Jump to content

Amerikansk skyteglede i Dagbladet


Savage

Recommended Posts

 

So what? Jeg lærte da begge guttene mine å skyte fra tidlig alder: 4- 5 år så var de med på banen og fikk prøve og etter hvert lære seg når de ble store nok til å holde i grepet på en revolver eller pistol (kjøpte inn SMÅ pistoler for formålet).

Størstemann skjøt med 357 snubnoserevolver før han var 6.

Minstemann ventet litt lenger med den, etter advarsler fra broren....

 

I dag har begge praktisk talt mistet interessen - hvorfor kaste bort tid på kurs og gode penger på søknadsgebyr, når de kan skyte MP40 og M60 så mye de vil på Nettet? Skyting og jakt har bleike fremtidsutsikter når dagens spill-generasjon vokser opp, rekrutteringen er i ferd med å stoppe helt opp.

 

Det er så ille at skytevåpen burde ha vært i fritt salg og på ukens tilbud på COOP.

Link to comment
Share on other sites

Husker å sett film av denne messen på Youtube for en stund siden.

Det er jo ganske rått må jeg si.

Selvfølgelig så vil norske SV/hug a tree/ eat a cookie personer reagere på dette, fordi at de mener at alle som liker våpen er sjuke i huet å burde begynnt med en annen type idrett.

Å dette er en slik typisk diskusjon som jeg har vært med på før.

Men når jeg nevner idretter som Kickboksing/karate og slik da har det en tendens til å bli stille fra den andre siden.

Siden det er jo idretter som er i samme gren som skyting.

 

Å når du sier dette med rekruttering så er jeg helt enig, er ikke akkurat mange i klubben min som er yngre enn meg for å si det sånn å jeg er jo trossalt 21.

Link to comment
Share on other sites

Denne messen er ganske vill ja, et år fly de helikopter med M60 i sidedøra over bilene og skjøt dem i brann....

 

Stort lenger unna ansvarlig våpenbruk i regi av NSF, DFS og NJFF skal en leite lenge etter, men for all del (deler av) USA er et fritt land, og så lenge det ikke går liv er vel et slikt underhodnings-evenement for året helt greitt.....

 

JEG klarer i alle fall ikke å mobilisere det helt store blodtrykket over slikt.

Link to comment
Share on other sites

Keith skreiv :

Størstemann skjøt med 357 snubnoserevolver før han var 6.

Minstemann ventet litt lenger med den, etter advarsler fra broren....

 

He, he, he, lite smart... Ein 6 åring har ingenting bak ein slik skyter å gjere.. Det er ikkje rart at folk har rekyl/våpen angst, hvis dei blir utsatt for slikt i ung alder. Men det visste du sikkert ikkje på det tidspunktet vil eg tru...

 

Men den messa som var video av, den er rååbra. Fy f.... det hadde vært moro å ha vært med på noko slikt. Då eg var på våpenteknisk i militæret, så hadde me ein liten shoot out med alle håndvåpnene til forsvaret. Frå P-38 og til og med 12.7 og M-72. Det var morro det. Ein heil dag med skyting og ein heil dag med sprenging.. Men i forhold til dette, så blir det utrulig spinkelt ja.. :D

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig så er det en smule ekstremt....

Det skal jeg ikke si noe på.

 

Men jeg kjenner da mange seriøse skyttere som har synes det morsomt å pepre en bil med skudd på lang avstand.

Jeg selv har aldri gjort det, foretrekker plast flasker i stedet så slipper jeg å rydde opp så mye.

 

Men det er vel egentlig slikt man ikke skal si til noen er morsomt med unntak av at når man er med andre våpen entusiaster.

Link to comment
Share on other sites

:?: Å la unger prøve håndvåpen på en forsvarlig måte gjør de nok IKKE redde

for et våpen Mauser68! Tror du ikke treffer så godt med denne uttalelsen:

Det er ikkje rart at folk har rekyl/våpen angst, hvis dei blir utsatt for slikt i ung alder.

Keith lot nok ikke barna skyte med en overladet .44 magnum første gangen!

Av mine tre barn (som fikk prøve våpen i meget ung alder!) er det riktignok bare eldstedattra på 24 år som har falt for hobbyen og nå skyter aktivt på tredje året..

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig så er det en smule ekstremt....

Det skal jeg ikke si noe på.

