Jump to content

Pluss og Minus med Exxo hagler


traktor97

Recommended Posts

Søk på Exxo: http://www.kammeret.no/forum/search.php?keywords=exxo&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B8k

Søk på Bettinsoli (som er firmaet som har produsert Exxo: http://www.kammeret.no/forum/search.php?keywords=bettinsoli&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B8k

Les litt kva folk skriv, (du vil sjå at det er delte meiningar) og prøv å gjera opp ei meining om dette. Og ikkje minst: Dra rundt på våpenbutikkar så mykje du får sjansen til, kjenn på børsene og finn ut kva som passar best.

Link to comment
Share on other sites

Virker gode?Dessverre kan du ikke se på en hagle hvor driftsikker den er og blir!Test av hagler gjennom et våpenblad har ingen betydning..de skyter noen få skudd,om de skyter i det hele tatt..de mener bare noe om tilpasninger stål/tre,og sier litt om pris og balanse.Det er når du har skutt noen tusen skudd du ser hva du har kjøpt!

Link to comment
Share on other sites

Handla ei Exxo Lux Lite på J&F for tre år siden. Da jeg fikk den gikk den dobbelt, men det var bare en liten tur bortom og justere ei fjær, og problemet er borte. Fungert helt topp siden. Leveres i liten koffert med fem choker og forskjellige kolbekapper.

 

Rett før jeg kjøpte hadde et jaktblad (husker ikke hvilket) en test av alle hagler rundt 10k. Exxo Lux Lite vant den testen, og når den var 100 ganger finere enn f. eks. Lanber, ble valget lett.

 

Test av hagla i Jakt: http://www.klikk.no/produkthjemmesider/jakt/article290932.ece

Link to comment
Share on other sites

Ja her har godeste Jørund Lien "testet" igjen.- Jørund er en glimrende rifleskytter,har mye jakterfaringer og er sikkert en "likandes" kar, men hans sk "tester" av hagler tar jeg med en stor nype salt. Han skriver:--"mekanismen har REKYLOPPSPENNING". Neida, ingen mekanisme på et brytvåpen som spennes opp ved rekylen. Et enkelt-trykk kan være mekanisk eller rekylopererende, dvs at rekylen "skjalter" over til neste løp.- Mekanismen (begge løp) er oppspennt når våpenet åpnes.--

OG, hagelgeværer (og patroner), skal testes på 35m -Basta. :smile:

Testing på 20 ell 25m blir bare forvirrende, og er intresant bare ved test av Skeet ell Cyl-Choker.

 

Sorry, litt OT.

Link to comment
Share on other sites

For mellom 7-10.000,-ville jeg uten tvil funnet en pent brukt Miroku,SKB,eller noe i den retningen.Det er etter min mening mye bedre våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Man får hva man betaler for.

 

Kjøpte ved tilfelle ei Exxo o/u kaliber 12 for noen år siden, har enda til gode å skyte ett skudd med den men skal endre dette i høst.

Nettopp hatt den i atomer for å polere opp avtrekk og sikring/løpsvelger da disse var mildest talt grusomme, det er det som er grunnen til at den har blitt liggende så lenge og siden garanti er utløpt gidder jeg ikke levere den inn for rep da jeg likegodt kan dille med slikt selv.

Jeg er bortskjemt med match-grade avtrekk, sikringer etc på absolutt alt annet i skapet så jeg sliter virkelig med meterlangt kryp, trykkpunkt som en svamp og ekkel metall-mot-metall-skuring i sikringen...

Nå er den helt grei, tight og fin og såpeglatt manøvreringsknapp, men løpsvelger-patenten er jeg meget lite imponert over da det er "ren flaks" som gjør om avtrekkeren slipper den første hanen og sjalter til den neste eller ei.

Måtte litt frisering til før den ville slippe i det hele tatt, slik den ble levert måtte man sjalte over manuelt (sikre,skyve over,avsikre) og det er ikke akseptabelt.

 

Nå skal jeg ha den i skogen i høst og "analysere" den for å se hva mer jeg ønsker å gjøre, men med utskiftbare choker og brukbar finnish, meget bra låsing og veldig OK treverk etc så er det helt OK til prisen.

Skulle bare ønske de hadde lagt litt mer i løpsvelger/sikrings-system eller heller solgt den med 2 avtrekkere (fikk en fiks ide om at det hadde vært gøyalt å testet ut en liten ombygging her men tror avtrekkerbøylen sitter litt vel langt fremme...kan bygges ny den og....hmmm....)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har ei exxo hagle som eg kjøpte på jakt og fiskedagene på elverum for 3 år sida.

fungerer topp til mitt bruk den, smeller greitt både løpa som eg beordrer den til.

skyter ca 1000-1500 leirdue skudd i året pluss diverse jakt skyting.

einaste minuset med hagla mi så eg finn er at eg får "gnagsår" på tommelen etter

graveringa inni knekk bøylen, men dette er sånn "idrettskade" eg egentligt blir litt glad av 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...