Jump to content

Howa klubben!


RKR

Recommended Posts

Her tror jeg du ser spøkelser på høylys dag og legger ALT for stor vekt på ubetydelige detaljer. Om favorittladningen din er god på 72mm er den god med 71,8mm også.

 

Til annet enn LV/HV er så små forskjeller i COL ubetydelige.

 

Under sammenligning om dette spørsmålet forøvrig ser jeg det på forumet legges masse vekt på tekniske detaljer rundt våpen som for de alle aller fleste er tull å bruke tid på. Hotteste for øyeblikket er riflestigning passende kaliberet. Vi som er enkle tenker ikke for mye, men prøver først og tenker etterpå om det skulle vise seg å ikke virke skikkelig. I 99% av tilfellene er empiri og forsøk det som fikser biffen, ikke teoretiserte problemstillinger.

Link to comment
Share on other sites

Å jobbe med teori i tillegg til prøving, feiling og utbedring har nok aldri skadet noen.

 

En stor del av hobbyen med skyting og lading er for min del å få ting så presise og repeterbare som mulig. At det kan være bakstreversk er nå så, jeg er ikke fremmed for tanken at mye er bortkastet tid og arbeid for de fleste, men det er også en del av læreprosessen og moroa med det hele.

Jeg prøver uansett å eliminere flest mulig variabler for hobbyskyting ut mot 800-1000 meter med mine rifler. (og lenger den dagen jeg er fortrolig med det 'kortere')

 

Fakta består: magasinene tar ikke lenger patroner enn 71,8 mm

Posten min var ment som opplysning for dem som vurderer de løse magasinene til sine Howaer, men nå kan de jo lese dine innlegg og tanker rundt temaet også, og gjøre seg opp en mening om de er noe for dem. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Nytt medlem! :P

Jeg kjøpte en standard Howa 1500 .308W på bruktmarkedet.

Dette er min første rifle

 

Den var kjøpt med den billige synth stokken, men forrige eier kjøpte en Boyd's thumbhole stokk i laminat pepper utførelse

Den ble også gjenget for lyddemper, men jeg tror ikke pipa er kortet ned :? (måler 22" med pussestokken fra munning til den treffer sluttstykket)

 

Jeg har satt en Zeiss Conquest 3-9x50 på toppen

 

Var på skytebanen igår. Det var morro det, men jeg må si at tommelhullstokken ikke var noe stas.

Jeg liker bedre å holde i den tradisjonelle jaktstokken. Jeg sitter nå og sikter på stueveggen med den originale plastic fantastic syntetiske stokken.

For meg er det enklere å håndtere våpenet med den "vanlige" jaktstokken.

 

Noen som har noen tips til en fin jaktstokk som er tilpasset min rifle og som gir frittliggende løp?

Jeg kommer til å bestille meg en Hogue overmold stokk hvis ikke noen kan tipse om en like god i tre/laminat (som jeg foretrekker utseendet på)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med Howa!

 

Jeg er stor tilhenger av tommelhullstokk, men det er vel smak og behag. :)

 

Her finner du et utvalg med ganske rimelige jaktstokker til Howa, om du ikke går for de aller fineste gradene valnøtt.

 

http://www.rifle-stocks.com/sporter_hunting_styles.htm

 

PS: Leveringstiden kan være lang, og du må gjøre overflatebehandlingen selv.

 

Her er Boyds sitt utvalg:

 

http://www.boydsgunstocks.com/SearchResults.asp?searching=Y&sort=9&search=howa&show=120&page=1

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei.

 

Jeg lurer på om de løse magasinene til Howa riflene funker bra. Vurderer å oppgradere litt 8)

Fikk forresten en Howa i konfirmasjonsgave nå i helgen. Howa 1500 med laminatstokk,rustfri,tofot,Timney avtrekk,Hausken standard demper,Ziess Diavari v og butler creek. Må vel si at det er en jeg overtar etter fattern.

