Jump to content

Røyking av ost


Lille My

Recommended Posts

Jeg har nettopp fått smaken på denne: http://www.meny.no/Ost/Smelteost/Reybino-/ Anbefales på det sterkeste. Mild smak på osten. Røyksmaken er mild den også.

 

Men - da begynner en jo å tenke. Siden undertegnede er lykkelig eier av eget røykeri må det jo gå an å benytte dette til et prøveprosjekt. Ser jo at osten bør røykes når det er litt kjølig i lufta - ihvertfall hvis den trenger noen timer. Derfor er det mulig at det blir mange tanker i første omgang, og røyking først til høsten. Helt avhengig av hvor god sommer vi får i år :D

 

Spørsmålet er da egentlig: Er det noen som har prøvd dette? Hvilke ostetyper? Hvor lang tid i røyken? Erfaringer mottas med stor takk.

 

Jeg ser for meg en vellagret Edamer eller lignende til prøveprosjektet. Hvor lenge kan en slik ost ligge etter en runde i røykeriet tro?

Link to comment
Share on other sites

Røyking av sokker og ost, har eg testa ekstremt lite av.. :mrgreen:

 

Men eg vil tru at det der skal gå heilt fint, så lenge du røyker den i kjølige delen av året, på seinhøstes.. Eg trur eg faktisk ville ha prøvd meg med Brie og Jarlsberg også, trur faktisk at Brie`en kan bli ganske snasen.. :)

 

Ellers så får du ha mange forbanna takk for at du sette meg på ideen her, eg også har likt den osten du beskriver og kjøpt den mange gonger.. Men no må jo eg berre teste her.. :twisted::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd flere ganger. Må være kaldt i været og kald røyk, ellers begynner osten og "flyte"

Brie tror jeg du kan glemme å røyke på rist....kanskje i en skål? Osten må være fast og kort. Røkte mine i 3-4 timer. Knallgodt.

Link to comment
Share on other sites

[Jeg ser for meg en vellagret Edamer eller lignende til prøveprosjektet. Hvor lenge kan en slik ost ligge etter en runde i røykeriet tro?

 

Edamer.... mye lik Jarlsberg fra Tine.

Denne selges / har vært solgt i en røyket utgave i butikker som skjærer opp ost selv.

Og det beste, den er god.

 

Kan dessverre ikke hjelpe med oppskrift, men prøv med edamer, og fortell om resultatet. :-)

Link to comment
Share on other sites

Takk for link Sinnataggen. Kikka gjennom programmet nå nettopp. Så igrunnen veldig godt ut. Absolutt verdt å prøve hvis en har røykeriet igang for noe annet. Her varmrøkte de, og jeg hadde egentlig tenkt kaldrøyking sånn i utgangspunktet.

 

Bet meg merke i at saltet ble røkt også...... det må og prøves neste gang jeg fyrer opp. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Da har man endelig hatt tid til ei helg med røyking. Fisken er ihvertfall berga til jul. Men så var det dette biprosjektet da.

 

Jeg gikk til innkjøp av en vellagret edamer i sommer en gang. Den har ligget pent på ei hylle i kjelleren der det er stabilt 5-6 grader siden den gang. Strengt talt så gikk den vel ut på dato i forrige uke, men jeg anser datostemplling av ost som meget veiledende, eller villedende for den saks skyld.

 

Fyrte opp røykeriet på lørdag formiddag. Osten ble delt i fire. To av delene la jeg i viltnettet til den gamle sekken min. Det har forholdsvis store hull. De to andre lå i en myggnettingpose. På lørdag var det rundt 5 blå grader i lufta og tørt. Hvor mange timer de lå i røyken til sammen er jeg litt usikker på. Dagen og kvelden ble benyttet til andre ting enn å bare passe røykeriet. Litt tur og slikt innimellom gjorde at jeg fyrte det opp tre ganger på lørdag og en gang på søndagsmorgenen. Da hadde det slått om i været, og blitt et par varmegrader. Vil tro det til sammen ble en 12-14 timer i røyken.

 

Etter røyking ble hver ostebit pakket godt inn i folie og lagt i kjøleskap. Leste et eller annet sted at det var lurt å la den hvile slik en dag eller to, men husker ikke hvor jeg leste det.

 

I dag har jeg prøvesmakt. Resultatet er oppløftende. Ihvertfall når det gjelder halvparten av testpartiet. Helt klart de to bitene i viltnettet som har fått mest og best smak. Smaken avtar imidlertid innover i osten. Edamerosten er ikke så veldig porøs så dette må tenkes litt på. Har også diskutert litt i forhold til fettinnhold i osten og hvor lett den tar til seg røyk..... Nå er jeg ihuga motstander av lettprodukter, men kommer nok til å kjøpe en magerost for å prøve neste gang. Da selvfølgelig i tillegg til en skikkelig ost. Selv om dette smakte bra er det helt klart mulig å forbedre seg.

 

Neste gang blir det derfor:

- en magerosttype som referansetestparti sammen med en av samme sort som denne gang - vellagret edamer.

- bruke hyssing, som en binder opp ei steik, slik at mest mulig av osten er i direktekontakt med røyken.

- siden røyksmaken helt klart legger seg på utsiden av osten er det selvfølgelig en mulighet å endelig bruke strikkepinnene til noe fornuftig..... stikke hull i osten slik at røyksmaken blir bedre fordelt (hvis det hjelper da)

- minst like lang tid i røykeriet som nå.

 

Det er ihvertfall morro å prøve noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Mye spennende god kunnskap for en som er rimelig fersk men veldig sulten på hjemmerøyket mat.  Jeg bruker gassgrillen som røkerom og har en ekstern røykgenerator (Mustang) med akvariepumpe for lufttilgang.  Jeg har begrenset ventilasjonsåpningene noe med alufolie.
Jeg har tidligere røkt kaldt og varmt og jeg kjenner på at jeg er nysgjerrig på en både-og-løsning.  Jeg bruker brie og oppdelte 4kg-blokker med feit edamer. Edameren er delt opp i stykker på ca en 5-600 gram. Osteblokkene settes på høykant på ene siden av grllen og under osten bruker jeg varmebestandig nett av samme type som brukes på grillen, luftig nett med 5mm rutermønster.  
Temperaturen ligger på ca 15 grader rundt osten og ute er det ca 5 varmegrader.  3-4 ganger under røkeprosessen starter jeg et gassgrillelementet på andre siden av grillrommet og kjører det på laveste stille til romtemperaturen er ca 60 grader.  Noen som har tanker rundt prosessen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...