Jump to content

Howa klubben!


RKR

Recommended Posts

  • 1 month later...
On 9/20/2019 at 10:22 AM, tunderbrd said:

Du må gjerne bruke klikkpatron, altså.
Tanken var nok bare at du ikke må prøve dette med ekte patroner.

Sett i klikkpatron, kamre denne (ta frem bolt/hevarm) og prøv å sikre da.
Ikke ta avtrekk før du prøver.

Funker det ikke da er der noe galt!

 

Det var noe galt. Var innom en børsmaker idag og han justerte avtrykket, og da fungerte også sikringen. Kunne visstnok tyde på at forrige eier har fiklet noe med dette selv. 
Takk til dere som kom med tips!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hei,

noen her som har tips til en god stokk til Howa 1500 LA med "pistolgrep" eller hvertfall lignende vinkel som GRS bruker på grepene sine,

jeg har ikke lyst på tre/laminatstokk, har lest at dem sprekker over tid, og det er mer vedlikehold sånn jeg har forstått det.

Jeg har sjekka ut: GRS Berserk (men den er visstnok kun til SA)

                                 KRG Bravo (kun SA)

                                Archangel (er en mulighet med LA, men har lest at det er litt kjip kvalitet?)

                               

Setter pris på innspill og tips her :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
37 minutter siden, Mas-36 skrev:

Vet ikke om jeg får lov til å bli med her, men har da en Smith & Wesson 1500 i .30-06. Dette er jo bare en Howa 1500 produsert på kontrakt for S&W :D Linselusa mi måtte også bli med der det skjedde noe :lol:

Joda, du er en herlig ambassadør for våpen for Hvermannsen - stå på!

Har sjøl skutt mye med ei slik ei for leeeng sia - er jo nesten Smith & Wesson 🤠

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei, fellow howafolx.

 

I februar 2008 kjøpte jeg en Howa Lightning 1500 cal. 223 i et pakketilbud fra Interarms, og den sjappa finnes jo ikke mer(?).

 

Nå har detaljkunnskapen om min egen gønnert gått i glemmeboka, og jeg finner ikke krystallsvare klar ved googling.

 

Men er det noen som vet hva slags riflestiging(?) (litt usikker på hva det heter) min Howa har? Er det 1:9, 1:12 eller noe annet?

Det er godt mulig en kan finne ut av det med rifla i hånda, men den befinner seg et meget langt jessunavn unna her jeg er nå. Emballasjen den fulgte i likeså. Har gått gjennom alt av papirer og kvitteringer fra riflekjøpet, som jeg har skannet og dermed har tilgang til, men akkurat denne informasjonen er ikke oppført noe sted. 

På forhånd, takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Noen spørsmål, gjelder Howa 1500 30-06.
- Er det enkelt for en amatør å skifte til magasinløsning, og hvilken løsning anbefales?
- Har idag montert kikkertsikte, hvilke muligheter finnes for å ta av dette og ha et annet sikte? Brukes som isbjørnbeskyttelse på Svalbard, og har da ikke behov for kikkert.

Takk for tips!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

heisann. Melder meg inn i denne klubben siden jeg har kjøpt meg en Howa houge 6,5x55. Den har en Vector Grizzly 3-12x56 kikkert, og en Sonic 45 demper, også kjøpte jeg Wetherby underbeslag med 3 skudds magasin. Har også bestilt en sort KKC stokk med bedding, og 5 skudds magasin for å bruke på skytebanen.

Edited by Arnti
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 7/12/2020 at 7:54 PM, Arnti said:

heisann. Melder meg inn i denne klubben siden jeg har kjøpt meg en Howa houge 6,5x55. Den har en Vector Grizzly 3-12x56 kikkert, og en Sonic 45 demper, også kjøpte jeg Wetherby underbeslag med 3 skudds magasin. Har også bestilt en sort KKC stokk med bedding, og 5 skudds magasin for å bruke på skytebanen.

 

Hvor kjøpte du underbeslag?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
59 minutes ago, Atorhe said:

Hei!

har i lengre tid nå prøvd å få fatt i en Howa i 6,5 Grendel.

Det er ikke tilfeldigvis noen her som vet om noen som har på lager? Evt har noe som står å støver ned i skapet?

 

hilsen

Andreas

Du kan bestille via Jaktdepotet. Burde sende de en mail, kanskje de har en på lager. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset, men har allerede sjekket, har ikke på lager og har sluttet som forhandler av Howa.

