Jump to content

Howa klubben!


RKR

Recommended Posts

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Kjøpte den på sniper central: http://www.snipercentral.com/shop/produ ... cts_id=766" target="_blank

 

Er god fornøyd med denne. Det er laget "halvhull" i sporene på ei av kolbeforhøyeren side som gjør at den ikke glir ned. Bakdelen med dette er at det ikke blir en trinnløs høydejustering, men det er ingen problem å file til et slett spor hvis du ønsker dette. Eneste modifiseringen jeg måtte gjøre var å kappe gjennomgangsboltene som var alt for lange i forhold til bredden på min stokk.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hei,

er eier av en Howa Hogue 6.5x55 med sonic 45 demper og Nikko Stirling 4-12x56 (standard pakke fra JD). Men; har hatt problemer med presisjonen med samling i hytt og pine fra lett fugleammo til tyngre kuler.

Kikkerten fikk seg et slag på første jakttur i høst og jeg tenkte at det kunne være årsaken. Første innskyting var ok (kjappe 10 skudd med ok samling) men siden har det bare vært sorgen.

 

Har tightet alt av skruer på både rifle og sikte uten at det hjelper. Fått hjelp på den lokale skytebanen og de får samme resultat: 3-4 skudd der et av dem er himmellang vekk (7-10 cm) på 100 meter. Dette er relativt standard etter mekking, skytebane, stile inn sikte i det uendelige uten at det hjelper særlig.

 

Ser av andre tråder at lette kuler ikke skal gå spesielt bra i denne rifla, eks Norma Jaktmatch. Tyngre kuler som Sellier og Belliot 9.1 gr har forøvrig like dårlig samling (ok, ikke verdens beste ammo men jeg hadde mye bedre samlinger med AG`en i forsen på samme avstand)

 

Ser på dempern at det er lett antydning til skrape på "utgangshullet", sjekket nettopp den andre tråden om Howa (der JaktDepotet får pepper) der en hadde lignende erfaringer med samme demper og oppdaget noe som kanskje ligner.

 

Er det noen som har erfaringen angående dette?

 

Tar kula borti demperen når den forlater løpet??

 

Har kikkertsiket fått seg en karamell slik at det virrer i hytt og pine?

 

Har egentlig vippet mot ødelagt sikte, men begynner nå lure på demperen. Nikko-siktet er forøvrig ganske rævva så det skal byttes ut asap, det billige Tasco-siktet montert på salongen i samme størrelse fra ebay er bedre på det meste, og det sier litt.

 

Reven lusker rundt på skuddhold men rifla er ikke brukende pdd............

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

I følge amerikanske forum skal det være mulig å montere magasin-kit ment for Weatherby vanguard på Howa 1500, da i long action... Men sliter litt med å finne produktet, men skal visst eksistere :roll:

 

Har forøvrig selv montert på min 223.. Ble veldig fornøyd med det. Måtte legge mellom et par skiver, da magasinen kom i konflikt med bolten. Dette vil løse seg når jeg skal søylebedde.. Må bare få montert på Axiom-stokken først ;)

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke min howa til å gå noe særlig, så jeg tenkte på å bytte løp. Ble et LW SS 26" løp i kaliberet 6XC.

Ting balla på seg, så nå står det en IOR 3.5-18x50 FFP oppå en ken farrell 20MOA skinne oppå også. I påsken fikk jeg endelig på roedale RCSII stokk med viperskins paneler. Har vanlige AICS 1.5 paneler liggende også. Bytta avtrekket til timney. Ikke så mye howa igjen kanskje, men den er nå inni der..

 

Perler for svin kalles det kanskje?

 

aL9ZF4F.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg regner med at jeg får være ny i medlemskapet.

Har hatt en Howa M1500 siden 2008 kjøpt hos JD.

men hadde noe problemer med denne etterhvert siden kammeret var for trangt, som førte til at børsa ble havarert.

Dette ble testet ut med en kammer måler og vi fikk ordnet opp i det. Nærmere etter et halvt år fikk jeg et nytt våpen hos JD. Nytt forsøk med kammertolker ble gjort på den nye børsa. Viste seg at kammeret var for trangt igjen, men ikke skutt noe særlig med børsa. Etter oppfordring reiste jeg opp til Ragnar Hansen. Han informerte om at Howa'en var en flott børse men pipa var en svakhet på de. Byttet da straks pipe på den og nå venter jeg i spenning på hvordan den nye børsa skal fungere.