 

Men jeg kjenner da mange seriøse skyttere som har synes det morsomt å pepre en bil med skudd på lang avstand.

Jeg selv har aldri gjort det, foretrekker plast flasker i stedet så slipper jeg å rydde opp så mye.

 

Men det er vel egentlig slikt man ikke skal si til noen er morsomt med unntak av at når man er med andre våpen entusiaster.

 

Etter å ha bivånet resultatet av de sorte 70-åra, med glass-skår alle vegne, anbefaler jeg MELKEKARTONGER!

 

Gjerne fyllt med vann, dersom det er en bekk i nærheten, med 44 magnum (og et par 7-8 åringer til å trekke i avtrekkeren!!) kan det bli spektakulært.

 

PLast og glass har den bakdelen at de forurenser. Melkekartonger? Et lite bål ved stranden....

Link to comment
Share on other sites

Man fikk da ikke rekylangst av å skyte hagle som åtteåring, så jeg ser ingen problemer med å la unger skyte helauto til og med . Vel å merke så lenge de er fysisk sterke nok til å mestre det og man følger godt med.

Link to comment
Share on other sites

Woff skreiv :

Å la unger prøve håndvåpen på en forsvarlig måte gjør de nok IKKE redde

for et våpen Mauser68! Tror du ikke treffer så godt med denne uttalelsen

 

Vel, eg har no skutt med .357 i 6" utgave, og ville ikkje ha sett denne i hendene på ein 6 åring. Iallefall ikkje uten å holde rundt handa til guttungen som skaut. Lite festlig når kompisene lurer på kvifor 16 åringen har et stygt arr i panna, og forklaringen er at "pappa lot meg skyte med magnum`en når eg var 6 år"... Veit at det er vesentlig forskjell på .357 og .44, men .357`en er hard nok for ein guttunge.

Men med god opplæring og forklaring om kva som skjer i skudd øyeblikket og kanskje ei hjelpende hånd, då skal eg være litt einig...

Link to comment
Share on other sites

I denne saken har du tydeligvis en teoretisk tilnærming.

 

Jeg har et helt levd liv jeg, og to friske gutter uten arr i panna.

 

Mye av problemet med manglende rekruttering, både her og i deler av USA, er alt for mange barnehagetanter som skal passe på, også NÅR DET ER TOTALT UNØDVENDIG Å BRY SEG.

 

Men som vi ser i innledningen til denne tråden - det gjelder ikke HELE verden ennå!

 

Vi får snakkes om en 20 - 30 år når du har fått samla deg litt mer erfaring.

Link to comment
Share on other sites

:) Trodde du forstod et lett ironisk svar, Mauser68!

Jeg mente SELFØLGELIG ikke at du skulle fore en 6åring med grovammo / våpen første gangen!

Det er HELT uansvarlig! Men deriomot la barna få prøve en pistol eller revolver i .22 og under grundig

oppsyn er nok ikke så skummelt.

Men her er hørselvern (og beskyttelsesbriller evt.) PÅBUDT og ikke diskutabelt.

De første gangene lades det kun 1 skudd av gangen selvsagt.

(Det går forøvrig fint å bruke .22 short eller eikenøtt i revolveren

hvis du mener at .22 blir for kraftig og kan skremme junior!)

Første budet er uansett å HA noen som kan prøve, og da er kravet

at du er far eller mor til en egnet skytterkandidat!

Link to comment
Share on other sites

Keith skreiv :

Vi får snakkes om en 20 - 30 år når du har fått samla deg litt mer erfaring.

 

Vel, då er eg iallefall pensjonist, og klart med meir erfaringer uten tvil. Men har hatt eige våpen i hendene i 30 år no, så uten erfaring er eg ikkje. Har dreve med jakt og våpen et par dekader og har sjølv 3 unger. Men at me er eller blir einige, det trur eg nok ikkje, men hadde eg sagt i pistolklubben at eg hadde latt 8 åringen min skutt med .357`en åleine, så trur eg ei fleste over 25-30 år ( kanskje dei under, hadde sikkert synst det var drit kuult ) hadde rista stygt på toppetasjen og lurt på kva idiot eg var..

 

Men eg er veldig einig med deg med at rekrutering er viktig og det er viktig å dra ungene med seg og få la dei teste ut våpen. Men dei får heller teste ut .22/.25/.32 og lære seg å skyte litt før dei får teste magnum kaliberene hos meg iallefall. :)

 

Woff skreiv :

Trodde du forstod et lett ironisk svar, Mauser68!

