Jump to content

Valg av billig nybeynner hagle


endfje

Recommended Posts

Hei helt fersk på forumet her.

Er nettopp ferdig med jægerprøven og skal kjøpe våpen, har tenkt meg en salong cz 455 22lr, og en hagle. Har trålet forumet her for diverse hagle erfaringer, men klarer ikke helt å lande på noe fornuftig. Har blitt fortalt at Weatherby SA-08 skal være brukbar, men hva vet jeg :D Har også snust litt på Silma Lappland og Baikal. Skal i hovedsak brukes til kråke,sjøful,rype og leirduer. Har ikke så veldig lyst til å legge noe mer enn 6k i hagle denne omgang, så vær snill å ikke kom med hagle til 10 :D

På forhånd takk...

Link to comment
Share on other sites

Remington 870 er jo udødelig og billig. Tåler alt. Men er jo litt tung. Xxl har den til 3990. Ellers har jo stoeger en halv auto til rundt 5 lappa. Som er syntetisk. Tenkte siden du nevnte sjøfugl. Er jo greit og ha ei børse som tåler litt da. Baikal og sjø er ikke en god kombinasjon.

Link to comment
Share on other sites

Remington 870 er jo udødelig og billig. Tåler alt. Men er jo litt tung. Xxl har den til 3990.

Dette er vel en pumpe hagle, er ikke helt sikker på om det er det jeg vil ha, men skal ta meg en titt neste gang jeg er på xxl.

Ellers så fant jeg disse på finn: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28764024" target="_blank

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28764131" target="_blank

Kansje en av de hadde vært grei å begynne med?

Link to comment
Share on other sites

Hvor bor du? Hos Børselars har de noen fine brukte o/u'er i hvert fall.

 

http://www.borselars.no/bruktvapen/hagle.html

 

Kjøpte meg selv en Fabarm i 20/76 til 2 500,- i vinter, og den er jammen knallfin til den prisen. De har et par andre av det merke der og, til rundt samme pris.

 

Jeg har for øvrig kjøpt alle mine våpen hos forhandlere. Føler det er tryggere i forhold til reklamasjon. Fikk merke det etter en handel hos Jaktpartner på Elverum for noen år siden. Kjøpte en kombi hvor rifleløpet viste seg å være skjevt. Null problemer å få tilbake pengene, selv om jeg faktisk hadde lånt børsa og prøveskutt (og bommet i alle retninger) og brukt den på en jakttur. Tviler veldig på om det hadde gått ved et privatkjøp!

Link to comment
Share on other sites

Tikka eller valmet som det het før er solide og bra hagler, hadde en valmet 412 får mange år sida. Var bra den. Sabatti har jeg hørt litt av hvert om. Men jeg kjøpte en sabatti o/u til fruen. Hun har ikke skutt mye med den. Så vet ikke mye om den enda. Virker nu velbalansert og fin. Den kosta 6800 hos forhandler. Vis du har våpen butikk i nærheten der du bor, så anbefaler jeg og dra innom og kjenne og prøve å finne en som passer i kolben.

Link to comment
Share on other sites

F.eks en nybegynner kajakk kan jeg skjønne poenget med, mer stabil og enklere for en nybegynner.

 

Men sammensetningen av de to ordene nybegynner hagle har jeg aldri forstått. Høres mer ut som en salgsfrase for den billigste hagla i stativet.. gjerne med benevnelsen "solid bruksjern" slengt på i tillegg.

 

 

Jeg er enig med PederK , det beste kjøpet gjør du sansynligvis på bruktmarkedet. Våpensøknad er dyrt, våpengarderoben setter sine begrensninger ..og livet er kort.

 

Altså blir mine råd noe sånnt;

-Kjøp en kvalitetshagle brukt.

-Sjekk at den passer deg godt og ikke er slarkete.

-Ikke bry deg så mye om blåneringen har gått heden og at stokken er litt ripete, det blir den likevel etter en sesong eller to. En god hagle er en god hagle, selv om den ser slitt ut.

-Sjekk at den tåler dagens ammunisjon

-Sjekk at den lukter godt. ..ja, jeg mener det ;) En skikkelig innrøyket hagle vil forpeste våpenskapet i mange år. Man kan vaske og skrubbe stokken til man ser mannen med ljåen, men man vil likevel lukte Petterøes Rød 3 når man legger den opp mot nesetipp for å skyte.

