Jump to content

Kjøp av 5160 stål


Øystein L.O

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har planer om å lage noen kniver av fjærstål (5160 eller tilsvarende), men jeg har store vanskeligheter med å finne et sted jeg kan kjøpe stålet. Jeg har sett litt på nettsider for knivmakere, men jeg synes stålskivene de selger der er små og dyre.

Forrige uke sendte jeg mail til flere stålforhandlere(åkrene fjærfabrikk,lesjøfors, en lokal stålforhandler, uddeholm og nisje metall) som lager fjærer, men har ikke fått svar fra noen.

 

Har dere noen gode ideer?

 

Jeg er også nysgjerring på steder i norge (nær Skien, Telemark) man kan sende kniver for å få de herdet. Dette trenger jeg ikke med 5160 stål, men hvis jeg ikke får tak i det kommer jeg til å kjøpe dyrere og mer avansert stål.

Link to comment
Share on other sites

Om du skal ha 5160 i relativt små biter er det billigst å kjøpe herifra:

http://www.texasknife.com/vcom/product_ ... cts_id=353

eller noe lignende.

 

Vanlige stålleverandører ser ut til å ikke klare å skaffe fjærstålet (har fått de til å lete) og Lesjøfors er ekstremt dyrt (har handlet med de).

Uddeholm kan levere stål i biter ned til en halv meter, men bare enkelte stål. De er heller ikke imponerende billige, og du betaler minimum 150,- i frakt her også.

 

Morten Håkonsen kan sikkert få herda stål for deg.

http://www.mortenhakonsen.no/

Link to comment
Share on other sites

Fjernet sitering av overstående innlegg. Fredrik

Den ideen har falt meg inn, men jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal finne vedkommende :winke1:

Et annet problem med brukte fjærer er at de kan ha små sprekker som kan være uheldig for knivbladet.

Vil ikke slike brukte fjær være bøyd?

Link to comment
Share on other sites

I første omgang trenger jeg ikke veldig mye stål. Nok til å lage 4-6 kniver i 10-30 cm sjiktet(flere små en store).

Stålet trenger nok ikke å være bredere en 5cm(det er sikkert bredere en jeg trenger), og tykkelsen ser jeg for meg bør være 3mm eller litt over.

Jeg hadde også hatt moro av å lage en machete på litt over en halvmeter, så da trenger jeg et ganske stort stykke.

 

Stålet skal helst tåle mye. Det skal bli brukt på tur til spikking, småhugging og oppkutting av diverse materialer.

Det skal holde en egg ganske godt, men jeg har alltid med meg bryne på tur, så det er ikke det aller viktigste.

Rustbestandighet er ikke veldig viktig, jeg pleier å være flink til å tørke knivene mine(men det er så klart fint om de ikke ruster med én gang)

Link to comment
Share on other sites

Til små kniver holder det nok lenge med 30-35 mm bredde.

3 mm er relativt tynt, men om det holder er det relativt lett å skaffe noe.

Ta kontakt med Steen Nielsen, www.smie.no, og spør etter noe 15 eller 15N20. Det første er et rent karbonstål, det andre er legert med nikkel og er noe seigere.

Øberg og 20-stål er sprøere stål.

 

Morten Håkonsen selger AEB-L (rustfritt stål) i 3,5 mm. Han har også litt annet stål som kan brukes.

 

Bladfjærer til bil er 6+ mm av det jeg har sett, så det blir fort for tykt.

 

Lange tynne blader som en machete vil slå seg kraftig ved herding, så da er det greit å ha noe erfaring med retting av herda stål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt kontakt med Morten Håkonsen, han sier har kan få tak i det meste av ståltyper.

Jeg kan også sende ferdige kniver til han for herding hvis jeg ikke vil gjøre det selv.

Steen Nielsen har jeg også sendt et par mailer med, han sier han har noe 5160 stål. Men hvis jeg kan kjøpe fra Morten slipper jeg frakt, så det er førstevalg.

