Jump to content

Hare - fra skog til bord (bilder)


Nemi

Recommended Posts

Hare5.jpg

 

Høsten er en deilig tid - både for jeger og hund.

 

Det er noe eget med kjølig morgenbris som river i neseborene, neglesprettfingre som holder hagla i spenning - hva venter bak neste busk?

Bikkja som jobber intenst, lekent og lett gjennom terrenget - lyden av bjella som klinger og gir melding om hvor hunden befinner seg.

Og med ett...! Fullstendig stillhet. Flinke hunden har funnet noe!

Pulsen stiger og grepet om kolben strammes - du kjenner ikke lenger at fingrene er frosne. BANG! Skuddet går, alt skjer plutselig så fort - og spenningen avløses av pur glede og jubel.

 

Så var det å få noe vettugt ut av denne haren da!

Et felt vilt har da krav på å bli behandlet med en viss verdighet, må vite. Valget denne gang falt på "Fylte lår"

 

Her er lårene benet ut. Rosenkål finhakkes og saltet sideflesk et skivet opp.

(for ordens skyld; det sto EN skive bacon i oppskriften - men siden jeg syntes det var litt puslete så tok jeg friheten og høynet budet med ca 400%)

NB! Merk den lille priaten i bakgrunnen - viktig med forsterkninger.

Hare1~0.jpg

 

 

Rosenkål, sideflesk, salt, pepper og timian (ikke han som røyk ut av Idol, men krydderet) surres i brunet smør.

I oppskriften jeg tok utgangspunkt i står det ingenting om surring i smør, men jeg syntes dette var en god ide..

 

Blandingen legges i de utbenete lårene, rulles sammen og brunes i panne.

 

Hare2.jpg

 

De stekes deretter ca 10 min i forvarmet ovn på 200 grader.

 

Sadelen og forbena ble helstekt på samme tempratur. Sausen ble lagt på innkokt kraft av bein og innvoller, spedd med....litt av hvert faktisk, blant annet solbær og balsamico.

Og rømme, - skikkelig rømme. For som Brimi sier; lættrøme æ ikkje røme, dæ æ noko ænna.

 

Det hele ble servert med potetstappe AKA supergodstappemedtonnevisavkalorier, lettkokte grønnsaker, utsøkt vin og - ikke minst - godt selskap!

 

Hare4.jpg

 

Vel bekomme!

 

Datoen på bildene er forøvrig ikke riktig - glemte å forandre dem før bildene blir lasta opp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...