Jump to content

Howa klubben!


RKR

Recommended Posts

Min Howa i 6,5x55 liker ikke lette kuler (under ca. 8 gram), men med 8,4 grams, 9,1 grams og 10,1 grams kuler er presisjonen upåklagelig. Det er krapp riflestigning (1-8") i Howa sine 6,5x55 løp, og det er nok grunnen til at den liker tyngre kuler best. Howa i 308 tror jeg er tilnærmet helt likegyldig hva du putter i den av kuler i ulike vekter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Da søker jeg medlemskap i gjengen.. I dag ble jeg eier av en .300wsm med axiom stokk, tofot, pictanny og en 3-12x56 med lys.. Herligheten blir sendt til kapping og gjenging så snart som mulig. Da monterer jeg en Sonic 45 med et par ekstra moduler på den. Antar at jeg får en sak med nok munningsflamme :roll: , men det er sikkert greit uansett. Gleder meg til å få prøvd den ut. Tips rundt innskyting av løpet mottaes med takk..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fikk ny stokk til Howaen her om dagen. En varmint-stokk fra Boyds.

 

Dette er min andre stokk fra dem, og merket meg en ting. Løpet blir liggende mot stokken i løpskanalen på venstre side sett bakfra. Dette gjorde den i den forrige stokken fra Boyds og. Så jeg tenker det må være noe som er skjevt på rifla mi, ettersom dette skjer på to stokker? Må fram med pusseklossen her igjen...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
  • 3 months later...
Da har jeg mottatt underbeslaget og de løse magasinene fra Jaktdepotet, og sjekka mating og klaringer.

De ser ut til å fungere fint, men bolten har litt ekstra friksjon mot plasten som den ikke hadde mot metallet før, men dette kan kanskje tilpasses med litt filing.

 

Har ikke fått skutt med dem enda, men sånn ser de altså ut i .308 10- og 5-skuddsutgavene:

 

howadetachable.jpg

 

 

Vældig flot riffel!

 

Kunne du måske tage nogle flere billeder af kindpuden? Og hvordan denne justeres?

Jeg har samme skæfte/stok og vil gerne lave noget lignende :D

Link to comment
Share on other sites

Takker!

 

Jeg brukte denne "DIY"-instruksjonen:

 

http://www.waveform.eclipse.co.uk/WEB%20PAGES/TARGET%20SHOOTING/Cheek%20Piece.htm

 

Enkelt og greit, men jeg var litt nervøs når jeg satte båndsaga i stokken. Om du øver litt på en hard trekubbe er det overraskende lett å få det fint. Tommelhullstokken til Boyds er ikke den enkleste formen man kan gjøre dette på, men det funker. :thumbup:

 

Bilde der du kanskje ser formen bedre:

 

supressed.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har skrudd lite på våpen (dvs ingenting), og har nå kjøpt meg Talon stokk, Timney avtrekk og en Zeiss V8 2,8-20x56, samt underbeslag og magasin til min Howa Hogue. Alt som har med kikkerten å gjøre får jeg hjelp til. Er det enkelt å skifte stokk selv, eller kan det by på utfordringer? Og avtrekket- er det børsemakerjobb? Merker jeg er livredd for å ikke ha ting klart til hjortejakta.. Tips mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Ganske rett frem... Skru av og skru på.. Underbeslaget sitter i to skruer, disse strammer da også kassa mot stokken. Husk å ta ut magasinbeslaget som sitter igjen mot kassa. Innlysende, da du ikke får plass til magasinet med dette i. Når du har kassa fri fra stokken, skrur du ut avtrekkermekanismen, og setter på den nye. Klask sammen.. Gå på banen og testskyt.. Lykke til. Du vil merke lettere boltgang med magasinet. Og stokken er veldig behagelig å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått meg en Howa 1500 SS med uspesifisert laminatkolbe i kaliber 22-250 (dette var ei børse som Alm våpen hadde solgt, men som kunden kom tilbake med etter noen dager og gav i innbytte på grommere redskap).

 

Siden dette ble et impulskjøp er riggen stusselig satt opp pga økonomi, men har fått en nikko stirling 3-9×40ao kikkert som ble rappet fra ei luffe.

 

Fikk sendt 20 skudd gjennom den for noen dager siden (norma jaktmatch), og presisjonen er ikke noe å si på. Samler innenfor et kronestykke på 100m.

 

I løpet av vinteren kommer det nok justerbart kinnstykke, demper, tofot, og utbyttbart magasin. Men på denne årstiden prioriteres ammo foran stash. Jeg må også få tak i en sølvfarget kikkert siden det var stygt som fy med en svart en på denne rifla.

 

På søndag starter bukkejakta..........

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hei, er det noen som har howa i 300WM? Som vet om den er kresen på kulevekt for å opprettholde presisjonen, og hvordan er presisjonen?