Forresten kaliber 22-250 :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lurer faktisk på om jeg skal gå for sonic demperen istedet etter litt surfing rundt omkring. Er Harris 2 fot med vugge noe å ha? Og så er det et spørsmål som går mye igjen, men here goes: Kapping av løp, ifølge JD er demperen 11 cm lang, noe som gir en total løpslengde på 67 cm. Med mindre det bygges litt innover mot stokken da? Det syns jeg er litt i overkant. Så jeg kunne tenkt meg å kappe løpet. Så er problemet, den skal i all hovedsak gå som småviltrifle/banerifle, men skal også kunne være en backup til elgjakta. Har allerede en 30.06 til elgen, men hvis det nå skulle skje noe midt i elgjakta, så er det greit å ha en reserve. Hvor kort kan man kappe før man beveger seg under anslagsenergikravet? Og ja, jeg vet at elgen ikke merker forskjellen :winke1: Har du kanskje en vekt for hånda, er nysgjerrig på tyngda på hele sulamitten? Noe som jeg ikke fikk noe skikkelig svar på fra JD :)

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg kommet på tanker om en liten langholdsrigg. Har sett på jaktdepotet sin: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=33354135" target="_blank" target="_blank

 

Noen her inne som har testet denne? Positivt og negativt taes imot med takk :) Har litt skattepenger som brenner i lomma :P TRG og SSG blir for dyrt for mitt bruk. Kaliber 6,5x55.

 

Har hatt denne riggen i 2 uker nå, veldig fornøyd! Negativt er de litt hardt avtrekk, åsså trengs en justering på bak-kolbe til GRS-stokken så den kommer høyere i skulderen ved liggende skyting.

Men all over, meget god rigg for skyting!

 

 

Ferdig pakke, dessverre uten pris, men er nok flere som har tenkt som deg :winke1:

http://grsriflestocks.com/grodas/extra-options

Link to comment
Share on other sites

Se der ja :) Da er det bare å handle Howa, satse på at avtrekket blir elendig til det kommer ut og handle inn :wink: Venter på litt videre info fra JD og så vil det vise seg hvor kjapp lensmann er da.. Erfaringen fra tidligere er variert, samme dag på første rifle, 1 måned på hagle og 3 uker på salongrifla. Merkelig nok gikk pistolen gjennom dagen etter jeg søkte.. Så gudene vet hva man kan forvente.. Må uansett vente til JD har fått inn flere langholdsstokker, de var visst gått tom :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Må jo bare Joine klubben!

 

Har hatt min Howa 1500, .223, i mange år allerede, og er storfornøyd.

Den ble kjøpt med den herlige Varmintstokken, men denne ble litt for tung til å dra rundt på i heia.

Så da ble en Houge Overmolded stokk bestillt. (trykk på uthevet tekst for link)

Denne er bare fantastisk! Men jeg kjenner jo det rykker litt når jeg ser en GRS-stokk.

Ble ikke noe bedre da jeg fikk kjent litt på en på messa i Lillestrøm...

Synes 5000,- er drøyt for en stokk, men når våpengarderoben er full for lengst

må man jo bruke pengene til noe man ikke må søke på! :lol:

 

Har nettopp montert Legacy Sports sitt underbeslag og magasin nå,

men har ikke testa den på banen med dette enda.

Bare fått sjekka matingen fra magasinet, og det fungerer utmerket!

 

Her er et bilde av rifla fra høstens jakt:

391978_10150364318095064_1882668792_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Takk for det! Noe sånt jeg ville ha.

 

Jeg måtte ty til JetCarrier for å få sendt pakka til gamlelandet

 

Nå har jeg hatt stokkolje på også.

Mørk brun fra XXL (husker ikke navnet)

Det gjorde underverker!

Syns den var fin før, men nydelig nå :)

 

Er nok nødvendig med noe oljegreier når valnøttstokken er ny.

Fikk frem mye mer av treet/dybde

 

Ps

Jeg snakket med JetCarrier om å sende stokken. De hadde ingen problemer med våpendeler som ikke var til avfyringsmekanianismen.

 

Jeg har Timney trigger på ønskelisten, men den kan bli verre å kjøpe over dammen...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Da var magasin-kit til 223'n bestilt.

 

Bestilte fra USA, så fikk det for ca. 100USD med frakt. Ble noen hundrelapper billigere enn i norge altså.

 

Ja ble det det ?? 600 + mva = 750,- + gebyret til posten ble det vel heller dyrere.....Får du det smuglet over grensen eller ber om fikset faktura slipper du kanskje billigere unna

Link to comment
Share on other sites

Vil jo ikke gå Jaktdepotet i næringen her, men du tar feil. Selv om man gjør det rett, med mva og alt så sparer man penger på USA. Dette er med frakt til Lofoten, og jeg måtte betalt frakt fra Drammen. Og ærlig talt, erfaringsmessig går det ofte raskere å bestille fra USA.

