Jump to content

Kikkert for langhold


Larven

Recommended Posts

Hei

 

Dersom du bruker søkefunksjonen så finner du nok litt meininger og erfaringer med denne kikkerten.

 

Eg har sjølv brukt ein slik i noen år, og er veldig godt fornøyd :!:

 

Spørs selvfølgelig litt på bruksområdet, er det reint langholdsbruk så er det andre som kanskje er meir skreddersydd for den bruken som: Schmidt Bender PM II, Hensoldt og Premier Reticles.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Zeiss 6-24x56 FL med belyst retikkel og kulebanekompensator.

 

Veldig fornøyd med den. Har den på en 243 Ackley Improved. Skøyt inn på 100m, og fant ut hvilken "tabell-strips" jeg skulle lime på tårnet. Med strips nr 2 kan jeg nå skru fra 100m og opp til 400m og treffe i senter.

 

Har vist seg praktisk både på rev, gås og rådyr.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Siden du skriver -kikkert for langhold- uten å spesifisere kaliber eller avstand til blikkboksen er det i utgangspunktet

vanskelig å vite om denne kikkerten dekker behovet ditt. Kanskje passer den perfekt! Om du skal ut på skikkelig lange

hold, der du må bruke alt av justering i elevasjon i tillegg til 20-30-40-45MOA skinne -OG- legg med retikkel, så har du kanskje

bedre alternativer. Har selv skutt med NF 5.5-22x56 NP4-RR, S&B 5-25x56P4 og P4 fine og synes at alle desse er giftige.

Tafset på Premier Reticle kikkertene på IWA og må si at de er virkelig seilet opp som noen skikkelige playere med sin nye

kolleksjon. 103 MOA i tillegg til morsomme retikkel er mye å leke med! - Ok, US optics har sikte med 235 MOA justering

- men har ikke sett desse på mange børser..

 

Velg uansett riktig retikkel til ditt bruk - trådkors er ok til benk - men kjedelig til langhold!

 

Cheers!

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange meninger og svar. Tenker på å få tak i en tikka t3 varmint, med grs stokk. Er derfor i tenkeboksen på hvordan kikkert en skal velge. Jakter alt i fra rev fra 15 juli, til gaupe og jerv ut mars, så bruken er allsidig. Men nå har jeg hatt gaupa på 300-500 m så mange ganger, og tenkt, enn hvor enkelt det hadde vært å hatt en kikkert det bare var å skru 3-4 klikk, så var det bare å sikte midt i :) Men så var det dette med hvilken kikkert? Har sett litt på zeiss dirange og victory, men mulig det finnes bedre alternativer...

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange meninger og svar. Tenker på å få tak i en tikka t3 varmint, med grs stokk. Er derfor i tenkeboksen på hvordan kikkert en skal velge. Jakter alt i fra rev fra 15 juli, til gaupe og jerv ut mars, så bruken er allsidig. Men nå har jeg hatt gaupa på 300-500 m så mange ganger, og tenkt, enn hvor enkelt det hadde vært å hatt en kikkert det bare var å skru 3-4 klikk, så var det bare å sikte midt i :) Men så var det dette med hvilken kikkert? Har sett litt på zeiss dirange og victory, men mulig det finnes bedre alternativer...

 

Du bør for all del ikke begynne å skyte på ei Gaupe på 300-500 meters hold!!!! Det er forskjell på papirblink å levende dyr :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Mine synspunkter:

 

S&B PMII - har det meste. MSR/ P4/ P4 Fine mest fornuftige retikkel.

NF F1 serien - litt rimeligere enn PMII, MLR retikkelet det mest fornuftige til langhold?

Premier - Hypet kikkert? Hvorfor er MINSTE verdi størst i dette retikkelet? 0,5 MIL er STOR mens 1 MIL er liten. Har tafset på 2 som begge hadde feil. Nr 3 med "kjent eier" melder at kikkerten virker dårlig vintertid - ratta fungerer ikke helt som de skal. Jeg betaler ikke prisforlangende for en kikkert som ikke er bedre etablert i markedet enn Premier. Går heller for PMII og NF da.

Zeiss - gode jaktkikkerter. Trolig bedre alternativ enn PMII til jakt.

Leupold - ærlige, gode kikkerter om de kjøpes til rett pris.

Vortex - har kun klikket litt med de og sett på retiklene. Virker meget prisverdig. Første fokusplan, mil klikk og retikkel, passende forstørrelse.

 

Jeg bruker selv PMII av gammel vane. Alt er som de skal, gode ratt som svinger "rett vei" (høyre er høyre), god nok optisk osv. Ikke perfekt, men bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...