Jump to content

Howa klubben!


RKR

Recommended Posts

Den ble kjøpt brukt for halve prisen av det en R8 montasje koster og skutt ca 3000 skudd med før fornying til skikkelig presisjonsvåpen som nå overgår mangt . Ja det er et billigvåpen, men da jeg ikke har noe behov for å posere med en overpriset Blaser bruker jeg heller pengene på kuler og krutt. Men poseringa er viktigst for mange da... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Den ble kjøpt brukt for halve prisen av det en R8 montasje koster og skutt ca 3000 skudd med før fornying til skikkelig presisjonsvåpen som nå overgår mangt . Ja det er et billigvåpen, men da jeg ikke har noe behov for å posere med en overpriset Blaser bruker jeg heller pengene på kuler og krutt. :

Støtter denne. Kjøpte selv en ny Howa 1500 i 223Rem for den nette sum av kr 4500,- for en del år siden. Plaststokken som fulgte med var elendig, så jeg kjøpte en Boyds tommelhullsstok for kr 1500. Fikk gjenget på en Atec Maxim, kjøpte en picatinny skinne og en boltkule i gummi. Avtrekket justerte jeg selv. Veldig enkelt. Totalsummen ble rett under 10 000,- Litt over det et standard R8 løp koster. Rifla går vanvittig bra, (jeg greier ikke å skyte hull i hull som alle andre på kammeret :wink: ) men 3 skuddsseriene med rett ammo ligger på mellom 10 og 13mm på hundre meter. I overkant av 20mm på 200m. Da skyter jeg med tofot uten bakstøtte, sikkert mulig å skyte enda bedre om man spenner fast rifla i en benk. Jeg synes det er veldig artig når en billigbørse presterer sånn!

Hvordan ble Hoguestokken med aluinnlegg? Jeg liker i utgangspunktet Hoguestokkene men de jeg har testet har vært for myke i front.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ble Hoguestokken med aluinnlegg? Jeg liker i utgangspunktet Hoguestokkene men de jeg har testet har vært for myke i front.

 

Stokken er behagelig og god til mitt bruk, men denne er også litt myk foran. Det er mulig å klemme stokken oppunder pipa med hånda. Men tror ikke det har noe å si ved rekylsvake kaliber og tofot.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Er det noen som har tips til modifisering av Vanguard original stokk?

 

Ja :)

 

Du bør sette i søyler i hola til sjefteskruene. Samt ein klatt beddemasse under og bak rekylklakken. Så spikkar/filer/pussar du vekk plast i løpskanalen.

 

Utan søyler og/eller bedding vil du berre snøre løp og låskasse lenger nedi stokken etterkvart som du tar ut av løpskanalen. På min var det 2-3mm klaring under rekylklakken mot flata i stokken der fremre sjefteskrue går.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Spørsmål til folk med Howa: Noen av dere som har erfaring med å bytte løp (via børsemaker) på Howa? Jeg har prøvd å finne ut litt om dette, og det jeg har lest så langt er at løpet sitter noe inst inni h*#"% godt. I den anledning lurte jeg på om det medfører at løpsbytte på en Howa er vanskelig å få utført og hva eventuelt prisen vil bli.

 

Løpene sitter godt. Men det er naturligvis mulig å løse for kvalifisert personell.

Det blir nevnt at de må dreies ut, hvis dette er tenkt i.f.m montering av løpsmoffe høres det fornuftig ut da det rett og slett er raskere da kassen skal spennes i benken uansett. Det er derimot ikke nødvendig generelt.

Jeg tok ut løpet i garasjen,- uten spesialverktøy. Der det er vilje........ Og makt...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei jeg har en Howa 1500 og jeg sliter med å få go nok presisjon på den. Den er i rustfritt, kaliber 6,5. Når jeg måler friflukten på den med lapua sennar, så er ikke kula lang nok til at jeg får satt den langt nok ut i hylsa til at jeg får en akseptabel friflukt. Er det flere som har samme problemet ? Har prøvd mange typer ammo selvlada og kjøpt, men jeg får ikke den presisjon som skal til når jeg skyter jaktfelt. Den eneste ammon Som jeg kan si jeg får bra samling med er Lapua Sennar 123 gr og mega fabrikk ammo. Har lada med CC 123gr N140 krutt. Skal prøve med 140 gr sierra kule og N550 og får se va det blir

Link to comment
Share on other sites

@bjugin:

Hva mener du er akseptabel friflukt? En av kulene som samler best hos meg (223) er også den stutteste og har minst 4mm ff.

