Jump to content

Trenger hjelp til kjøp av kamera


Ørret

Recommended Posts

Har lyst til å kjøpe meg et kamera som jeg kan ta fine bilder med når jeg er på fisketur, jakt, bilder av dyr/skog osv.

Har tenkt på speilrefleks. Fint om dere kommer med tips til kamera..

 

Kriterier:

Ikke for dyrt (under 5000,-)

At det ikke tar veldig lang tid mellom bildene

Trenger ikke videofunksjon

Jeg er nybegynner, så må være lett å bruke

Link to comment
Share on other sites

Vel....spør deg selv først: Er du sikker på at du kommer til å drasse med deg et relativt stort kamera og tung optikk på fisketuren og jaktturen?

Er selv eier av TO speilreflekser, og det hender ofte de blir hjemme. Derfor har jeg nettopp kjøpt et bedre kompaktkamera til de gangene jeg ikke drar dem med.

 

Er svaret ja, så ok. :)

 

Til 5000,- er utvalget relativt lite. Ønsker du deg nytt kamera, eller er bruktmarkedet også vurderbart?

Dagens speilreflekser er såpass gode at det er optikken som setter den største begrensningen. Og god optikk koster mer. Det betyr ikke at den billige nødvendigvis er ubrukbar.

Du får Canon EOS 1100D og 550D med objektiv til under 5000,-. Begge er amatørkameraer, men gir deg muligheten til å utforske speilrefleksens verden. :D

Vurderer du brukt, kan du gjøre gode kjøp. Men igjen, sats heller på optikken enn det fineste kameraet. Merker som Nikon, Sony, Olympus, Samsung og Pentax lager like brukbart utstyr som Canon, bare så det er nevnt. :wink:

 

Med dagens speilreflekskameraer behøver du ikke frykte lang tid mellom bildene. Kameraene har minnebuffer, så skrivingen til minnekortet gjøres mens kameraet er klart for nytt bilde med en gang du har sluppet utløser'n. Du kan også ta seriefotografering ganske lenge så sant du ikke skyter i RAW (RAW er et ukomprimert lagringsformat).

 

Videofunksjon begynner å bli standard på alle nye speilrefleks. Men funksjonen gjør ikke kameraet dyrere, så det er egentlig bare å la den være om den ikke interesserer. :D