Jump to content

Rosinsaus og kremet løk (til elgbiffen!)


omega

Recommended Posts

Her kommer en oppskrift på en saus og tilbehør som passer godt til elgbiff. Oppskriften fikk jeg på et kurs ved Spisestedet Feinschmecker i Oslo på slutten av nittitallet. Dette er en kombinasjon som jeg alltid kommer tilbake til. Her kommer den:

 

(4 personer)

 

Rosinsaus

  • 100 g rosiner
    2 dl portvin
    1 dl konjakk/brandy
    200 g usaltet smør

Kremet løk

  • 2 løk
    2 ss olje
    1 beger crème fraîche
    salt
    kvernet pepper
    1 lite beger karse (etter smak)

Fremgangsmåte

  • Kok opp rosiner i portvin og konjakk. Trekk det til side og la det bli kaldt.
  • Skjær løken i tynne skiver og skjær den i tynne skiver. Fres den blank i litt olje. Tilsett crème fraîche og kok forsiktig inn til det er fyldig og løken er myk. Smak til med salt og pepper.
  • Kok opp rosinene igjen, og la det koke inn til ca. halvparten av væskemengden.
  • Montér sausen: Kutt smøret i små terninger og pisk dem inn i sausen mens den småkoker. Smak til med salt og pepper.
  • Legg litt kremet løk midt på hver tallerken, slå litt saus rundt og legg biffen (gjerne delt på midten, slik at dens rød/rosa indre blir synlig!) oppå løken. Dryss litt finhakket karse over. (Kan sløyfes, men …)
  • Serveres med enkle poteter, kokte eller stekte.

Bon appétit!

 

(Jeg har ikke for vane å bli rørt av mine egne ord, men nå ble jeg faktisk så sulten da jeg leste det jeg selv hadde skrevet, at jeg sporenstreks løp ned i kjelleren og hentet elgbiff til søndagsmiddagen!)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skulle tro at dette fungerer til mer enn bare elgbiff. Dette er imidlertid en saus med mye karakter, så personlig ville jeg valgt vilt som ikke har altfor fremtredende egensmak. Altså ikke til rådyr eller reinsbukk skutt i brunst. Men det er nå min mening da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...