Jeg mente SELFØLGELIG ikke at du skulle fore en 6åring med grovammo / våpen første gangen!

Det er HELT uansvarlig! Men deriomot la barna få prøve en pistol eller revolver i .22 og under grundig

oppsyn er nok ikke så skummelt.

 

Sorry Woff, las litt fort det inlegget ditt kanskje. Me er nok ganske så einige. :)

Link to comment
Share on other sites

:) Godt Mauser68!

Alltid fint å være enige! Ser riktignok at selv du har holdt i et våpen

før du var tørr bak øra uten at du har tatt skrekken av dette!

Våpensporten TRENGER sårt så mange nye rekrutter vi klarer å få med,

så ingen av oss er tjent med å skremme unna NOEN fra dette!

(Selv om politiet / bestemmende myndigheter helst vil forby ALLE denne fine sporten!)

Link to comment
Share on other sites

Mævser: operating word *åleine*

 

Sjølsagt sendte jeg ikke 6 åringen på banen ALEINE med våpen og ammunisjon! :shock:

 

Nei de gikk gradene, og jennings ble fort tamt (mye sikrere for en instruktør å ha REVOLVER og ikke halvautopistol, fordi pistolen bare KAN lades med ett skudd i gangen i så ung alder, revolveren KAN lades full tønne, fordi de ikke kan / klarer / er sterke nok til å spenne opp på nytt, så det blir enkeltskuddspistol....) fordi det ble så lenge å vente til neste skudd.

 

Nå hadde jeg den gangen tilgang til 38 Special, 357 magnum og 44 magnum revolver, ved siden av snub'en.

 

Det var barte snuben som hadde LITE nok grep, så det ga seg sjøl, og da var progresjonen .38 Wadcutter (feltskytterladning pof poff), .38 Spec og 357 magnum. Nå likte ikke jeg rekylen selv jeg på snub'en, så jeg lada stort sett med lette kuler, for å spare hånda, så det var til å leve med.

 

Men 4-åringen skulle alltid være så tøff og strekke seg etter det 6-åringen klarte. HAN flarte så vidt en Jennings med støtte alle vegne men VILLE prøve akkurat som broren, det var da jeg overhørte at den derren der, den bør du holde deg unna.....

 

Begge to var ivrige deltakere både med rifle hos DFS og med pistol i noen år, men størstemann hoppa av for godt som 13 - 14 åring og har tatt gamesmanship på nettetsom sin idrett (ja dette er NÅ akseptert som idrett balnt satdig større grupper - flere kommer innen kort tid til å anerkjenne nettspill som idrett enn skyting.....)

Minstemann er fortsatt med på skyting, men han fortekker moroskyting, samt å skyte med US Carbine og Leveraction...

 

Jeg har også mistanke om at vi ikke er så veeeeldig uenige, samt at vi alle tre ville ha funnet oss vel til rette blant maskingeværskytenbde unger i USA pluss deres foreldre!

Link to comment
Share on other sites

Jupp, greitt å være einig, men klarer fint å holde ein grei dialog med Keith også eg, sjølv om me ikkje er einige om alt. Skal ikkje sjå bortifrå at eg og Keith kunne fint delt ei kasse med små grønne/brune, uten å ha felt verken blod eller tårer. Som regel er me ikkje så langt i kverandre, men me har alle våre eigne tanker og svin på skogen. :)

 

 

Og fanden ta, kor eg lengter etter jakting og skyting no.. :evil:

Eg jobber dagtid og kjerringa jobber kveld og helg, så eg sitt no her med 3 viltre unger og berre fikler og pusser på våpnene... Ønskeskyting er det nærmaste eg kjem for tida. :)

 

Keith skreiv :

Sjølsagt sendte jeg ikke 6 åringen på banen ALEINE med våpen og ammunisjon!

