Jump to content

Ladetabell Norma N19 3006


sselg 1971

Recommended Posts

Nå er jeg litt bedreviter: Om du ikke klarer beregne ladevekt ved hjelp av feks artikkel om skytterlagskrutt, så burde du kansje brukt et krutt du hadde data for?

;)

N19 varierer minst 1,5 grs i brennhastghet på max ladning for 6,5x55. Altså kan man ikke bruke maxdata for URP ukritisk.

Link to comment
Share on other sites

ja.har brukt 44.2 grs med n19 bak 130 dl.med 850 ms. i 6.5x55. på boksen er den oppgitt til 45.8 på maxladning.

på norma in side er urp oppgitt til 45.5 som max.så der er ikke max nesten identisk.

spørsmålet er jo om likheten er der i 3006.

Link to comment
Share on other sites

N19 varierer minst 1,5 grs i brennhastghet på max ladning for 6,5x55. Altså kan man ikke bruke maxdata for URP ukritisk.

Derimot bør min-data vera heilt greie å bruke, om ikkje målet er maks fart på kulene. All bruk av krut til maks fart krever erfaring, ein god kronograf samt kjennskap til ein metode for måling av trykk.

For å vera litt streng med høggern: ein bør ikkje bruke ladedata ukritisk uansett...;-)

Link to comment
Share on other sites

Ingen ladedata kan brukes ukritisk. Men jeg vet alikevel om mange som hopper rett på max ladningen fordi de skal jo ikke lade pyseladninger....

Ikkje uvanleg, og sjeldan har dei nokon fornuftig grunn for at dei må ha toppfart...

Link to comment
Share on other sites

spørsmålet er jo om likheten er der i 3006.

Ja. Likheten er så absolutt tilstede. Sammenligner vi økt hylsevolum og tverrsnitt på hylsehals er disse to patronene temmelig like.

Du er helt klart på rett spor når det gjelder konvertering av krutt .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...