 

Dette er min nye Howa satt opp med.

208cy7d.jpg

2eklk75.jpg

se under i signatur:

 

Ønsker å muligens bytte ut avtrekket med en Timney avtrekk og magasin.

Noen som forøvrig har noen erfaring med dette, Har de noen positiv effekt og er de holdbare?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Fikk ikke min howa til å gå noe særlig...

 

Hei! Hva er "noe særlig", sånn omtrent? Hvilke samlinger fikk du på 100/200m?

Og ble problemet borte når du fikk byttet løp?

Jeg spør fordi jeg har en bekjent som også har hatt presisjonsproblemer i sin Howa...

Link to comment
Share on other sites

Varierende presisjon, men OK til jaktbruk. Snusboksen på enkelte dager, noen dager litt bedre på 100 meter. Ble lei av å prøve ut ladninger og skifta løp (og kaliber). Nå går den veldig bra.. Tror de originale løpene kan ha litt varierende kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte Howaen til børsemaker for å justere avtrekket.

Det ble bedre og jeg var fornøyd, men etterhvert kom litt kryp tilbake

 

Fikk kjøpt meg en Timney trigger og monterte denne igår. Det ble fantastisk mye bedre!

Rifla brukes til jakt. Hvor mye vekt anbefales for jakt?

Den var kalibrert til 3lbs (1,36kg) fra fabrikk. Det synes jeg ble for tungt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Har "stesjet opp" min Howa 1500 6,5x55. Monterte en justerbar kolbekam i fjorhøst, og jeg har akkuratt fått montert en Hausken kompakt (kd 155) lyddemper. Får vel ta meg en tur på skytebanen i morgen for å skyte inn vidunderet :)

 

29xhddx.jpg

 

Den justerbare kolbekammen, hvor har du fått tak i den?

Link to comment
Share on other sites

Hei Howa godtfolk :)

Hvordan skal jeg ordlegge meg for å ikke banne i kjerka her mon tro... Enden på visa er rett og slett inntrykk og erfaringer dere har gjort med bl.a Howa 1500.

Det står i grunn mellom en Howa eller en Tikka som skal omkranses av en nydelig GRS stokk.

Jeg var i utgangspunktet ivrig på en Howa 1500-pakke , med både demper og kikkert ferdig bedda i en GRS.

Meeeen, så er det dette med å begynne å lese på forskjellige forum da :roll: kort fortalt, jeg ble litt satt ut av diverse feil som er innrapportert, og antydninger om at presisjonen kommer og går og at noen får en presis børse, andre ikke.

 

Jeg har ca 18-20 lapper som er øremerket en 3006/308 - enten en Tikka T3 eller Howa 1500, bedda i en GRS stokk, ferdig gjenga og med demper. HVILKEN skal jeg gå for, og er dette veldig dumt spurt i en Howa tråd :?: Håper på realistiske råd som ikke er aaaaltfor preget av merke eller annet.

Takk for evt. svar :D

 

Ps, jeg har søkt uten og bli stort klokere...

Link to comment
Share on other sites

Kjøp den børsa du får den beste følelsen med du ;) Da jeg kjøpte min Howa, sto valget mellom nettopp Howa 1500 og Tikka T3. Jeg valgte Howa fordi "alle" andre har Tikka T3, og jeg var også skeptisk til T3 pga. av alle plastdelene. Det største minuset med min Howa slik jeg ser det er vekta, riggen jeg har er mer en tung nok (og det merkes til gangs i bratte hjortelier). Tikka T3 er nesten en halvkilo lettere sammenlignet med Howa. Det smerter å si det, men skulle jeg tatt samme i valget i dag, hadde det nok blitt ei T3 på grunn av vekta. Men som rene skytejern tror jeg det egentlig er hipp som happ hva du velger. Lykke til :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar:) En venn var innom med nyinnkjøpt Tikka, jeg syntes at den hadde en veldig plastikk følelse, men det er jo uten en GRS.

Har også lest meg litt mer opp på Howa hogue, søylebeddet fra fabrikk og mulighet til å sette sammen en grei pakke med Sonic 45 demper og en grei kikkert, frister skal jeg innrømme. Kanskje jeg legger fra meg GRS siklingen en stund.. ikke lett dette :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...