Jump to content

Kongsberg Colt M/1914


Hand

Recommended Posts

Min forholdsvis beskjedne samling av Kongsberg Colter, regner med det vil komme flere etterhvert:

 

saml3.jpg

 

saml2.jpg

 

Fra ventre: 1928, 1941. 1942, 1945.

 

Jeg har ikke noe ønske om å gjøre noe med overflatefinish eller lignende, men heller la dem bære sin slitasje etter mange års tro tjeneste i forsvaret. Gamle krigere fortjener respekt :)

Dessuten er de så godt som alle nummerlike, untatt 1942 modellen som har ny Colt pipe (er på jakt etter en Kongsberg pipe til å erstatte den med).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei, skal si det var en flott samling av KV Colt. Er den fra -45 waa stemplet?

Jeg har selv stor interesse av KV våpen og har en KV Colt selv som er meget spesiell. Det er en såkalt matpakke colt som er helt uten serie nummer og andre merkinger. Min far fikk fatt i denne engang tidlig på -50 tallet og fikk den registrert på våpenamnestiet som var engang tidlig på -60 tallet. Står i dag på kortet som "Uten nummer". Flere måtte få slått inn nummer ved registrering, men det slapp min far da han hadde forklart hva dette var for noe og historikken bak pistolen.

 

Skulle gjerne lagt ut bilde av den, men jeg er såpass dum på data at jeg ikke vet hvordan dere får lagt ut så flotte bilder som dere gjør :oops:

Link to comment
Share on other sites

Begge er vel relativt skjeldne. Mener å huske at det er rundt 900 som var ørnemerket men at svært mange av dem befinner seg "over dammen". Når det gjelder matpakkecolten er jo antallet av naturlige årsaker uvisst, men at det har blitt anslått å ha blitt smuglet ut mellom 250 og 500 stk. under okkupasjonstiden.

1928 eller var det 1927 var ett av åra som det ble levert flest stk.

Jeg var engang borti den som har produksjonsnr. 100 men den hadde ligget nedgravd under krigen å så ut deretter. Den var funksjonerbar men full av gravrust.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg tror nok at over halvparten av de 920 stk Kongsberg Coltene som ble WaA 84 i 1945 befinner seg i Norge.

Forsvaret hadde jo mange av disse på lager da våpnet gikk ut av oppsetningen i Marinen.

Har selv en av de 100 siste som ble avsendt til Armeoberkommando Norwegen den 5. Mai 1945.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har nettop blitt eier av en KongsbergColt fra 1945. Den har waa stempling og er 100% nummerlik.

Eneste jeg tviler på er om det er orginalmagasin eller ikke. Var de orginale nummerert?

Den er ellers i strøken tilstand, med veldig lite bruksslitasje. Og presisjonen i den gamle krigeren er forbausende bra.

Link to comment
Share on other sites

Magasinene er ikke nummerert[/quot

Takk for opplysningen; Ken.

I motsetning til Sharpshooter har jeg prøvd en orginal Kongsberg som tilhører en kamerat, og den hadde ikke godt avtrekk, veide sikkert 10kg. Dro av et Glockavtrekk i ren vanvare etterpå!

Så det varierer nok en del.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • 2 weeks later...
Jeg tror nok at over halvparten av de 920 stk Kongsberg Coltene som ble WaA 84 i 1945 befinner seg i Norge.

Forsvaret hadde jo mange av disse på lager da våpnet gikk ut av oppsetningen i Marinen.

Har selv en av de 100 siste som ble avsendt til Armeoberkommando Norwegen den 5. Mai 1945.

 

Da jeg måtte levere inn min i ca 94, så skulle de høgges. Hadde vært episoder med sprekte sleider, mener jeg. Spørs om ikke de fleste gikk i spikergryta :evil:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg måtte levere inn min i ca 94, så skulle de høgges. Hadde vært episoder med sprekte sleider, mener jeg. Spørs om ikke de fleste gikk i spikergryta :evil:

var det ikke ramma som var sprekt på en egentlig ufarlig plass?

(var iallefall det jeg fikk fortalt)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Min far har en Kongsberg Colt,den var uten srienr, men dette ble slått inn ved registrering :cry:

Jeg går ut fra at dette foringer verdien på den?

Den er nrlik og i veldig god stand.

Den blir nok neppe solgt noen gang,men hadde vært morro å høre verdien på den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg har kjøpt en KC nå. Ramme nummeret er 23051. men sleiden har ikke nummer, hva kommer dette seg av? er det noen der ute som kan forklare meg dette. avtrekker har samme nummer som rammen men ellers ikke nummer lik. bladde litt i den store kloke boken men kan ikke helt skjønne hva dette kommer seg av.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har sett noko slike varer på "Forsvarsbrukt.no", innbiller meg at det var både brunt og svart der sist eg såg. Fann ellers ein artikkel om KV Colt i ei spesialutgåve av "Guns & Ammo" frå 2011, det såg ut til at ein stor del av desse vart kjøpt opp av ein eller annan amerikansk samlargrossist og befinn seg over there. Sikkert noko politisk korrekt om ikkje å omsetje desse innanlands eller noko.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Har sett noko slike varer på "Forsvarsbrukt.no", innbiller meg at det var både brunt og svart der sist eg såg. Fann ellers ein artikkel om KV Colt i ei spesialutgåve av "Guns & Ammo" frå 2011, det såg ut til at ein stor del av desse vart kjøpt opp av ein eller annan amerikansk samlargrossist og befinn seg over there. Sikkert noko politisk korrekt om ikkje å omsetje desse innanlands eller noko.

 

 

Kongsberg satte sammen noen (100stk?) av deler fra andre fabrikker rundt 1990 på oppdrag fra et amerikansk firma som drev med "samlerutgaver" av div våpen; det er vel helst disse G&A skriver om.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Har tenkt å prøveskyte en Kongsberg Colt M 1914. Den ser ut til å være i god stand, dvs jeg kan ikke se noe feil på den. Jeg mener dette er en såkalt Matpakkecolt siden den kun har nummer på avtrekkeren. Har demontere den, pussa og olja uten å se nevneverdig slitasje. Det jeg lurer på er om det er tilrådelig å prøveskyte denne. Har noe her råd å komme med? Bør jeg først til børsemaker for å få sett over pistolen eller er det bare å prøve.  Mener å huske at den var i bruk for 30- 40 år siden. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...