Link to comment
Share on other sites

Morten har ikke de ståltypene du spurte han om, men han har UHB20C, 15N20, AEB-L og RWL-34. (Han kontaktet meg om tips da han fikk e-posten din. :) )

15N20 er en mellomting mellom 5160 og 1095.

1095 er relativt nære UHB 20, men jeg vil ikke anbefale det till fulltangeblader når bedre stål er tilgjengelig.

5160, 1095 og 50100 er stort sett bare å få tak i i USA, med mindre du kjøper noen tonn. Hverken Nablo eller Lesjøfors fører 5160. Når Steen sier han har 5160 er jeg ikke helt sikker på om han har det, eller om det er et annet fjærstål.

 

Skal du kjøpe O1 i Norge må du kalle det Sheffieldstål eller UHB Arne, ellers forstår ikke folk hva du snakker om. :wink:

 

Om du vil ha CPM3V er nok din beste sjanse å høre med meg. Har ikke hørt om noen andre i Norge som har brukt det. Dette er et pulverstål og blir en litt annen prisklasse enn de andre stålene du vurderer.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg bestemte meg for å kontakte han når du ga meg en link til nettsiden hans. Jeg hadde ikke lagt merke til at han bor i Skien før jeg sjekket han litt nøyere ut etter din anbefaling. Jeg får sende han en ny mail med nye ståltyper :)

 

Både 5160 og 1095 er veldig slitesterkt ikke sant? Så når du sier at 15N20 er en mellomting er det også slitesterkt? Hvordan er 15N20 i forhold til å holde en egg og hvor lett den er å sette opp til å barbere?

 

Er O1 (Sheffieldstål :wink: ) lett å få tak i her i norge?

 

Hva vil en 25 cm lang, 5cm bred og 3-4 mm tykk CPM3V bit koste?

 

Edit:

Jeg ser du nevner Chipper i noen tråder, og etter alt hva jeg kan skjønne gjelder det en ståltype. Er dette et veldig spesielt stål, jeg har aldri hørt om det før. Hvor mye vil eventuelt et knivemne i samme størrelse som det over koste?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg bestemte meg for å kontakte han når du ga meg en link til nettsiden hans. Jeg hadde ikke lagt merke til at han bor i Skien før jeg sjekket han litt nøyere ut etter din anbefaling. Jeg får sende han en ny mail med nye ståltyper :)?

Han har stort sett bare de stålene jeg nevner i forrige post; UHB20C, 15N20, AEB-L og RWL-34.

Både 5160 og 1095 er veldig slitesterkt ikke sant? Så når du sier at 15N20 er en mellomting er det også slitesterkt? Hvordan er 15N20 i forhold til å holde en egg og hvor lett den er å sette opp til å barbere??

Nei, dette er ikke i kategorien slitesterke verktøystål, mer i motsatt ende. Men 5160 og i mindre grad 1095 (som er kraftig oppskrytt i USA) er gode stål til trearbeid der man trenger seighet i tillegg til slitestyrke.

Er O1 (Sheffieldstål :wink: ) lett å få tak i her i norge??

Ja, det letteste. Uddeholm fører presisjonsslipte emner i de fleste aktuelle dimensjoner i 0,5 og 1 meters lengder.

Du må betale ganske mye for det da...

Hva vil en 25 cm lang, 5cm bred og 3-4 mm tykk CPM3V bit koste??

Er i Korea for øyeblikket så får ikke målt eksakt dimensjon på det jeg har liggende.

Edit:

Jeg ser du nevner Chipper i noen tråder, og etter alt hva jeg kan skjønne gjelder det en ståltype. Er dette et veldig spesielt stål, jeg har aldri hørt om det før. Hvor mye vil eventuelt et knivemne i samme størrelse som det over koste?