Godt og jevnt kulehold er oftest langt viktigere, særlig når vi snakker jaktfelt og ikke langhold eller benchrest.

Er det samme kula som er i fabrikkammoen du samler godt med? Isåfall regner jeg med at du har prøvd samme dyp? Uansett, dersom den samler med noe så skal det gå å få den til å samle med mer, men det kan hende den er kilen og trenger grundig utprøving for f.eks. å finne harmoni mellom løpssvingning og fart.

Det kan hende du får bedre svar over på ladekammeret, det er ikke alle ladenerdene som er like glad i Howa som oss.

 

@ibsen:

Den var snasen du! Hvorfra er den kjøpt? Er det Hogue-stokken? Trenger noe slikt på elgbørsa med Hogue-stokk.

På jaktfeltbørsa hadde jeg neoprentrekk med skumgummi under, men da jeg bytta til laminertstokk så ikke det helt bra ut lenger.. og jeg gidder ikke å skjære ut et kinnstykke, så det ender nok opp med noe polstra lær

Link to comment
Share on other sites

@Stefflus

Ja, er meget fornøyd! Det er en Hogue stokk med KalixTeknik Evo series kolbekam. Kostet 1249, jeg kjøpte den på winge våpen, men ser det er en del andre som også har fått den inn. Var ok å montere, ser noen har sagt den var litt krevende - så jeg hadde nok det i tankene da jeg begynte. Men det gikk veldig bra, og jeg traff fint på alle hull ved å begynne med små borr og bruke litt tid og presisjon.

 

Jeg har stor låsekasse(30-06) og den lar meg akkurat ta ut sluttstykket uten å måtte skru ned støtten i den posisjonen den står på bildene, så det virker som det er en meget gjennomtenkt løsning. Glemte selvsagt å veie den, men de oppgir vekten til ca 100g på nettsidene sine.

 

Legger ved en link til produsentens side for litt info;

http://www.kalixteknik.com/swe/evo-series.html

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske så plastikk ja.. Jeg skrudde til med mitt vante moment og knakk et av ørene. Min feil at jeg tok i litt, men likevel..

Jeg hadde nok heller lagt på litt penger og kjøpt et metallbeslag som tar AI-magasiner om jeg skulle kjøpe igjen.

 

Eller dette fra PTG: http://pacifictoolandgauge.com/howa-rifle-performance-parts/1602-howa-1500-weatherby-vanguard-short-action-sa-stealth-detachable-magazine-bottom-metal.html?search_query=howa&results=9

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har akkurat kjøpt min første rifle, en Howa 1500 6,5x55.

Eller det vil si at jeg er i prosessen med å kjøpe en. :)

 

Jeg holder på å kjøpe inn utstyr til rifla slik at jeg har mest mulig klart til når jeg får den.

Så det jeg lurer på er om det er noen her som vet hvor høye ringer man må ha til kikkertsiktet på denne?

 

Kikkertsiktet har ett 50mm objektiv, og sikte og ringer skal monteres på ei picatinny skinne.

 

Jeg bor rimelig langt utpå landet, så det å dra til nærmeste forhandler for å se og prøve forskjellige ringer er en hel dags arbeid. :)

Link to comment
Share on other sites

Min Vanguard (som er samme rifle) har ein Nikon Monarch med 50mm linse i medium QRW (30mm mellomrøyr) på ei picatinny skinne som eigentleg er til Remington 700 (men som passar på Howa/Vanguard)

Her er det god klaring, og det hadde gått fint med lave ringar av samme sort iom skinna bygger ein del. Men det er sikkert forskjellige høgder på forskjellige fabrikat av ringar og skinner reknar eg med.

 

 

Endra:

 

Denne skinna er det eg har: https://www.brownells.no/epages/Norge.s ... /080000392

 

Og som sagt, medium QRW 30mm.

Link to comment
Share on other sites

Howa/weatherby laga nok låskassen utvendig lik rem700 med vilje, slik at stæsj til verdens mest solgte og "customiserbare" rifle, også ville passe deira modell. Det er nok små forskjellar likevel, trur utkastaropningen på howaen er litt lenger enn 700, utan at det har betydning for om skinna passar eller ikkje. Høgden på bakre og fremre bru er lik og likeeins skruehola til montasjen. Vanguarden kjem ferdig bora og gjenga for montasje, trur Howaen også er det.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 2 months later...

