Jump to content

Politiet og våpen (i skyggen av "Etterlysning..." tråden..)


strepto

Recommended Posts

Nå synes jeg at pau beveger seg godt over kanten til trolling og/eller personhets, men jeg får forsøke å være saklig selv

 

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg så synes jeg at pau hadde en del gode innlegg i debatten rundt hjemmebesøksparagrafen, både i denne og "søstertråden". Men de siste innleggene fra den kanten synes jeg også bikker over mot hets. Det er litt typisk når man møter motbør, og skriver gjerne da en masse tull i affekt. Det eneste man oppnår med det er å støte fra seg meningstilhengere, som ikke vil bli assosiert med slike uttalelser. Og det igjen, gagner vel ikke saken?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 167
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Stat fra linken:

"Direktoratet har også registrert holdninger hos enkelte våpeneiere, blant annet på diskusjonsgrupper på Internett, hvor det gis klart uttrykk for at man kun bruker skytterorganisasjonenes skyteprogrammer som grunnlag for å kunne erverve flere våpen".

 

Det er vel noe som kan medføre riktighet?

 

Å om noen da har vært såpass "ulure" at de har beskrevet at de har gjort dette på åpent forum så er det jo "ulurt".

Link to comment
Share on other sites

Stat fra linken:
"Direktoratet har også registrert holdninger hos enkelte våpeneiere, blant annet på diskusjonsgrupper på Internett, hvor det gis klart uttrykk for at man kun bruker skytterorganisasjonenes skyteprogrammer som grunnlag for å kunne erverve flere våpen".

 

Det er vel noe som kan medføre riktighet?

 

Å om noen da har vært såpass "ulure" at de har beskrevet at de har gjort dette på åpent forum så er det jo "ulurt".

 

Nå er det faktisk "kun" skytterorganisasjonenes skyteprogrammer som gir grunnlag for å kunne erverve flere (enhånds)våpen ifølge den norske våpenlovgivningen. Hva er da så "ulurt" med det? Nok en gang er det politiets fremstilling i media som skal forme og forsøke å lure fra oss vår hobby og våre våpen ved slik fremstilling. Aktivitetskravet er fortsatt gjeldende og det er dette politiet skal forholde seg til. Lurendreieri nok en gang fra formynderiet. Lovlige våpeneiere driver ikke med våpenkriminalitet. Våre "holdninger" utover det skal ikke politiet blande seg inn i. Maken til vås.

Link to comment
Share on other sites

Pau?

Jeg sliter med å se sammenhengen mellom enkeltutalelsene dine, samt påstandne om dette "politiet" du beskriver og den virkeligheten jeg opplever.

Din evne til å ignorere, avvise eventuelt prøve å mistenkligjøre / latterligjøre andres argumenter (Slik som du nettop gjør med Høggerns betraktninger) evner ikke til annet en å fremstille deg selv som en svært ensporet og virkelighetsfjern karakter.

Og gitt at du tidvis skriver noen fornuftige betraktninger blir det dumt at du gjør dette. Summa sumarum så betyr det at du motarbeider deg selv.

Link to comment
Share on other sites

Dersom jeg da virkelig har hørt at noen bruker DFS skyting som grunn som eksempel for å erverve rifle(feks sauer 200str eller M67), og disse skytterne da ikke har tenkt skyte DFS, eller aldri i praksis blir å gjøre det, er ikke dette da et eksempel på akkurat det som blir beskrevet i rundskrivet?

 

Mener å huske at omtrent denne framgangsmåten ble beskrevet på sluttstykket som en løsning dersom våpenkontoret ikke ville godkjenne flere rifler feks, så det er mye mulig at POD har det derfra.

Link to comment
Share on other sites

Pau?

Jeg sliter med å se sammenhengen mellom enkeltutalelsene dine, samt påstandne om dette "politiet" du beskriver og den virkeligheten jeg opplever.

Din evne til å ignorere, avvise eventuelt prøve å mistenkligjøre / latterligjøre andres argumenter (Slik som du nettop gjør med Høggerns betraktninger) evner ikke til annet en å fremstille deg selv som en svært ensporet og virkelighetsfjern karakter.

Og gitt at du tidvis skriver noen fornuftige betraktninger blir det dumt at du gjør dette. Summa sumarum så betyr det at du motarbeider deg selv.

 

Jeg kan fortsatt ikke se det "ulure" i å benytte skytterorganisasjonenes skyteprogrammer som grunnlag for å kunne erverve våpen. Jeg synes fremdeles det er eneste riktige og fornuftige å benytte som grunnlag for erverv av enhåndsvåpen. Så jeg er fremdeles like langt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv blant annet måttet hente våpen hos en våpeneier som hadde utviklet paranoid psykose (men som allikevel hadde våpnene forsvarlig innelåst), og hos en annen som hadde blitt alkoholiker (og hadde våpen liggende strødd i stua). Begge tilfeller ble løst UTEN å benytte hjemmebesøksparagrafen som noe smutthull.