 

Neida, såpass skjøner eg, men at han fekk skyte åleine uten assistanse, det var det eg meinte. :D

Gadd ikkje å quota alt det du skreiv, men joda ser at me ikkje er så veldig ueinige og definitivt hadde me funne oss veldig gdt tilrette i blandt gutta "over there " Og forstår at ungene dine ikkje er så veldig langt frå stamma heller, og skyte med US og ein flott gammel Winchester er vel dei fleste gut unger sin drøm. Iallefall for dei som las på Tex Willer og Sølvpilen i gamle dager... 8)

Var på skytebanen her Fredag for ei veke sidan og der stode det ein kompis med ein Winchester i .307 og dunka.. Fekk ikkje testa den, men fanden også kor det sitra i kroppen.. Det er noko spesielt med dei Leveraction riflene og spesielt Winchester. Men fekk ei .307WIn patron i samlinga mi iallefall...

 

Kos dekan folkens, må legge litt unger her, og så er det fotball. GOD HELG !! :D

Link to comment
Share on other sites

Du leste meg litt feil, eller jeg skreiv (som vanlig) litt for lite og for overflatisk:

 

For de som er interessert i korrekt prosedyre, var det TO foreldre tilstedet og kun EN skytter i gang pr tidsenhet. DVS vi sto på hver vår side og var synkroniserte og enige om prosedyren.

 

Progresjonen var to "oktere" en ladet. Skytteren sto til å begynne med med full hånstøtte og sikta på STOR blink på kort hold. Etterhverk kom styrken og erfaringen på den lille skytteren, men han fikk aldri lade og skyte pistol med fylt magasin de første par årene.

 

Revolver er annerledes, men fordrer STØRRE aktpågivenhet fra begge foreldre, etter noen runder lada vi full tønne og spente hanen manuelt mellom hvert skudd. Etter individuell vurdering fikk de lade revolver selv, når de ble store nok, og etter hvert fylle magasin og sette det inn i pistolen under oversyn. Pistolen ble LADET etter at skytestilling var inntatt på benken.

 

Vi hadde da 4 unger med - to hver og tre måtte pent vente på ærbødig avstand mens en skjøt!

 

Kan forsikre at det var hardt arbeid, etter en dag på banen var begge foreldre godt utslitte og tomme i huet!

 

Yngstemann som dreiv det lengst, kom så langt at han som 12 åring skjøt på banen innendørs med revolver og pistol og lada og skjøttet sin skyting selv. Han er for så vidt fortsatt interessert, men nå har vi mista innedørsbanen, skal på setvne begge to i august og må antakelig trene litt i sommer - dersom jeg ikke har solgt alle pistolene mine da, før den tid!

Link to comment
Share on other sites

Mye av problemet med manglende rekruttering, både her og i deler av USA, er alt for mange barnehagetanter som skal passe på, også NÅR DET ER TOTALT UNØDVENDIG Å BRY SEG

 

Rolig nå keith. Ikke alle barnehagetanter er like ille, å ikke alle barnehagetanter er tanter. :wink:

Når jeg spør onga hva dem vil bli når de blir store svarer de både brann-mann, politi å lege men det som går igjenn hos de fleste er at de vil bli jegere. Det de fleste ønsker seg til jul er jo selfølgelig leker av ulike slag men i stor grad også børse. Da skulle det jo bare mangle at det ikke var elg-jakta som var et av årets høydepunkter å jeg synes det er koselig da hele barne-hagen drar på "elg fall" så de får se hvordan det er i "real life", det er jo viktig med "positiv reinforcement" ,eller noe i den durn, hos barne. Jeg er glad for at mange av de jakt å skyte intreserte i nærområdet kommer med de 4 år gamle "jakt å fiske" bladene sine å gir til barnehagen så onga kan ha noe å klippe å lime i, å når onga spør hvorfor den hjorten på bildet ligger så "rart" må vi jo forklare at det var noen som jakta får at dem skulle få mat.

 

:D:D:D:D:D:D

 

Når det gjelder automatskyting og 6 åringer i "US of A" så har jeg ingenting i mot det så lenge de blir forsvarlig holdt under oppsyn.

 

brunokattaeruteavsekkenengerdal

Link to comment
Share on other sites

:P Jeg legger personlig all jakt til frysedisk / ferskvaredisk!

Der har de (i følge en annen tråd..) faktisk biff UTEN det blodsølet!

Skjønner at jegerene ikke følger med i tiden! Det er SIKKERT mye rimeligere

med de blod-sølete dyrene som mat enn kvalitetskjøtt UTEN muskler, sener og blodgørr!

Og så MYE hendigere størrelser på maten da! :mrgreen:

 

Sorry OT!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...