Sikler litt på Howa grs eller Howa precision huter i dette kaliberet.

 

Knut Erik kan nok bidra litt mer angående det. Kompisen hans har en Howa 300 som av naturlige grunner har en GRS stokk og som skyter innihampen godt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har et spørsmål til alle dere howa-eiere der ute. Sitter og lurer litt på dette med standard løp eller varmint løp.

 

Cold bore regner jeg med presisjonen er så og si den samme for både standard og varmint-løpa. Men dersom man er på banen å skyter noen serier, hvor mange skudd kan du normalt skyte før du begynner å se at gruppene åpner seg for henholdsvis standard og varmint løp? Tenker her på varmegangen i løpet, og hvor mange skudd man kan regne med å ha så og si samme presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 47cm varmintløp i .308 og jeg tar meg vanligvis en pause etter 12-15 'kjappe' skudd på bane på grunn av lyddempertemperaturen.

Før jeg begynte å skyte med demper kan jeg ikke huske at Howa'en har begynt å slenge skuddene merkbart pga varmt løp, men jeg har heller aldri prøvd å provosere det frem.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Weatherby Vanguard S2 (så og si samme børsa)

Standard pipe kappa til 51 cm ved montering av demper.

Har aldri opplevd at samlingene åpner seg når det blir varmt, bortsett fra på orginal stokken, som ikke hadde løpet frittflytende.

Dær begynte skudda å klatre oppover når det ble såppas varmt at løpet utvida seg og pressa mot trykkpunktet under forskjeftet.

Min er nå bedda i en Bell & Carlson medalist tactical, løpet er frittflytende fra kassa og fram.

Samlingene er like tette fram til dempern er så varm at man ikke får sikta orntlig p.g.a mirage. Ca 15 kjappe skudd.

Link to comment
Share on other sites

Hei alle Howa elskere!

 

Jeg åpner med å si at jeg ikke har en Howa (enda), og har således kanskje ikke gjort meg fortjent til fullverdig medlemskap i klubben :) men når det er sagt så har jeg uten tvil landet på p anskaffe en Howa til elgjakt og muligens toppjakt neste år.

 

Jeg har aldri jaktet storvilt før, og har til sammen gått 3 jaktturer etter skogsfugl i mitt liv. Ønsker da å velge et passende kaliber til min Howa, og har egentlig sett for meg et allroundkaliber som kan felle alt fra skogsfugl til elg. Min umiddelbare tanke er da 6,5. Men hvilken erfaring har dere howaelskere med dette kaliberet som allrounder til mitt bruksområde? Skogsfuglen går da ned med helmantel for å ikke ødelegge alt kjøtt antar jeg?

Link to comment
Share on other sites

Ja, da var tidenes overraskelse et faktum. Kona ga meg bryllupsgave i går (hun fikk hun også), og jaggu var det ikke en hel hau med tusenlapper og bilde av en howa stainless!! Ervervstillatelse utfylles og sendes i dag, og bestilling legger inn helst i går :) hva tenker dere om denne pakka: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html;js ... ergroup=85

 

Blir primært elgjakt, revejakt og toppjakt. Vurderer da å kjøpe 6,5, men det er heller ikke umulig å skaffe annet våpen til de mindre dyrene. Og hva tenker folk om kikkertsiktet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei.

 

Jeg har en Howa 1500 .308 og lurer på om dere kan komme med noe forslag på rimelig treningsammo

som går presist i den?

Har prøvd meg litt på gammel bly nato, men med dårlig hell.

Den kastet mye på 100m, mens med Norma Jaktmatch går den bra (her er det skytteren sin feil at det ikke går hull i hull :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Min Weatherby Vanguard S2 har spist en del av Sellier & Bellot's utvalg av helmantel til rundt 6kr smellen med godkjent presisjon til trening.

Tenker rundt en tomme samling pluss litt til ved 100m. Den mest vanlige kule vekten den kommer i til .308 er 124, 147, og 180 grains,

så dær er det bare å prøve hva som går best med ditt løp og twist rate.

Kan forsåvidt legge til at Jaktmatch er presisjons snacks i min børse og :winke1:

 

Utenom det, er vel tommel finger regelen at det ikke fins noen tommel finger regel for hva som går bra fra den ene til den andre rifla.

Noe som går godt i en rifle, kan gå rævva i en annen identisk rifle.

Jeg ville også sjekket Fiocchi, og PPU Prvi Partizan som selges rimelig på XXL.