 

Lykke til:)

Link to comment
Share on other sites

-Sjekk at den lukter godt. ..ja, jeg mener det ;) En skikkelig innrøyket hagle vil forpeste våpenskapet i mange år. Man kan vaske og skrubbe stokken til man ser mannen med ljåen, men man vil likevel lukte Petterøes Rød 3 når man legger den opp mot nesetipp for å skyte.Lykke til:)
:lol: Innrøykt hagle har jeg ikke hørt om før. den måtte da ha blitt brukt direkte som askebeger? Har aldri sett noen røyke med hagla montert.

 

Tror dessuten at det er bedre å legge kolben mot kinnbeinet istedet for nesetippen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. vel, Clint Eastwood kaster vel ikke sigaren bare for å skyte litt med hagla ;)

 

Fra spøk til blodig alvor..

Mulig snyteskaftet mitt er oversensitivt justert, men om man f.eks sniffer litt på lærtøy (hylster etc) som har ligget lagret siden krigen, så lukter det faktisk fortsatt røyk fra mange av dem. Samme gjelder treverk, det setter seg i oljen/lakken/porene.

 

Ei hagle også lukte godt, som en god vin og en vakker kvinne.

..ikke som en blanding av harsk motorolje og Petterøes;)

 

Beklager avsporing..

Link to comment
Share on other sites

Har ein Weatherby pa-08 og kan sei det at den er utrolig god for den prisen :) Litt lette, men anbefales. får plass til 5 skudd i magasinet :D kjøpte an fra xxl men da kostet den 1990kr. har sett at prisen er steget til 2500 kr eller noe. :?

 

jeg har også denne. veldig fornøyd.. akuratt passe vekt etter min smak. god å skyte med. jeg får 5 patroner i magasinet med saga eurotrap, mens med jaktammo får jeg bare inn 4.. dette har ingen betydning siden man bare kan ha 1+1 på jakt..

Link to comment
Share on other sites

Fatter ikke hvorfor en ikke bare kjøper en av de mange gode brukte haglene som er til salgs for under 1000kr, de sender da ut akkurat samme haglene som de nye og dyrere halgene ;)

Selv har min sønn nå kjøpt en sideligger for 500kr 12/70;)

Link to comment
Share on other sites

Har ein Weatherby pa-08 og kan sei det at den er utrolig god for den prisen :) Litt lette, men anbefales. får plass til 5 skudd i magasinet :D kjøpte an fra xxl men da kostet den 1990kr. har sett at prisen er steget til 2500 kr eller noe. :?

Ja er kansje ett greit alternativ til en brukshagle som man ikke trenger å være så redd for... Bare litt offtopic hvordan er den marlin salongen din?

Link to comment
Share on other sites

Er greit og handle brukt, men personlig så mener æ at det er mye rart blant vældig billige hagler. Og når man kjøper hagle første gang så er det greit og kjøpe noe man liker. Og ikke bare kjøpe får det er billig. Men du kan få en fin hagle i brukt til den prisen trådstarter nevner.

Link to comment
Share on other sites

Har ein Weatherby pa-08 og kan sei det at den er utrolig god for den prisen :) Litt lette, men anbefales. får plass til 5 skudd i magasinet :D kjøpte an fra xxl men da kostet den 1990kr. har sett at prisen er steget til 2500 kr eller noe. :?

Ja er kansje ett greit alternativ til en brukshagle som man ikke trenger å være så redd for... Bare litt offtopic hvordan er den marlin salongen din?

 

Marlinen er god den. godt fornøyd med presisjonen. treffer fint på 70 meter med lyddemper og kikkert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange inspill, blir nok til at jeg legger litt ekstra i optikk i salongen og venter til jeg har litt mer i haglebudsjettet mitt så jeg kommer opp i 10 tusen klassen ett sted, ettersom det er litt mer å velge mellom der :winke1:

Link to comment
Share on other sites

uansett hva du velger. spiller absolutt ingen rolle om det er O/U, S/S eller pumpe/automat..

hvis du ikke skal legge mer i det en rundt 6k. så er det absolutt viktigste, hvordan den passer deg... dra innom en sjappe, og prøv.. gi faen i merke osv. hvis du etterhvert finner ut at du kommer til å skyte flere 1000skudd på lerdue bana, så kan du da evt. bruke mer penger på en ny

 

O/U og S/S vil jeg anbefale i dette pris segmentet.. pumper og automater er veldig fint det. men med pumpe har du et veldig tregt 2.skudd. og hvertfall jeg. ville aldri kjøpt en halvauto annet en Benelli / evt. top notch ved noen andre fabr. og det koster.

 

men uansett. er bare tull detta med merke, osv. hvis man kun skyter på jakta, og et par hundre skudd i året på banen, spiller det ingen rolle.. mye viktigere med passform.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...