 

Schou som er importør nå, de kunne ikke komme med noen estimat på leveringstid. Kunne gå alt fra en mnd. Til 18 mnd. Og bestillinger utenom standard kaliberene er bindende, så kan i værste fall bli gående å vente til etter jakta i 2022🤣

Link to comment
Share on other sites

er det samme (trykkpunkt avtrekk) på Howa mini action og Weatherby Vanguard  storviltrifle ? Prøvde en billig Weatherby Vanguard  på XXL, men "trykkpunktavtrekket" på den var ikke rare greiene, nesten ingen motstand på 1. stage før kom til "veggen".

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Er vel ikke noe trykkpunkt avtrekk.Det er et direkte avtrekk, men det er på justert et langt slep fra fabrikk for sikkerhetens skyld og da kan det oppleves at du får et lite (trykkpunkt) nesten ikke merkbart før avtrekket går.

Mange tilfeller der slepet blir justert til det minimalet så får det et annet problem og det er at avterakket/tennål går av når du slår bolten hardt inn, eller hvis du gir stokken/kassa en hardt slag.

dette gjelder noen Vanguard og Howa riflene

Dette er ingen fasit bare deler min erfaring.Alle riflene har ikke samme problemet.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

S2 har jeg ikke vært borti men Howa 1500 og vanguard tidliger modell var samme og hadde samme avtrekk.Forskjellen jeg kunne se var finish, pipe, underbeslag ,bolt og stokk som gjorde vanguard dyrerere i innkjøp.

De fleste ble levert med 24" pipe på selv 7mm rem mag og 300wbm noe som ikke var fordelaktig.

Senere år har det vel kommet noen  i 26"

 

Link to comment
Share on other sites

Den store forbedringen mellom Vanguard  og Vanguard S2 var nettop avtrekket. 
Min i .308 kom med 24" pipe ja. 

Men det skal sies at trykkpunktsavtrekket på min 100 år ganle Krag Jørgensen banker S2 avtrekket ned i støvlene.....

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Jakt-Skytter said:

Hei.

 

Er det noen som får god presisjon på disse riflene?

 

Du finner mye om W.V. i Weatherby-klubben her på Kammeret. Jeg har en W. Vanguard modell som kom før s 2. Litt kryp på avtrekket som ble fiksa av en børsemaker. Etter bedding og ny stokk er jeg veldig fornøyd og presisjonen er upåklagelig.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja avtrekket er bra det. Bare at på Krage føles det liksom hakket mere tight. 

Og til Jakt-Skytter, skyter definitivt veldig godt med min. Å fyre av en 20-30 skudd på banen har heller ikke evstedkommet store problemer selv om den har den tynneste jakt pipa. Man får bare la den kjøle litt ned mellom seriene. 

Et triks om det blir kjedelig å vente er jo ha med 2-3 rifler på banen, og bytte mellom seriene :-D



Weatherby er litt spesielt. Jeg har fremdeles orginalstokken på min. Og Wetherby har jo noen særeggenheter. Blannt annet mener de at de tynne pipene skal berøre stokken, slik at den er designet med et trykkpunkt helt framst på stokken. Og riflinga starter så langt fram at du kan bare glemme jage etter riflinga når du lader sjøl. Skal kula intil riflinga, blir patronen så lang at den går ikke i magasinet, og du får sånn ca 4mm kulehold på en Hornady eld match 155 graions kule. Så man setter kula til max OAL istedet. Likevel skyter man glatt sub moa på 100 metern med dennne børsa. 

Selv om stokkmen har den typiske wteherby Monte carloen, har jeg måttet bygge på denne for å kunne skyte med kinnkontakt med kikkertsikte. 
Jeg kan ikke fatte å begripe hvorfor stokken på en rifle som ikke engnag leveres med faste sikter, ser ut til å være designet for faste sikter, og ikke kikkertsikte. 

Sånn bortsett fra det, digger jeg den
 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Tjukkas said:

Og riflinga starter så langt fram at du kan bare glemme jage etter riflinga når du lader sjøl. Skal kula intil riflinga, blir patronen så lang at den går ikke i magasinet

Min oppfattning er at Friflukten på disse riflene er gjort ekstrem lang fra produksjon pga at kammer trykket ikke skal bli for høyt og gi fare for at låskassen ikke holder når de leveres med kaliber som 300wbm osv.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg Hadde en vanguard i 300wbm ,den ble kun levert med 24" pipe og det er for kort i dette kalibret og jeg fikk aldri noe bra presisjon med denne pipa.