Som skytter er det få ting som varmer like mye som å oppdage at den aller billigste ammoen, er det som går best i børsa di :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Folk med Howa i 308 (1/10 snurr): Hva er deres erfaring med lette kuler? Noe som tyder på at den sliter med å stabilisere disse? Kjøpte noen esker S&B 124gr FMJ treningsammunisjon, og det ga noe større grupper enn jeg hadde håpet. Noen som har lignende erfaring eller har jeg eventuelt hatt en dårlig dag på banen? Begynte å lure på om en mulig årsak var at 1/10 snurr ikke stabiliserte de lette kulene, men det er ren spekulasjon fra min side.

Link to comment
Share on other sites

Av kuler under 147gr har jeg bare erfaring med 110gr Hornady Vmax i min .308.

Nå er det jo forskjellig oppfatning om hva som er en god samling på skytebanen, og det er sjelden jeg gidder å måle når jeg ikke skyter på elektronisk blink, men mye over 25mm var ikke disse samlingene. (47cm SS varmintløp)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

LOP på min houge er 35,5 cm. Jeg er meget fornøyd med denne stokken. Meget grepsvennlig. Pistolgrepet er meget velformet, og gjør at stokken fungerer fint for meg selv om kolben strengt tatt er litt kort (jeg er 1.96). Kjøpte en b&c medallist-stokk til rifla, men byttet tilbake til houge etter en tur på banen grunnet den gode ergonomien. Noen bekymrer seg for presisjon med tofot/demper, ettersom forskjeftet er litt fleksibelt. Det gjør ikke jeg-presisjonen er utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Da er min Howa i 22-250 "perfekt". I dag kom AICS 308 magasinene som passet perfekt i metallunderbeslaget ifra Atlasworxs i Australia.Litt bending på magasinene så matet 22-250 patronene fint.

 

Ikke så mye igjen av den opprinnelige rifla... Kun låskassa og slutstykket.

LW 1-9 matchpipe, Hogue stokk med helaluminium innlegg, Timney avtrekk, Sightron SIII 6-24X50

 

 

kaii9y.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Spørsmål til folk med Howa: Noen av dere som har erfaring med å bytte løp (via børsemaker) på Howa? Jeg har prøvd å finne ut litt om dette, og det jeg har lest så langt er at løpet sitter noe inst inni h*#"% godt. I den anledning lurte jeg på om det medfører at løpsbytte på en Howa er vanskelig å få utført og hva eventuelt prisen vil bli.

Link to comment
Share on other sites

Hørte med Rogne om løps-skifte. De ville dreie ut gamlepipa, og sette inn ny. Løpet var satt i med hydraulikk, sa Svein, og de kunne vri kassa om de prøvde med makt. Pipa mi sitter fortsatt i, men tiden vil vise om det går an og lirke den ut på noe sett. Pris var det ikke aktuelt å spørre om.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg tok i april steget og kjøpte meg en M1500 Hogue blånert i 30-06. Er så langt etter ca 300 skudd, meget fornøyd! Riflen overgår meg langt, og de dagene jeg er i form kommer de fine samlingene på løpende bånd :D

 

Venter nå på justerbar kam fra KalixTechnik, skal legge ut et bilde når denne kommer. Til nå har jeg bare gjort en enkel modifikasjon, og det er et magasinsett fra weatherby, med 3 skudds utagbart magasin. Magasinsettet er jeg for så vidt fornøyd med, men det er litt småirriterende med logoen på hele undersiden samt 3skudds kapasitet på banen. Har nå observert at ATI har begynt å lage long action magasinsett til howa også, som før bare kom i SA. Er vel bare et tidsspørsmål før dette kommer over dammen. 8) Legger ved et par linker dersom noen er interessert;

 

http://www.legacysports.com/shop/proddetail.php?prod=ATIK5R3006

 

http://www.legacysports.com/shop/proddetail.php?prod=ATIK10R3006

Link to comment
Share on other sites

Hørte med Rogne om løps-skifte. De ville dreie ut gamlepipa, og sette inn ny. Løpet var satt i med hydraulikk, sa Svein, og de kunne vri kassa om de prøvde med makt. Pipa mi sitter fortsatt i, men tiden vil vise om det går an og lirke den ut på noe sett. Pris var det ikke aktuelt å spørre om.

 

Rogne skiftet pipe på min 22-250, skrudde ut den gamle . Rettet låskasse og klakker. Gjenging for lyddemper med "usynlig" gjengebeskytter. Nær 7k totalt.

Link to comment
Share on other sites

Da er min Howa i 22-250 "perfekt". I dag kom AICS 308 magasinene som passet perfekt i metallunderbeslaget ifra Atlasworxs i Australia.Litt bending på magasinene så matet 22-250 patronene fint.

 

Ikke så mye igjen av den opprinnelige rifla... Kun låskassa og slutstykket.

LW 1-9 matchpipe, Hogue stokk med helaluminium innlegg, Timney avtrekk, Sightron SIII 6-24X50

 

Trist å kjøpe ei børse man må bytte ut for å få den perfekt da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...