Chipper er egentlig ikke så spesielt stål sammenligna med andre høylegerte verktøystål, det har bare mer optimale egenskaper til kniv enn det folk tror. Det er vanlig å undervurdere seighet og overvurdere slitasjemotstand (relatert til karboninnhold) i kniver. Dette gjelder spesielt ved trearbeid.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg bestemte meg for å kontakte han når du ga meg en link til nettsiden hans. Jeg hadde ikke lagt merke til at han bor i Skien før jeg sjekket han litt nøyere ut etter din anbefaling. Jeg får sende han en ny mail med nye ståltyper :)?

Han har stort sett bare de stålene jeg nevner i forrige post; UHB20C, 15N20, AEB-L og RWL-34.

Jeg spurte han om 15N20, han har det i 2,5mm. Jeg tror det blit litt i tynneste laget for en turkniv med flat grind (hva heter det på norsk? har hengt for mye på engelske fora :oops: )

Er det noen andre av stålene han har, annet en 15N20, du vil anbefale for en fulltange turkniv som vil bli brukt mest til trearbeid? Den vil ikke bli skambrukt, men det kan hende den blir utsatt for klubbing for å kløyve ved.

 

Både 5160 og 1095 er veldig slitesterkt ikke sant? Så når du sier at 15N20 er en mellomting er det også slitesterkt? Hvordan er 15N20 i forhold til å holde en egg og hvor lett den er å sette opp til å barbere??

Nei, dette er ikke i kategorien slitesterke verktøystål, mer i motsatt ende. Men 5160 og i mindre grad 1095 (som er kraftig oppskrytt i USA) er gode stål til trearbeid der man trenger seighet i tillegg til slitestyrke.

Oops! Det var egentlig seigt stål jeg mente. Jeg lette først etter et stål til å lage en machete av, og lærte at 5160 var bra fordi det er seigt.

 

Er O1 (Sheffieldstål :wink: ) lett å få tak i her i norge?

Ja, det letteste. Uddeholm fører presisjonsslipte emner i de fleste aktuelle dimensjoner i 0,5 og 1 meters lengder.

Du må betale ganske mye for det da...

Jeg får sjekke det litt nærmere da :)

 

Edit: Det er riktig å sende de en forespørsel om uddeholm Arne?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

AEB-L er også et greit stål til en brukskniv. Det er omtrent det samme som 12C27, som er brukt av blant andre Brusletto.

 

Vet ikke om det er noe poeng å send en forespørsel. Tror det er snakk om ~500,- for en meter i 4x32 mm +150,- i frakt. Dette er planslipt materiale som du må betale en relativt høy kilopris for.

Dimensjoner finner du her: http://www.uddeholm.com/p_2456.htm

Ser ut som de ikke lenger tilbyr halvmeters lengder når jeg ser nå.

 

Stålet til bly (1.2842) er O2, og er relativt likt O1. Disse ståla er ikke så imponerende seige som man skulle tro, men det er et godt utgangspunkt å starte med. 4x50 og 6x50 er greie dimensjoner.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er interessert i knivstål så har jeg 2842 i kurante dimensjoner 4x50mm, 6x50mm og 8x50mm.

Maks lende er 1 m, hvis du skal lage noe langt.

Hvor mye vil du ha for 1m 4x50mm eller 6x50mm. Jeg tror jeg vil gå for 6x50mm, men hvis det koster mye mer er 4x50 bedre for budsjettet :P

 

AEB-L er også et greit stål til en brukskniv. Det er omtrent det samme som 12C27, som er brukt av blant andre Brusletto.

 

Vet ikke om det er noe poeng å send en forespørsel. Tror det er snakk om ~500,- for en meter i 4x32 mm +150,- i frakt. Dette er planslipt materiale som du må betale en relativt høy kilopris for.

Dimensjoner finner du her: http://www.uddeholm.com/p_2456.htm" target="_blank

Ser ut som de ikke lenger tilbyr halvmeters lengder når jeg ser nå.