 

Debatten rundt å støtte opp om norske butikker gidder vi ikke ta.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken ammo sies å være bra i Howa standard barrel .308W til hjortejakt?

 

Jeg fikk et tips om at Fusion var billig og greit så jeg tenker å bruke det hvis ingen har noen innvendinger

165 eller 180grains?

 

Ser det er en del som anbefaler Norma Jaktmatch + Oryx som en god kombo på bane og jakt, men det er jo enn del dyrere enn Fusion..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei, har tenkt å kjøpe en howa precision fra jaktdepotet. Kaliberet blir 270 wsm eller 7mm rem mag, vil gjerne skyte gode jaktkuler med høy bc. Kan noen som har peiling si meg hvilket kaliber jeg bør velge? Må være lovlig kulevekt til elg, og gjerne nosler accubond eller barnes ttsx :smile:

 

Tom erik johannessen, flekkefjord.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Da er jeg kommet på tanker om en liten langholdsrigg. Har sett på jaktdepotet sin: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=33354135" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Noen her inne som har testet denne? Positivt og negativt taes imot med takk :) Har litt skattepenger som brenner i lomma :P TRG og SSG blir for dyrt for mitt bruk. Kaliber 6,5x55.

 

Har hatt denne riggen i 2 uker nå, veldig fornøyd! Negativt er de litt hardt avtrekk, åsså trengs en justering på bak-kolbe til GRS-stokken så den kommer høyere i skulderen ved liggende skyting.

Men all over, meget god rigg for skyting!

 

Følger det med demper og i pakken, som på bildet? Hvilket kaliber har du denne i? Jeg lurer på å kjøpe i .300 Winmag. Hvor tungt blir hele greia? Vil det funke å dra det med seg på jakt, eller blir det altfor tungt? Jeg vet det er litt subjektivt, og jeg kan akseptere å dra på litt ekstra vekt, da skytebanen har førsteprioritet.

Link to comment
Share on other sites

Gamle rifla fra bestefar, Howa 1500 i 22-250. Syntes det er svært lett avtrekk, aner ikke om det er gjort noe med det.

Sitter ett 4-12x40 elns sikte i ukjent merke, klart og fint er det iallefall, og med ganske god/behagelig ER. Står en fast Harris tofot på den nå.

Gleder meg til å prøve den, fikk tak i ammunisjon idag :-)

Dårlig bilde, er dårlig med lys i gutterommet (les: hele kjellern :-P) enda.

 

423687_10152134220450508_371544141_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fikk prøvd litt idag, første skuddet satt rett i tiern, bestefar gjorde en god jobb for 5-6 år siden med innjusteringen..

 

To av de aller beste samlingene:

310144_10152142740015508_952342817_n.jpg

 

 

564798_10152142740535508_91750014_n.jpg

 

Godt fornøyd, spesielt mtp at jeg ikke har skutt særlig mye rifle, og attpåtil første gangen jeg skyter denne.

Link to comment
Share on other sites

Hva er praktisk forskjell på standard og rustfri utførelse? Er det stor forskjell på behov for oljing og vedlikehold? Er det forskjell i presisjon etc. Er det verdt 1000 kr. Ekstra?

 

Utseendet er jo subjektivt, så det trenger vi vel ikke diskutere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var misfornøyd med originalavtrekket på min 1500 i .308 win og fikk det byttet i HACT. Føltes bra i butikken, men etter ca. ti skudd på banen dukket det opp litt knirk i det også. Jeg HATER urent avtrekk, og begynner å bli drittlei hele børsa. Tikka koster vel bittelitt mer, men hadde jeg visst det jeg vet nå, ville jeg gått for den. Broder'n har en Tikka som er 15 år gammel, og den er IKKE skånsomt behandlet...men avtrekket er meget bra, om enn litt tungt.

 

Siste sjangs er vel å få et Timney fra depotet, men de har problemer med bestillingen av disse (jeg har ventet i fem måneder), og så vidt jeg har forstått er det ikke mulig å bestille noe bra selv fra USA (Jard, eller Jewel el.l.)

 

Som mange har jeg ikke økonomiske muskler til å velge rifle fra øverste hylle, men at ikke rifleprodusentene kan prioritere et skikkelig avtrekk er en gåte for meg. Det er jo ikke med tanke på luftgeværboden på 17. mai man handler....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...