Jump to content

"Gutta på skauen" kjempar mot skytebane...


H.K.

Recommended Posts

Hoderystende historieløst; er det en ting gammelkarene aldri ville jobbet for er det nedlegging av en skytebane; snarere tvert i mot.

 

Føler meg heldig som "hører til "et flott, moderne baneanlegg regulert som skytebane og med naboer som tilpasser seg banen! og med en naturbarnehage med leir inne på banen :D

Link to comment
Share on other sites

Hoderystende historieløst; er det en ting gammelkarene aldri ville jobbet for er det nedlegging av en skytebane; snarere tvert i mot.

No er nok ikkje skytebanenedlegging primæraktiviteten til denne gjengen, men lell...

Link to comment
Share on other sites

Nå var vel opprinnelig "gutta på skauen" ungdommen som gjemte seg unna for å slippe AT tjenetsen (Som "gutta i byen" satte en finurlig stopper for ved å sprenge kartoteket ) Så noen abnorm hederstittel er det ikke.

Det er i etterkrigstida vorte nærmast synonymt med Milorg, og eit symbol på motstandsvilja her i landet, så ein heiderstittel er det absolutt i mine auge.

Link to comment
Share on other sites

Det er i etterkrigstida vorte nærmast synonymt med Milorg, og eit symbol på motstandsvilja her i landet, så ein heiderstittel er det absolutt i mine auge.

 

Ja det var mange som hadde et behov for å skryte på seg sin risikofylte innsats for intet mindre en det tredje rikets fall etter krigen...

Les heelr om Osvald gruppen du...

Link to comment
Share on other sites

Ja det var mange som hadde et behov for å skryte på seg sin risikofylte innsats for intet mindre en det tredje rikets fall etter krigen...

Les heelr om Osvald gruppen du...

Eg kan ikkje sjå noko stor prinsippiell skilnad på innsatsen til Osvaldgruppa, Oslogjengen, Kp Linge og andre meir eller mindre organiserte gjengar, meir eller mindre tilknytta Milorg. Nokre gjengar var meir aktive enn andre, og nokre hadde meir suksess, men alle spela ei rolle - ikkje minst som symbol på motstanden. Verken Osvaldgruppa eller andre delar av motstandsrørsla spela noko avgjerande rolle for å kjempe det tredje riket i kne...

Link to comment
Share on other sites

Kan ikkje folk gå tur en annen plass? det kryr av steder folk kan gå, men det kryr ikkje av skytebaner. Folk irriterer seg over det minste.

 

Når sant må sies så ligger skytebanen i Tromdsdalen rett over hele dalen, og slikt sett blokkerer for fler turveier fra Tromsø inn til Tromsdalstinden, en av de bedre turdestinasjonene i området. Gikk der når jeg var på besøk i Tromsø i fjor sommer. Men det går fremdeles fint an å gå via standplassene på andre siden av dalen.

 

Her kan se hvordan skytebanen ligger til:

tdal.png

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å gå bak standplass og deretter gå over på "solsida" av dalen. Men av en eller annen grunn blir visst dette en for lang omvei for "friluftsfolket". I tillegg synes de visst at det er uhyggelig med alle smellene. Sjøl har jeg vært tilreisende skytter på denne banen hver sommer siden 1991 og de første årene gikk turfolket bak standplass uten problemer. Det var først når en grunneier (med forbehold om hukommelsessvikt) bygde vei på nordsida av dalen at de store problemene begynte.

 

Ellers har jeg flere ganger stusset over navnet "Gutta på skauen" da det er et navn som ikke på noen måte hører hjemme i den lokale dialekten. For meg høres det ut som ei gruppe tilreisende søringer. Hadde det vært innfødte, ville vel gruppa ha hett "gutan i skogen"?

Link to comment
Share on other sites

Det er i etterkrigstida vorte nærmast synonymt med Milorg, og eit symbol på motstandsvilja her i landet, så ein heiderstittel er det absolutt i mine auge.

 

Ja det var mange som hadde et behov for å skryte på seg sin risikofylte innsats for intet mindre en det tredje rikets fall etter krigen...

Les heelr om Osvald gruppen du...

Her har du faktisk rett, Hassel.

Gutta på skauen var stort sett Gutta på skauen.

Hvis man ser filmen om Max Manus, er i hvertfall en av aksjonene som blir kreditert MM, utført i sin helhet av nevnte Osvaldgruppen.

Mange (de fleste???) i Osvaldgruppen var ikke kommunister, men fikk en fryktelig behandling etter krigen, til tross for heroisk innsats!

Men dette var OT.

Link to comment
Share on other sites

På kartet til Øystein så ser en jo at veien går BAK standplass....

Da vil jeg våge meg til å si at disse "gutta på skauen" er helt på vidda!!

Makan til idioti skal en jaggu lete en stund etter! En går da for pokker ikke inn til kommunen og klager fordi du ikke kan GÅ EN SNARVEI PÅ FJELLET FORDI DET ER SÅ SLITSOMT Å GÅ!!!!! SÅ HOLD DEG HJEMME DA DIN FE**E GAMLE F**N!!!

Beklager utidig ordbruk, men slik finner jeg så utrolig smålig, og jeg håper noen med vettet i behold der oppe ser at dette er en håpløs beslutning.

Håper dem snur så dere kan bruke bana og fremdeles ha et sted og møtes og utøve en av verdens beste hobbyer.

Link to comment
Share on other sites

Skytebanen var der lenge før det ble etablert en turvei på "feil" side av dalen, så det er ikke tvil om hvem som har trengt seg på hvem.

Nå har det gått en slags sport for enkelte av turfolket i å bruke veien på "feil" side av dalen for å provosere.

Dessverre ser det nå ut som de har vært såpass effektive i sin lobbyvirksomhet at de kan vinne frem med sin sak.

Urettferdig som bare fan, men hva kan man stille opp med som skyttere ?

Det er jo vi som driver med noe skummelt og de andre som bare vil spasere en tur...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...