå ned på oppløsnig til 720 p for å få 60 fps selv omdet vill gi ett enda smoothere bilde veg slomotion ved rask action.

 

Skal snarlig forsøke å redigere en bråte med skudd fra duejakt inn i ett klipp og laste opp på youtube snart. Kommer tilbake om en uke eller to :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Xcam 2 kommer i disse dager. Det vil ha full HD 1080.

 

http://jaktkompaniet.no/product.php?id_product=1115" target="_blank

 

Har testet dette xcam 2 nå i første perioden av elgjakta. Det funker som bare faan!! Knall bra kvalitet på filmen. I tillegg starter det hurtig opp. Det tåler vann i tillegg til at det har innebygd 4xzoom!!!!! Dette gjør dette til et perfekt kamera for postjegeren!! Skal prøve å filme mere nå når vi skal på elgjakt igjen i helga.

 

Dette klippet er filmet uten zoom i full HD. Kameratuben er montert helt fremme ved munningen av våpnet.

 

http://www.adressa.no/forbruker/jaktogf ... ce?index=0

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

hallo! har akkurat kjøpt et slik contour roam camera, gjorde alt sånn som det står i bruksanvisningen før jeg tok det i bruk og prøvde å filme litt for å teste det...

etterpå lastet jeg ned whatsyourstory og skulle se på resultatet, men ingenting kom fram..

etterpå funker ikke kameraet i det hele tatt.. er det noen som har noen tips til en frustrert stakkar? :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...