Jump to content

Endelig!!!...Mitt første metallsilhuett stevne


Draageel

Recommended Posts

Da har jeg endelig fått deltatt på mitt første metallsilhuett stevne

...egentlig var det første gang jeg var på en metallsilhuett bane i det hele tatt :oops: , men sånn blir det desverre når det er 50 mil å kjøre.

 

Jeg fikk opp øynene for metallsilhuett først i fjor. Da hadde hjemmeladningen sakte men sikkert gått fra hobby til livsstil på få år (til min glede, og andre i husstanden sin fortvillelse), og en Contender, av alle ting, hadde funnet vei til våpenskapet mitt.

Lektyre, hovedsakelig amerikansk, om sporten ble grundig studert, og jeg ble mer og mer facinert. Den største utfordringen var bare det at det ikke fantes noe klubb i "umiddelbar" nærhet (Alta - Kirkenes er ikke akkuratt en svipptur selv om det ligger i samme fylke). Dette kunne ført til at jeg droppet hele tanken, men i mitt tilfelle var det nøyaktig motsatt.

 

Flere contender løp ble kjøpt inn, ladninger i div kalibre ble forsket frem og kontakt med Norges Metallsilhuett Forbund sentralt og lokalt ble opprettet, og begge steden ble jeg tatt varmt i mot og fikk gode svar på alle mine sprøsmål....som igjen ga enda mer brennsel på bålet.

I håp om å stillne frustrasjonen over mangel på "skuddløsning" :mrgreen: , tok jeg oppigjen DFS skyting, samt begynte med NSF pistol skyting. Begge deler er utrolig artig, men tanken på metallsilhuett lå over meg som en klam hånd rundt ett hardt og stivt....pistolgrep (..hva trodde du...)

 

Så endelig kom årets terminliste, og planleggningen beggynte. 28 mai skulle bli den store dagen. Fåglane skal vite at jeg gledet meg!!

 

Jeg ankom Alta fredags kveld etter en "liten" kjøretur fra Kirkenes (ca 3-4 kaffekok i følge GreyWolf :lol: ). Bilen min ble levert på verksted for 3 uker siden, og står der trykt enda, men takket være gode kollegaer så fikk jeg lånt meg en bil, til og med en ny Hilux. Så kjøreturen gikk veldig bra, lite rein langs veien var det også.

 

En stor takk til GreyWolf som tok seg tid til å ta meg imot i Alta og guidet meg frem til banen en sein fredags kveld. Tanken var å campe på Kumyra, men da jeg fik tilbud om å sove på klubbhuset, var ikke valget så vanskelig (det var uttrykkt for regn den natta.....comfortdyrets unnskyldning). Denne natta fik jeg til og med besøk.

Kl 2 på natta var det noen som dunket og reiv i døra så jeg våknet fra skjønnhets søvnen (som jeg så sårt trenger :!::lol: ). Med en gang var jeg ikke sikker på om jeg hadde hørt noe eller bare drømt. Men så hørte jeg en bil i grusen på utsiden, og gikk for å se hva dette var for noe. Først trodde jeg kanskje at jeg hadde forsovet meg og at det var noen som kom for å vekke meg (jeg hadde ikke sett på klokka, og nå er det jo lyst hele døgnet her så det er litt vanskelig å skille natt og dag). Jeg tror politimannen i bilen ble mer overrasket av å se den "smekre" kroppen min, iført kun boxern, kl 2 på natta enn jeg ble av å se han Det viste seg at de hadde sett ett vindu som stod på gløtt, og ville derfor ta en sjekk. Så politiet i Alta er i det minste på :thumbup:

 

Den store dagen startet jeg med en god cowboy frokost i klubbhuset. Deretter var det bare å kjøre opp til Kumyra. Vel, bare og bare var det ikke. For de som ikke har vært der før kan jeg nevne at man er nødt til å krysse en golfbane for å komme til banen, og tror du ikke at det selvfølgelig var turnering der denne dagen. Det var trillebagger og rutete bukser over hele banen, og der kom jeg med pickupen og skulle frem. Ble noen blikk.....men men...

8xvin9.jpg

Kumyra klar for action

 

Været denne dagen var nesten perfekt skyte vær, ingen skarp sol, praktisk talt ingen vind og en meget behagelig temperatur. Eneste minuset var at det tidvis var litt yr i luften, men heldigvis ikke mye. Oppmøtet var så som så. Vi ble 3 deltagere, intimt og trivelig og ikke så veldig høytidlig, samt at vi faktisk hadde ett par tilskuere innom (han ene var tilogmed MS skytter men hadde glemt at det var stevne :shock:). I tillegg hadde vi besøk av 2 unge rekrutter som kom innom for å prøve litt mellom våre skytinger. For at de også skulle ha noe å skyte på så var vi så snille å lot det stort stå igjen noen dyr etter at vi hadde gjennomført....... :moresarcasm::lol:

Det må også nevnes at disse rekruttene, som ikke er medlemmer i klubben (enda), var med på dugnadsarbeid for å gjøre klar Kumyra til stevne. Det står det respekt av :!:........og bør kanskje føre til ettertanke hos andre :roll:

 

Jeg begynnte med fin rifle, og traff faktisk litt. Jeg åpnet riktig nok med ett par bommer, men det var en skikkelig god følelse da jeg så kylling nr 3 ta til vingene. Min aller første øvelsen, og dermed aller første resultat, endte med "bare" 13 poeng av 40, men resultatet var langt fra vikitg for meg denne dagen. Det som betydde noe var å ha det gøy, og det kan jeg love at vi hadde.