Hvis han har det i tykkere plater en 12N20 går jeg nok for det da, hvis ikke kan jeg sikkert lage noen mindre kniver som kan "tåle" 2.4mm. Bestefaren min mistet den lille tollekniven han har gått med i alle år for noen måneder siden, så jeg kan prøve å lage en ny til han :)

 

Har allerede spurt. De hadde segmentslipte plater 1030 mm lange. 5cm brei og 4 cm tykk. Koster 583 pr stykk.

Jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å dra ned til Morten for å herde knivene, så det blir enda et par utgifter(jeg veit ikke hvor mye enda).

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye vil du ha for 1m 4x50mm eller 6x50mm. Jeg tror jeg vil gå for 6x50mm, men hvis det koster mye mer er 4x50 bedre for budsjettet :P

 

Hvis jeg får en hundrelapp for meteren (valgfri tykkelse) pluss frakt så får jeg et par kopper kaffe for å gå en tur på posten :lol:

Jeg sitter på ca. et halvt tonn 2842, og ser ikke helt for meg at jeg har bruk for alt :wink:

Send meg en PM hvis du er interessert.

Link to comment
Share on other sites

Ta kontakt med Steen Nielsen,www.smie.no, og spør etter noe 15 eller 15N20. Det første er et rent karbonstål, det andre er legert med nikkel og er noe seigere.

 

Han har et stål som har 0,7% karbon, oppga ikke noe navn. Det kan være både 15N20 og 15?

Siden 15N20 er litt seigere er vel det best egnet til en slik kniv? Er det en betydelig forskjell i seigheten med hensyn på typen kniv jeg vil lage?

 

 

Angående 2842 stålet, veit noen hva slags eggvinkel det tåler?

Link to comment
Share on other sites

Om du sjekker hjemmesida til Sten finner du bl.a, noe kalt "15-stål" og noe "15/20-stål"

http://www.smie.no/Eggstal/eggstål.htm (Kan være problem med linken, så klipp og lim isteden.)

15 er et karbonstål med 0,75% karbon

15/20 er det samme som 15N20 og inneholder 0,75% karbon og 2% nikkel.

Til ditt formål vil 15N20 være best, men det vil blir brukbart med 15 også. Utslaget kommer mest av at 15n20 er lettere å herde.

 

1.2842 er sprøere enn disse stålene, men til en pris av 100 spenn/metern vil du aldri få en bedre tilbud noe annet sted.

4 mm tykkelse er nok mest anvendelig i mnidre kniver, men du kan jo bare prøve en meter av hver.

 

Eggvinkel blir også påvirket av herdeprosedyre, hardhet og bruksområde. Med brukbar herding og ikke for høy hardhet burde det gå greit med 30 grader totalvinkel på 1.2842.

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelp!

Tror jeg har all informasjon jeg trenger nå :)

Håper jeg ikke har vært for vanskelig å forklare ting til...

 

Edit: når du sier at 15n20 er lettere å herde en 15, vil det bli en betydelig forskjell hvis jeg sender det til Morten for å herdes?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hvor mye vil du ha for 1m 4x50mm eller 6x50mm. Jeg tror jeg vil gå for 6x50mm, men hvis det koster mye mer er 4x50 bedre for budsjettet :P

 

Hvis jeg får en hundrelapp for meteren (valgfri tykkelse) pluss frakt så får jeg et par kopper kaffe for å gå en tur på posten :lol:

Jeg sitter på ca. et halvt tonn 2842, og ser ikke helt for meg at jeg har bruk for alt :wink:

Send meg en PM hvis du er interessert.

 

Jeg prøvde å sende deg en PM for en stund siden, men jeg veit ikke om du fikk den. Jeg er interessert i å kjøpe noe.

Send meg en PM hvis du fortsatt vil selge.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 9 months later...
  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...