Jump to content

Hvilken choke til skogsfugl?


Ørret

Recommended Posts

Jeg bruker 1/2 choken i min Remington 12 - 89 til HevyShot ammo fra Federal som jeg liker best og som går best i hagla. Bruker også Wingmaster, men da ofte går jeg ned til 1/4 pga at den samler bedre. Denne er da 12 - 76. På 30 m på testskive med begge så er dekningen over 90% på hagla mi. Annen ammo har kanskje bare 60% på samme hold - så både Federal og Remington sin HevyShot ammo har gode samlinger, mens mirage og annen "lett ammo ha mer spredning og kan tåle trangere choker som 3/4 eller full.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på vilken patron du bruker og tid på året, tidlig i sesongen er holdene korte noe som

krever åpen choke mens det senere på høsten er bedre med trangere choke. Du kan også regulere mye

med bruk av forskjellig ammo, for eks fiochi tundra som en patron tidlig i jakta, den patronen har ganske

åpne skuddbilder. Senere i jakta kan du gå for wingmaster hd eller winchester xtended, disse skyter veldig

trangt og er ikke noe for korte hold. Jeg går stort sett med imp cyl på all min jakt, til og med på gåsejakta,

regulerer heller med forskjellige ammotyper, forøvrig er winchester xtended den beste patronen jeg har prøvd

til hardskutt vilt.

Link to comment
Share on other sites

Til skogsfugljakt bruker jeg som regel cylinder og forbedret cylinder(1/4), utover sessongen, 1/4 og 1/2. En fulltreffer på 20 m med full trangboring, ja da har du mye haggel i fuglen. 4-5 haggel i vitalt område er jo nok. Og det blir det, selv om holdet er rundt 30 m, og det med det meste av ammunisjon i haglstr. 4-6. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter mest med en 20 kaliber, og da bruker jeg Cylinder i undre løp, og kvart i øvre. Bruker Rio Venatum 28 gram #3. Dvs: 3,3 mm hagl. Det har fungert bra for meg. Skal sies at jeg er svært forsiktig med avstanden. Har nok ikke vært oppe i 30 meter enda. Bruker samme type choker til 12'ern, og samme patron, da med 36 gram # 3.

Link to comment
Share on other sites

@ Jaktfalken..... Rio benytter vel US nr, så om det står US 3 på patronene så motsvarer det 3,75mm (ikke 3,3). :winke1:

Har selv impr.syl og 1/4 i. De sitter stort sett i under hele jakta, og funker bra.- Skuddbildet kan varieres mye med ulke patroner.

Link to comment
Share on other sites

Skogsfugl er hardskutt. Holdet bør ikke strekkes noe mye utover 30-35 meter. dvs åpne boringer. Jeg bruker imp.cylinder eller cylinder hele sesongen med god effekt og treff. Finn en ammo som går litt tettere til senhøstes.

 

Ellers hvis du setter deg litt rundt i skogen å ser og nyter en kopp kaffe så er det som regel småkuppert, granskjørter etc etc.. det er vel stort sett ikke sikt til mange skuddene utover disse borringsbehovene...?

 

Uansett blir skuddene som regel kjappe og da er det greit med litt spredning på skuddbilde.

 

Har du ei hagle med litt lengre løp i tillegg..så er vel formelen lengre løp og åpen chocke det som gir best fart og skuddbilde.. min erfaring iallefall.

Link to comment
Share on other sites

@ Jaktfalken..... Rio benytter vel US nr, så om det står US 3 på patronene så motsvarer det 3,75mm (ikke 3,3). :winke1:

Har selv impr.syl og 1/4 i. De sitter stort sett i under hele jakta, og funker bra.- Skuddbildet kan varieres mye med ulke patroner.

 

Niks. Det står på pakkene mine #3 Bi (3.3mm) Så det så :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg har pumpehagle, så må velge mellom 1/4 og 1/2. skyter ikke så fort enda, så trur kanskje 1/2 er best for meg.. Enig?

I skogen har du sjelden god tid. Jeg anbefaler deg å tørrtrene mye med hagla, og hvis du har en skeetbane i nærheten, og skyter noen hundre(helst mer) på skeetbanen får du inn svingen og farten i hagla, sideskudd med fart er ypperlig trening til skogsfugljakt. i de fleste terrengene er det ganske tett med skog da, og du får sjelden god tid på deg. Lykke til med jakta til høsten :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 1/4 og 1/2

 

¨Må ha såpass for å treffe :oops:

Hvorfor det?Blir ofte korte hold i skogen,så er da lettere å treffe med åpnere choker?Det hender innimellom at man får sett fuglen letter på over 30m,så jeg har begynt med halv choke oppe nå,og cyl nede,da dekker jeg alt fra 15-30+!Liker ikke å skyte på over 30m,blir ofte et sjansespill..

Link to comment
Share on other sites

Bruker cylinder og 1/4, bruker da kun wingmaster 4 i 12/76.

 

Avfyrte skudd mot 6 orrfugler i fjord, fikk 5 av de (3 haner og 2 høner) den siste gikk i bakken men utfor et stup.. fant den aldrig igjenn. :( Skuddavstand mellom 20-35m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...