2yxlnaa.jpg

Undertegnede i dyp konsentrasjon

 

Etter fin rifle ble det field produksjon. Jeg fik låne en contender i 357 mag samt ammo av GreyWolf. Det var drit artig, men jeg må innrømme at jeg ikke husker hva den totale scoren ble. Husker bare at jeg var spandabel med bommene .

Deretter var det fin pistol, og igjen fikk jeg låne en contender i 22 lr. Samme skjedde her som i field, det jæ... dyrene ville ikke stå stille, men noen var nødt til å bite i lyngen.

Dagen ble avsluttet med field revolver. Her også med lånt våpen, en S&W 586 6" i 357 mag. Langt fra noe optimalt våpen, men dagens artigste "felling" fikk jeg med denne da jeg fellte 2 bukker på 100 meter.

2pts377.jpg

Field revolver

v2v4mw.jpg

Den sorte bukke oppe til venstre i bildet er ikke lett å treffe, men to ble da...

141o3n.jpg

GreyWolf viser at de gammle er eldst

 

Hele stevnet varte fra ca kl 10 til ca kl 19. Da med gode kaffepauser og ingen stress, samt en bedre lunsj. Kunne brukt mye kortere tid, men for min del gjorde det ingen ting, jeg hadde satt av hele dagen. (Dersom noen blir skremt av tidsbruken, kan det jo nevnes at man ikke trenger å være der så lenge som vi var. Vi skøyt de fleste øvelsen som var på programmet, men det er fint mulig å bare skyte 1 eller 2 øvelser og være hjemme igjen til lunch)

10ygci0.jpg

Sklikkelig lunsj hører til, hjemmelagde elgkarbonader og finsk blodpølse

 

Jeg vil takke Alta sportskytter klubb, og spesielt GreyWolf, for en flott dag. Det var ett supert oppleg for en nybegynner. Metallsilhuett var minst like artig som jeg hadde håpet, og mye vanskeligere enn forventet. Det er garantert at jeg kommer til å fortsette!!

Håper at flere får øynene opp for denne sporten (tror det er en del som ville fått seg en aha-opplevelse) og håper det blir enda flere på neste stevne.

Link to comment
Share on other sites

Flott innlegg :D

 

Hadde vært spennende om metallsilhuett kunne øke litt i Norge. Personlig har jeg aldri skutt et MS stevne, men jeg ser jo likhetstrekkene til feltskyting, og har jo skutt "noen" fallfigurer opp gjennom åra :wink:

 

Det eneste som trengs er nok noen ildsjeler og egna plasser å skyte, så tror jeg interessen "eksploderer"

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil takke Alta Sportskytterklubb, og spesielt GreyWolf, for en flott dag. Det var ett supert oppleg for en nybegynner. Metallsilhuett var minst like artig som jeg hadde håpet, og mye vanskeligere enn forventet. Det er garantert at jeg kommer til å fortsette!!

 

Bra du likte deg på Kumyra, etter at du hadde kjørt over 500 km fra Kirkenes for å besøke oss.

Av andre positive ting kan også nevnes at det var i lite mygg denne dagen.

Litt flatt skytelys var det, men noe skal man jo ha å klage på, og det er sannelig ikke av de verste ting.

Her er noen flere bilder fra Draageels første metallsilhuettstevne:

 

kumyra10.jpg

Banen tinte (utrolig nok) fram før stevnet.

Bare en uke før var det 20cm snø på veien dit inn.

 

Men så kom stevnedagen:

pre_my10.jpg

Kumyra "pre mygg".

 

klikk210.jpg

Og skyting ble det for skårungen.

"Hvilken vei var det nå jeg skrudde sist?"

 

tj10.jpg

Mens noen skrur skyter andre;

"Skytter klar."

 

spotte10.jpg

"Spotter klar."

TJ skyter mens Grey Wolf spotter.

 

baalko11.jpg

Selvfølgelig var det også tid til kaffe ved bålet.

Og Draageel tryllet fram nydelige elgkarbonader fra kjølebagen.

 

gutten10.jpg

Draageel ble "gutten i røyken" til slutt.

 

Med dette vil gjengen på Kumyra få ønske alle en riktig god skyte-sommer :D

 

Grey Wolf

Link to comment
Share on other sites

Vet|us: Tusen takk for det! Skal prøve å få til reiseskildringer fra de andre stevnen jeg skal delta på, men det desverre er det ikke sikkert det blir mer enn 1-3 til i år. Sånn blir det når man bor på det usentrale østlandet :winke1:

Men jeg er ikke den eneste MS skytteren her inne, og jeg håper det er noen sørpå som også kommer med noen historier og bilder etterhvert.

 

Ellers kan jeg oppfordre de som er innteressert til å ta en titt på hjemme siden til metallsilhuett forbundethttp://www.metallsilhuett.no/ samt sjekke ut forbunds bladet http://www.silhuetten.no/

 

Det eneste som trengs er nok noen ildsjeler og egna plasser å skyte, så tror jeg interessen "eksploderer"

Ja jeg håper det!

 

Ranger#44: du får komme tilbake da :winke1: Ellers kan det jo hende at det finnes en klubb i nærheten av deg. Du kan sikkert sende en PM til 001 her på kammeret og høre hvor nærmeste klubb er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...