 

Nå som vi har en her (Vargen) som faktisk har førstehånds kjenskap til hvordan denne loven følges opp vil jeg stille et spørsmål ved et av hans tidligere innlegg. Om jeg får kontroll hjemme, og jeg samme dag har valgt å forberede "vårrengjøring" på mine samlervåpen, slik at disse da "ligger strødd i stua". Kan jeg komme i heisen av den grunn? Jeg var 100% sikker på at mine våpen kunne ligge hvor som helst, inkludert i klesskapet, all den tid jeg er hjemme? Om jeg tar feil her tror jeg det er mange lovbrytere blandt oss.

 

En annen sak jeg har lyst til å nevne, som ble diskutert tidligere i tråden. Denne sammenlikningen med tilstandene i USA, at noen ønsker like liberal våpenlov, mens andre frykter nettopp denne. Så lenge vi i Norge har verdens mest tilrettelagte ordninger for billig utdanning, og det er forholdsvis liten forskjell mellom fattig og rik, sammenliknet med USA, ja da tror jeg at en skikkelig innstramming på straffenivået på alvorlig kriminalitet ville hatt god effekt. Våre hjemlige kriminelle ville antakeligvis ikke tatt like store sjanser enten det kommer til grovt ran, overfallsvoldtekter, drap eller narkotikahandel, om de risikerer å bli sittende inne til de når godt voksen alder. 21 år er for lite når folk går for de virkelig store pengene. Disse samtalene med sosionomer og tidlig prøveløslatelse kan vi forbeholde unggdomskriminelle. Denne problemstillingen er ganske annerledes om du er oppvokst i feil miljø i en storby i USA, der du nesten ikke har alternative retninger enn et kriminellt yrkesvalg.

 

Ellers støtter jeg forslaget om en sivil kontrollinstans.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Kammerherren her.

Har tidligere kommentert nettopp straffenivået, og selv om strafferammer er en ting er faktisk straffeutmåling noe helt annet all den tid man "sparer" en i utgangspunktet altfor lav maksimumsstraff til virkelig utopisk grove tilfeller og derved omtrent ALDRI benytter seg av denne.

Man kan si hva man vil om reelt livsvarig etc slik enkelte land opererer med, men straffenivået i Norge er utarbeidet med en befolkning på <2 millioner og gammel traust norsk mentalitet i tankene.

Norge gjennomgår i disse dager et seigt,langdrygt kultursjokk både med tanke på utenlandsk innflytelse og ikke minst informasjons-overload i form av internett,satelitt-TV,sms etc som for 30 år siden var utenkelig, og som omfanget av ikke vil gå opp for oss på aldri den tid, om noengang.

Prøv å diskuter norsk straffenivå med en kineser/asiat fra øvrige asiatiske land,russer,amerikaner,afrikaner osv, det har jeg og de ler rått når de får høre om strafferammer og rabattordninger,disse landene ville hatt komplett anarki med våre strafferammer og mangel på reell håndhevelse av loven mot de virkelig stygge sakene (gudene skal vite at mannen i gata får reaksjoner uansett hvor bagatellmessig en forseelse måtte være, virker som ren skremselspropagande siden de virkelig kriminelle gir faen uansett).

Stjeler man et våpen har man ingen lovlige bruksområder for det overhodet, det skal utelukkende brukes til kriminell virksomhet og bør straffes med tanke på mulig utfall av bruk, ikke som tyveri av en hvilken som helst gjenstand!

 

Midlertidig oppbevaring ifm "vårrengjøring" er et tvilsomt tilfelle, det er ikke så lenge siden en politimann som så vidt jeg husker skulle fly til Bergen ifm oppdrag/kurs e.l. hadde pakket bagen med utstyr og våpen klar og lot den stå i huset i 5-6 timer.

Han var slik jeg forsto det hjemme hele tiden, dette kom dog frem av en eller annen grunn og ble rapportert oppover og han ble straffet/refset/noe for uansvarlig omgang med våpen (hvilken ordlyd som gjaldt her husker jeg ikke helt).

 

Det koker ned til at lovlydige borgere overhodet ikke er frie i sine egne hjem, forstår at det er regelverk og følger dem men med den firkantete tolkningen som eksempelet over hentyder tør man snart ikke finne frem pussestokken før man er trygt tilbake i skogen...vel og merke med papirer på seg selv,bil,våpen,ammo,avtale om godkjent bikkje,kvitteringer på alt fra støvler til mobil...

Link to comment
Share on other sites

Kammerherren har selvsagt rett i at han kan ha våpen liggende framme så lenge han selv er til stede og har kontroll på dem. Vedkommende i mitt eksempel var ikke hjemme da vi påtraff ham, og det var ganske mange "løse fugler" som enten hadde nøkkel eller visste hvor han pleide å henge nøkkelen til ytterdøra.

Link to comment
Share on other sites

Takk Vargen, da fortsetter jeg med mine årlige rengjøringer! :mrgreen: Skikkelig høytidsstund det vet du! At den karen du nevnte ikke var hjemme er jo en vesentlig forskjell ja.

 

510whisper, var ikke den saken der litt annerledes? Der var vel ikke folk til stede i den hytta på dette tidspunktet? Uansett, på jakt er dette med oppbevaring en skikkelig utfordring. Det eneste som vel er 100% etter boka er å ta med seg sluttstykket til en hver tid.

 

Edit: Trist egentlig at det bare er Frp som ønsker strengere straffer her i landet. Kan jo ikke stemme på den Mikke Mus politikken de ellers står for...... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...