Etter ca 2000 skudd med den så var pipen utskutt(utbrenning foran kammer og spesiellt ved munning)Fikk da dreid pipe fra pipeemne  (Valgte 70 cm) og byttet stokk fikk den beddet opp og frittflytende pipe.

Fikk pipa  brosjet opp til 300wbm men da med friflukt som kunne ha i området 0-6mm.

Fikk også laget match kroning.

Fikk etter dette en svært god presisjon, spesiellt med scirocco 180 grains kula.

3 skuddsgrupper på 30-40 mm var ikke uvanlig på 300m.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja det er bare de tynneste jaktpipene til Wetherby som leveres med kontaktpunkt. Rifler med andre piper trenger ikke det, mener de.
Har bare erfaring fra denne ene rifla i .308 Winchester å fare med, og den har jeg bare skutt rundt 300 skudd med. 
Men som sagt, til tross for at løpet er i kontakt med stokken, og optimalisert friflukt bare er å glemme i ladeprosessen, er den veldig mer presis en jeg klarer å skyte. Siste tiskudds serien jeg skjøt var f.eks alle skudd innafor 18mm på 100 metern. Og da sier jeg meg fornøyd, selv om jeg tror det blir en stund til JEG presterer det en gang til. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har en howa 1500 som eg vurderer å få gjort litt arbeid på men før eg hiver penger på den lurer eg på noen ting. 
 

Den har jo 90* bolt løft. Er vant med sauer med 60*. Blir det et problem på howa at ladearmen er for nærmt kikkertsikte? Har en leupold 1.25-4x24 på den nå, har ikke hatt problemer. Tenker mer på større sikter. 
 

Vurderer og å få den sandblåst og blånert, pga gammel lakk fra forgje eier som gjør at den ser «jalla» ut og det kjennest ut som det er grus i låskassen. Vil dette hjelpe med sluttstykkegangen?

Link to comment
Share on other sites

PakningPå skrev (2 timer siden):

Har en howa 1500 som eg vurderer å få gjort litt arbeid på men før eg hiver penger på den lurer eg på noen ting. 
 

Den har jo 90* bolt løft. Er vant med sauer med 60*. Blir det et problem på howa at ladearmen er for nærmt kikkertsikte? Har en leupold 1.25-4x24 på den nå, har ikke hatt problemer. Tenker mer på større sikter. 
 

Vurderer og å få den sandblåst og blånert, pga gammel lakk fra forgje eier som gjør at den ser «jalla» ut og det kjennest ut som det er grus i låskassen. Vil dette hjelpe med sluttstykkegangen?

 

Jeg fikk påmontert en "taktisk" hevearm fra Rafdal i sommer på mi Howa 1500, denne er lenger og mer klumpete en den originale fra Howa, og har ingen problem med at den tar borti kikkerten min (Zeiss HT 3-12x56) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

På min med HACT-avtrekk kjøpte jeg et sånt sett med to fjærer og fikk børsemaker til å bytte samtidig som han gjenget pipa og litt annet. Det er sikkert ikke veldig vanskelig, men jeg har ti tommeltotter.

Både jeg og børsemaker var enige om at avtrekket ble svært bra!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Olsenm skrev (9 timer siden):

For de med Howa, som leter etter stokk til long action, så har Woox, noen som jeg synes ser interessante ut. Dessverre så er prisen over hva som er aktuelt for min del, men billigere enn MDT chassis. Noen som eventuelt har erfaring med de?

 

Jeg kjøpte GRS sporter i laminat til min Howa LA, er dritfornøyd med stokken, den er søylebedda hos Rafdal og funker til alt fra Jakt, Jaktfelt, og liggende på magen med tofot og baksekk på hold som er lengre en 100m :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Andreassen skrev (17 minutter siden):

Hei, jeg har en S&W Howa 1500 30.06.

Jeg skulle gjerne hatt ny kolbekappe og kinnstøtte til den. Er det noen butikker utenfor google som har sånt? Har googlet men finner ikke det jeg leter etter. 

Takker på forhånd for svar og skitt jakt👍

 

kjøpe deg en GRS stokk enten Berserk eller Sporter så får du justerbar kolbekappe og kinnstøtte i en og samme stokk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...