Jeg har gått til innkjøp av en Howa 1500 varmint i kaliber 22-250rem. Foreløpig veldig fornøyd men eneste er avtrekket som ikke er bra, det er hardt og med kryp. Ønsker å kjøpe et direkte jaktavtrekk justerbart som kan monteres på. Noen som vet hvor jeg får kjøpt? Er det forskjell, eller passer alle Howa 1500 avtrekk (og Weatherby) om en annen? :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

@Thomas84

Jeg synes prisen er ok, men kanskje litt høy. Kilkertmontasjen så litt mystisk ut, jeg er enig. Kjenner den ikke igjen, får litt AR-vibber. Først og fremst er den altfor høy etter min smak, tror du kan få dårlig kinnkontakt selv med GRS. Men de picatinny-aktige basene kan jo være helt ok. Hvis den ikke er beddet, bør du påregne det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei Guttaboys

Melder meg inn i Howa klubben jeg også.

Bestillte meg ei Howa 1500 Houge i 6,5x55 rustfri med Sonic45 fra Jaktdepotet rett før elgjakta i år.

Ble litt for fristet av et pakketilbud de kom med :)

Dessuten så var gammelmausern i 6,5x55 klar for pensjon etter et par trofaste generasjoner med arbeid i elgskauen og på bane.

Da jeg bestillte børsa fikk jeg spørsmål om hvor mye jeg ønsket å kappe løpet på børsa.. (Har en kompis som har kappet sin til 52cm) Etter et par runder med selger og meg selv

ble vi enige om å kappe den til 53 cm.

Dagen kom da våpenet var klart til henting og etter noen dager bar rett på skytebanen for å brekke inn løpet og innskyting av herligheten. Innbrekking er en kjedelig affere men må gjørest. Innskytingen gikk som en lek med baneammo

og alt fungerte tipp topp. Stillte våpenet opp ved siden av kompissen sin børse da han bemerket at børsa mi virket kortere enn hans.

Her ble det konstatert etter litt sammenligning og måling at joda løpet mitt er et par sentimeter kortere enn hans.

Har også nå fått våpenpapirene mine tilbake der det står spesifisert at løpet er på 50 cm. Jeg kjente at jeg ble litt forbannet oppi allt dette og tok kontakt med Jaktdepotet i Drammen som hadde levert våpenet via Fauske og da la de seg flat og ville bestille meg ny børse, så skulle jeg bare levere inn den jeg hadde på Fauske. De hadde ikke fått beskjed om at jeg ønsket den i 53cm og kunne ikke finne at det sto spsifisert noen plass heller. Da jeg la på kom jeg på at jeg hadde glemt å si at det var ei rustfri så jeg ringte opp og kom selvfølgelig til en ny person som kunne opplyse om at Howa hadde sluttet å produsere i rustfritt så det ble helt umulig da de ikke hadde flere igjen. Han sa også at så lenge det ikke var spesifisert noe i bestillingen kappet de løpene til 50cm når det skulle være lyddemper montert. Jeg har jo mest lyst på rustfritt uansett og vurderer å beholdet den jeg har nå.

Beklager at dette ble et langt innlegg, men spørsmålet mitt blir da, er det noen som har erfaring med 6,5x55 og 50cm løp og elgjakt. Vet at det skorter på anslagsenergi, men etter min utregning så klarer jeg det akkurat med Oryxen.

Skal lade selv etterhvert for å se om jeg ikke klarer å skremme litt mere hastighet ut av andre typer kuler også.

Føler også at jeg burde kompenseres for at de har F...a til for meg da det er litt prinsippsak for meg at når jeg hadde bestillt i 53cm og betalt for det men ikke fått det jeg betalte for...

Har noen av dere noen tanker om dette?

Edited by MacKennsan
Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, MacKennsan skrev:

6,5x55 og 50cm løp og elgjakt

Om du har 50 cm eller 53 cm løp bryr ikke elgen seg om. Alltid greit å få det som er bestilt, men hadde jeg vært deg så hadde jeg prioritert rustfritt foran de manglende 3 cm. Du kan vel prøve å få en kompensasjon for avviket fra det som ble bestilt og det som ble levert, i form av gavekort eller noe.

Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, znopi skrev:

Om du har 50 cm eller 53 cm løp bryr ikke elgen seg om. Alltid greit å få det som er bestilt, men hadde jeg vært deg så hadde jeg prioritert rustfritt foran de manglende 3 cm. Du kan vel prøve å få en kompensasjon for avviket fra det som ble bestilt og det som ble levert, i form av gavekort eller noe.

 

 

Takker for svar :)Tenker du har rett ang den elgen ja znopi

Får høre med dem angående kompensasjon... Jaktdepotet har virkelig levert service og vellvilje på alle mulige måter i forbindelse med kjøpet jeg gjorde og hjalp meg så til de grader så jeg skulle rekke å få børsa opp hit før elgjakta så jeg har ingenting å utsette på dem ellers... At det har skjedd en komunikasjonsfeil en plass kan jo skje alle uansett, men jeg tenker at en kompensasjon likevell er på sin plass da jeg ikke helt føler jeg fikk det jeg bestillte...

Er det noen her inne som har kjøpt samme pakken i 50cm og prøvd den på elgjakt?.... Erfaringer!?

Edited by MacKennsan
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 5 months later...

Noen som vet når HACT avtrekket ble standard på 1500? 

På 27.1.2017 den 9.10, Hare4 skrev:

Da kom endelig avtrekket fra Brownells, ble en helt annen børse nå, kan anbefales :D

Hvilket avtrekk endte du på for å få justerbart, direkte jaktavtrekk? 

 

Noen som har justert sitt standard HACT avtrekk selv? Ser det reklameres med at dette er fullt justerbart. Forventet egentlig at justeringen skulle være lik f.eks Tikkas justeringsskrue i front av avtrekksmekanismen, men på min er det kun en limklump. Er muligens en justeringsskrue inni denne? Finner ikke noen videoer/DIY på justering som ikke demonterer selve avtrekket og kapper fjæra eller gjør mekaniske endringer 🤔

Link to comment
Share on other sites

Limklumpen er en forsegling som dekker justeringsskruen. Limklumpen har nok mest en juridisk funksjon, men kan kanskje forhindre uønsket kryp i skruen. Du kan evt erstatte med litt neglelakk etter justering.

 

Jeg har en ca 10 år gammel Howa som kom med direkteavtrekk. Det var OK, men en liten kryp jeg ikke ble kvitt. Jeg byttet til Timneyavtrekk, som var perfekt uten ytterligere justering.

Brownells har «sykliske tilbud» på avtrekk, hvis du følger med litt og ikke har det travelt, kan du typisk spare 20%. 

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, spindrift skrev:

Limklumpen er en forsegling som dekker justeringsskruen. Limklumpen har nok mest en juridisk funksjon, men kan kanskje forhindre uønsket kryp i skruen. Du kan evt erstatte med litt neglelakk etter justering.


Se der ja, riktig at den var gjemt under limet!

 

17 timer siden, spindrift skrev:

Jeg har en ca 10 år gammel Howa som kom med direkteavtrekk. Det var OK, men en liten kryp jeg ikke ble kvitt. Jeg byttet til Timneyavtrekk, som var perfekt uten ytterligere justering.

Brownells har «sykliske tilbud» på avtrekk, hvis du følger med litt og ikke har det travelt, kan du typisk spare 20%.

Okei, har tittet litt på Timney før, men må ærlig innrømme at jeg var usikker på om dette var direkte jaktavtrekk eller trykkpunktsavtrekk. Avtrekker jeg har har fungert greit så langt, så kan nok leve med dette til et evt tilbud dukker opp 🙂 https://www.brownells.no/HOWA-1500-TRIGGER-Blue-TIMNEY-Adjustable-Drop-In-883000056 

 

10 minutter siden, Hare4 skrev:

Jeg kjøpte Timneyavtrekk fra Brownells. Veldig fornøyd:) 

Er det avtrekket på linken over? Har dette samme sikring med tre steg som det originale avtrekket har? 🤔

Link to comment
Share on other sites

Rop ut om dette er feil plass, men jeg prøver meg. 

Kjøpte en brukt Howa 1500 på finn.no for en tid tilbake. Handelen gikk bra, rifla kom som avtalt i posten og alt det der. Men, jeg får ikke sikringen til å fungere. Har liten erfaring, men kan ikke forstå at sikringen ikke skal låse seg i de ulike posisjonene. 

 

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å se om det kan løses? Han som solgte meg riflen svarer ikke lengre på meldinger på finn...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...